Aihe: Soiko korvat...
1 2 3
Nuno
14.01.2003 12:56:02
Tai oikeastaan...onko kellään semmoiset korvat niinkuin minulla...Kuvaus: Treeneissä soitetaan aika kovalla volyymillä kun muuten rummut peittää kaiken muun...Treenien jälkeen muut valittavat, että soi ja pahasti(paitsi kun on ollut tulpat!) Itse en käytä tulppia ja ei ole tähän päivään mennessä soinut yksienkään treenien jälkeen...(bändeissä olen soittanut n. 3 vuotta) Syksyllä kävin terveys-tarkastuksessa ja kuulo oli erinomainen!!! Eli lyhyesti ilmaistuna...korvani eivät ole moksiskaan treeni möykästä!!! Kiinnostaa tietää onko muilla sama "vika"???
Mielipiteitä on yhtä paljon kuin persereikiä... Jokaisella on oma!
kunugas
14.01.2003 13:00:40
Kuulostaa kyllä aika typerältä. Varmasti on mukavaa ajatella, että on yli-ihminen, mutta saattaa joskus koettaa päivä, että illalla ei olekaan mukava mennä nukkumaan kun korvissa soi jokin "mukava" sävel lakkaamatta.

Järki käteen, tulpat päähän.
Nuno
14.01.2003 13:08:12
Anteeksi jos kysymyksestäni huokui jonkinlainen yli-ihminen käsitys...Ei ollut tarkoitukseni moista välittää... Aivan vilpittömästi kysyin ja mainitsin asiasta...Ihmetellyt vain olen asiaa ja ajattelin tiedustella muilta, mutta ilmeisesti mönkään meni...ei voi mitään...nyyh...No joo... en "angstaa"...edes vitsillä...
Vilhelmus
14.01.2003 13:18:26

Mein tanssibändin laulaja on samanhenkinen. Ei vaan usko että jossain vaiheessa saattaa käydä huonosti hänellekin.
MAITO!!
Cornflake
14.01.2003 13:21:32
Joku vielä leikkii tämänkin jutun kanssa?

Tulpat korviin.
tiukkapipo
14.01.2003 13:30:26
Tai oikeastaan...onko kellään semmoiset korvat niinkuin minulla...Kuvaus: Treeneissä soitetaan aika kovalla volyymillä kun muuten rummut peittää kaiken muun...Treenien jälkeen muut valittavat, että soi ja pahasti(paitsi kun on ollut tulpat!) Itse en käytä tulppia ja ei ole tähän päivään mennessä soinut yksienkään treenien jälkeen...(bändeissä olen soittanut n. 3 vuotta) Syksyllä kävin terveys-tarkastuksessa ja kuulo oli erinomainen!!! Eli lyhyesti ilmaistuna...korvani eivät ole moksiskaan treeni möykästä!!! Kiinnostaa tietää onko muilla sama "vika"???

Yli 85 dB:ssä vietetty aika vaurioittaa korvien aistinsoluja varmasti, mitä suurempi melu ja mitä pidempään siitä nauttii niin todennäköisempää. että vaurio muuttuu pysyväksi. Pahinta on impulssimelu, kiväärinlaukaus, (virveli) jne. joissa db-määrät voivat nousta 120-160 dB. Impulssimelu voi aiheuttaa hetkessä pysyvän kuulovaurion. Se sitten taas on aika yksilöllistä kuinka herkästi ja nopeasti kuulovamman saa musiikista tai teollisuusmelusta (joillekin on riittänyt yks konsertti pa-kaapin edessä). Se, että korvat eivät soi, ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, etteikö korvasssa olisi syntynyt vaurioita. Korvassa riittää runsaasti aistisoluja tuhottavaksi, eikä kuulokyky vielä kärsi, mutta sitten kun ne viimeisetkin aistinsolut menevät, niin takaisin niitä et saa. Teollisuudessa meluvammoja saaneet menettävät kuuloaan muistaaksen n. 20 vuoden altistuksen jälkeen. Jotkut ovat herkempiä, ja joillakin onnekkailla kuulo säilyy normaalina. Jos parikymppisenä paukuttaa betonibunkkerissa rumpuja säännöllisesti tuntikaupalla ja melualtistus jatkuu säännöllisenä vuosikaupalla, on melko todennäköistä, että kuulo on merkittävästi alentunut viimeistään viisikymppisenä. Korvien suojaus siis kannattaa; kyllä se soittaminen maistuisi varmaan kuusikymppisenäkin ja olisi mukava saada muitten puheestakin selvää. Toisaalta turhaan ylireagointiin ja panikointiin ei saa mennä, korva tarvitsee säännöllistä, normaalia ääniärsykettä. Kuulosuojaimia on siis käytettävä vain melussa! Runsas korvatulppien käyttö meluttomassa ympäristössä voi lisätä tinnitusta.
(Kannattaisiko harkita tulppien käyttöä, treenitilan akustointia, rumpalille kevyempi tatsi, kevyemmät kapulat (styroksista jos ei muuten hiljene...) kokonaisvolumea kannattaa yrittää laskea - aluksi tunne voi olla vähän alaston, mutta kyllä se siitä - bändin balanssikin voi parantua jne.)
Nuno
14.01.2003 13:49:01
Tiukkapipolle kiitos palautteesta...Kyllä olen tiedostanut asian...kyllä se kuulo joskus menee...ennemmin tai myöhemmin...Tulppia "en" voi käyttää, koska korvien täytyy melkein koko ajan saada "ilmaa"...Jos on liikaa (1 h) päässä niin siinä ajassa täyttyy korvat "pohjaa" myöten vaikulla ja en kuule mitään...josta seuraa lääkäri-reissu. Missä sitten hyvin kivuliaasti putsataan korvat...Pari kertaa on tullut koettua tulppien takia...Siksi en niitä käytä ja tuon aiheen takia myöskään...Kämpillä on akustiikka-levyt kyllä ja ollaan koitettu jostain saada pöytiä mille nostaa vahvistimet niin voi hiljentää sitä melua....Tiedän...tämä kuulostaa erittäin typerältä, mutta aivan tosi on...tyhmät korvat...en voi mitään...
Velli
14.01.2003 14:02:10
Tiukkapipolle kiitos palautteesta...Kyllä olen tiedostanut asian...kyllä se kuulo joskus menee...ennemmin tai myöhemmin...Tulppia "en" voi käyttää, koska korvien täytyy melkein koko ajan saada "ilmaa"...Jos on liikaa (1 h) päässä niin siinä ajassa täyttyy korvat "pohjaa" myöten vaikulla ja en kuule mitään...josta seuraa lääkäri-reissu. Missä sitten hyvin kivuliaasti putsataan korvat...Pari kertaa on tullut koettua tulppien takia...Siksi en niitä käytä ja tuon aiheen takia myöskään...Kämpillä on akustiikka-levyt kyllä ja ollaan koitettu jostain saada pöytiä mille nostaa vahvistimet niin voi hiljentää sitä melua....Tiedän...tämä kuulostaa erittäin typerältä, mutta aivan tosi on...tyhmät korvat...en voi mitään...

Laita sitten vaikka kuppisuojaimet päähäsi. Näyttävät ehkä dorkalta, mutta kyllä ne treeneissä menee.
C7
14.01.2003 14:10:47
Missä sitten hyvin kivuliaasti putsataan korvat...Pari kertaa on tullut koettua tulppien takia...Siksi en niitä käytä ja tuon aiheen takia myöskään...
Nesteellä kun liottaa, sitten lämpimällä vedellä huuhtelee, niin ei tunnu missään, ei kivuliasta ollenkaan. Nykyään saa apteekista ilman reseptiä Remowaxia, jota pidetään puolisen tuntia korvissa ja sitten pakkauksessa olevalla "spruutalla" huuhdellaan korvat. Yllätyt minkälainen "gnööli" sieltä yks´ kaks´ lupsahtaa...Mulla on sama vika ja putsaan korvani n. 2 kertaa vuodessa...alkaahan diskantitkin kuulua :-) Tulpat korviin vaan, minkäänlainen korvien putsaus ei oo läheskään niin kivuliasta, kuin paljon puhuttu tinnitus, joka ei oo pelkkää joutavaa puhetta!
vanha, mutta edelleen elossa!
poppamies
14.01.2003 14:17:24

...onko kellään semmoiset korvat niinkuin minulla... ei ole tähän päivään mennessä soinut yksienkään treenien jälkeen

Me ollaan pyritty soittamaan suheellisen pienellä volyymilla treeneissä. Rummut yleensä määrää volyymin. Kun harjotuskämppä on tuollainen 30 m2 autotalli niin jokainen pystyy suurinpiirtein kuvittelemaan tuon volyymitason. Meillä on keybordi ja laulu PA:n kautta, kaksi kitaraa ja basso vahvisteineen+rummut pelkästään basari mikitettynä. Pyritään pitämään volyymitaso mahdollisimman alhaisena kuitenkin niin että rumpali saa soittaa kunnolla.
Siitä huolimatta että volyymitaso on siedettävä alkuillasta(mulla on bassonupissa nuppi pohjoisessa alkuillasta mutta kyllä se tahtoo lipsahtaa koilliseen illan mittaan), niin vaikka ei ehkä voi sanoa että korvissa soisi kun tulen kotia niin kyllä monesti vaimo huomauttaa minulle siitä että puhun edelleen kotiin tultuani tavallista suuremmalla äänellä.
Elikkä kyllä tuossa salakavalasti tulee verryteltyä korvia vaikkei sitä haluaisikaan. Olen soittanut aktiivisesti kymmeniä vuosia. Mitään tinnitusta ei ole mutta lääkäri totesi spontaanisesti tarkastuksessa joitain vuosia sitten että "oletko mahdollisesti muusikko", että todennäköisesti jotain häriöitä korvien vääliin on tullut vuosien mittaan.
Ei muusikollakan ole kuin yks pari korvia ja jos ne vielää toimii absoluutisesti niin kyllä niitä kannatta varjella.
"G-strings are for strippers"
Nuno
14.01.2003 14:39:52
"spruutalla"

Kenties Spin citystä??? Hmm...Enpä ollutkaan kuullut moisesta remowax:ista...Lämmintä vettä siinä lääkäri-operaatiossa käytetään, mutta sattuu olemaan se vaikku ihan kiinni...öö...no ei muistu nimi mieleen...Tärykalvossa??? Enkä itse uskalla ruveta "aivoja" huuhtelemaan ja rassaamaan (ei kirjaimellisesti!) Ei tosiaan lähde pelkällä vedellä...Tarvitaan vielä semmoinen imuri avuksi (koskee ihan helvetisti!) Mutta pitänee tutkia remowax:ia!!! Kiitoksia avusta...
xxx
14.01.2003 14:44:30

Me ollaan pyritty soittamaan suheellisen pienellä volyymilla treeneissä. Rummut yleensä määrää volyymin. Kun harjotuskämppä on tuollainen 30 m2 autotalli niin jokainen pystyy suurinpiirtein kuvittelemaan tuon volyymitason. Meillä on keybordi ja laulu PA:n kautta, kaksi kitaraa ja basso vahvisteineen+rummut pelkästään basari mikitettynä. Pyritään pitämään volyymitaso mahdollisimman alhaisena kuitenkin niin että rumpali saa soittaa kunnolla.
Siitä huolimatta että volyymitaso on siedettävä alkuillasta(mulla on bassonupissa nuppi pohjoisessa alkuillasta mutta kyllä se tahtoo lipsahtaa koilliseen illan mittaan), niin vaikka ei ehkä voi sanoa että korvissa soisi kun tulen kotia niin kyllä monesti vaimo huomauttaa minulle siitä että puhun edelleen kotiin tultuani tavallista suuremmalla äänellä.
Elikkä kyllä tuossa salakavalasti tulee verryteltyä korvia vaikkei sitä haluaisikaan. Olen soittanut aktiivisesti kymmeniä vuosia. Mitään tinnitusta ei ole mutta lääkäri totesi spontaanisesti tarkastuksessa joitain vuosia sitten että "oletko mahdollisesti muusikko", että todennäköisesti jotain häriöitä korvien vääliin on tullut vuosien mittaan.
Ei muusikollakan ole kuin yks pari korvia ja jos ne vielää toimii absoluutisesti niin kyllä niitä kannatta varjella.

Täytyy myös muistaa että lääketieteellisestikin on olemassa käsitteet "lasikorva" ja "kivikorva" eli toisten korvat kestävät paremmin melua. Itsellänikään korvat ei ala soida vaikka en tulppia käyttäisikään, kun se taas muilla bändin miehillä on ainainen vaiva.

Silti suosittelen kaikille tulppia, se tinnitus on kuulemma aika paska systeemi.

Tuosta Remowax-vihjeestä kiitoksia. Itsellä myös sitä vikaa että tulppien käytöstä korvat tulevat paskaa täyteen ja "narskuvat". Pitää huuhdella ne joskus oikeilla aineilla :)
JR
14.01.2003 14:52:22
hmmm... sekä lääkärillä sen vaikkuimurin parin kertaa kokeneena että sen huuhtelutoimenpiteen kymmeniä kertoja kokeneena voin sanoa että ei kyllä voi sanoa edes kivuksi. Siis kipuasteikolla (1-10) jotain 1:n luokkaa :)

ja korvien soimisesta vielä että ei välttämättä ala heti parikymppisenä..
Totuushan on että tinnitus happens to all of us.
Se on vain ajan kysymys (lääketieteellinen fakta.)
Jotkut onnekkaat vaan delaa ennen sen alkamista. Toisaalta jos alkaa vasta 70 vuotiaana on se varmaan aika pikkujuttu muiden vaivojen rinnalla.
Cornflake
14.01.2003 14:55:11
hmmm... sekä lääkärillä sen vaikkuimurin parin kertaa kokeneena että sen huuhtelutoimenpiteen kymmeniä kertoja kokeneena voin sanoa että ei kyllä voi sanoa edes kivuksi. Siis kipuasteikolla (1-10) jotain 1:n luokkaa :)

En ole kokeillut, mutta minustakin kuulosti aika hurjalta jutulta. Eikait kaveri sekoita tätä korvien puhkaisuun? (tärykalvon puhkaisuun)
xxx
17.01.2003 16:06:51
Nesteellä kun liottaa, sitten lämpimällä vedellä huuhtelee, niin ei tunnu missään, ei kivuliasta ollenkaan. Nykyään saa apteekista ilman reseptiä Remowaxia, jota pidetään puolisen tuntia korvissa ja sitten pakkauksessa olevalla "spruutalla" huuhdellaan korvat. Yllätyt minkälainen "gnööli" sieltä yks´ kaks´ lupsahtaa...Mulla on sama vika ja putsaan korvani n. 2 kertaa vuodessa...alkaahan diskantitkin kuulua :-) Tulpat korviin vaan, minkäänlainen korvien putsaus ei oo läheskään niin kivuliasta, kuin paljon puhuttu tinnitus, joka ei oo pelkkää joutavaa puhetta!

-Kiitos vinkistä , Remowax oli hintansa arvoista linimenttiä :)
Dirk
17.01.2003 16:18:04
Korvien sointi ei ole aina suoraan verrannollista kuulon hyvyyteen. Itselläni on soinut niin kauan kuin muistan (en tiedä mistä tuli), mutta silti kuuloni on pysynyt erinomaisena. Toistaiseksi tämä tinnitys ei ole niin häiritsevän luja, ehkä siksi, että olen tottunut siihen.

Mutta kuitenkin tiedän asian vakavuuden ja voin kuvitella minkälaista elämä voisi olla jos tuo kyseinen ääni olisi häiritsevät kova. Ja tästä syystä voisin vain todeta, että käyttäkää niitä tulppia aina ku siihen on tarvetta, vaikka muinaisessa intiassa tinnitys tulkittiin "Jumalten puheeksi"...
xxx
17.01.2003 16:32:10
Korvien sointi ei ole aina suoraan verrannollista kuulon hyvyyteen. Itselläni on soinut niin kauan kuin muistan (en tiedä mistä tuli), mutta silti kuuloni on pysynyt erinomaisena. Toistaiseksi tämä tinnitys ei ole niin häiritsevän luja, ehkä siksi, että olen tottunut siihen.

-Tarkoitin kyseisellä kommentilla vain, että korvia on erilaisia. Tinnitusta en väheksy missään nimessä.
tekerolant
17.01.2003 16:50:22
Vaihtoehtoja korvien suojaamisen kyllä löytyy. Ne keltaiset polyuretaanitulpat on halvimmat, seuraava porras on kai ns. joulukuuset ja sitten Elacinit, n. 140 euroa, mittojen mukaan omista korvista tehtyjen valosten perusteella valmistetut takuutulpat.

Minua kiinnostaisi tietää muuttavatko ne hienot mittatilaustulpat soundia vai demppaavatko vain volyymia? Eri pelien soittajat, kommentoikaa!
tiukkapipo
17.01.2003 20:18:10
Elacinit, n. 140 euroa, mittojen mukaan omista korvista tehtyjen valosten perusteella valmistetut takuutulpat.

Minua kiinnostaisi tietää muuttavatko ne hienot mittatilaustulpat soundia vai demppaavatko vain volyymia? Eri pelien soittajat, kommentoikaa!

Omasta mielestäni Elacinit vain demppaavat voluumia. Tietenkin nekin voivat aluksi oudoksuttaa, mutta omasta mielestäni ero muihin tulppiin on huomattava. Totuttelun jälkeen jopa laulu onnistuu. ("korvamonitoreista" ei ole kokemusta) Laulaessa tulee ehkä sellainen muutos, että kun ilman kautta johtuva ääni demppaantuu, niin luita pitkin johtuva ääni on suhteellisesti voimakkaampi kuin kokonaan ilman tulppia. Totuttelukysymys mielestäni.

Joku saksofonisti kertoi muistaakseni, että em. luujohtoisuudesta johtuen korvatulppia on hankala käyttää fonia soittaessa, koska oma foni tulee niin lujaa luuston johtamana - onko joukossa fonisteja, pitääkö paikkansa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)