Aihe: Säveltämisen ja sovittamisen ero laulumelodiassa?
1
Caron
12.10.2004 00:10:53 (muokattu 12.10.2004 00:14:45)
Kysymykseni voi olla tyhmä, mutta onko laulumelodioiden tekeminen muuten valmiiseen kappaleeseen osa kappaleen säveltämistä vai pelkästään kappaleen sovittamista? Itse olen aina ollut ilman muuta sitä mieltä, että se on säveltämistä. Mutta nyt jouduin ikävään tilanteeseen, jossa olen tehnyt laulut lähes levylliseen valmiita taustoja ja säveltäjä väittääkin että olen vain sovittanut lauluosuudet.

Eikö lauluosuuksien sovittaminen olisi sitä, että säveltäjä olisi esimerkiksi tehnyt joitain laulumelodiaehdotuksia, ja olisin sitten muokannut niitä tms.? Tässä tapauksessahan lauluosuudet ovat lähteneet periaattessa tyhjästä, ovat kaikki täysin omia ideoitani alusta lähtien. Ja sitten kun nämä omat melodiani eivät ole mitä tahansa diibadaabaa vaan paikoin hyvinkin haastavia moniäänisiä kuoro-osuuksia, mutta myös ihan yksilaulettua kamaa. Ja ne ovat kyllä rikastuttaneet ko. biisien harmoniaa, tunnelmaa, kiinnostavuutta ja rytmiä huomattavasti, sekä oikeastaan saaneet aikaan muuten sekaviin teoksiin suorastaan punaisen langan. Omasta mielestäni olen toiminnallani osallistunut kappaleiden säveltämiseen, ja sen lisäksi sovittanut lauluosuudet.

Tekee mieli vetää pois osuuteni biiseistä, jos ne eivät saa sovitusta kummempaa tunnustusta.
Rantsu
12.10.2004 02:06:13 (muokattu 12.10.2004 02:08:38)
Minkähän genren musiikista mahtaa olla kysymys? Tuntuu hassulta, että laulettavaksi tarkoitettu kappale voisi olla "valmis" ilman sitä laulumelodiaa! Mutta onhan sattunut, etenkin bändeissä, jossa kappaleet tehdään enemmän tai vähemmän kimpassa, että jos laulaja on keksinyt (ainakin omasta mielestään) säveltäjää paremman laulumelodian, niin se on laitettu sovittamisen piikkiin. Joskus taas laulaja on saanut osan säveltäjäkrediiteistä. Mutta se, että joku tekisi laulettavaksi tarkoitetun kappaleen, ja sanoisi laulajalle "joo, tässä on nyt sulle biisi laulettavaksi, melodiaa siinä ei tosin ole, mutta keksi jotain"... aika erikoista. Vai miten juttu oikein eteni? Jos kappale edustaa normaalia iskelmä/pop -osastoa, niin se kappalehan nimenomaan on melodia/sointumerkit.

EDIT: Entäs tekstit, mistä ne ovat tulleet ja missä vaiheessa, jos melodiaakaan ei ole alunperin ollut?
"Ehke parempi mine kotona."
hörhö
12.10.2004 04:21:40

Tämä on nyt vähän genrestä ja työstötavasta kiinni. Jos sävellystyö meni juuri, niinkuin kuvasti, molemmat ovat säveltäjiä. Toisaalta taas se, että joku on tehnyt sointukierron, on luonut tätä. Selvitän huomenna asiaa, kun olen selvänä
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Chemo
12.10.2004 10:39:14 (muokattu 12.10.2004 10:41:04)

Minkähän genren musiikista mahtaa olla kysymys? Tuntuu hassulta, että laulettavaksi tarkoitettu kappale voisi olla "valmis" ilman sitä laulumelodiaa!

Joo, hassulta tuntuu mustakin tuommoinen. Mä ajattelen niin, että päämelodia sävelletään - sitten se soinnutetaan ja sovitetaan muuten.

Tyypillinen tapaus tuommoiselle voisi olla hevibändi, jossa kitaristi on hieronut itselleen mieluisia riffejä, sointukulkuja, ja kitarakomppeja, ja sitten tuo sen kämpille kuultavaksi uutena biisinään. Mulle tulee tuon lajin musasta muuten aika usein kutina, että kappaleen tausta on juuri tuommoinen - julkaistustakin musasta siis.

No, anyway, mäkin näkisin että laulumelodioiden tekijä on osallistunut säveltämiseen, ja ansaitsee osansa krediteistä.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Caron
12.10.2004 11:17:21 (muokattu 12.10.2004 11:32:37)
Hienoa, etten ole aivan väärillä jäljillä.

Musatyyli on kieltämättä heviä ja aika monimutkaista ja sinfonista sellaista. Mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin, myös omat melodiani ovat hyvin haastavia ja omaperäisiä, ja ovat kyllä vaikuttaneet merkittävästi taustoihin ja tuoneet niihin paljon lisää. Sanat olen myös niihin tehnyt, mutta niistä säveltäjä ei ole kaikkea kelpuuttanut (ei toisaalta ole itsekään mitään keksinyt, kunhan kritisoi vaan). Ja toiminta eteni juuri kuten kerroin, eli taustat olivat valmiit ilman lauluja, jotka sitten tein periaatteessa tyhjästä, ja työstin ne myös sovituksellisesti loppuun asti kaikkine stemmoineen ym.

Löytyisiköhän jostain jokin tekijänoikeuksien tms. virallinen säädäntö aiheesta? Ahdistaa vaan niin, kun niin suuren työn olen tehnyt.
Chemo
12.10.2004 12:51:15

Löytyisiköhän jostain jokin tekijänoikeuksien tms. virallinen säädäntö aiheesta? Ahdistaa vaan niin, kun niin suuren työn olen tehnyt.

Tästä pääset perusasioihin käsiksi:

http://www.teosto.fi/teosto/webpage … t2=32D1651D45035D36C2256E320032927C
Caron
12.10.2004 13:13:20
Tästä pääset perusasioihin käsiksi:

http://www.teosto.fi/teosto/webpage … t2=32D1651D45035D36C2256E320032927C

Ok, kiitos. Mutta eikö tuo ollut kuitenkin jo sitä vaihetta, että on tiedossa kuka on säveltänyt, ja oltiin sopimassa että kuinka suuri osuus on. Mullahan on ongelmana se, että kaveri väittää että en ole yksi kappaleen säveltäjistä, vaikka mielestäni ilman muuta olen. Että jos sille väitteelle löytyisi jotain virallista perustelua, puolesta tai vastaan...?
Chemo
12.10.2004 13:26:45

Mutta eikö tuo ollut kuitenkin jo sitä vaihetta, että on tiedossa kuka on säveltänyt, ja oltiin sopimassa että kuinka suuri osuus on.

Joo, näinhän se oli.

Mullahan on ongelmana se, että kaveri väittää että en ole yksi kappaleen säveltäjistä, vaikka mielestäni ilman muuta olen. Että jos sille väitteelle löytyisi jotain virallista perustelua, puolesta tai vastaan...?

Sori, mä en muista törmänneeni mihinkään viralliseen tuollaiseen... ilmoitan jos tulee jotain mieleen. Ongelma tuossa on siinä, että rajojen vetäminen voi olla aika hankalaa.

Sinuna ilmoittaisin, että jos et saa tekemästäsi sävellystyöstä asiaanmukaisesti kredittejä, työtäsi ei myöskään saa hyödyntää. Harmillista tietysti, jos touhunne kärsii tästä - mutta oikeudenmukaisuuden pitää olla toiminnan pohjana kuitenkin.
Dr Dominant
14.10.2004 15:02:37

Mikäli raastupaan lähdetään ja otetaan ammattilaisia asiantuntijoiksi, melodia on ainoa asia sävelteoksessa, jonka voidaan katsoa kiistatta olevan puhtaasti säveltämistä. Kaikki soinnutukseen, kappaleen muotoon, orkestrointiin tai soundien ruuvaamiseen liittyvät asiat eivät ole niin yksiselitteisiä tässä mielessä.

Voit ihan rauhassa pistää kovan kovaa vastaan - melodia ei ole jotain mikä syntyy sovittamisen lopputuloksena. Kuten eivät ole kappaleen sanatkaan. Tämän vuoksi sävelteoksilla on TEOSTOssa säveltäjä ja sanoittaja. Tämä käsitys on myöskin erittäin kansainvälinen, joten voi käydä rauhassa kysymässä vaikkapa rapakon takana ja vastaus on sama.
"Dr Dominant, I Presume?!"
Caron
14.10.2004 21:04:24
Mikäli raastupaan lähdetään ja otetaan ammattilaisia asiantuntijoiksi, melodia on ainoa asia sävelteoksessa, jonka voidaan katsoa kiistatta olevan puhtaasti säveltämistä. Kaikki soinnutukseen, kappaleen muotoon, orkestrointiin tai soundien ruuvaamiseen liittyvät asiat eivät ole niin yksiselitteisiä tässä mielessä.

Voit ihan rauhassa pistää kovan kovaa vastaan - melodia ei ole jotain mikä syntyy sovittamisen lopputuloksena. Kuten eivät ole kappaleen sanatkaan. Tämän vuoksi sävelteoksilla on TEOSTOssa säveltäjä ja sanoittaja. Tämä käsitys on myöskin erittäin kansainvälinen, joten voi käydä rauhassa kysymässä vaikkapa rapakon takana ja vastaus on sama.

Suurikiitokset tiedosta! Täytyy näyttää koko tämä threadi sille tyypille, niin eiköhän ala uskoa. Tais olla vaan ahne, kun halus biisit pelkästään omiin nimiinsä.. Huh, tuntuu kun olis kivi pudonnut sydämeltä, on taas järkeä jatkaa musantekoa :)
saveltaja
17.10.2004 19:27:38
Joo! Edellinen oli oikeassa siitä, että sävellys on nimenomaan laulumelodia! Eli sinä olet yksinomaan säveltänyt kappaleet. ei kukaan muu. ne tausta jutut, on sit sovittamista, eli kaveris on sovittanut laulujen tausta. Laulumelodia yksinomaan on sävellys. Soittakaa Teostoon, siellä toistetaan tämä tosiasia. Käske kaveris soittaa... ;). tämä on selvä asia, ja varmaa tietoa.
Peoplez
18.10.2004 00:15:07
Haluan vielä korostaa kun joku sanoi et kumpikin olisitte säveltäjiä.. Ei pidä paikkaansa! vain SINÄ olet säveltäjä! soinnut, ym. tausta jutut ovat yksinomaan sovittamista laulumelodian taustaksi! Aivan sama kumpi on tehty ensin. Eli sä oot säveltäjä, ja sillä sipuli :) Kerro kaverilles.

Olisin hieman eri mieltä. Monesti tollanen metallimusa on hyvinkin instrumentaalipainotteista ja laulu monesti pelkkää örinää joista ei edes erota mitään laulumelodioita. Onko näissäkin biiseissä sitten säveltäjä pelkästään tuo "laulumelodioiden" keksijä? Kyllä kai säveltämistä voi muukin olla kuin pelkkä laulumelodia?
"With your bitch slap rappin' and your cocaine tongue you get nothing done" tee testi
Caron
18.10.2004 14:20:21
Niin, no siis ainakin meidän tapauksessa tuo taustojen tekijä on mun mielestä ilman muuta säveltäjä koska taustat syntyivät ensin. Mutta myös minä olen säveltäjä, pääsimme siitä vihdoin yhteisymmärrykseen.
Juutas
18.10.2004 16:59:42
Haluan vielä korostaa kun joku sanoi et kumpikin olisitte säveltäjiä.. Ei pidä paikkaansa! vain SINÄ olet säveltäjä! soinnut, ym. tausta jutut ovat yksinomaan sovittamista laulumelodian taustaksi! Aivan sama kumpi on tehty ensin. Eli sä oot säveltäjä, ja sillä sipuli :) Kerro kaverilles.

Ei pidä paikkaansa. Viittaat todelliseen asiaan, mutta väärin.

Kappaleen tekijänoikeuden määrittyminen lyhyesti (niin
kuin minä olen sen ymmärtänyt asiaa omista syistäni
selvitettyäni).

Kappaleen tekijänoikeudet ovat AINA sopimuksenvaraiset.
Eli kaikilla kappaleen tekoon osallistuneilla on oikeus
esittää vaateita kappaleen tekijänoikeuksia määritettäessä.
Viime kädessä oikeus tai muu taho tekee tästä päätöksen
- jos mennään suuren maailman malliin... ;-)

Suomalaisessa käytännössä kappaleella on yleensä
sanoittaja ja säveltäjä sekä mahdollisesti sovittaja,
mutta tämä ei ole välttämätöntä. Nämä jaetaan tekijöiden
kesken näiden itsensä sopimissa suhteissa. Tyypillinen
käytäntö oli ennen vanhaan, että sanoitus oli esim. teosto-
maksuissa 50 prosenttia ja sävellys toiset 50. Näitä sitten
pilkottiin kunkin henkilökohtaisen panoksen mukaan.
Perinteisessä mallissa sovituksen osuus on aina sävellyksen
osuudesta pois, (kuten myös kustantajan), mutta nykyisin
kukaan ei taida toimia näin. Karkeasti ottaen se on ihan
se ja sama missä suhteessa haluatte jakaa oman
kappaleenne tekijänoikeudet ja niistä seuraavat Teosto-
maksut! Oleellista on vain, että teosto-ilmoituksen voi
tehdä vain kerran yhdestä kappaleesta ja tällöin tekijät
tulee olla oikein. (Näin ainakin aiemmin.)

Kappaleen ainoa "tekijänsuojaa" tms. nauttiva osa on
sanoituksen ohella melodia. (Tätä edellinen kirjoittaja
haki.) Eli samaa sointukulkua saa käyttää vaikka
miljoona kertaa (vrt. blues), mutta samaa melodiaa
käyttävä on aina plagiaatti.

Jos kappaleen sointukulku tms. muu kappaleen syntyyn
merkittävästi vaikuttanut osa on syntynyt ennen
laulumelodiaa, on täysin luontevaa merkitä näiden
tekijät kappaleen säveltäjäksi. Mutta prosentit tms.
jokaisen pitää vain sopia omantunnon mukaan.

Vielä sokerina pohjalla: usein luullaan, että coveria tehdessä
voidaan surutta merkitä oma bändi kappaleen sovittajaksi,
mutta näin EI SAA tehdä. Sovittamista EI OLE bassolinjan
pieni muuttaminen tms. oman bändin kanssa tehtävä
muutos. JOS tehdyt muutokset ovat niin radikaaleja, että
uudelleensovituksen tunnusmerkit täyttyvät, TÄYTYY
alkuperäiseltä säveltäjältä pyytää uuteen sovitukseen lupa.
Sama pätee käännökseen eli siihenkin tarvitaan lupa.
(Siis jos aiotaan päätyä äänitteelle asti!)
Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä.
kives
19.10.2004 00:14:33
Komppaan Juuttaan kommenttia.

Vielä pari näkökulmaa: mites sitten, jos biisin pohjat sisältävät selkeitä melodisia teemoja, joita lauluosuuksien tekijä käyttää sellaisenaan ja/tai muunnellen. Tällöin tilanne ei liene niin mustavalkoinen kuin täällä on pariin otteeseen annettu ymmärtää. Ylipäätään on vaikea kuvitella tilannetta, jossa joku tarjoaisi täysin melodiattoman yhden soinnun jynkytyksen "sävellyksenä", jolloin sävellysosuus ilman muuta painottuisi melodian tekijälle. Kuten täällä jo todettiinkin, trad. sointukierrot ilman melodisia teemoja eivät sävellyksen kriteeriä taida ylittää ellei satu omaamaan aivan hirveää pokkaa. Tosin on musatyylejä, joissa ei välttämättä ole sointuvaihtoja/melodioita ja biisi koostuu pelkästä rytmistä. Tällöinkin kyseinen teos voidaan rekisteröidä Teostoon sävellyksenä aivan normaalisti. Toisaalta miten suhtautua "melodiattomaan" lauluosuuteen (esim. joku lukee tekstin monotonisesti musiikkiteoksen päälle), onko kyseessä säv, sov vai tulkinta?

Jos nyt kuitenkin pohjassa on perussointukierron lisäksi persoonallisia teemoja, joita laulumelodiassa käytetään hyväksi, niin oikea jako lienee biisikohtainen ja silloin täytyy arvioida aina erikseen kuinka iso osuus sävellyksestä kullekin kuuluu. Jako voi olla esim. 50/50 tai 75/25 jne. sävellysosuuksista puhuttaessa riippuen kunkin persoonallisesta luovasta panoksesta. Lauluosuuden tekeminen voi olla myös sovittamista, jos laulumelodia pääosin noudattelee/varioi annettuja teemoja ja se voi olla myös pelkkää tulkintaa, jolloin säv/sov. osuutta ei ole lainkaan. Yksiselitteistä kaavaa tähän hommaan ei valitettavasti taida olla olemassa.

Sitten vaan pesismailat käteen ja neuvottelemaan!
Rantsu
19.10.2004 15:35:34
Kappaleen ainoa "tekijänsuojaa" tms. nauttiva osa on
sanoituksen ohella melodia.

Tuo on kyllä nykyään vähän murenemassa. Nyt voi saada teostopoliisit niskaansa, jos esim. plagioi kappaleen tunnelman, näin olen kuullut. Kun esim. teknomusasta ei välttämättä sitä melodiaa oikein löydy... ;)
"Ehke parempi mine kotona."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)