Aihe: Ayreon - Dream Sequencer
1
Leatherman
22.09.2004 15:48:17
Tämän kirjoituksen ainoana ja jalona tarkoituksena on edistää tämän loistavan artistin uraa.. ja mahdollisesti tuoda maailmanrauha siinä sivussa.

Itse olen tässä nyt parisen päivää kuunnellut yhdistelmälevyä The Dream Sequencer ja Flight of the migratoria.. En olisi uskonut, että Ayreon tai ylipäätänsä mikään olisi voinut iskeä näin kovaa enää kaltaiseeni kyyniseen musiikinkuuntelijaan, mutta paketin 1-levy The Dream Sequencer on tunnelmaltaan aivan MAHTAVAA avaruustunnelmafiilistelyä, massiivisia soundeja, idiksiä ja soittoa tulvillaan taukoamatta ja rikkoutumatta.

Arjen on myös ottanut, etenkin minua miellyttävästi tällä kertaa mukaan klassisia soittimia selkeämmin kuuluviksi ja erottuviksi. Lisäksi biisien tunnelma ja soitto useimmiten kuulostaa sanoitusten mukaiselta, joka ei minusta ole aina Arjenin vahvuus (esim. The Human Equation setissä, vaikka hieno setti onkin).

Halusin vaan ilmaista, että jos avaruusleijuntasoittelu kiinnostaa edes pätkän vertaa, aloita suoraan parhaasta ja osta tämä levy.

Itse diggaan etenkin biiseistä: My House on Mars ja Dragon on the Sea, mutta muutkin ovat erittäin loistavia.

..Flight of the Migrator on sitten hevimmän kuuloinen pläjäys, mutta hemmetin hyvin tehty. Minusta jopa Ayreonin parasta melodisenhevin menoa, koska tyyli on eheämpi kuin muissa levyissä..

Kenelläkään muilla kokemuksia näistä levyistä?

..ja btw: Michael Romeon kitarasoolo Dawn of a million soulsissa on älyttömän hyvä, jopa Romeon sooloksi..
Without music, life would be a mistake. -Friedrich Nietzsche (KK), (EVVK-AAjuniori)
Akiman
22.09.2004 16:01:48

Ayreonista olisi voinut puhua täälläkin:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=44&t=64308
SONOS METALLICOS :: LEVYARVIOT, HAASTATTELUT YM. :: HTTP://WWW.SONOSMETALLICOS.NET :: #SONOSMETALLICOS @ IRCNET
Leatherman
22.09.2004 16:17:25
..pahoittelut tuosta.. kattelin vaan että aihe oli jo aika vanhaa tekstiä ja eri levyyn liittyvää..
Without music, life would be a mistake. -Friedrich Nietzsche (KK), (EVVK-AAjuniori)
Sanchez
23.09.2004 10:00:39
Itsekkin hankin tuon Dream Sequencer ja Flight Of The Migrator-yhdistelmän ihan heräte-ostoksena ja täytyy sanoa että on uskomattoman hienoa musiikkia.

Itseeni iskee varsikin 2084 ekalta levyltä sekä Dawn Of A Million Souls toiselta levyltä, eikä pelkästään Romeon uskomattoman soolon takia vaan koko biisin loistavan melodian ja Russell Allenin taivaallisen äänen takia.

Levyillä on paljon muitakin helmiä, mutta jos alkaisin kaikkia kehumaan ei tästä tekstistä tulisi minkäänlaista tolkkua.
"There is no sin except stupidity" --Oscar Wilde
Akiman
23.09.2004 10:04:24

Mainittakoon nyt tässäkin yhteydessä, kun kerran viestejä tulee.

Haastattelu -> http://www.sonosmetallicos.net/haastattelut.php?id=42
SONOS METALLICOS :: LEVYARVIOT, HAASTATTELUT YM. :: HTTP://WWW.SONOSMETALLICOS.NET :: #SONOSMETALLICOS @ IRCNET
armadillo
23.09.2004 11:32:44
Ostin kyseisen levykaksikon heti niiden ilmestyttyä neljä vuotta sitten. Silloin tykkäsin kovasti, varsinkin ykköslevystä. Sen jälkeen on jäänyt selvästi vähemmälle huomiolle, välillä kuitenkin tulee kuunneltua paria ykköslevyn biisiä (2084, And The Druids Turn To Stone...) ja myös vanhempaa Into The Electric Castle -levyä. Ihan hyvää musiikkiahan Lucassen tekee, mutta voisi pysytellä enemmän siellä rauhallisen meiningin puolella.
Life is a vacuum cleaner, it sucks.
1by4by9
24.09.2004 13:20:21

Sähkölinna ja tuo Migrator-kaksikko on lempilevyjäni. Reilut 4 vuotta olen Ayreonia nyt kuunnellut ja jonkin verran olen noita biisejä itsekin opetellut. MySongBookissa on pari tekemääni tabulatuuria ja kovalevyllä parikymmentä lisää.
Onko kohtalon ivaa vai miksi sukunimeni on sama kuin eräs uskomattoman hyvä olutmerkki?
Chrissie
24.09.2004 20:30:01 (muokattu 24.09.2004 20:34:27)
Tämän yhdistelmän molemmat levyt olivat ensimmäiset, jotka sain käsiini Ayreonilta. Minulle lähetettiin kuunneltavaksi kolme ensimmäistä kappaletta, joista My house on Mars tunkeutui tajuntaan lähtemättömästi ja sitä piti kuunnella kymmeniä kertoja uudelleen ja uudelleen. Hyvän mielikuvituksen omaavana ihmisenä en voi olla haikailematta sitä, miten hienon elokuvan/kirjan pystyisikään tekemään pelkästään tuon kappaleen pohjalta. Kesti kuitenkin jonkin aikaa ennen kuin sain nauttia kaikista levyjen kappaleista kokonaisuutena. Olen edelleen sitä mieltä, että hyvää kannatti kyllä odottaa.

Kokonaisuutena pidän nimenomaan tästä The Dream Sequencer levystä enemmän, koska se on ainakin minusta paljon monipuolisempi kuin Flight of the Migrator. Parhaiten sykäyttävät juuri tuo aiemmin mainittu My house on Mars sekä 2084, The shooting company of captain Frans B. Cocq sekä Dragon on the sea. Periaatteessa kuitenkin kuusi ensimmäistä ovat levyn parhaimmat. Saan ainakin omaa "oopperaääntäni" harjoitettua kiitettävästi :)

Ehdottomasti hankinnan arvoinen kokonaisuus.

EDIT: Täytyy muuten mainita, että tuo Timo Kotipellon esiintyminen tuossa toisella levyllä jäi meikäläiseltä huomaamatta pitkäksi ajaksi. Ihmettelin tutun kuuloista ääntä, mutta jotenkin asia vain sitten unohtui tarkistaa. Oli aika yllätys lopulta, että sellainenkin nimi löytyi muiden hienojen laulajien joukosta.
Ei musiikkia ilman hiljaisuutta.
Leatherman
25.09.2004 11:07:46 (muokattu 25.09.2004 11:08:37)
Todella hauska nähdä miten johonkin onkin jysähtänyt juuri samat biisit samalla tavalla, etenkin juuri My house on Marsista minullakin pyörii aina päässä visioita vaikka jaeskella, että mitä kaikkea siitä saisikaan, ja missä kohti biisiä näen mitäkin.

Itselleni on jäänyt tuossa Dream Sequencerissa erityisesti sydämeen, levyn kiireetön meno ja biiseihin sopivat rauhalliset jammailukohdat.. esim. The Shooting Company of Captain Frans B.Cocq:ssa (joka on muuten hieman enemmän kuuntelun jälkeen tunnelmaltaan aivan loistavasti sovitettu kokonaisuus.) Juuri biisin loppupuolen haikea pitkä soitteluosuus kuoroineen ja bassokuvioineen sopii todella hyvin minusta, kun sotilaista kuitenkin kerrotaan..

Harvemmin on myöskään levy tuonut itselleni sitä fiilistä, että opin jotain itsestäni, tosin kavereitteni kautta, kun levystä ja tarkemmin One Small Step -biisistä puhuimme.

Voisi Arjen tehdä puolestani toisenkin vastaavaan "iisimmän" levyn, kun yleensäkin Electric Castle ja Human Equation menevät joissain biiseissä vain liian pitkälle. Sanoitukset eivät lyö kättä itse biisin ja fiiliksen kanssa ja klassiset elementit unohtuvat.. Mutta toki näistäkin levyistä pidän.
1by4by9
27.09.2004 10:29:27

http://personal.inet.fi/musiikki/1by4by9/shootidisco.mid

Hoho, raiskasin muuten Shooting Companyn; vetävä dance-versio biisistä, MIDInä tosin.
Onko kohtalon ivaa vai miksi sukunimeni on sama kuin eräs uskomattoman hyvä olutmerkki?
Late_
16.10.2004 19:33:34
empä ole kauheesti tähän tutustunu, mutta kaveri lykkäs kouraan Day Sixteen: Loser kipaleen, ja ihan hyvältä kuullosti! eipä mulla muuta:)
www.foorumit.tk
Dzouney
18.10.2004 00:27:09

Terve terve. Poikkesin vain sanomaan että Arjen on aivan poikkeuksellinen säveltäjä/muusikko/maailmanparantaja enkä ole vielä miehen tuotannosta löytänyt yhtään levyä, josta en ole pitänyt. Näih om jämpti.

Kaikkia levyjä en ikäväkseni ole löytänyt, mutta tässä järjestyksessä: Into the Electric Castle, Dream Sequencer & Flight of the Migrator -tuplasetti, Star One ja The Human Equation (palautan kohta Leathermanille, kiitos lainasta) on jo käyty läpi, eikä millään meinaa tarpeeksi saada.. Aivan järjettömän hienoja maisemia ja sävelten suloisia virtoja. Ah.

Se on vaan huono puoli, että kun alkaa kuunnella jotain levyä, niin on sitten pakko kuunnella koko levy/tuplalevy läpi. Yleensä sen jälkeen pitää sitten vielä kuunnella ne kaikki muutkin levyt läpi ja sitten on jo mennyt koko päivä, eikä ole saanut mitään aikaiseksi. Paitsi tietysti tehnyt itsestään huomattavasti paremman ihmisen jokaisen kuuntelukerran jälkeen..

Ja peeäs: Vaikka löytäisinkin jotain "virheitä" näiltä albumeilta, vastaavasti se aivan jumalattoman hieno tavara kompensoi niitä enemmän kuin tarpeeksi. Artsi on kuningas, kumarran hänelle.
Hard to see the dark side is.. < ' ',>
armadillo
18.10.2004 00:39:50
Swampmusicista ainakin löytyy pari ekaa levyä, eli Actual Fantasy sekä The Final Experiment, ja on noita muuallakin vastaan tullut. Sen verran mitä olen noita kuullut, niin vaikuttivat selkeästi Arjenin huonoimmilta tuotoksilta.
Life is a vacuum cleaner, it sucks.
Dzouney
18.10.2004 01:11:46

Jos se on Arjenista, niin kokeilla ainakin pitää. Onhan aika moni tuota Star Oneaki haukkunu, ja itse pidin kuin mikäkin mielipuoli. :)
W4R
18.10.2004 10:45:06
Sähkölinna ja tuo Migrator-kaksikko on lempilevyjäni. Reilut 4 vuotta olen Ayreonia nyt kuunnellut ja jonkin verran olen noita biisejä itsekin opetellut. MySongBookissa on pari tekemääni tabulatuuria ja kovalevyllä parikymmentä lisää.

"Is this a cosmic desing? 1by4by9..." ;)
Prog'n'Roll!
Dzouney
19.10.2004 01:43:36

STAR ONEA!!!! Jeee... 8D
Sanchez
19.10.2004 10:46:04

Täytyy tähän ihan offtopiccina sanoa, että sun ne omatekemät tabut niissä heavy competitioneissa on ihan uskomattomia.
"There is no sin except stupidity" --Oscar Wilde
1by4by9
22.03.2005 09:58:39 (muokattu 22.03.2005 10:03:51)

Täytyy tähän ihan offtopiccina sanoa, että sun ne omatekemät tabut niissä heavy competitioneissa on ihan uskomattomia.

Kiitän ja kumarran. Siellähän on nyt pari suht uuttakin:
http://www.mysongbook.com/tab-tab_list-id_tablature=50834.htm
http://www.mysongbook.com/tab-tab_list-id_tablature=50369.htm

Vai noitako tarkoitit? :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)