m.r guitarman 15.10.2004 23:45:42 (muokattu 16.10.2004 00:09:15) | |
---|
tää on kai tyhmä kysymys. eli pystyykö omaa ääntä jotenkin muuttamaan erillaiseksi kun oma ääni kuulostaa aina jotenkin surkeelta. |
Jodabe 16.10.2004 14:02:30 | |
---|
Muuttamaan on ehkä väärä sana, mutta kyllä lauluääni kehittyy. Oma kokemukseni on, että mitä enemmän laulaa sitä paremmalta kuulostaa. Eli rohkeesti vaan annat laulun raikua! Tietysti myös sävelkorva on tärkeä juttu. Eli laulatko nuotin vierestä vai onko ongelma vain ääni itsessään? En tiedä minkä ikäinen olet, mutta myös ikä vaikuttaa lauluääneen. Itse voin sanoa, että opin todella laulamaan vasta murrosiän jälkeen. Sitä ennen ei kuulostanut hyvältä. Nyt taas kun ikää on hiukan kertynyt huomaan ääneni ikäänkuin "syventyneen"...ja paremmalta kuulostaa vaikka itse sanonkin :) Itse en ole käynyt laulutunneilla enkä sentähden tiedä "lauluteoriasta" pätkääkään, mutta omakohtainen kokemus on: mitä vähemmän teoriaa sitä enemmän tunteella. Joskus olen törmännyt heppuihin jotka painottavat ns.teoreettista puolta enemmän ja silloin on alkanut ahistaa. De S gustibus non est disput andum |
m.r guitarman 17.10.2004 16:06:33 | |
---|
saatta sitten olla olen vasta 12 vuotta ja ei sävelkorvalla ole ongelmia :) musiikillinen suku |
Murrosikä vasta edessä. Ääni nimittäin muuttuu... Hey Bungalow Bill, what did you kill? |
jhoik 17.10.2004 22:56:11 | |
---|
Mielestäni tuo riippuu siitä mitä sana "muuttamaan" haluaa tarkoittaa. Kyllähän sitä pystyy esim. laskemaan tai nostamaan ääntään pienen harjoittelun jälkeen (muuttamaan?), tai laulamaan puhtaammin/rosoisemmin (muuttamaan?), tai huutaminenkin voi olla helpompaa vähän ajan jälkeen. Oma ääni tulee melkein aina olemaan mitä on, se miten laulat on eri juttu. Mielestäni. Vapaata tilaa myytävänä. |
OlawiSladen 11.01.2005 23:16:28 | |
---|
Hassua kyllä jotkut kykenee muuttamaan äänen "väriäänkin". Kuunteleppa vaikka The 69 eyes:n Devils ja sama bändi Savage garden rieska vuodelta -95!!! Tässä tapauksessa muutos huononpaan ...mutta se on mun mielipiteeni.... Live for today...dude |
kingdom 12.01.2005 13:07:15 | |
---|
Tai kuuntele Kill 'em All ja sen jälkeen ...And Justice For All. Siinäkin on vähän melu muuttunu. |
katwi 12.01.2005 15:43:24 | |
---|
ja sitten taas jotkut lauluyhtyeet, vaikka club for five käyttää sellasii (esim saksofoni tai kitarasoundia) tekeviä efektilaitteita jonka läpi ääni menee ja kuulostaa erilaiselta. |
M.i.k.key 12.01.2005 16:51:26 | |
---|
ja sitten taas jotkut lauluyhtyeet, vaikka club for five käyttää sellasii (esim saksofoni tai kitarasoundia) tekeviä efektilaitteita jonka läpi ääni menee ja kuulostaa erilaiselta. Ei tuommoisia efektilaitteita olekaan. Säröä taitaa jossain kitarasoolossa olla, muuten kaikki soundi lähtee sormista, eiku kurkusta... :) Mä lopetan nää hommat! |
insight 13.01.2005 13:11:30 | |
---|
Jos oikeasti haluat oppia laulamaan, niin kannattaa laulaa omalla luonnollisella äänellä. Soundi yleensä paranee oikeaoppisesti laulettuna. |
katwi 13.01.2005 14:42:56 | |
---|
Ei tuommoisia efektilaitteita olekaan. Säröä taitaa jossain kitarasoolossa olla, muuten kaikki soundi lähtee sormista, eiku kurkusta... :) kyllä muuten on. ne on efektivisualisereita joita liitetään efekti räkkeihin. niitä on vain erilaisia, yleensä ne on kaikuja tai jotain murinatyyppisiä, mutta erikoisemmissa tapauksissa kuten yllä mainittu club for five käyttää juurikin saksofoni, basso ja kitara soundeja. |
tanjuli 13.01.2005 18:02:21 | |
---|
... mutta erikoisemmissa tapauksissa kuten yllä mainittu club for five käyttää juurikin saksofoni, basso ja kitara soundeja. itse asiassa eivät taida hirveämmin efektejä käyttää perusääneen, kyllä ne tyypit osaa semmoset äänet ihan luomunakin tehdä. miksausvaihe on asia erikseen. [i hear voices but at least they're on tune] |
katwi 14.01.2005 17:41:25 | |
---|
itse asiassa eivät taida hirveämmin efektejä käyttää perusääneen, kyllä ne tyypit osaa semmoset äänet ihan luomunakin tehdä. miksausvaihe on asia erikseen. niitä efektilaitteita sanotaan myös ekvalisaattoreiksi, ne on sellasii bokseja. olen ainakin tämän alan ihmisiltä saanut infoa, että juuri tämä bändi niitä käyttää, mutta anyway. sellasii on ja niillä ainakin saa ääntään muutettua. |
tanjuli 14.01.2005 20:10:52 | |
---|
niitä efektilaitteita sanotaan myös ekvalisaattoreiksi, ne on sellasii bokseja ei niillä kovin paljoa saa ääntä muutettua. korkeintaan korostettua. ei ihmisestä saa eq:lla trumpetin kuuloista ellei se osaa tuottaa trumpetinkuuloista ääntä. [i hear voices but at least they're on tune] |
miredritr 16.01.2005 14:22:36 | |
---|
Ääni ei kyllä muutu ilman oikeaa reseptiä (viski, tupakka...), mutta laulamaan oppii laulamalla. Oma äänenikin kuulosti mielestäni surkealta äänenmurroksen aikoihin, mutta mitä enemmän olen laulanut, sitä enemmän on ääni alkanut miellyttää omia, ja muiden korvia. |
paavi 17.01.2005 16:16:55 | |
---|
niitä efektilaitteita sanotaan myös ekvalisaattoreiksi, ne on sellasii bokseja. olen ainakin tämän alan ihmisiltä saanut infoa, että juuri tämä bändi niitä käyttää, mutta anyway. sellasii on ja niillä ainakin saa ääntään muutettua. Näitä ihmeellisiä härveleitä käytetään AINA kun äänitetään jotain levylle. :) Korostavat tai vaimentavat siis tiettyjä äänen taajuusalueita, ei sen kummempaa. Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä. |
bibly 10.02.2005 21:13:08 | |
---|
niinkuin aiemmin laitettiin, se kehittyy. väkisin ei edes kannata sitä muuttaa, eikä oikein yrittääkään. sinulla on se lauluääni mikä sinulla on, ja kyllä se toimii, uskoisin niin.. ainakin.. |
Rock n roll troll 15.05.2006 00:05:32 | |
---|
Hmm nostampa tän ylös huvikseen ku tossa haulla surffailin, niin tota iän vaikutusta laulamiseen oon ihmtellyt itse. Olen 16 vuotta, mul on aika korkea ääni mutta laulaessa pystyn laulamaa aika matalalta (oon 9 musaluokalla ja laulan bassoa). Ääni kyllä arvattavasti kehittyy vielä, koska ääneni on vielä niin lapsen kuuloinen... Mutta onko se mahollista että opim laulamaan korkeammalta ääneni kehityttyä? Esim. nyt jos yritän laulaa Hold the lineä niin en edes pääse niin korkealle ja vaikka pääsisin niin laulu kuulostaisi ihan kuin ville 5 v laulais... |
tanjuli 15.05.2006 00:52:32 | |
---|
Mutta onko se mahollista että opim laulamaan korkeammalta ääneni kehityttyä? Opit, jos opettelet :) [i hear voices but at least they're on tune] |
18is9 15.05.2006 15:53:00 | |
---|
Kyllä sitä uutta aina oppii, mutta dramaattisia tenoreita ei kaikista saa tekemälläkään. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |