Aihe: miten tehdään petsiä itse?
1
ouzoinio
14.10.2004 21:38:17

Eli muistin tässä jonkun vanhan keskustelun (jota en enää tänään löytänyt) jossa joku kyseli neuvoja lespansa petsaamiseen. Joku sitten mainitsi jotain petsin tekemisestä itse. Asia katosi muutamassa sekunnissa päästäni kunnes.. juuri tänään minulle selvisi että koulullamme on hyvälaatuisia pigmenttejä vaikka minkä värisiä ja paljon. Niitä sitten siinä sekottelin testin vuoksi pellavaöljyn kanssa (syntyy öljyväriä) ja vähitellen älysin että tuossa ylhäällä mainitussa keskustelussa oli sana pigmentti ja tajusin että voinkin tehdä petsin tämänhetkiseen kitaraprojektiini itse (vai voinko).

Kysymykseni onkin siis: kuinka saan noita pigmenttejä hyödyntämällä aikaan petsiä jolla värjään kitaraprojektini? Eli mihin aineeseen niitä tulee sekottaa? Olematon päättelykykyni pystyi päättelemään sanasta spriipetsi että luultavasti alkoholin kanssa saadaan läträtä, mutta tarvitaanko sinne mukaan mitään muuta? Ja mitä mieltä ruisku on tuollaisista omatekoisista petseistä? Meneekö muusiks?

Muistelen että siinä keskustelussa joku heppu tosiaan tiesi tästä aiheesta.. voisitko siis heppu vielä jakaa tietämystäsi..?

Ja kun body on saarnea niin joudun sitä luultavasti filleröimään. Toimiiko tuo ohut lakkaus-puukittifilleröinti myös petsin päällä vai pitäisikö keksiä jokin vaihtoehtoinen ratkaisu syiden täyttämiseen vai siirrynkö suosiolla koruompelun ihmeellisen maailman puolelle? Jeesatkaa!
poppamies
14.10.2004 23:43:03

..Eli mihin aineeseen niitä tulee sekottaa? Olematon päättelykykyni pystyi päättelemään sanasta spriipetsi että luultavasti alkoholin kanssa saadaan läträtä...

No perinteisesti on olemassa spriipetsejä ja vesipetsejä.
Nämä on ne vaihtoehdot.
Ratkaisevaa on liukeneeko pigmentit veteen vai pitääkö olla alkomahooli. Kokeilemallahan tuo selviää.
"G-strings are for strippers"
noir
15.10.2004 06:53:22
Kokeilemalla selviää myös se, miltä se petsi loppuen lopuksi siinä kitaralla näyttää. Ainakin itse olen käsittänyt, että etukäteen ei voi sanoa lopputulosta. Jos on samanlaista puuta yli, kuin kitarakin, niin siihen on paras kokeilla sopivan sävyn aikaansaamiseksi.

Käsittääkseni petsin päälle lakkaaminen ei ole ongelma, kunhan se on päässyt kuivumaan.

En mä oikeasti tiedä mitään, kunhan muistelen.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Juzzu
15.10.2004 07:47:05 (muokattu 15.10.2004 07:51:08)
Oisko ollut tämä keskustelu:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=51733

Kuulostaa jotenkin omituiselta tehdä filleröinti vasta petsin päälle - mun mielestä pitäis tehdä juuri toisinpäin.

Tässä amatöörin mietteitä filleröinnin hämmentävästä maailmasta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=71965
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
kulmahiomakone
15.10.2004 10:47:55
Jos tekee tuon filleröinnin syykuvioiden korostus mielessään, niin pieni liekitys on hyvä vaihtoehto filleröinnille. Meinaan, että tulee kaunista jälkeä, kun ensin liekittää pinnan niin, että syyt mustuvat ja sen jälkeen vetää vaikkapasta punertavan petsin pintaan... Toimii varsinkin tiheämpi syisillä puilla. Saarniin en lähtisi kokeilemaan, mutta leppään kyllä.
Mrezzye
15.10.2004 10:59:37

Ja muista pistää petsin joukkoon loraus vertasi, niin DNA:si säilöytyy kitaraan ikuisiksi ajoiksi (näinhän on jossain Steve Vain Anniversary -mallissa tehty).
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Juzzu
15.10.2004 11:03:10
Ja muista pistää petsin joukkoon loraus vertasi, niin DNA:si säilöytyy kitaraan ikuisiksi ajoiksi.

Tää on muuten tärkeä juttu!
pdj
15.10.2004 14:50:57
Tere, metsien miehet!

Eli taisin osallistua keskusteluun petsin tekemisestä. Joten kertaan vielä kokemuksiani. Joo, eli pigmentti tarvitsee todellakin jonkin nesteen, johon se liukenee. Itse sain aikoinaan pigmentin liukenemaan aivan perus tenttuun (taia olla aivan Sinolia). Haju oli tosin aika miehekäs monta päivää sekä tekijällä että tekotilassa. Spriitä saa tietenkin muissa hajuttomissakin muodoissa, joten suosittelen niitä.

Kokeilin myös toisella kertaa ohenteena tinneriä, joka toimi myös todella hyvin.

Huomioitavaa on tietenkin se, että jos käytät vaikkapa tinneriä ohenteena olisi suotavaa, että käyttämäsi lakka olisi samaa sorttia, elikkä tinneri ohenteista.

Kokeile liukenemista vaikka pilttipurkkeihin pieniä määriä. Anna olla jokin aika purkissa, jotta aineet ehtivät "kommunikoida keskenään".

Kokeile vaikka :

1.Veteen
2.Lakkabensiiniin
3.Tinneriin
4.Spriihin
5.Alkoholiin

pdj

P.S Jos natsaa laita tietoa, minkä nimistä pigmentti on ja mikä toimi parhaiten.
Woodooo
15.10.2004 15:08:45 (muokattu 15.10.2004 15:09:24)
Tuossa puhuttiin filleröinnistä ja liekityksestä niin tuli mieleen että voiko niidenkin päälle petsata? Vai toimisiko värillinen lakka paremmin?
Ja niin mitä muuten se vaikuttaa soundiin että petsin päälle vetää lakan? Pitäis maalata basso ja virveli enkä oo vielä hirveästi maalaillut?
ouzoinio
15.10.2004 17:58:57

Oisko ollut tämä keskustelu:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=51733

Kuulostaa jotenkin omituiselta tehdä filleröinti vasta petsin päälle - mun mielestä pitäis tehdä juuri toisinpäin.

Tässä amatöörin mietteitä filleröinnin hämmentävästä maailmasta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=71965

Se se keskustelu oli. kiitokset tuosta.

Ja tuo filleröintikysymys liittyi lähinnä tuohon toiseen mainitsemaasi keskusteluun. Mietin nimittäin sellaista ongelmaa että jos teen tuon filleröinnin ensin niin puun pintaanhan jää silloin lakkaa. Tämä taas häiritsee petsin imeytymistä... vai olenko täysin väärässä? Kertokaa ratkaisu. Tai osaako kukaan arvioida että pystyykö pohjalakka täyttämään nuo kolot?Siis selluloosalakasta kyse.

Ja noista syykuviojutuista: kiitos vinkeistä mutta ajattelin tehdä ihan sillain että vedän ensin aivan tumman petsin tuohon pintaan ja hion sen jälkeen suurimman osan tummasta väristä pois (syyt imevät tumman värin ja korostuvat). Tämän jälkeen laitan oikean värin ja lakkailen nitroselluloosalakalla. Ymmärtääkseni tuo lakka liukenee (periaatteessa) spriihinkin vaikka tikkurila tarjoa tuolle dicco-tuotemerkille omaa ohennetta. Siis ajattelin vain että eiköhän se toimi tollasten spriipetsien kera. Ja jos ei toimi niin saan luultavasti paikalliselta huonekaluliikkeltä jotain kaksikomponenttilakkaa jota ne siellä käyttävät spriipetsien päällä.
ouzoinio
15.10.2004 18:05:34 (muokattu 15.10.2004 18:07:11)

Tere, metsien miehet!

Eli taisin osallistua keskusteluun petsin tekemisestä. Joten kertaan vielä kokemuksiani. Joo, eli pigmentti tarvitsee todellakin jonkin nesteen, johon se liukenee. Itse sain aikoinaan pigmentin liukenemaan aivan perus tenttuun (taia olla aivan Sinolia). Haju oli tosin aika miehekäs monta päivää sekä tekijällä että tekotilassa. Spriitä saa tietenkin muissa hajuttomissakin muodoissa, joten suosittelen niitä.

Kokeilin myös toisella kertaa ohenteena tinneriä, joka toimi myös todella hyvin.

Huomioitavaa on tietenkin se, että jos käytät vaikkapa tinneriä ohenteena olisi suotavaa, että käyttämäsi lakka olisi samaa sorttia, elikkä tinneri ohenteista.

Kokeile liukenemista vaikka pilttipurkkeihin pieniä määriä. Anna olla jokin aika purkissa, jotta aineet ehtivät "kommunikoida keskenään".

Kokeile vaikka :

1.Veteen
2.Lakkabensiiniin
3.Tinneriin
4.Spriihin
5.Alkoholiin

pdj

P.S Jos natsaa laita tietoa, minkä nimistä pigmentti on ja mikä toimi parhaiten.

Metsien miehet?? No onpahan ainakin puuta mistä rakentaa...

Jep .. sinä se taisit olla. Taidan kokeilla tuota pilttipurkkiläträämistä. Lopullisesta tuloksesta en voi kertoa vielä ainakaan muutamaan viikkoon sillä kitara tarvitsee nauhat ja muuta säätöä ennen tuota pintakäsittelyä. No nyt on kyllä sitten hyvin aikaa kokeilla noita värejä rauhassa. Kerron kyllä miten kävi sitten kun se tulee ajankohtaiseksi.

Ja tota verijuttua täytyy harkita... eikös tuo ole vähän omahyväistä....
spyykko
15.10.2004 18:45:29

Meinaan, että tulee kaunista jälkeä, kun ensin liekittää pinnan niin, että syyt mustuvat ja sen jälkeen vetää vaikkapasta punertavan petsin pintaan...

Oisko tästä tarjoilla valokuvaa? Tiedän kyllä miltä liekitys näyttää ala-astepuutyön pinnassa mutta en ole koskaan (tietoisesti) nähnyt noin käsiteltyä soitinta. Huvittaisi nähdä.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
16.10.2004 09:49:15
Mietin nimittäin sellaista ongelmaa että jos teen tuon filleröinnin ensin niin puun pintaanhan jää silloin lakkaa.

No jos teet sen noin kun minä olen tehnyt tuossa linkissäni, niin se lakkahan hiotaan pois filleröintiä puhdistaessa. Eikös sitten voisi petsata vasta?
villeh
17.10.2004 23:01:26

iltapäivää, kattelin tuossa linkkiä ja oli tuonnekin tullut jotain neuvoskeltua, mutta siis muistakaa petsin teossa että teette sen ensin pieneen liuotin määrään(vesi,tinneri..) ja sitten voitte lisätä liuotinta. pigmenti on helpompi sekoittaa pieneen märään nestettä hyvin ettei jää pienen pieniä hiukkasia jotka esim ruiskulla vedettäessä tekevät epämääräisen tähtikuvion.
ja naamareita käytetään ettei tarvi itteänsä tappaa, raskasmetalleja liotettuna höyrystyvään kemikaaliin, fak. eikä auta vaikka se olis kuinka kauniissa pilttipurkissa.

koita sitte nitroselluloosaa testipalalleensin, voi tappaa jotkut pigmentit.
niin ja halvat pigmentit on sitte parinvuoden päästä haalistuneet näkymättömiin vaikka tekohetkellä jees(valitettavasti kokemusta on)
no vastailen parhaan mukaan jos joku askarruttaa.

nii ja jos sekoittaa pigmenttiä ja pellavaöljyä niin mukaan sitte tärpättiä tai dammaria muuten ei kuivu koskaan vaikka pinta tuntuisikin "kuivalta"
ouzoinio
18.10.2004 00:35:05 (muokattu 18.10.2004 00:35:32)

ja naamareita käytetään ettei tarvi itteänsä tappaa, raskasmetalleja liotettuna höyrystyvään kemikaaliin, fak. eikä auta vaikka se olis kuinka kauniissa pilttipurkissa.

jep. En kuvitellut pigmenttejä noin vaarallisiksi. No kun kerran naamari löytyy niin varmasti pidän sitä noiden pigmenttien kanssa sählätessä.

niin ja halvat pigmentit on sitte parinvuoden päästä haalistuneet näkymättömiin vaikka tekohetkellä jees(valitettavasti kokemusta on)

Toivottavasti ne kans on hyviä pigmenttejä.... Voin kuvitella että mahtaa harmittaa jos värit lähtee kitarasta parissa vuodessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)