Aihe: Apua uudelle rumpalille?
1 2
Asennevammainen Alkoholisti
16.10.2004 08:07:14
Juu-u, tästä sitä meikäläinenkin aloitti rumpaloinnin muutama viikko sitten. muutama kysymys kuitenkin kaipaisi vastausta joten vaivauduin tänne asti teitä häiritsemään :)

Olisiko teillä mitään hyviä ohjeita miten voisin kehittää itseäni omalla ajalla, kun paukutustunteja ei ole joka päivä luvassa.

toinen asia joka askarruttaa on sellainen kun ajattelin tilata tuolta thomann.de verkkokaupasta Pearl Export rummut, sopisivatkohan ne aloittelijalle ja myöhemmällekkin ajalle (jos tästä joskus kehityn)? ja mitä mieltä olette itse kaupasta, luotettava?

niin ja vihoviimeisenä mieltäni vaivaa asia että tarvitseeko rumpujen soittamiseen jotain lahjakkuutta? vai voiko tavallinen idiootti kuten esimerkiksi meikäläinen oppia soittelemaan kiitettävästi kovalla työllä ja tuskalla? ja vielä viimeisenä toivoisin kommentteja teiltä että kuinka nuorena aloititte rumpujen paukuttamisen? itse olen nyt 19 vuotias eikä mitään kokemusta mistään musiikista, kiinnostus on tullut näin jälkeenpäin etten sanoisi.

Kiitän jo etukäteen viisaista sanoistanne!
Kosminen
16.10.2004 11:29:34

Aloitin muistaakseni 11-vuotiaana, jolloin kävin soittotunneilla kerran viikossa. Puolen vuoden soittotunneilla kulkemisen jälkeen mut siirrettiin bändikoulun bändiin ja soittotunnit jäivät. Opin kyllä aika nopeasti silloin kaikkea, eli jonkin asteista lahjakkuutta mulla varmaankin on.. Siitä lähtien oon ihan omin päin opetellu kaikkea, korvakuulolta ja silleen. No taisin olla vuoden tai pari musiikkiopiston lyömäsoitinpuolella, siellä ehti oppia kaikkia tremoloalkeita. Ensimmäiset rumpuni sain muuten vasta vuosi aloittamisen jälkeen. Toisinaan oon treenannu ahkerammin ja toisinaan laiskemmin. Nyt oon 19-vuotias. Jos sulta yhtään rytmitajua löytyy niin varmasti voi vielä tuon ikäisenä oppia ihan kelpo rumpaliksi jos soittotunneillakin käyt.
"Hän tiesi että hänelle valehdellaan, mutta hän ei halunnut kuulla totuutta." - Catrabbits: Kynnys
tthei
16.10.2004 11:56:09

Exportit on kyllä ihan hyvät alottelijakannut, ja niitä ei sitten samantien tartte vaihtaa, kun kehittyy (vertaa: New Sound, Millenium).

Himassas voit vaikka rudimenttejä paukutella tyynyihin jos ei omaa settiä vielä ole.

Ja kyllä se saattaa aika hankalaa olla se oppiminen, jos ei yhtään rytmitajua tai nuottikorvaa ole, että kyllä rumpujen soitossa lahjoja tarvitaan ihan kuten muissakin soittimissa. Mutta kyllä sitä silti voi oppia ihan kelpo kannuttajaksi, mutta vaatii vaan enemmän työtä.

Ainiin, ja ite alotin soittamisen 10 vuotiaana. Nyt oon sellaset 6 vuotta soitellu.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
Kure
16.10.2004 12:10:01
Itsensä kehittämiseen auttaa varmaankin, kun treenailet omalla ajallasi soittotunneilta saamiasi materiaaleja ja niistä mahdollisesti avautuu vielä omia variaatioita mitä vielä kehittää.. Jonkinlaista alustaa kannattaa tähän tarkoitukseen ehkäpä harkita hankittavaksi jos setin ääreen et pääse.. Lisäksi mahdollisimman monipuolisen musiikin kuunteleminen auttaa ja jos tykkäät jostain tietystä musiikkityylistä niin se varmaankin on se mitä eniten kuuntelet, mutta siitä genrestä kannattee sitten hommata mahdollisimman paljon erilaisia bändejä mitä kuunnella. Lahjakkuus auttaa yleensä asiaan kuin asiaan, mutta kovalla treenaamisella ja tuskalla voi avautua tilanne jossa huomaat olevasi lahjakkaampi mitä aikaisemmin olet itseäsi pitänyt :) Setin hankkimisessa kannataa miettiä se asia, että jos joskus kyllästyy niin on sellainen setti hankittuna, että sen saa myytyä pois (erityisesti silloin jos harrastus loppuu lyhyeen). Pearl Export ei välttämättä ole huono valinta aloittelijalle ja onhan samaisia settejä nähty pitkään soittaneillakin rumpaleilla. Tietenkin rahalla saa parempaa mitä enemmän sitä on käytettävissä, mutta terve ajattelu alussa on aina järkevää.. Itse olen soitellut alkuperäisellä setilläni, joka on Tama Rockstar ja hyvin ovat toimineet erilaisissa tilanteissa. Tietenkin pitempään soittaneena alkaa heräämään kaikenlainen kiinnostus hinnakkaiden settien perään ja erilaisten laiteratkaisujen hankkiminen, mutta kun raha on se ratkaiseva tekijä niiden toteuttamiseksi niin haaveeksi ovat jääneet :)
ddrum54
16.10.2004 12:15:08 (muokattu 17.10.2004 15:15:00)
Aika hyvä oppikirja aloittelijalle on: Leevi Leppänen, Rokkaavat Rummut. Sisältää CD:n. Suosittelen.

Kotiharjoitteluun joku semmoinen alusta, mikä antaa jonkinlaisen vasteen.

Täällä joku neuvoi paradiddle harjoituksia, kapulat väärinpäin käteen ja siitä sormilla harjoituksia kyynärvarteen. Helvetin hyvä konsti harjoittaa kättä. Toinen neuvo oli, puhelinluettelot kainaloon ja sama harjoitus kuin edellinen + harjoittelualustaan. Pysyy ryhti hyvänä.

Ainakin alkuun muutama oppitunti pätevältä rumpalilta olisi erittäin suositeltavaa.

Rumpuja hankkiessa kannattaa harkita myös hyviä käytettyjä. Veikkaan, että tuon Pearl - setin hinnalla saat hyvät käytetyt pelteineen. ( Peltitavaraankin menee muutama satanen.) Katsele torilta.

Onnea valitsemallesi tielle, olkoon voima kanssasi.

13 - vuotiaana aloitin vuonna -67. Enkä vieläkään ole irti päässyt.

VAROITUS ! Rummunsoittaminen saattaa aiheuttaa riippuvuutta ja taloudellista ahdinkoa.
2 n`4
Viceroy
16.10.2004 13:00:49

Aloitin itsekin vasta 17-vuotiaana. Tosi harva ihminen on täysin kykenemätön rumpaliksi - tosin sellaisiakin on! Suosittelen kaikenlaisia mielikuva- ja kuivatreenejä ilman rumpuja. Siis vapaa-ajalla mietiskelet kaikenlaisia komppeja ja fillejä, mahdollisuuksia ja mahdottomuuksia. Pidät vaan avoimen linjan soitossasi, ja sovellat soittoon mielikuvitustasi.

Frendini on soitellut rumpuja kai joku 10 vuotta, ja tilasi juuri Thomannilta nuo Pearl Exportit kakkossetiksi. Tyytyväinen on...ja mitä itse olen kokeillut, niin ihan laadukkaat ne on.
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
HCW
16.10.2004 13:16:08
Silloin ollaan jo hyvällä mallilla jos otat jotain tunteja. Siellä sitä oppii paljon. Rumpujen soittoon ei tarvita mitään muuta kuin työtä, harjoittelua, itsekritiikkiä ja korvaa. "Lahjakkuus" ja fiilistely ei vie mihinkään IMO. Kovalla työllä ne asiat tulee.

Ikäkään ei ole soitolle este. Itse aloitin vakavan soittamisen n.18 vuotiaana, sitä ennen soitin kitaraa n. 5 vuotta. Nykyään soitan myös pianoa ja laulan huonosti salaa.

Exportti on kelpo setti alkuun. Sillä pärjää jo vähän pidemällekin.

Lykkyä uuden harrastuksen kanssa.
Osta meän levy!!! Klipit,tilausohjeet jne.osoitteesta: http://www.strangefruitband.net
eleeton
16.10.2004 13:52:32 (muokattu 16.10.2004 14:01:17)
Pearlin ja Taman 500+ euron setit on aivan kunnollisia ja kestävät vuosia. Itse pidän pearleista enemmän juuri standien ja kiinnityksien takia. Ja ne pitävät jälleenmyyntiarvonsa hyvin, toisin kuin New Sound/Millenium. Eli ei mene rahat hukkaan. Ja thomannilta on luotettava tilata, soittaa vaikka hotlineen niin saa suomeksi kyseltyä kaiken mahollisen niin ei tule epäselvyyksiä.
Mutta takuuasiat ovat hankalempia joten sellaisten kanssa mikä saattaa rikkoontua helpommin (lähinnä elektroniset laitteet) kannattaa käyttää harkintaa. Rummut taasen kestävät oikein käytettynä vuosia (vuosikymmeniä) joten harvemmin takuita tarvii.

EDIT:
Rummuista vielä sen verran että setti on kuitenkin joukko yksittäisiä osia. Yksi rumpu voi olla milleniumia ja yksi pearlia, varsinkin kun jos käytettynä etsii setille laajennusta. Pedaalit Tamaa tai DW:tä ja standit vaikka gibraltaria. Tai yksi standi tamaa ja 2 pearlia. Ja kalvot kolmea erilaista remoa. Ja kapulat siihen päälle. Niin ja penkit!
Pointti on että kaikkea voi vapaasti sekoittaa kun on perussetti kasassa, eli jos Pearl Export rummut tuntuvat hyviltä mutta standit ja virveli ei oikein miellytä, niin ostaa tilalle sellaista mikä miellyttää.
Lähinnä selitän tästä siksi että itse en ole uutta valmissettiä koskaan ostanut, vain käytettyjä sekasettejä, ja nytkin laajennan/parannan settiä OSA kerrallaan.
Mutta aloita siitä uudesta setistä niin pääset hyvin alkuun.

Ja siitä aloittamisesta. Vanha koulukaveri on 23 ja alkoi soitella multa neuvoa kun kitaransoitto kiinnosti. Ei ole ennen soittanut mitään, akustista kokeillut.
Neuvoin alkuun (ja myin kitaran :) ja into on ainakin vielä pysynyt. IMHO koskaan ei ole myöhäistä alottaa, ja kaikki tarvitsevat treeniä riippuen mihin tähtäävät. Lahjakkaatkin.
Toiset vaan tarvitsevat enemmän kuin toiset.

Kannattaa ainakin kokeilla ja rummut ovat haastava soitin hallita hyvin, mutta helppo päästä alkuun. Tervetuloa joukkoon!
anttitk
16.10.2004 15:17:04
niinhän tuo on, että lahjakkuudella pääsee alkuun, loppu on helvetinmoista hikoilua. Eräs toverini 3vuotta sitten alotti rumpujen soiton, ja luvan kanssa sanon, että siitä ei tullu kyllä vittuakaan. Rahani oisin pistäny likoon, että siitä ei näin hyvää kannuttajaa tule, mikä nyt jo on.

Enpähän itsekkään vakavasti soittanu ole kauaa. Tosin aina sillee pikkusen kilkutellu, että kun varsinaisen treenaamisen alotin, oli kyllä perusjutut aikas hyvin hanskassa.

Ja kuten yllä jo rähistiin, on ne eksportit ihan kelpo pelejä. Hyvät kalvot ja viritys niin juup. Tosin imo halvan luokan seteissä heikoin lenkki on snare. Eksport sarjan snarea en ole ikinä kokeillut, joten en tie. kuitenkin taman rokstar- snare alkaa jo pelittää. Etenkin ne puiset (custon seteistä).

Onnea ja menestystä.
joo-ops.!
DimensionZ
16.10.2004 20:12:17

niin ja vihoviimeisenä mieltäni vaivaa asia että tarvitseeko rumpujen soittamiseen jotain lahjakkuutta? vai voiko tavallinen idiootti kuten esimerkiksi meikäläinen oppia soittelemaan kiitettävästi kovalla työllä ja tuskalla?

Eiköhän tähän päde sama kuin muihinkin asioihin: kovalla työllä ja yrityksellä voi päästä tietylle tasolle, mutta sen tietyn tason voivat ylittää vain ne jotka ovat lahjakkaita ja jotka myös tekevät kovaa työtä, after all, työ ilman lahjakkuutta on sama kuin lahjakkuus ilman työtä.
''He jumped right out of a building!!''
tolppa-apina
16.10.2004 22:12:22 (muokattu 16.10.2004 22:13:13)
Juu-u, tästä sitä meikäläinenkin aloitti rumpaloinnin muutama viikko sitten. muutama kysymys kuitenkin kaipaisi vastausta joten vaivauduin tänne asti teitä häiritsemään :)

Olisiko teillä mitään hyviä ohjeita miten voisin kehittää itseäni omalla ajalla, kun paukutustunteja ei ole joka päivä luvassa.

ala vaan soittamaan. läpät päähän ja musiikin mukana komppausta.. sitten melkein väkisin kehittyy kömpelöitä fillejä ja niin siinä käy että kehitys on tapahtunut. sitten kun perusasia on opittu niin on siisti ruveta reenaan kaikkea erikoista. 13-vuotiaana on rummutus alkanu.
Ihminen ja rumpu ovat kumpikin lyömäsoittimia. Ja jos ääntä lähtee liikaa niin kumpaankin voi käyttää JEESUSTEIPPIÄ.
tolppa-apina
16.10.2004 22:14:11
perkle mitenkähä sain ton tekstin siniseks sählättyä... :D
Ihminen ja rumpu ovat kumpikin lyömäsoittimia. Ja jos ääntä lähtee liikaa niin kumpaankin voi käyttää JEESUSTEIPPIÄ.
moderndrummer88
18.10.2004 18:48:16 (muokattu 18.10.2004 18:54:32)
Aika hyvä oppikirja aloittelijalle on: Leevi Leppänen, Rokkaavat Rummut. Sisältää CD:n. Suosittelen.

itekkin hommasin tuon samaisen kirjan ja aloin käymään tunneilla(vain vajaa tunti viikossa). Voi sanoa että soittotaito on noussut toiseen potenssiin noiden ansiosta ja aikaa kului semmoset reilu puoli vuotta. Soittoon tuli paljon enemmän varmuutta ja paradidleista sun muista käsitekniikka parani ihan saakelisti.

ja sitten se tärkein: PALJON treenausta(toisaalta järki kädessä tässäkin. itelläni selkä, ranteet, polvet ja kyynärpäät paskana)

ja sitten pitää muistaa käyttää niitä kuulosuojaimia(hymiö)
että tämmöstä tällä kertaa...
tolppa-apina
18.10.2004 20:24:46
itekkin hommasin tuon samaisen kirjan ja aloin käymään tunneilla(vain vajaa tunti viikossa). Voi sanoa että soittotaito on noussut toiseen potenssiin noiden ansiosta ja aikaa kului semmoset reilu puoli vuotta. Soittoon tuli paljon enemmän varmuutta ja paradidleista sun muista käsitekniikka parani ihan saakelisti.

ja sitten se tärkein: PALJON treenausta(toisaalta järki kädessä tässäkin. itelläni selkä, ranteet, polvet ja kyynärpäät paskana)

ja sitten pitää muistaa käyttää niitä kuulosuojaimia(hymiö)

ja tuosta leevistä vielä, että kannattaisi vilkaista vaikka kirjastosta leevi leppäsen "kompin taikaa" videota. siinä leevi selittää todella hyvin teoriat.
mooch
18.10.2004 22:35:51 (muokattu 18.10.2004 22:36:21)
kapulat väärinpäin käteen ja siitä sormilla harjoituksia kyynärvarteen...

Siis mikäköhän mulla nyt on kun mä en mitenkään tajua mitä tällä tarkoitetaan? Siis kapulat väärinpäin käteen, ja miten siitä sitten sormilla kyynärvarteen lyödään mitä...äh, ei tajuu. Kertokaa.

Ja alkuperäiseen kysymykseen; mä en ihan alottelijalle pistäs rudimenttejä. Varsinkaan siis, jos esim. nuotit ei ole ollenkaan tuttua, ei ole mielestäni mitään järkeä lähteä soittamaan tuollaista tavaraa.. Ja alussa kaikki komppijutut pitävät varmasti vähän mielenkiintoakin yllä. Leppäsen kirja on kyllä ihan hyvä - ollu mullaki ihan alussa käytössä.

EDIT: En kaikkea sitten lukenut..
kampela
19.10.2004 16:00:18

Hommaa metronomi ja harjoituspadi, joku semmonen kuminen että siitä ei lähde mitään älytöntä meteliä.
Sitä sitten naputtelet metronomin tahdissa, mieluummin hitaalla kuin nopealla temmolla. Ainakin itseäni potuttaa kun ei tuota metronomin kanssa harjoittelua tullut alotettua soiton alkuvaiheessa. Tulee ihan takuuvarmaa kehitystä!!
Awesome lefthand break.
Epämuusikko
19.10.2004 16:13:40
"Lahjakkuus" ja fiilistely ei vie mihinkään IMO. Kovalla työllä ne asiat tulee.

Helvetin hyvin sanottu.
Myytävänä Sabian AAX 20" Studio Ride!
Bacchus
19.10.2004 16:59:59
Hommaa metronomi ja harjoituspadi, joku semmonen kuminen että siitä ei lähde mitään älytöntä meteliä.
Sitä sitten naputtelet metronomin tahdissa, mieluummin hitaalla kuin nopealla temmolla. Ainakin itseäni potuttaa kun ei tuota metronomin kanssa harjoittelua tullut alotettua soiton alkuvaiheessa. Tulee ihan takuuvarmaa kehitystä!!

Juuri näin. Itsekin vasta nyt tajuaa näiden vekottimien arvon... Tullut fiilisteltyä vähän liikaakin, prkl. Toisaalta se pädin runkhaus on hemmetin tylsää puuhaa, mutta kun sitä jaksaa veivata niin sen kehityksen todella huomaa.
pain (is irrelevant) pain, pain, pain, pain (pain)
ddrum54
19.10.2004 18:03:51
"Lahjakkuus" ja fiilistely ei vie mihinkään IMO. Kovalla työllä ne asiat tulee.

Tää on taivahan tosi. PLOP.
2 n`4
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)