Burana2 17.10.2004 18:41:31 | |
---|
En ole vielä hirveän kauaa soittanut kitaraa, mutta kun olen muutaman kerran kokeillut soittaa seisaaltaan niin helppoa se ei ainakaan ole ollut. Kannattaako jo heti alusta lähtien harjoitella seisaaltaan soittoa? Onkos jotai kikkoja, jotka helpottaisivat? |
Antti1 17.10.2004 19:23:35 | |
---|
En ole vielä hirveän kauaa soittanut kitaraa, mutta kun olen muutaman kerran kokeillut soittaa seisaaltaan niin helppoa se ei ainakaan ole ollut. Kannattaako jo heti alusta lähtien harjoitella seisaaltaan soittoa? Onkos jotai kikkoja, jotka helpottaisivat? Mun mielestä ihan sama soitatko seisaaltaan vai istuaaltaan. Tärkeintä olisi, että asento on hyvä ja mahdollistaa oikean tekniikan. Vieläkin tärkeämpää on se, että pääset kiinni kitaransoittoon ja saat harrastuksen rullaamaan kunnolla. Huoli pois, sä ehdit harjoitella erilaisissa asennoissa soittamista vielä aika pitkän aikaa. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Jani The Rock 17.10.2004 19:31:10 | |
---|
Kyllä mä olen sitä mieltä, että seisaaltaan soittamista kannattaa alkaa heti treenailla. Kannattaa koklata kitaraa vähän eri korkeuksille, jotta löytää sen position jossa soitto parhaiten käy. Ja muistaa, että polvissa roikkuva kitara voi näyttää peilin edessä coolilta, mutta ergonomiselta kannalta se ei ole paras mahdollinen juttu. The road never ends for me, kid. |
Volle 17.10.2004 19:35:25 (muokattu 17.10.2004 19:36:03) | |
---|
Kunnon hihna kannattaa olla ja sitä kannattaa kokeilla eri pituisena, ts. kitaraa eri korkeuksilla ja etsiä korkeus, jossa soitto tuntuu luonnollisimmalta. Joillekuille sopii, että kitara roikkuu polvissa, toiset taas vetävät hihnan niin kireälle kuin mahdollista. Totuttelu- ja makuasiahan tuo on. btw. Ramonesin kitaristi sanoi jossakin haastattelussa, että oli kitaran soittoa aloittaessaan peilin kanssa katsonut miten näyttää cooleimmalta ja tässä asennossa sitten opetellut soittamaan. edit: Jani oli nopeempi Nam. |
Jani The Rock 17.10.2004 19:42:33 | |
---|
btw. Ramonesin kitaristi sanoi jossakin haastattelussa, että oli kitaran soittoa aloittaessaan peilin kanssa katsonut miten näyttää cooleimmalta ja tässä asennossa sitten opetellut soittamaan. Jep, mutta Johnnyhän sahasikin pelkkiä barreja downstrokella. The road never ends for me, kid. |
Härski 17.10.2004 19:43:17 | |
---|
Niin, eli jos aiot joskus soittaa seisaaltasi, niin kannattaa treenata juttuja myös seisaaltaan soittaessa. Eikä sitten sitä kitaraa polviin. Siitä ei tule kuin vitutus Slashia ja Pagea kohtaan. |
Kumpula 17.10.2004 19:53:57 | |
---|
Joo asento siinä kannattaa kattoa kuntoo ku alkaa seisaaltan soittarmaan. Ite huomasin ainakin alkuaikoina että seisaaltaan soittaminen on oikeastaan helpompaa, mutta minun mielipidettähän tässä ei kysytä. Minä olin omena. |
Novis_3 17.10.2004 23:39:16 | |
---|
Jos heittäis basistinkin näkökulman tänne. Minä soitan nykyään aina kun mahdollista seisaltaa, en vielläkään osaa esim kunnolla släpätä seisaaltaan, istaaltaan kyllä menee kuvio ku kuvio, mutta asento ja basson korkeus on sen verran erilainen, niin on ihan eri soittaa seisaaltaa. Kuten wooten aikoinaan neuvoi; "kannattee pitää kitara samalla korkeudella niin istaaltaan ku seisaaltaan". Mutta ku joilleki se on niin mahoton paikka pitää sitä skebaa ylhäällä.. Hauskan näköistä joskus ku 12-vuotias jannu pitää polvien korkeudella kitaraa, eikä yllä edes vitossointuja ottaan kunnolla.. Pakostakin hymyilyttää.. :) "Me hävitään tää peli.." |
kivi 18.10.2004 01:09:52 (muokattu 18.10.2004 01:16:12) | |
---|
Kuten wooten aikoinaan neuvoi; "kannattee pitää kitara samalla korkeudella niin istaaltaan ku seisaaltaan". Jaa, että istuessa se olis sitten lattialla? :-) (EDIT: eiku, nythän mä tajusin: istu alas, ota kitara syliin, ja sitten nouse tuolilta varoen kohottamasta kitaraa yhtään ylöspäin. Mittaa siitä hihnan korkeus:-) Hoho! Aika punk.) Se ei oo mikään absoluuttisen hyvä eikä huono asia, olipa kitara polvissa tai leukalappuna. Molemmilla on paikkansa, ja yleensä kitara asettuu sellaiselle korkeudelle, missä sitä on miellyttävä soittaa. Mä itse en mielelläni soita sähkökitaraa istuallani koskaan jos voin välttää (apinan käsivarret kun on), ja myös niin studiossa kuin kotona äänitellessä soitan seisaaltani. Mutta enpä mä soitakaan klassisen kitaran juttuja, niiden aikana on hyvä jos kitara on ylempänä. Toisaalta, jos rokkia soittaessa ei voi pitää oikeaa kättä melko suorana, ei soittokaan kuulosta kovin energiseltä. Soittaessa pitää liikkeen kuitenkin lähteä selästä ja hartiasta, ja ranne + kämmen vain ohjaa sitä, jos mieli saada soitin tosissaan resonoimaan. Mutta nää on makuasioita. Kukin tavallaan, ja jos tavoitteena on tekninen taituruus vasemman käden toiminnassa, on hyvä nostaa kitaraa polvista ainakin vyönsoljen tasalle, sen yläpuolella saattaa olla jo niin kornin näköistä, ettei soittotaito ehkä riitä kompensoimaan - ellei soittaja oo maailmankuulu mestari. ;-) PS: Sormisoittavalle sähköbasistille korkealla sijaitsevasta bassosta on ihan oikeaa etua oikeallakin kädellä, sormisoitossa kun käsi pitää saada rennosti kohtisuoraan kieliin nähden, ja liikesuunta on ylöspäin. |
Henko 18.10.2004 11:58:37 | |
---|
Mää en enää soita istualtaan ollenkaan. Ei siks että seisaaltaan ois helpompaa, vaan siks, kun keikat vedetään seisaaltaan, ni pysyy sitten tatsi. If it's too loud, you're too old. |
poppamies 18.10.2004 13:19:34 | |
---|
Mun mielestä ihan sama soitatko seisaaltaan vai istuaaltaan. ... No ei se nyt ihan näinkään ole. Kyllä se näyttää aika typerältä jos metallialan rokkitähti istuu keittiötuolilla keskellä sadionstagea. Jollekin B.B Kingille se suotakoon kun ikääkin on yli 70. "G-strings are for strippers" |
Novis_3 18.10.2004 14:26:00 | |
---|
No ei se nyt ihan näinkään ole. Kyllä se näyttää aika typerältä jos metallialan rokkitähti istuu keittiötuolilla keskellä sadionstagea. Jollekin B.B Kingille se suotakoon kun ikääkin on yli 70. Kerran yhden alottelevan heavy-bändin solisti veti keikan baarijakkaralla istuen, ku oli jalka kipsissä. Se oli aika huvittavan näköistä. Keikan loppupuolella jannu kuiten mossas seisaltaan ihan kynpillä. Sekin oli hupaisaa. /offtopic "Me hävitään tää peli.." |
käsi 18.10.2004 15:08:50 | |
---|
jotenkin itelle on helpompaa toi seisaaltaan soittaminen. aluksi siinä oli hieman opettelemista, mutta nykyään jopa kotona soitan useimmiten seisaalteen. istualtaan treenaan jotain tekniikka harjotteita ja sellasta, mutta seisaaltaan treenaan sen takia että bändin treeneissä ei tosiaankaan istuta. kohta ne ottaa avaimet pois |
author 18.10.2004 15:31:43 | |
---|
Olen pari vuotta soittanut kitaraa enkä vieläkään ole löytänyt sitä "oikeaa" korkeutta kitaralle seisaaltaan soitettaessa. Mulla on sellanen ongelma, että Les Paulilla soitettaessa alkaa alaselkään ottamaan, kun pitää kitaraa riittävän ylhäällä. Ja kun kitara on taas tarpeeksi alhaalla, niin että lantio tukee jonkun verran kitaraa, niin ei pikkauskäsi pysty tietenkään yhtä hyvin näppäilemään kieliä, eikä otelautakädenkään toiminta helpotu tietenkään yhtään siinä samassa. Ja mikä mun pointti oli tuolla tarinalla ? Eipä juuri mikään muuta, kuin että kokeilemalla se oikea asento sieltä loppujen lopuksi löytyy. Ja suosittelen tuota ergonomisempaa asentoa, kuin tuota Slash-asentoa. Perkeleen pitkäsormiset *katkeraa mutinaa* Bugger. |
Antti1 18.10.2004 16:44:00 | |
---|
No ei se nyt ihan näinkään ole. Kyllä se näyttää aika typerältä jos metallialan rokkitähti istuu keittiötuolilla keskellä sadionstagea. Jollekin B.B Kingille se suotakoon kun ikääkin on yli 70. Pah, taisit missata pointin, tai sitten mä en tehnyt itseäni selväksi. Väärässähän en tietenkään voi olla. :) Tarkoitin, että jos jannu on soittanut tyyliin viikon (mitä en voi tietää), ei välttämättä ole kaikkein oleellisinta soittaako seisaaltaan, vai istuen. Mun mielestä olisi tärkeämpää saada tossa vaiheessa mielenkiinto soittamiseen ja alkaa sitten vasta perehtyä kaikkeen muuhun. Sitä en kiistä, etteikö ehkä olisi parempi aloittaa heti alussa seisaaltaan. Se ei vaan olisi mulle ainakaan se oleellisin juttu tossa vaiheessa. Kukin taaplaa tavallaan, kato. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Super-Jari 18.10.2004 17:31:31 | |
---|
Minä soitan paremmin seisaaltaan kuin istualtaan. |
saha 18.10.2004 18:47:23 | |
---|
Sehän on ihan vaan tottumiskysymys. Mulla tahtoo mennä istualtaan soittamisessa plektrakäden olkavarsi kipiäksi. Ota poika ohvia.
Ostan wahin, tarjoa omaasi. |
Defrayer 18.10.2004 19:56:26 | |
---|
Soittelen useimmiten istualtaan, koska seisaaltaan soittaminen tuottaa vaikeuksia. Ei vain pikkaus ole yhtä tarkkaa eikä sahaus onnistu, kun istualtaan soiteltuani on tullut opeteltua soittamaan kyynärvarrella nuo nopeat jyystöt. Ja tuntuu että vasemmalla kädellä ei yletä mihinkään. Treeniä, treeniä...sillähän kaikki ongelmat ratkaistaan :P "This is gonna suck for sure, so don't stress over it" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15, IHKK #16.
Pastilli? |
Kyllä mä olen sitä mieltä, että seisaaltaan soittamista kannattaa alkaa heti treenailla. Kannattaa koklata kitaraa vähän eri korkeuksille, jotta löytää sen position jossa soitto parhaiten käy. Ja muistaa, että polvissa roikkuva kitara voi näyttää peilin edessä coolilta, mutta ergonomiselta kannalta se ei ole paras mahdollinen juttu. Samaa mieltä! Pääsoittimena minulla on pää soittimena. |
viltsu77 19.10.2004 03:39:13 | |
---|
Pari kertaa kokeillu tota seisaalta soittamista ja sanomista on tullu molemmilla kerroilla. Ei oikein löydy sitä sopivaa asentoa. Jos nostan sen kitaran niin ylös et hyvä soittaa ni hävetää yksin kotonakin ja sit jos pudottaa sen Hetfield tasolle ni tulee jännetuppitulehdus minuutissa. Ehkä mä vaa sit istun tossa sohvalla. |