Erkki-setä 19.10.2004 19:56:30 | |
---|
Ostin uuden kitaran, joka on samalla ensimmäinen kitarani. Kitara on täysin vireessä (ainakin mittarin mukaan), mutta tuntuu että kielet ovat löysällä, ja ylin kieli rämisee painettuna. Mistä tämä johtuu ja miten se on korjattavissa? Pitääkö vaihtaa kielet, se menisi varmaan takuuseen? |
tommi_899 19.10.2004 19:57:42 | |
---|
kiristä kaularautaa... vai oliko se löysennä aarre on siellä mistä sen löytää
http://www.brokenfuture.tk/ |
Erkki-setä 19.10.2004 19:58:44 | |
---|
Joka tapahtuu miten? |
tommiot 19.10.2004 19:59:16 | |
---|
Noissa kitaroissa taitaa olla aika kehnot kielet valmiiksi asennettuna. Kannattaa vaihtaa mun mielestä heti, ja kannattaa laittaa paksummat kielet... Ite oon soitellu kitaralla alusta lähtien 011-050 setillä. Pastilli? |
tommi_899 19.10.2004 20:00:48 (muokattu 19.10.2004 20:01:42) | |
---|
10 setti voi olla myös hyvä.. ainakin mulle 11 tuntui jotenkin oudolta niin eikös uusissa yleensä ole 9 setti.. mä vaihdan AINA 10 settii samantien. aarre on siellä mistä sen löytää
Joees 19.10.2004 20:00:53 | |
---|
kiristä kaularautaa... vai oliko se löysennä Ei välttämättä paras neuvo jos kyseessä on vasta kitaran ostanut henkilö. Mutta toki hyödyllinen ja opettelemisen arvoinen taito. Mä veisin sen tuossa tapauksessa johonkin liikkeeseen ja säädättäisin sen siellä. Maksaa vähän mutta tuleepa kitara säädettyä kunnolla. Groooove is in heart! |
tommiot 19.10.2004 20:01:43 | |
---|
Ei välttämättä paras neuvo jos kyseessä on vasta kitaran ostanut henkilö. Mutta toki hyödyllinen ja opettelemisen arvoinen taito. Mä veisin sen tuossa tapauksessa johonkin liikkeeseen ja säädättäisin sen siellä. Maksaa vähän mutta tuleepa kitara säädettyä kunnolla. Mä veisin takas sinne liikkeeseen, josta on ostettu, säädettäväksi. Tulee halvemmaksi :) Pastilli? |
Taidanpa siis mennä liikkeeseen niin pian ku voi. |
tommi_899 19.10.2004 20:03:46 | |
---|
no yleensä jos kitaran ostaa tulee säätö kaupanpäälle ainakin mulla.. yleensä vito kyselee millä kieli setillä soittaa ja laittaa säädöt siihen, tosin kielet saa ostaa ja vaihtaa itse ( kamala homma).. aarre on siellä mistä sen löytää
overtake 19.10.2004 20:04:17 | |
---|
niin eikös uusissa yleensä ole 9 setti.. mä vaihdan AINA 10 settii samantien. Niin uusissa missä? Riippuu täysin kitarasta. Mutta todellakin kannattaa vaihtaa ne kielet uusiin ennen kuin säätää mitään. It's such a fine line between stupid, and clever. |
tommi_899 19.10.2004 20:06:36 (muokattu 19.10.2004 20:07:58) | |
---|
Niin uusissa missä? Riippuu täysin kitarasta. Mutta todellakin kannattaa vaihtaa ne kielet uusiin ennen kuin säätää mitään. no ainakin lesissä oli ja kahessa stratossa.. ja kaveri sanoo ettei ole muitakun 9 settejä uusissa nähnyt( tosin tähän kaveriin en ole luottanut ennenkään).. mutta toista se voi olla salon ulko puolella.. aarre on siellä mistä sen löytää
Jabe 19.10.2004 20:18:21 (muokattu 19.10.2004 20:19:16) | |
---|
Joo, kannattaa vaihtaa kielet uusiin. Ja sitten viedä säädettäväksi. Sähkiksen säätöihin kuuluu yleensä: - kitaran viritys :-) - kielten korkeuden säätö (action) - kielen soivan pituuden säätö (intonaatio) - jos on vibratalla (siis joku kampi), niin sitten myös tallan asennon säätö sopivaksi - mahdollisesti myös kaularaudan säätö, niin että kaula on suora (tai _ihan_ vähän kovera ... niikus "jousipyssymäinen") Kaikki em. jutskat on oikeastaan tsekattava, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos muutat kielten korkeutta, niin intonaatio muuttuu jne. Kaikki nämä jutut kannattaa myös opetella tekemään itse, mutta aloittelijan kannattaa säädättää ekat kerrat liikkeessä, ja kysellä samalla ohjeita jos mahdollista. Ja tosiaan, jos juuri ostit sen kitaran uutena, niin säädätä siellä missä ostit sen. Perussäätöjen laittaminen kohdalleen kuuluu siihen kauppaan, eikä siitä saa veloittaa erikseen. Myös uusien kielien laittaminen ja virittäminen kannattaa opetella hyvin. |
Kassu 19.10.2004 20:57:31 | |
---|
no ainakin lesissä oli ja kahessa stratossa.. ja kaveri sanoo ettei ole muitakun 9 settejä uusissa nähnyt( tosin tähän kaveriin en ole luottanut ennenkään).. mutta toista se voi olla salon ulko puolella.. Mun Fenkussa oli ainakin 10-46 setti kun kaupasta sen ostin. |
tommi_899 19.10.2004 21:23:53 | |
---|
voinee myös johtua siit' että mun ostamat oli squiereita aarre on siellä mistä sen löytää
Arabian Lauri 20.10.2004 09:45:59 | |
---|
Kun kaularaudan ruuvia kiristää (kiertää myötäpäivään) niin kaula vääntyy otelaudasta pois päin ja kun ruuvia löysää antaa kaula periksi ja vääntyy otelaudan suuntaan. Eli kun kielet särisee on todennäköistä että ruuvia pitää löysätä vähän. Kun käännät ruuvia älä käännä paljoa (varttikierros on jo paljon) kerralla ja odota että kaula pysyy säätämisessä mukana. Eli odota aina jonkin aikaa ennen kuin säädät lisää. On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä! |
Hohhoijaa 20.10.2004 09:56:04 (muokattu 20.10.2004 09:58:32) | |
---|
Mä veisin sen tuossa tapauksessa johonkin liikkeeseen ja säädättäisin sen siellä. Maksaa vähän mutta tuleepa kitara säädettyä kunnolla. Mun Squier tuli just vähän aikaa sitten Musiikki-Fazerilta säädettynä. Jos on vähänkin epävarmuutta näissä säätöhommissa, niin kannattaa viedä sinne liikkeeseen säädettäväksi eikä ala itse väännellä kaularautaa ja tallaa suuntaan ja toiseen (siis en näin itse tehyt, onneksi), ettei pilaa rakasta kitaraansa. Edit: Kyllä ne säätöhommatkin pitää jossain vaiheesa opetella, minunkin olisi jo aika |