Woodooo 16.10.2004 17:03:01 | |
---|
Ostin tos vanhan basson joka on keikoilla röhmyyntynyt ja siinä on muutama pieni kolo jotka ei kuitenka paperilla lähe, niin voikos jotain pakkelin tyylistä käyttää? Vaikuttaako se soundiin kuinka paljon? |
vrajala 16.10.2004 18:37:58 | |
---|
No jos et siihen tasaista sentin pakkelia laita, niin tuskin vaikuttaa. Kannattaa silti, mikäli nuo lommot ovat vaan painumia, kokeilla kostutus-silitysrauta-konstia (KSK). Ei, tuo ei ole mikään virallinen lyhenne. Eli jos puusta ei ole irronnut palaa vaan se on vain painunut kasaan, niin kostutat puuta lommon kohdalta, jonka jälkeen painelet kevyesti silitysraudalla. Tämä nostaa painuneen puun takaisin lähes alkuperäiseen muotoonsa, jolloin pakkelia ei välttämättä tarvita. Ennen kuumentamista koloista olisi hyvä poistaa kaikki maalit ja lakat, jotteivat ne pilaa muuten kelvollista silitysrautaa tahi korjaajan keuhkoja. Ilmeisesti homma onnistuu myös ilman kostuttamista höyrysilitysraudalla mutten ole kokeillut. Hankalissa paikoissa voipi käyttää sopivan muotoisia kuumennettuja metallinkappaleita. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Woodooo 16.10.2004 18:59:16 | |
---|
Kiitoksia vastauksesta. Tuota silitysrauta juttua en ollut ennen kuullukkaan, siis soveltamaan :) |
No perhana, kun autostakin lähtis noi lommot silitysraudalla. 8?D K100#10 |
vrajala 16.10.2004 22:38:14 | |
---|
Kiitoksia vastauksesta. Tuota silitysrauta juttua en ollut ennen kuullukkaan, siis soveltamaan :) Ollos hyvä, vaikkei kyllä mun keksintöni ollutkaan. Kostutukseen kannattaa mun mielestä käyttää sientä tai märkää rättiä veden valuttamisen sijaan. Puuta ei ole tarkoitus uittaa vedessä, joskaan ei siitä taida varsinaista haittaakaan olla. Tota metodia on tullut sovellettua puristimien aiheuttamiin painaumiin ym. koloihin ja lommoihin. Kun näitä hommia tekee millon missäkin täysin soveltumattomassa paikassa ja kuskaa kamoja sinne tänne, niin soittimiin pakkaa tulemaan kolhuja rakentaessa. On huomattavasti mukavampaa nostaa lommo pinnan tasalle kuin hioa pinta lommon tasalle. No perhana, kun autostakin lähtis noi lommot silitysraudalla. 8?D No lähteehän ne. Etkö oo muka kokeillut? Silitysraudathan on nimenomaan silittämistä varten. Itseasiassa mä oon kyllä joskus oikonut vääntynyttä peltiä vanhalla umpirautaisella silitysraudalla, joskin se toimi "alasimena" vasaran hoitaessa varsinaisen työn. Ei, kyse ei ollut autosta. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Woodooo 17.10.2004 09:50:13 (muokattu 17.10.2004 09:51:29) | |
---|
Lommot lähti hyvin lumilaudan pohjaa varten pyhitetyllä aataminajan raudalla, ainoo et meinasin käräyttää puun, ;/ Yks kolo pitää viel tukkia jollain liimapurujutulla, mitä liimaa muuten siinä kannattais käyttää? Eikös tavallinen puuliima jää vähän liian pehmeäksi? Edit: sori tyhmät kysymykset mut tää on mun eka rojekti ja tästä ei meinaa tulla lasta eikä aikuistaka... |
vrajala 17.10.2004 22:39:42 (muokattu 17.10.2004 22:41:12) | |
---|
mitä liimaa muuten siinä kannattais käyttää? Eikös tavallinen puuliima jää vähän liian pehmeäksi? Riippuu liimasta. Jotkut PVA-liimat, kuten Bostikin ja Cascolin D3-luokiitellut sekä Titebond kuivuvat aivan kovaksi. Kovakin PVA-liima kuitenkin tukkii hiomapaperin helposti, minkä vuoksi tavallinen puukitti on järkevämpi (ja helpompi) ratkaisu. Kittituubia ei kuitenkaan kannata yhden pienen kolon takia ostaa. Edit: sori tyhmät kysymykset mut tää on mun eka rojekti ja tästä ei meinaa tulla lasta eikä aikuistaka... Vanhan viisauden mukaan: Ei ole tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä vastauksia. Ja vastaajia. Ja joskus kyllä kysyjiäkin... Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Juzzu 18.10.2004 07:15:04 | |
---|
KSK-konstin sijasta voi käyttää myös kuumaa vettä, kiehuvasta taskulämpimään. Ajanee ainakin osittain saman asian. Noiden painaumien nostaminen kuumalla vedellä auttaa vain silloin jos puun syyt eivät ole menneet poikki. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |