Aihe: Engl Screamerin putkista
1
madu
19.10.2004 22:12:27 (muokattu 19.10.2004 22:57:56)
Pitäisi hommata varalle screameriin etuaste- ja ehkä myös päättäriputket jos keikalla sattuu pettämään. Minkä malliset ja merkkiset putket on vakiona? Mielellään siis samat putket jotka tehdas varustaa vakiona koska soundissa ei ole mitään vikaa.

Tsekkailin pikaisesti, että takapanelin ritilän avaamalla kai ne putket saa vaihdettua vai pitääkö muutakin avata? Pakko varmistaa kun olen tällainen tumpelo näissä teknisissä asioissa.

Toinen kysymys screamerista, eli mulla alkaa volumenappi vaikuttamaan vasta volumen asennossa 1. Ennen sitä ei kuulu mitään vaikka VLS on päällä. Vai onko tämäkin yksilökohtainen ominaisuus?
Salakka - Alburnus Alburnus
päänahka
20.10.2004 00:31:52 (muokattu 20.10.2004 00:44:50)
Eiköhän ne ole samoja kuin Thunderissa. Englin leimojen alta paljastui osasta Sovtek, osasta ei mitään. Putkiin pääsee käsiksi kun poistaa sen takaritilän.

Etuasteessa on 12AX7, pääteasteessa 6L6GC. Manuaalistahan nuo löytyy.

Tuo volumejuttu johtunee potikan fysiologiasta. En tiedä sen tarkemmin, mutta ei se mikään vika ainakaan ole. Mulla on kotona makuuhuonesoitteluun äärimmäisen hyvin soveltuva 120W trankkukombo, siinä saa kanssa aika tarkkaan tähdätä sen volumen siihen kohtaan, missä ääntä alkaa kuulua.
Soolot on perseestä.
ejhfi
20.10.2004 07:33:31

Pitäisi hommata varalle screameriin etuaste- ja ehkä myös päättäriputket jos keikalla sattuu pettämään.

Ottaisin ennemmin varastyrkkarin, koska kesken setin tehty putkien vaihto ja biasin säätö olisi ehkä turhan tylsä performansiksikin. Tosin olen käyttänyt vaan ja ainoastaan putkivahvistimia kohta viimeiset 20 vuotta, eikä ne ole koskaan pettänyt. Korkeintaan ne hiipuu ja sen kyllä kuulee ihan hyvissä ajoin, jolloin huollon ehtii hyvin sunnittelemaan. Ja taas jos yksi putki paukahtaa, niin ei se yleensä siitä vielä mykisty. Marshallinikin on pelittänyt kolmella pääteputkella ihan kuin ei mitään olisi monta vuotta. Paljon vähemmän luottaisin ihan puhtaasti trankkuvahvistimiin, kun niissa ei ole mitään hehkuvaa mitä silmäillä.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
madu
20.10.2004 09:08:48 (muokattu 20.10.2004 09:10:09)
Etuasteessa on 12AX7, pääteasteessa 6L6GC. Manuaalistahan nuo löytyy.

Kiitokset. Manuaali joutunut hukkaan niin olin unohtanut nuo pääteasteen putkien tyypit. Tosiaan varaputket lähinnä mietin sen takia, että jos ennen keikkaa alkaa sanomaan sopimuksia irti niin olisi putket jo valmiiksi hommattuna niin saa nopeesti vaihdettua putket ja kiikutettua biasoitavaksi. Näyttäis tosin olevan sen verran standardikamaa tyypiltään nuo putket joten eipä hätää.
JuSu
20.10.2004 09:16:49 (muokattu 20.10.2004 09:17:02)
kiikutettua biasoitavaksi.

Tästäpä tulikin mieleeni... Jostain ulkomaisista foorumeista muistan lueskelleeni, jotta Screamerin biasointi ei olisi kovinkaan hankala juttu omin käpälinkään tehdä... Onkos kukaan vermettä avannut sillä silmällä?

JuSu
Minä olen myyrä.
Hanok
20.10.2004 09:24:13 (muokattu 20.10.2004 09:30:17)
Kiitokset. Manuaali joutunut hukkaan niin olin unohtanut nuo pääteasteen putkien tyypit.

Englillä taitaa olla kaikkien mallien manuskat verkossa. Tämä varmaankin kelpaa vaikka onkin combolle tarkoitettu:

http://engl-amps.com/engl-amps/manuals/aktuell/E330-II-om.pdf

Etuasteputkethan voi joka tapauksessa aina vaihtaa saman tyyppisiin ilman sen suurempi operaatioita. Käsittääkseni pääteputketkin voi vaihtaa muihin saman tyyppisiin kunhan biasointi tehdään. Joissain tapauksessa biasoinnin tosin joutuu hoitamaan lisäämällä erillisen vastuksen piiriin, mutta senhän voi korvata trimmerillä jolla säätö sitten myöhemmin onnistuu kätevästi. Tällöin ei tietenkään alkuperäiputkiakaan voi heittää kiinni biasoimatta mutta saavutetaan se hyöty että voidaan käyttää erimerkkisiä putkia.
madu
20.10.2004 09:30:46
Englillä taitaa olla kaikkien mallien manuskat verkossa. Tämä varmaankin kelpaa vaikka onkin combolle tarkoitettu:

http://engl-amps.com/engl-amps/manuals/aktuell/E330-II-om.pdf

Sama manuaali oli nupissakin mukana, kiitos tästä! Tuossa manuskassa ei muuten sanota mitään biasoinnista. Tai sitten ei osunut mulla silmään.
maza
20.10.2004 10:07:20

... the amp was fixed bias, when I asked the Tech dept for an Schematic of the amp I found it was adjustable Bias and retubed the amp with Sovtek 6L6's."

Fixed bias ei (aluksi harhaanjohtavasta nimestään) huolimatta tarkoita, että biasta ei voisi säätää. Ko. tapauksessa bias yleensä nimittäin juurikin on säädettävänä.

Termi tulee siitä, että bias-jännite pysyy samana riippumatta siitä, kulkeeko putkessa signaalia vai ei. Jännite luodaan erikseen virtalähteessä. Oleellista on, että se on negatiivinen (n. -20-70 volttia yleensä). Tällaista biasmenetelmää käytetään lähes kaikissa tehokkaammissa vahvistimissa.

Vaihtoehtoinen biasointitapa on sitten biasoida vahvistin katodivastuksella (klassisena esimerkkinä Vox AC-30) jolloin biasointikin muuttuu, kun putkessa kulkeva virta muuttuu. Poikkeuksia on.

Anyway, asiaan. Mielestäni ei ole mikään erityinen ongelma, vaikka sen keikan soittaisi loppuun biasoimattomilla putkilla. Kannattaa tietysti kokeilla etukäteen varaputkilla, että vahvistin ei ainakaan ole sovitettu hirveän paljon ohjearvojen yli. Paras konsti varaputkia ajatellen on ostaa samantien esimerkiksi sovitettu nelikko, ja jos joku putkista hajoaa keikalla, lyö vaan seuraavan parin sisään - biakset on kohdallaan.

Etusputkien osaltahan biasointia ei tarvita, joten ongelmaa ei ole.
Dumb
20.10.2004 13:05:15

Minä olen suunnitellut niin, että tulevaisuudessa, kun alan putkinuppia käyttämään, otan keikoille mukaan varuiksi mallintavan etusteeni, josta saa suoraan XLR-lähdö(i)stä signaalin pöytään. Monitoriin sitten vaan omaa kitaraa tarpeeksi, että kuulee. Niille keikoille, joissa PA on pieni tai monitorointi hieman puutteellinen, voi mukaan sitten raahata vielä trankkupäätteenkin.
Mejsel
20.10.2004 13:07:26 (muokattu 20.10.2004 13:10:14)
Onkos muuten 5881 ja 6L6GC sama putki? Kun jostain olen ymmärtänyt että kyse on vaan euroopan ja ameriikan merkintätavoista samalle putkelle, mutta jostain taas että kyseessä olisi tyystin eri putket. Screamerin manuaalissahan lukee pääteputkien kohdalla 5881 (6L6GC), kun taas esim. fireballissa ja powerballissa vain 6L6GC.
"Siitä vaan sitten vaan!"
Volle
20.10.2004 13:30:46
Onkos muuten 5881 ja 6L6GC sama putki? Kun jostain olen ymmärtänyt että kyse on vaan euroopan ja ameriikan merkintätavoista samalle putkelle, mutta jostain taas että kyseessä olisi tyystin eri putket. Screamerin manuaalissahan lukee pääteputkien kohdalla 5881 (6L6GC), kun taas esim. fireballissa ja powerballissa vain 6L6GC.

5881 on vissiin hieman lussumpi, ts. pienempi jännitekestoltaan ja antaa vissiin hieman vähemmän tehoa. Olen myös kuullut kerrottavan, että 6L6GC:itä vaativiin vahvistimiin ei pitäisi 5881:ä pistää, mutta päinvastoin voisi tehdä. Mulla kyllä oli Sovtekin 5881:t vahvistimessani (ja piti olla 6L6GC) noin 4 vuotta, eli koko sen ajan minkä se vahvistin mulla oli, eikä mitään ongelmia ollut.
Nam.
Mejsel
20.10.2004 14:32:51
5881 on vissiin hieman lussumpi, ts. pienempi jännitekestoltaan ja antaa vissiin hieman vähemmän tehoa. Olen myös kuullut kerrottavan, että 6L6GC:itä vaativiin vahvistimiin ei pitäisi 5881:ä pistää, mutta päinvastoin voisi tehdä. Mulla kyllä oli Sovtekin 5881:t vahvistimessani (ja piti olla 6L6GC) noin 4 vuotta, eli koko sen ajan minkä se vahvistin mulla oli, eikä mitään ongelmia ollut.

Eli näinollen screameriin voisi tökätä kummat tahansa putket.. Tarkoittaakos tuo soundin osalta myös sitä että 5881 säröytyisi aikaisemmin, ja vastaavasti 6L6GC:ssä headroomia enempi? Mahtaakos niissä muuta soundieroa olla havaittavissa?
"Siitä vaan sitten vaan!"
päänahka
20.10.2004 14:50:35

Ai niin, luin vaan manuskasta että "5881 (6L6GC)", mutta eihän se ihan sama putki ole. Eli 5881:t on Screamerissa ja Thunderissa. Kysyin joskus M. Kankaanpäältä, onko 5881 6L6-perheen putki, ja vastaus oli, että "5881 on 6L6 tyyppinen putki. EI ihan sama, mutta lähellä.".

Luulisi, että tuohon voi biasoimalla vaihtaa 6L6-perheen putkiakin. Voisi kai sitä Engliltä kysyä, mutta vastauksen kanssa voi mennä pitkään. Itse olen ainakin kuukauden jo odotellut vastausta omaan kysymykseeni. Thunderin kytkentäkaaviota voisi kanssa kysyä, niitä en ole netistä löytänyt. Olisiko jollain?
Soolot on perseestä.
ejhfi
20.10.2004 17:17:48

Voisi kai sitä Engliltä kysyä, mutta vastauksen kanssa voi mennä pitkään. Itse olen ainakin kuukauden jo odotellut vastausta omaan kysymykseeni.

Kas kummaa! Investoin juuri JMP:n ja Screamerin eteen ENGLin Preampin ja päätin heittää Saksan suuntaan muutaman varmentavan kyssärin. Ihan kelvollisen mittainen reply tuli parissa päivässä.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
päänahka
20.10.2004 18:31:07
Kas kummaa! Investoin juuri JMP:n ja Screamerin eteen ENGLin Preampin ja päätin heittää Saksan suuntaan muutaman varmentavan kyssärin. Ihan kelvollisen mittainen reply tuli parissa päivässä.

Varmaan riippuu siitä mitä kysyy. Ehkä kysymykseni osui arkaan paikkaan.
Soolot on perseestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)