Aihe: Vahvistimen korkeammalle sijoittamisen merkitys
1
Jake24-25
17.10.2004 17:39:33
Mitä olette mieltä kuinka korkealle pieni vahvistin (tai vahvistin yleensä) pitäisi sijoittaa? Ymmärtääkseni tällä on merkitystä sille miten kuulee oman soittonsa. London Pubin jameissa vahvistin sijoitetaan aina sellaisen tyhjän kaljakorin päälle ja ainakin se tuntuu olevan hyvällä korkeudella. Kotona soittelen Orangellani ja olen miettinyt kannattaisiko sijoittaa se jonkun korokkeen päälle. Kotisoitto on tietysti aina eri asia kuin livesoitto. Olen kokeillut erilaisia sijoitusmahdollisuuksia lattian tasolla ja niissäkin on eroa miten soiton kuulee. Miten ihmiset täällä ovat mahdollisesti sijoittaneet vahvistimen (varsinkin pienikokoisen)? Oletteko käyttäneet korokkeita? Mikäli olette, niin millaisia? Kiitokset etukäteen mahdollisista vastauksistanne.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
J-PPP
17.10.2004 17:44:30
Treeneissä vahvistin on toisen ei käytössä olevan noin 50-70cm korkean vahvistimen päällä. Kotona yleensä kallellaan seinää vasten. Keikoilla myös jollain tapaa korotettu, kaljakoreilla tai muutoin.
WANTED: Musta telecaster tai pelkkä body, tarjoa! FOR SALE: Hamer USA Sunburst Archtop
rainmaker
17.10.2004 17:49:28
kotona vahvistin on ihan normaalisti lattialla. treeneissä se on yleensä kallellaan seinää tai jotain muuta tukea vasten. keikoilla tuolin tai vastaavan päällä.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Härski
17.10.2004 17:57:26
Kotona tuo pikkuloota on samalla korkeusella, kuin istun. Eli vaikka sängyn päällä. Treeneissä n. 70 cm korkean pöydän päällä, kuten bassovahvistinkin. Hyvin pelittää.
kupteri
17.10.2004 18:27:50 (muokattu 17.10.2004 19:09:37)

Jos kaiutinelementin saa korvan korkeudelle niin paras. Tarttee käyttää vähemmän volaa että kuulee (keikalla vuotaa vähemmän yleisöön = miksaajalla helpompi toimia). Olettaen toki että vahvistin on mikitetty :-)

Juu, kyllä sitä keikkapaikan metelissä arvostaa jos kuulee oman soittonsa hyvin siitä vierestä. Oman kombon pyrin saamaan jollekin pöydälle ja pari kaljakoria alle, treeneissä sama juttu. Ja onhan se soundi selkeempi (ja oikeampi) kun ei tartte lattialta yrittää kuunnella. Kuuluupa diskantitkin oikein eikä tarvi luukuttaa niin pirusti (kun sillä tavalla meteli ja mössöisyys vaan kasvaa).
Friday Morning Waterloo kotisivut | mp3:sia
Fide
17.10.2004 20:38:35

Mä käytän sellaista muutaman kympin maksavaa vahvistin telinettä, joka siis kallistaa vahvistinta säädettävästi... pysyy toosa maantasalla, mutta kaiutin kallistuu kohti omia korvia ja näin ollen tekee juurikin miksaajan työstä mielyttävämpää. Teline on myös parempi (ja turvallisempi) kuin seinä-tuoli-tiiliskivi -viritykset ;-)

Jos pidät pönttöä lattialla, niin soundi omiin korviisi on todennäköisesti todellista huomattavasti bassovoittoisempi, jolloin live-tilanteessa yleisölle menevästä soundista voi tulla ihan liian diskanttivoittoinen, jopa kirkuva... Eli korkeudella (tai vahvistimen kallistamisella) on todella suuri merkitys.

Tuo on hyvä perussääntö, että kaiutin elementin tulisi olla korvien tasolla tai niitä kohti =)
:-)>+
Marzi
18.10.2004 02:19:14

4*12-komero sillai, että ylemmät elementit on naaman tasalla. Sit kun ottaa haara-asennon on pää keskellä komeroa. :D

On se värkki missä vaan, niin kunhan näkee suoraan kartioon, niin ei voi mennä pieleen.
Pidän ääntä, olen.
Pluto
18.10.2004 09:14:37
No siis juttuhan on niin, että jos vahvistinta pitää keikalla lattialla, kuulostaa se huomattavasti bassovoittoisemmalta kuin oikeasti onkaan. Niinpä kitaristi saattaa tästä harhautuneena laittaa lisää diskanttia, että kuulostaisi itselle paremmalta. Samaan aikaa äänimies repii persettä, koska PA:han tuleva skittasoundi menee sirkkeliksi ja muutenkin piikkaavaksi.

Jostain luin, että about keuhkojen tasalle kun pistää vahvarin niin pitäisi toimia hyvin.
Dillon, you son of a bitch!
päänahka
18.10.2004 09:56:10
Kotona on Lundian hyllyssä juuri sopiva taso tuolle combolle. Treeniksellä on toistaiseksi kaappi lattialla, kallistus ei stäkin kanssa tule kyseeseen, ja soundiero on kyllä valtava kun menee istumaan siihen kaapin eteen. En ole vielä keksinyt ratkaisua, pitäisi ehkä juoda enemmän olutta.
Soolot on perseestä.
Listen
18.10.2004 10:04:29
Kotona pidän nykyistä pikkuvahvaria (Roland Micro Cube) sohvan vieressä lattialla. Jostain syystä juuri kyseinen vahvistin kuulostaa minusta parhaimmalta takaapäin yläviistosta kuunneltuna.

Treeneissä styrkkari on suurinpiirtein jossain pään korkeudella tai vähän alempana. Siksi ettei tarvitse luukuttaa liian kovalla volumella, ja saa helposti hallittavan feedbackin. Alustana on milloin minkäkinlainen bassokaappi tai vastaava.
Jabe
18.10.2004 10:06:48

Vahvistimen nostamisessa lienee se pointti, että sitä kuulisi paremmin. Toisaalta - jos on ihan styrkkarin vieressä, niin silloin saa myös kuulovammoja helpommin. Eli jos nostaa stygen ylös oman pään viereen, niin kannattaa pitää volyymit hyvin kohtuullisina.

Toinen pointti: huteran korokkeen päällä vahvistin soi huonommin. Parhaalta se yleensä kuulostaa tukevalla puulattialla.

Itse pidän Mesan pikkucomboa keikoilla sen roudauscasen päällä, niin että kuulen sen paremmin. Soittelen sillä varsin kohtuullisilla volyymeilla. Marshallin 2*12" kaappia puolestaan pidän lattialla (ja nuppia sen kaapin päälä, tietty). Tykkään sen soundista paremmin niin. Enkä minä silläkään tolkuttoman kovaa soita ... mutta kovempaa kuin pikkucombolla. Mutta saan kuitenkin paremman lavabalanssin ja soundin, kun se on lattialla. Enkä halua 100w marshallia ihan korvan juureen kuitenkaan.
monotone
18.10.2004 13:51:42

Itse en ihan korvan tasolle nosta, mutta lattialta ylös kuitenkin. Ämyrit kun on sopivasti lantion tasolla voipi sitten soittaa niitä seitsemän minuutin Santana/Gary Moore ääniä. Vähemmällä pääsee sooloissa ja jää aikaa naaman vääntelyyn ja sitruuna-ilmeiden ottoon. :-6
"Patriotism is the last refuge to which a scoundrel clings."
Jabe
18.10.2004 14:03:32

Santana/Gary Moore ääniä ...

Joo - totta. Hallittu feedback on helpompaa, kun styge on nostettu ylemmäs lattian tasosta.
Mika K
18.10.2004 14:25:40
Mulla on kotona soitellessa tapana kallistaa vahvistin esim. seinää tai hyllyä vasten, jolloin kaiutin tuuttaa korville eikä nilkoille.
poppamies
18.10.2004 14:47:28

Vahvistimen nostamisessa lienee se pointti, että sitä kuulisi paremmin...

No se on tietenkin yks pointti että itse kuulee paremmin.
Toinen on sitten n.s. "acoustic coupling", eli se tosiasia että bassot korostuu huomattavasti kun vahvistin(kaappi) on lattialla.
Itse pyrin aina laittamaan Gallien Kruegerin pikku bassokomboa tuolille molemmista syistä. Että kuulisin itse paremmin ja ettei bassot korostuisi liikaa.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)