Aihe: Menin ja ostin Harley Bentonin! 1 2 | |
---|---|
![]() 13.10.2004 15:11:32 | |
Vanhempi musa, en oikein tajua mitä tarkoitat tuolla, mutta esim. roots musaa kuten bluesia tulee soitettua ainakin jokapäivä. Lähinnä hain sitä, että löytyykö niille E:n alapuolisille äänille käyttöä vanhemmissa cover-biiseissä. Siis sellaisissa, jotka on alun perin tehty jo kauan ennen kuin viisikielisiä on ollut olemassa. Toki jos niitä vetelee 100% autenttisesti, niin viidettä kieltä ei tarvita. Mutta jos tykkää kehitellä omia bassolinjoja (kuten minä) ja muutenkin yrittää tuoda niihin vähän omaa juttua, niin hyppäävätkö E:n alapuolelle menemiset liikaa silmille? Vai onko se juuri sopivan "modernia"? Jokainen kehittää viime kädessä tietenkin oman tyylinsä, enkä oletakaan että joku kertoo minulle "oikeat" ratkaisut. Mutta ihan periaatteesta olen kiinnostunut kuulemaan eri soittajien lähestymistapoja ja ajatuksia. Tuon ylemmistä asemista soittamisen siunauksellisuuden olen muuten minäkin jo huomannut. Alkaa olla hyvin lähellä se hetki, että Ylläri tekee viidennestä kielestä virallisen. Ensi lauantain keikalle ajattelin ottaa Bentonin mukaan ja katsoa josko sitä uskaltaisi käyttää. Toki mukaan lähtee nelikielinenkin, kaiken varalta. Kahtotaan miten äijän käy. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. | |
![]() 13.10.2004 17:42:36 | |
Lähinnä hain sitä, että löytyykö niille E:n alapuolisille äänille käyttöä vanhemmissa cover-biiseissä. Siis sellaisissa, jotka on alun perin tehty jo kauan ennen kuin viisikielisiä on ollut olemassa. Vastaus tähän lienee: ehdottomasti ehkä. Tai sitten, kuten itse sen sanoit: Jokainen kehittää viime kädessä tietenkin oman tyylinsä :) Itse kyllä voisin näitä matalimpia vedellä musiikkiin kuin musiikkiin, jos ne piisiin sopivat. | |
![]() 17.10.2004 16:45:49 | |
Nostetaanpa tämä ylös, jotta kaikki tuhannet kiinnostuneet saavat uutta informaatiota Yllärin seikkailuista viisikielimaassa. Elikkäs eilen otin sitten tosiaan kaksi bassoa keikalle - taisi itse asiassa olla ensimmäinen kerta minun "urallani", kun olin tällaisella arsenaalilla liikkeellä. Neuseriin olin oikein vaihtanut uudet narutkin, lähinnä muutamaa släppibiisiä ajatellen. Soundcheckissä saatiin molemmat kepit kuulostamaan hyviltä ja mykistystoiminnolla varustetun viritysmittaripedaalin avulla vaihdotkin onnistuisivat vaivattomasti. Tarkoituksenani oli vetää pääosa biiseistä Neuserilla ja ottaa Benton käyttöön vain niissä biiseissä, joissa H-kieli toisi ehdotonta musiikillista lisäarvoa. No niinhän siinä sitten kävi, että ensimmäinen setti alkoi heti tällaisella "viisikielibiisillä". Ja jotenkin sitä ei sitten jaksanut lähteä vaihtelemaan bassoja biisien välissä, semminkin kun spiikkailukin oli taas kerran jätetty meikäläisen harteille. Eikä siinä mitään, pieniä sekoiluja lukuunottamatta soitto toimi yllättävänkin hyvin ja H-kieltä oli mukava pudotella sinne tänne. Ja kuinka ollakaan, kun fiilikseen oli päästy niin toinenkin setti mentiin Bentonin varassa. Neuser-parka oli siis mukana pelkkänä koristeena. Mitä jäi käteen? Ensimmäiseksi on todettava että kyllä minun HB:ni on ihan ehta soittopeli, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Vire piti ihan kohtuullisesti epäilyksistäni huolimatta. G-kieltä jouduin muutamaan kertaa virittämään, lähinnä niiden muutaman peukkubiisin jälkeen. Mutta ei mitään vakavaa tällä saralla. Surinaa oli ilmassa, mutta se pysyi aisoissa kunhan en seissyt liian lähellä basso- ja PA-kamoja. Soundi oli lavalla oikein hyvä ja miksaajan mukaan salissakin kuulemma murisi mainiosti. Benton on tullut jäädäkseen, se on selvä. Jossain vaiheessa saatan harkita mikkien vaihtoa häiriöttömämpiin, mutta yritän ensin korjata asiaa muilla keinoilla. Kunhan turhat hurinat on saatu kuriin, on HB sangen pätevä kakkosbasso. Entäpä sitten ykkösbasso? Näyttää pahasti siltä, että Torille ilmaantuu piakkoin myyntiin Neuser-merkkinen 4-kielinen basso. Sitten alkaakin Niskis-henkinen ultimaattisen 5-kielisen metsästys, mutta se on toinen tarina se... Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. | |
![]() 18.10.2004 09:33:50 | |
Ittellä nimim. huolimatta tollanen, http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … b500tbk_5string_ebass_prodinfo.html Iha näpsäkkä peli ja sopii meikäläiselle ku nyrkki silmään ku tulee soiteltua tollasta vähän raskaampaa jynkyttelyä. Suht sika säkissä ostoshan se oli mutta ei oo valittamista. Ei tosin ollu kauheesti kokemusta muista bassoista, viis-kielisistä puhumattakaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)