Late_ 18.10.2004 19:45:50 (muokattu 18.10.2004 19:52:39) | |
---|
No eipä täällä kauheesti gospelista puhuta. Eikö siitä uskalleta puhua? :) Tulipahan vaan mieleeni, että Mikko Goes To Heaven kävi tos viime sunnuntaina(nii juu eli eilen) meiän kylällä triona soittelemassa ja hyväähän se oli!:) ilman Sami Aspiakin toimi oikein hyvin! nappasin sit levyn mukaan ja kyllä siellä se Aspin soittokin kuuluu ihan hyvin! :) mä tykätä. www.foorumit.tk |
Blue Moon 18.10.2004 20:06:55 (muokattu 18.10.2004 20:12:37) | |
---|
No eipä täällä kauheesti gospelista puhuta. Eikö siitä uskalleta puhua? :) Kyllähän gospel kiinnostaa vietävästi, jos sillä tarkoitetaan Soul Stirrersien tai Blind Boys of Alabaman tyylistä, afroamerikkaista hengellisen sanoman omaavaa rytmimusiikkia "call-and-response" rankenteineen jne. tai vaikka Blind Willie Johnsonin tai Reverend Gary Davisin "holy bluesia", samoin esim. bluegrassin liepeiltä löytyy aivan loistavaa tavaraa. http://wwwedu.oulu.fi/muko/lvakeva/afrohis/spiritua.htm Tämän päivän hengellisellä "rockilla" tms. musiikilla taas ei mielestäni ole musiikillisesti mitään tekemistä edellisenkaltaisen gospelin - ja varsinkaan "rootsin" - kanssa. - It takes booze and blues, Lord, to carry me through - |
rattledad 18.10.2004 20:43:27 (muokattu 18.10.2004 20:43:58) | |
---|
Tämän päivän hengellisellä "rockilla" tms. musiikilla taas ei mielestäni ole musiikillisesti mitään tekemistä edellisenkaltaisen gospelin - ja varsinkaan "rootsin" - kanssa. Periaatteessa voisi olla, mutta käytännössä esim. näistä vaikutteista löytynee aika vähän yhtymäkohtia roots-gospeliin tai edes countrysellaiseen: Rage Against The Machine ja Guns N' Roses... -Apulanta -Audioslave -AC/DC -Children Of Bodom -Dream Theater -Green Day -Mikko Goes To Heaven -Misfits -Nirvana -Pearl Jam -Rancid -Red Hot Chili Peppers -Slash's Snakepit -Sonata Arctica -Steve Vai -System Of A Down -The Beatles -The Offspring -The Rain -The Ramones -The Who -Van Halen -Velvet Revolver "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
Juu, kyllä mä muutakin musiikkia kun gospelia kuuntelen niinkun näkyy.Siitähän ei ollutkaan kyse. En mä nyt ymmärtäny että vaan roots gospelista puhutaan, vaan iha nykypäivän gospelista ja kristillisestä musiikista kans... www.foorumit.tk |
Blue Moon 18.10.2004 20:49:46 | |
---|
En mä nyt ymmärtäny että vaan roots gospelista puhutaan, vaan iha nykypäivän gospelista ja kristillisestä musiikista kans... Ihan vapaasti vaan, ei siinä mitään. Kunhan laitoin oman mielipiteeni gospelista taas kerran. - It takes booze and blues, Lord, to carry me through - |
absentmind 18.10.2004 21:45:27 | |
---|
Pain of Salvation - BE, kappale kuusi nimeltä "Nauticus" Siinä mustien musaa matkivaa gospelia/bluesia mitälie :D |
Veikko 18.10.2004 22:39:46 | |
---|
Ainoa "suomigospel" -artisti, jonka voi jotenkin tälle palstalle mainita taitaa olla Jaakko Löytty. "There's two kinds of music, the Blues an Zippity Do Da" - Townes Van Zandt |
sub zero 18.10.2004 23:17:03 | |
---|
Ainoa "suomigospel" -artisti, jonka voi jotenkin tälle palstalle mainita taitaa olla Jaakko Löytty. Jouko Mäki-Lohiluoman keikan näin yläasteella, kun se tuli meidän koululle. Oli kyllä hauskaa. Ehkä 50% biiseistä gospelia setissä. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
omarklah 19.10.2004 08:55:18 (muokattu 19.10.2004 08:56:26) | |
---|
Pari viikkoa sitten tuli hankittua jenkkiläisen Ollabelle:n uusin albumi... Pitää sisällään muutaman tosi maukkaan soul-/bluespohjaisen biisin. Esim. Get Back Temptation on aikas groovya kamaa :o) http://www.ollabellemusic.com/ "Sanomasta" en tiedä mutta musiikki toimii ! Tää sit sanois tälleen... |
weelie 19.10.2004 11:06:17 | |
---|
Ihan vapaasti vaan, ei siinä mitään. Kunhan laitoin oman mielipiteeni gospelista taas kerran. Juu tämä on ainainen "väärinymmärrys". Mullekin Gospel tarkoittaa tietynlaista mustaa blues/soul-musiikkia. Suomalaisten ajattelema gospel on mielestäni musiikkina tuosta niin kaukana kuin yhtälailla populäärimusiikki vain olla voi. Niinkuin on suomalaisen kirkon hartauskin. Unelmana olisi joskus päästä kokemaan kunnon afroamerikkalainen gospelhenkinen kirkkoseremonia, vaikken kristitty olekaan. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö siitä kaikenlaisesta gospelista saisi pitää ja täällä keskustella. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
leka 19.10.2004 11:37:45 | |
---|
Jos nyt puhutaan tästä hengellisestä populaarimusiikista, niin Joose Keskitalo on kova uusi tulokas. Ei ehkä kuitenkaan vetoa suuriin massoihin honottavan laulutyylinsä ja persoonallisen kitarasoundinsa takia, mutta minä tykkään. Syvällistä ja koskettavaa meininkiä. Dylanit ja Youngit tulee mieleen. Ja sanoitukset on kantaaottavia, hauskoja ja koskettavia. Suosittelen Taukki |
Lonesome 19.10.2004 12:50:57 | |
---|
Suomalaisten ajattelema gospel on mielestäni musiikkina tuosta niin kaukana kuin yhtälailla populäärimusiikki vain olla voi. Joo. Suomi-Gospel on voinut olla vaikka täyttä fuusio-progea. Esim. tämän alan "super-bändi" Pro Fide, jossa mm. Mikko Kuustonen vaikutti nuorena miehenä. Ei ihan ollut afro-amerikkalaista gospelia, muuten vaan taitavaa soittoa. Kuustonen on sittemmin tehnyt kyllä maallisemmissa ympyröissä hyvinkin roots-henkistä matskua. "Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC) |
Mika Antero 19.10.2004 12:56:12 (muokattu 19.10.2004 12:56:57) | |
---|
Kuustonen on sittemmin tehnyt kyllä maallisemmissa ympyröissä hyvinkin roots-henkistä matskua. Ja kyllähän Kuustosen luotsaama Q-Stone yhtye soitti hengellistä bluesrokkia, tai ainakin sen tyyppistä musiikkia. |
Fide 19.10.2004 14:00:11 (muokattu 19.10.2004 14:00:39) | |
---|
Tää on tosiaan vaikee juttu, kun terminologia ei kohtaa... On olemassa rakkauslaulut, joka kertoo laulun sanomasta, ei niinkään tyylistä. Onko sitten hengellisen (ja siis nimenomaan kristillisen) sanoman omaava kappale sitten ytimekkääsi Jeesuslauluja? Kuulostaa jo syntyessään pilkkanimeltä tuo... siksi Gospel kuulostaa paremmalta... Mieluumin sanon kuuluvani kahteen gospel-kokoonpanoon kuin kahteen Jeesuslauluryhmään... kumpikin tietysti pitää tosin paikkansa... Meinaan kaikki, aivan kaikki, roots-gospel musiikkityypin alle menevät kappaleet ovat juurikin kristityllä sanomalla varustettuja. Jos sanoma muuttuu, niin kappaleesta tulee heti blues, bluecrass tai soul... näin se vain on. Eli gospel -sanana määrittelee pikemminkin sanoman kuin tyylin, olkoonkin, että alkuajan roots-gospel sattuneesta syystä oli pitkälti sidonnainen edellämainittujen tyylien kanssa. Näin ollen esim nykyaikainen punk tai rock -kappale, jonka sanoma on kristillinen menee mielestäni kuitenkin suht'koht luontevasti termin "gospel" alle... Itse siis puhun gospelista yleispätevänä hengellisenä musiikkina ja jos puhun roots-gospelista, niin tuon sen esille sitten vaikka tuolla roots -sanalla... sekavaa kaikki tyyni... :-)>+ |
Blue Moon 19.10.2004 22:55:26 (muokattu 19.10.2004 22:56:46) | |
---|
Meinaan kaikki, aivan kaikki, roots-gospel musiikkityypin alle menevät kappaleet ovat juurikin kristityllä sanomalla varustettuja. Jos sanoma muuttuu, niin kappaleesta tulee heti blues, bluecrass tai soul... näin se vain on. Eli gospel -sanana määrittelee pikemminkin sanoman kuin tyylin, olkoonkin, että alkuajan roots-gospel sattuneesta syystä oli pitkälti sidonnainen edellämainittujen tyylien kanssa. Hyvä ja ymmärrettävä kirjoitus, josta lainasin vain osan. Varhaisessa afroamerikkaisessa gospelissahan on _omia_ musiikillisia ratkaisuja, joita ei hevin löydä muusta sen aikaisesta musiikista - vaikka sen läheinen suhde bluesiin toki onkin monella suulla todistettu - ja gospelin musiikillisia keinoja on avoimesti 50-luvulta lähtien käytetty "maallisessa" populaarimusiikissa. Tällä perusteella mun mielestä on täysin oikeutettua puhua tästä "gospelista" juurikin nimenomaa (roots-otsakkeen alle kuuluvana) _musiikkityylinä_. - It takes booze and blues, Lord, to carry me through - |
Fide 20.10.2004 08:30:30 (muokattu 20.10.2004 08:30:57) | |
---|
Tällä perusteella mun mielestä on täysin oikeutettua puhua tästä "gospelista" juurikin nimenomaa (roots-otsakkeen alle kuuluvana) _musiikkityylinä_. Olen tässä kyllä samaa mieltä =) Lähinnä tuo kirjoitukseni olikin suunnattu puolustamaan sitä, että nykyisin "gospel" -termillä viitataan usein enemmän sisältöön kuin tyylisuuntaan. Mutta se ei silti muuta aidon roots-gospelin merkitystä tyylilajina ja aikansa vaikuttajana. :-)>+ |
sub zero 20.10.2004 09:55:32 | |
---|
Skip Jamesin "Jesus is a Mighty Good Leader" ja "Be Ready when He Comes" on aika kovia What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Shaft 20.10.2004 14:26:16 | |
---|
Tällä perusteella mun mielestä on täysin oikeutettua puhua tästä "gospelista" juurikin nimenomaa (roots-otsakkeen alle kuuluvana) _musiikkityylinä_. Samaa mieltä. Yleisesti ottaen keskustelualue kannattanee valita itse musiikkityylin eikä hengellisen sanoituksen perusteella. |
Late_ 20.10.2004 14:29:51 | |
---|
Samaa mieltä. Yleisesti ottaen keskustelualue kannattanee valita itse musiikkityylin eikä hengellisen sanoituksen perusteella. Roots Blues, blues-rock, southern rock, country, country rock, bluegrass, gospel, cajun, zydeco. No kai sitten nii.. www.foorumit.tk |
sub zero 20.10.2004 14:41:18 | |
---|
Samaa mieltä. Yleisesti ottaen keskustelualue kannattanee valita itse musiikkityylin eikä hengellisen sanoituksen perusteella. Eikös nykyään ole joku termi CCM (contemporary christian music) joka viittaa tähän hengellisiä sanoituksia sisältävään musiikkiin? Sen avulla voisi estää sekaannuksia What's there to live for? Who needs the peace corps? |