Aihe: Korvatulpat lavalla
1 2 3 4 5
Keppis
17.10.2004 14:46:25
Eilen tuli miksaajan kanssa erimielisyyttä ja en oikeen saanut selvyyttä miksi niitä tulppia ei saisi lavalla käyttää. Jotain hän selitti, että loppua kohden voluumi nousee, ku korvat turtuu, mutta eiköhän se tapahdu ilman tulppiakin.

Kun koitin sanoa, että on kyrpii, ku keikan jälkeen korvat soi, niin tähän sanottiin, että silloin on liian kova lavavoluumi. Koitappas soittaa metallia rummuilla hiljaa.

Koittakaas ny joku selitää mulle, että miks niitä tulppia ei sais lavalla käyttää, vai eikö se miksaaja tienny mitään(ei kyllä erottanu kitaravahvaria bassovahvarista)
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
balzary
17.10.2004 14:48:31

mä käytän aina. rumpujen vieressä kun seisoo niin aika must mun mielestä. väännän vahvaria hiljemmalle, jos miksaaja näin pyytää. kaappien asettelulla saa suht paljon aikaan. tulpat pysyy päässä vaikka setä tiskin takana sanos mitä. (ikinä ei oo tosin sanonu)
Keppis
17.10.2004 14:51:58
mä käytän aina. rumpujen vieressä kun seisoo niin aika must mun mielestä. väännän vahvaria hiljemmalle, jos miksaaja näin pyytää. kaappien asettelulla saa suht paljon aikaan. tulpat pysyy päässä vaikka setä tiskin takana sanos mitä. (ikinä ei oo tosin sanonu)

Ei meillekkään oo aikasemmin sanottu. Tosin eiliset miksaajat oli kyllä muutenkin aika kusipäitä...
Niq
17.10.2004 16:06:35

Täh? Siis tosi ammattitaitoista miksausporukkaa jos ei saa tulppia pitää. Minä pidän aina tulppia keikalla, sekä omilla että muiden keikkoja katsellessa. Aamulla on pää kipeä ja korvat soi jos ei tulppia ole pitänyt.

Jo ihan senkin takia että muutaman kerran reeneissä ja keikalla on päässyt mikrofoni kiertämään ja kipukynnys on ylitetty reippaasti, on hyvä pitää tulppia. Varsinkin hyvillä tulpilla(esim. Hifi EAR) keikkasoundeista saa IMHO paljon paremmin selvää kuin ilman. Ehkä jos keikalla seisoo siellä miksauspöydän vieressä, ei tulppia tarvitse, mutta siinä lavan edessä ne yleensä on tarpeen.

Hölmöintä mitä olen pitkään aikaan kuullut. Sama jos metallihommissa joku sanoisi että ei kannata mitään hitsausmaskia pitää, paljailla silmillä näkee paljon paremmin. ;)
Jami
17.10.2004 18:56:23

Tukkikaa poikeroiset korvat mahdollisimman tehokkailla tollukoilla ja nostakaa lavamökää että silti varmasti kuuluu. Se oma. Eihän muilla väliä olekkaan. Näin se musa syntyy. Ja bändisoitto. Ja nyanssit (ei ole syötävää eikä piipussa poltettavaa.).
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
Keppis
17.10.2004 19:24:21
Tukkikaa poikeroiset korvat mahdollisimman tehokkailla tollukoilla ja nostakaa lavamökää että silti varmasti kuuluu. Se oma. Eihän muilla väliä olekkaan. Näin se musa syntyy. Ja bändisoitto. Ja nyanssit (ei ole syötävää eikä piipussa poltettavaa.).

Tuotahan se miksaaja kans puhu, mutta kun enhän minä sitä oman soittoni kovuutta pysty koventamaan, muutakuin kitaraa kovempaa hakkaamalla ja sitä tuskin teen, kun reeneissäkään ei juuri koskaan kieliä katkeile. Koitin sille äijälle selittää, että en oo mitään vahvistinta kovemmalle vääntämässä.

Käytän tulppia pikkusen korvan "suulla", niin että kovimmat vinkunat ei tunnu seuraavaa viikkoo.
Keppis
17.10.2004 19:26:00
EDIT 2: Ja mitä tulee siihen miksaajaan, niin sillä taitaa olla melkomoinen asennevamma. Ei nyt ketään voi herranenaika vaatia pilaamaan kuuloansa.

Äänen toistoporukalla tuntu olevan kaikilla asennevamma...
Antti1
17.10.2004 19:36:36

Äläpäs nyt ihan noin kuitenkaan mene yleistämään. Ehkä on, ehkä ei. Ei ne sen kummallisempia ihmisiä ole, kuin muusikotkaan. Monella muusikolla ei kuitenkaan ole kovinkaan laajaa tietämystä äänentoistosta ja sen rajoitteista, joten miksaajat ottavat sillointällöin asiakseen ohjata muusikkoa oikeaan suuntaan. Toiset tekevät sen homman hyvin ja toiset ei. Teillä nyt vaan meni näkemykset ristiin, ei sen kummempaa.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Keppis
17.10.2004 19:56:24
Äläpäs nyt ihan noin kuitenkaan mene yleistämään. Ehkä on, ehkä ei. Ei ne sen kummallisempia ihmisiä ole, kuin muusikotkaan. Monella muusikolla ei kuitenkaan ole kovinkaan laajaa tietämystä äänentoistosta ja sen rajoitteista, joten miksaajat ottavat sillointällöin asiakseen ohjata muusikkoa oikeaan suuntaan. Toiset tekevät sen homman hyvin ja toiset ei. Teillä nyt vaan meni näkemykset ristiin, ei sen kummempaa.

Niin siis tarkotin sitä eilistä äänentoisto porukkaa. Muilla keikoilla miksaajat on ollutkin mukavia ja hyviä tyyppejä, mutta noi jätkät ei ees tervehtiny.

Hieman ylimieliseltä tuntui heidän asenteensa. Viimeisen bändin setin aikana säröspedusta loppu patteri ja yks bändistä hätääntyneenä kyseli, että sattuisko kellään oleen 9v patteria mukana. Sieltä lavan reunalta tää yks neropatti sitten naurahtaa: "juu on mulla 20 tuola takataskussa". Voi saatana, ku pännii tollane... Soundchekissäkin, kun niiltä kysyttiin, että säädettiinkö kitaraa hiljemmalla niin vastaus kuului "mistä minä tiedän te niitä nappeja vääntelette".
Jami
17.10.2004 19:57:28

Allekirjoitan! Paitsi että puhun äänentoistoporukasta.

Mutta en siksi että joku sanoo että älä tuki korvias että et tiedä balanssista ja volumesta lavalla.

Ei prosoittajat tartte tuppoja korviin. Niillä on volumenapit joilla pannaan homma sopevaksi. Rumpalilla on taito hyppysissä soittaa menevästi prääsäämättä.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
Tmp
17.10.2004 20:23:09
Minö soitan keikat yleensä ilman tulppia, jos volumen takia sunkin vain pystyy. Tässä on mielestäni se etu että kun sitten lähtee säätämään sitä kitaran soundia niin kuuluu että meneekö liian sirkkeliksi. hyvätkin tulpat kun syövät sitä yläpäätä(jos ei nyt sitten oo satojen eurojen tulppia).

Mutta jos korviin ottaa niin ne tulpat päähän! Tuo ei kyllä ole miksaajien asia.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
Antti1
17.10.2004 21:39:11 (muokattu 17.10.2004 21:39:30)
Minö soitan keikat yleensä ilman tulppia, jos volumen takia sunkin vain pystyy. Tässä on mielestäni se etu että kun sitten lähtee säätämään sitä kitaran soundia niin kuuluu että meneekö liian sirkkeliksi. hyvätkin tulpat kun syövät sitä yläpäätä(jos ei nyt sitten oo satojen eurojen tulppia).

Mulla ei oo yleensä ollut tapana enää keikan aikana koskea laitteiden soundeihin ollenkaan. Ne säädetää soundcheckissä kuntoon, jonka minäkin soitan ilman tulppia. Siten en koe haittaa tulppien käytöstä edes tossakaan mielessä.

Mutta jos korviin ottaa niin ne tulpat päähän! Tuo ei kyllä ole miksaajien asia.

Näin juuri. Miksaajalla ei ole oikeutta lyödä lekkeriksi, jos toinen haluaa suojella kuuloaan.

Mitä taas tulee tuohon Jamin kommenttiin pro soittelijoiden kuulonsuojauksesta, voinen todeta että heillä on todellakin homma tavallista rivisoittajaa paremmin hanskassa. Mutta niin on todennäköisesti myös heitä miksaavilla ihmisilläkin, kuin niillä jotka aloittelijoita nuokkareilla miksailevat. Ja vielä se monitoroinnin laatuero...

Mun mielestä korvatulpat on positiivinen asia, kunhan tasot on säädetty siedettäviksi myös ilman tulppia oleville. On tulpilla myös se kääntöpuoli, ettei niitä parane enää kesken keikkaa mennä pois ottamaan, ellei kuulostaan halua päästä. Joko tai ilman, ei molempia.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
kerpuusi
18.10.2004 09:49:24
Aika usein miksaajat valittaa, eritoten nuorehkojen bändien kohdalla, että lavavolume on murhaava. Eivät tykkää yhtikäs yhtään. Miksi näin..? Vuotaako monitoreista tuleva mökä mikkeihin vaikeuttaen PA:n säätämistä vai mikä kumma? Vissiin se lavavolume jotenkin vaikuttaa miksaajan työsarkaan.
Yks maalaa tukkaa... ÖI!
Vilhelmus
18.10.2004 09:56:32

Ei prosoittajat tartte tuppoja korviin.

Kyllä minä olen nähnyt aika monella ammattilaisella.
Säröä, kits.
hirvoksi
18.10.2004 10:43:59

Aika usein miksaajat valittaa, eritoten nuorehkojen bändien kohdalla, että lavavolume on murhaava. Eivät tykkää yhtikäs yhtään. Miksi näin..? Vuotaako monitoreista tuleva mökä mikkeihin vaikeuttaen PA:n säätämistä vai mikä kumma? Vissiin se lavavolume jotenkin vaikuttaa miksaajan työsarkaan.

Juuri tästä on kysymys. Ja lisäksi lavalta vuotaa suoraan yleisöön. Miksaa siinä nyt sitten PA-soundeja kohdilleen kun kitarasankarin kaapista tulee yhellätöistä salin puolelle ...

Korvatulppakysymykseen oma mieleipiteeni on, että ihan sama jos soittajat tunkee vaikka puoli pussia vanua korviin, kunhan ovat itse tyytyväisiä eikä tarvitse minkään äänilähteen tasoihin lavalla koskea.

- Pete
"Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata." - Mae West
Mohla
18.10.2004 11:33:29 (muokattu 18.10.2004 11:35:44)

Ei prosoittajat tartte tuppoja korviin. Niillä on volumenapit joilla pannaan homma sopevaksi. Rumpalilla on taito hyppysissä soittaa menevästi prääsäämättä.

Kyllä on minullekin joskus ammattilaiset (aavistuksen katkeraankin äänensävyyn) sanoneet, että 'käyttäkää niitä tulppia kun se kuulo on korvaamaton.'
Mutta Jaminkin pointin tässä ymmärrän kun olen aikoinani itseänikin rääkännyt livemiksausta tekemällä.
Pakko kuitenkin todeta, että tämä korvatulppahommakin on taas hyvin pitkälti musatyylistä kiinni. Jos soittaa trashhiä hiljaa, niin se on kuitenkin eri asia kuin soittaa poppia tai jazzia hiljaa, siis lähinnä näistä rumpaleista puhuttaessa.
Tosin noihin vahvistimien nappuloihinhan ei pitäisi muutenkaan tarvita koskea enää soundcheckin jälkeen. Ja sen soundcheckinhän voi tehdä ilman niitä tulppia ja kokeilla siinä samalla että miten soundi muuttuu tulpat päässä ja säätää monitoroinnin sen avulla. Näin pitäisi tasot olla lavalla kohdilla, muttei tarvitse riskeerata muusikolle elintärkeää aistia.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Meisseli
18.10.2004 11:49:36 (muokattu 18.10.2004 11:51:08)

Sama mitä se miksaaja sanoo. on hänen omaa typeryyttään väittää ettei lavalla saisi pitää tulppia. jos metallia tai rokkia soitetaan tai mitä tahansa menomusaa niin tulpat on pakolliset. Rumpujen kuuntelu ilman tulppia aiheuttaa varmasti korvien soimisen. Prosoittajatkin kyllä soittavat rock-musaa sellasella voluumilla että tulpat saa varmasti lyödä päähän. Hissijatsi erikseen.
Goddamn It! I Need this place like I need a shotgun blast in my face! -Tony Clifton
kivi
18.10.2004 12:23:48
Kysymys kuuluukin: minkä soittajasta on kyse? Rumpali aivan varmasti tarvii tulpat, jos tahtoo kuulon pysyvän korvissa. Sen sijaan kitaristille tai laulajalle saattaa varsinkin epätasaisesti suodattavista tulpista olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Ei lava ole yleensä mikään sumppu, joka olis kauttaaltaan täynnä kovaa meteliä.

Kyllä ne kuulovauriot on mun käsityksen mukaan hankittu muualla kuin omilla keikoilla. Korvalappustereoiden käyttö kadulla on about vaarallisinta, siellä kun taustamelu saattaa olla 95dB ilman ruuhkaakin, niin jos haluaa kuulla musiikin nyanssit, tuleekin yllättäen _aika_ kovaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juutas
18.10.2004 14:44:49 (muokattu 18.10.2004 14:45:39)
Kysymys kuuluukin: minkä soittajasta on kyse? Rumpali aivan varmasti tarvii tulpat, jos tahtoo kuulon pysyvän korvissa. Sen sijaan kitaristille tai laulajalle saattaa varsinkin epätasaisesti suodattavista tulpista olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Ei lava ole yleensä mikään sumppu, joka olis kauttaaltaan täynnä kovaa meteliä.

Kyllä ne kuulovauriot on mun käsityksen mukaan hankittu muualla kuin omilla keikoilla. Korvalappustereoiden käyttö kadulla on about vaarallisinta, siellä kun taustamelu saattaa olla 95dB ilman ruuhkaakin, niin jos haluaa kuulla musiikin nyanssit, tuleekin yllättäen _aika_ kovaa.

Totta pääpiirteissään, mutta pitää muistaa että jokaisen
ihmisen korvat on erilaiset. Yhdelle kuulovaurio saattaa
tulla yhdestä "huonosta sessiosta". Toisen korvat kestävät
uskomatonta luukutusta vuodesta toiseen pahemmin
kärsimättä. Itse kuulun valitettavasti enemmän
ensimmäiseen ryhmään ja nuoruusvuosien muutamista
"bändikouluprojekteista" ja asennevammaisista opettajista
jäi pysyvänä vaivana kuulon alentuma ja korvien ajoittainen
soiminen... =( Asian kanssa pystyy elämään, mutta en
suosittele, että kukaan ottaa vakavissaan tyyppiä, joka
kehottaa välttämään kuulon suojaamista.

Jos käytät tulppia lavalla, niin samalla kannattaa
painaa mieleensä että musiikki TODELLA KUULOSTAA
erilaiselta kuin ilman tulppia. Silloin kannattaa ottaa yleisön
ja miksaajan valitukset varsin tosissaan ja kiltisti säätää
kamoja toiveiden mukaan. Mikään ei ole ärsyttävämpää
kuin bändi joka soittaa liian lujaa - paitsi bändi joka
soittaa liian lujaa ja huonosti... ;-)
Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)