Aihe: Linnunsilmävaahteran pintakäsittely
1 2
Juniper
19.10.2004 14:39:09
Elikkä työn alla olisi doublecut LP ja siihen onnistuin saamaan todella hienon linnusilmävaahtera kansipuun. Eilen sain puun halkaistua ja liimattua yhteen (60mm paksu lankku :) ) Koitan pistää kuvaa lähiaikoina.
Itsellä on mielessä jotain cherryburstin tapaista viimeistelyä, mutta mielipiteitä muusta käsittelystä olisi kiva saada. Puussa on silmien lisäksi aika kivasti loimuja ja ne haluan ehdottomasti kunnolla näkyviin.

Kitaraan tulee vaahterakaula. Otelauta on brasilian ruusupuuta 24 nauhalla ja skaala on 25 tuumaa.
Runko on tervaleppää, jossa on myös aika kivat loimut.
Juzzu
19.10.2004 14:49:03 (muokattu 19.10.2004 14:49:09)
HEIII!!!
Noin paksusta lankustahan saa ties kuinka monet kitaran kannet! Älä ainakaan tee ylimääräisistä paloista pelkkää purua!

Mistäs moinen puu löytyi?
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Juniper
19.10.2004 15:07:27
Lankku löytyi sattumalta Salon kitarataivaasta. Kyselin loimukoivua, mutta sitä ei ollut niin tilalle tuli tämä helmi ( ja ihan naurettavan halvalla).
Hukkapalat kerään talteen ja askertelen niistä sitten lapaviilun ja kaularaudan suojan. Mutta yksi kansipuu tästä tulee, saa lespan muodot kunnolla.
Juniper
20.10.2004 10:18:36
hei!!! mitä maksoit tuosta? voisin käydä myös itse hakemassa... tai katsella samalla.. saitko tingittyä? no kitarataivaas on tunnetusti hyvä tinki vara.. vitokin tietää mun projetin joten eiköhän mullekkin puu löydy..

edit: niin ja missä sä teet sun lespaa?? salossa halikossa??

Toi oli ainoa linnunsilmävaahtera mikä vitolla oli.
Salossa väännän lespaa.
tommi_899
20.10.2004 20:52:54

laitoin pikaviestiä viestiä
aarre on siellä mistä sen löytää http://www.brokenfuture.tk/
Juniper
21.10.2004 18:25:53
Nyt olisi kuvia vaahterasta sekä tulevasta kitarasta.
http://koti.mbnet.fi/junin/lespa/
Kuvat on sitten aika isoja varoituksena modeemin omistajille
Antroid
22.10.2004 14:18:19
Ihan on loistavan näköinen kansi. Mistäs Braz. ruusupuuta löysit ja kuinka paljon keveni kukkaro?
Juniper
22.10.2004 15:55:03
Ruusupuu otelauta on ollut odottamassa mulla jo 15 vuotta!!! Sen tilasin Hämeenlinnasta TV sävelestä tosiaan vuosia sitten. Hintaa silloin oli 265 markkaa. Nykyisin en tiedä mistä sais.
Inlay otelaudassa on hopeasta tehty. Oli kivaa hommaa dremelin kanssa kaiverrellä.....
Tim
22.10.2004 16:49:48

Hienoo on puu.
Paas lähikuva upotuksesta. Mistä hommasit hopeeta? onko jotain nikkelihopeeta vai ihan sterlingiä? Kerro samalla työvaiheita siitä. :)
Juniper
22.10.2004 17:36:17 (muokattu 22.10.2004 17:43:06)
Hopea on hammaslääkärikamasta ja itse tehtyä hopeanitraatista sähköllä. Eli nikkelivapaata, vähän kuparia ja sinkkiä löytyypi myös. Inlaytä varten tein siitä hopea amalgaaman, joka on helppo painaa jyrsittyyn uraan ja kovettumisen jälkeen hioin sen tasoon ja kiillotin.

edit: lähikuva otelaudasta http://koti.mbnet.fi/junin/lespa/otelauta.JPG
spyykko
22.10.2004 18:17:51

Inlaytä varten tein siitä hopea amalgaaman, joka on helppo painaa jyrsittyyn uraan ja kovettumisen jälkeen hioin sen tasoon ja kiillotin.

Eli tuo inlay on tavallaan "kitattu" tuohon uraan? Ei tainnut olla pahemmin mahdollisuuksia filleröintiin :-) On se hieno homma että jollain riittää pinna ja käden tarkkuus tuollaisiin töihin.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juniper
22.10.2004 18:59:07
Juu hopea kitattu suoraan uraan :)
Mitä turhilla fillereillä tekee??? no joo ainoa mikä risoo on dremelin terät. Ne on aivan liian isoja pikkutarkkaan hommaan. Harmittaa kun mulla on ollut iso kasa hammaslääkäriltä saatuja teriä, mutta tietysti olen hukannut ne :(
tommi_899
24.10.2004 19:57:31

huomenna tulen katsastamaan sun työsi!!
aarre on siellä mistä sen löytää http://www.brokenfuture.tk/
Juniper
12.12.2004 21:31:21
No niin alkaa projekti pikkuhiljaa lähestyä pintakäsittelyä.
Enään muutama pieni reikä poraamatta ja siitten pääseekin värjäämään puuta. Ensi viikolla voisi ehkä laittaa muutaman kielenkin kiinni, että saa tallan sijainnin kohilleen.
Tän hetken tilanne: http://koti.mbnet.fi/junin/lespa/hilujakiinni.JPG
Kitaravirtuaali
12.12.2004 21:36:28

No niin alkaa projekti pikkuhiljaa lähestyä pintakäsittelyä.
Enään muutama pieni reikä poraamatta ja siitten pääseekin värjäämään puuta. Ensi viikolla voisi ehkä laittaa muutaman kielenkin kiinni, että saa tallan sijainnin kohilleen.
Tän hetken tilanne: http://koti.mbnet.fi/junin/lespa/hilujakiinni.JPG

Oih, nätti. Hieno otelauta. Tuohon vielä aistikas väritys, tai lähinnä sävytys siis ja á vot.
vrajala
13.12.2004 12:14:01
Ensi viikolla voisi ehkä laittaa muutaman kielenkin kiinni, että saa tallan sijainnin kohilleen.

Mä laitoin edellisen TOMin (tai oikeammin Schallerin STM:n) niin että teippasin pari mittanarunpätkää kiinni kuvaamaan noita E-kieliä. Narut vaan oikean mittaisiksi ja kompensaatio kohdalleen niin tallan paikoitus on suht nopeaa. Ensimmäisen tahin paikalleen parilla viivottimella mutta niin en taida kyllä enää tehdä. Tuo narujuttu oli sen verran mukavampaa. Vielä kun tekisi tuonne otelaudan päähän sellasen leveydestään säädettävän apunikaleen, niin voisi paikoittaa kaikki tallat samalla apuvärkillä. Valmistuskustannukset ehkä 1,5 euroa.

http://koti.mbnet.fi/junin/lespa/hilujakiinni.JPG

Nätti on. Mutta hieno on mattokin.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juniper
13.12.2004 12:23:42
Mä laitoin edellisen TOMin (tai oikeammin Schallerin STM:n) niin että teippasin pari mittanarunpätkää kiinni kuvaamaan noita E-kieliä. Narut vaan oikean mittaisiksi ja kompensaatio kohdalleen niin tallan paikoitus on suht nopeaa. Ensimmäisen tahin paikalleen parilla viivottimella mutta niin en taida kyllä enää tehdä. Tuo narujuttu oli sen verran mukavampaa. Vielä kun tekisi tuonne otelaudan päähän sellasen leveydestään säädettävän apunikaleen, niin voisi paikoittaa kaikki tallat samalla apuvärkillä. Valmistuskustannukset ehkä 1,5 euroa.

Nätti on. Mutta hieno on mattokin.

Joo leveyssuunan säätäminen on helppoa narukikalla, mutta mä haen intonaation säätöä varten parasta paikkaa. Talla tulee todennäköisesti hieman viistoon, että säätövarat riittää.
No on aina ennenkin mennyt ihan mittaamalla kohilleen, mutta tällä kertaa kokeilen pientä palikkaa tallan alle ja sitten kielet kiinni ja tallaa liikuttamalla haen parhaan paikan.

Matto on kieltämättä hieno :) Toivottavasti huoneen tuleva asukki arvostaa sitä myös. (kotiutuu ehkä jo jouluksi) :D
vrajala
13.12.2004 12:34:42
Joo leveyssuunan säätäminen on helppoa narukikalla, mutta mä haen intonaation säätöä varten parasta paikkaa. Talla tulee todennäköisesti hieman viistoon, että säätövarat riittää.

Njooo. Mulla oli sillon tiedossa sopiva kompensaatio joten sain narut hyvän mittaisiksi.

Toivottavasti huoneen tuleva asukki arvostaa sitä myös. (kotiutuu ehkä jo jouluksi) :D

Ilmeisesti nyt ei puhuta soittimesta? Onneksi olkoon.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juniper
13.12.2004 12:54:49

Ilmeisesti nyt ei puhuta soittimesta? Onneksi olkoon.

Juu nyt ei puhuta soittimesta :) Kiitos
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)