Aihe: Kaulaongelma!
1
paulinho
14.10.2004 16:51:26
Sain eilen uuden kitaran, vanhan Jacksonin Custom Shop Rhoadsin. Tänään päätinkin sitten alkaa itse "entisöimään" kitaran maalipintaa, koska se oli verrattain huonossa kunnossa (noh, onhan kitarallakin ikää jo 19 vuotta). Tuossa olen nyt viisi tuntia hionut ko. kitaraa koneiden avulla ja vielä on edessä käsintehtävä viimeistely/maalin hienta reunalistojen läheisyydestä pois. Noh, minulla kävi kuitenkin sellainen haveri, että tuota.. En tiennyt ensin yhden hiomakoneen hiomatehoja ja sitten sain aikaan kitaran kaulaan 7-9 nauhan alueelle (siis, kaulan "takapuolelle") 2 mm kaulan normaalia profiilia matalamman "uoman". Soittaessa tämä ei haittaa (tai noh, ei ainakaan tuntunut haittaavan, mitä tuota soittamista nyt mallasin kitaralla hiennan jälkeen), mutta tuliko kaulasta nyt jotenkin.. heikompi? Jos tuli, niin voiko ko. virhettä korjata millään keinolla? Tietenkin virheen korjaaminen saattaisi auttaa myöskin kitaran jälleenmyynnissä, joten voisin olla valmis tekemään sen eteenkin jotain, mutta käytännössä tuosta "uomasta" ei tunnu olevan ainakaan minkäänlaista haittaa omaa soittoani ajatellen.

Kiitän mahdollisista vastauksista jo etukäteen.
"The Bitch".
Solex
14.10.2004 17:17:15
Hmm, enpä usko että kestävyyteen vaikuttaa. Tavaraa on kuitenkin paljon vielä vastustamassa kielten vetoa.

Minkälaisen pinnan meinasit vetää kaulan taakse?
On vaikeaa olla nöyrä kun on niin vitun hyvä!
paulinho
14.10.2004 17:54:04
Tarkoituksenani oli ainakin alunperin maalata ja lakata myöskin kaula (ainoa kohta, jota en hionut, oli lavan maalipinta/logo tms.), mutta nyttemmin olen ajatellut, että ehkä sen voisi vain vahata ja maalata pelkän bodyn. En ole vain vielä päättänyt tuota, koska en ole aivan tietoinen siitä, kuinka nihkeä kaulasta tulee, jos sen lakkaa (olen ostanut vain kaksi kitaraa (tai noh, toinenkin niistä oli basso) uutena ja ainakin tuossa Jacksonin bassossa oli uutena ehkä hieman "nihkeä" tatsi kaulaan... Käsi ei liukunut lakkapinnalla yhtä hyvin kuin esimerkiksi tuossa Ibanezin Prestige-luokan kitarassani, mutta Ibanezeissa nuo kaulat on kai tehty valmiiksi jo "sisäänsoitetun" tuntuisiksi).

Mitä te suosittelisitte parhaaksi kaulan viimeistelytavaksi?
"The Bitch".
JuniperThree
14.10.2004 19:51:10
Mulla taitaa olla kaulassa kourapohjan puolella ihan paljas puu... Suhteellisen liukas se on, kuitenkin pysynyt täysin puhtaana parin vuoden ahkeran soittelun ohessa.
stratocaster
14.10.2004 21:16:54
Mun projektikepissä on joku oikein ohut lakka ja on mainion tuntunen.
Voimaa!! Nopeutta!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)