Aihe: Peavey Classic 30
1 2
PoLFus
03.10.2004 15:25:04

Osaatteko sanoa suunnilleen paljon putki vehkeen 30W vastaa trankku combon watteja?

...300? ::DD t
"Mä en ota sulta ******!" - macro
BaariMikko
03.10.2004 16:06:33

Tuota helinää rupesi itsellä esiintymään, kun laitoin koneeseen yhden 12AT7-putken, vika kyllä lienee putkessa.

Ja tuo edellämainittu putkenvaihto-operaatio osoittautui kyllä kannattavaksi muuten: soundiin tulee lisää selkeyttä ja crunchia varsinkin humpparikitaroilla soitettaessa. Kolmella 12AX7:llä tuppasi herkästi irtoamaan vähän liikaakin säröä mun makuuni.

Enemmän tarinaa aiheesta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=34055&o=0
Rahat vai kolmipyörä?
Pastilli?
Volle
03.10.2004 16:10:07
Osaatteko sanoa suunnilleen paljon putki vehkeen 30W vastaa trankku combon watteja?

30 w tietenki.
Nam.
Miikathebest
03.10.2004 20:15:38

30 w tietenki.

Säröytyessään putkivahvarit antavat enemmän tehoa kuin sen RMS tehon.

Kokemukseni perusteella 50w putkimarsu pesee kyllä 120w trankkubehkun äänenvoimakkuudessa huomattavasti, mutta ei kuitenkaan mitenkään huikeasti. Puhdasta ääntä 120w trankku kuitenkin tuntuisi tuottavan suunnilleen yhtä lujalla tai jopa hieman voimakkaammin.

Nämä eivät sitten ole mitään mittaustuloksia vaan omin korvin kuunneltua, mutua sekä tunteiden ohjaamaa arviointia.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Kassu
03.10.2004 21:01:48
Säröytyessään putkivahvarit antavat enemmän tehoa kuin sen RMS tehon.

Kokemukseni perusteella 50w putkimarsu pesee kyllä 120w trankkubehkun äänenvoimakkuudessa huomattavasti, mutta ei kuitenkaan mitenkään huikeasti. Puhdasta ääntä 120w trankku kuitenkin tuntuisi tuottavan suunnilleen yhtä lujalla tai jopa hieman voimakkaammin.

Nämä eivät sitten ole mitään mittaustuloksia vaan omin korvin kuunneltua, mutua sekä tunteiden ohjaamaa arviointia.

Siis kyllähän 50 wattinen putkinuppi pieksee 100 wattisen trankun mennentullen. Ei mitään jakoa.

Lähinnä mun putkimarsu varmaan vastaa tehoissaan 100-130 trankkuwattia.
kupteri
04.10.2004 09:16:01

Joo, kyllähän 30W putkikone on äänekäs sanan varsinaisessa merkityksessä. Taas jälleen kerran keikalla lauantaina: juuri kun oli saanut virrat päälle ja volumen itselle (lavalle) sopivaksi (puhdas kanava alle 3 / 12), niin miksaajat huutaa laittamaan huomattavasti pienemmälle ;-)

Noh, oisko se jollain kakkosella sitten ollu keikan aikana. Olihan tuo toki mikitetty ja nyt kuului monitoreistakin varsin hyvin, eli mikäs siinä :-)

Ja kyllähän C30:llä heavyäkin voi vetää, tosin mulla on purkkina BOSSin DS-2 edessä sitä varten (puhtaalla kanavalla). Toinen soundi paletista irtoaa sitten laitteen omasta särökanavasta (pregain siinä 7-8 välillä, maksimihan oli 12 tässä laitteessa), sillä voipi veivata sitten AC/DC:t, suomirockit, Gunnareiden "Izzyt" etc. rokkaavammat. BOSSilla sitten Metallicat, Priestit, Maidenit sun muu hevimpi materiaali.

Soundeihin oon tyytyväinen kyllä :-) Kyllä se putkikone kuulostaa hyvälle (ja rankaisee armottomasti huolimattomasta soitosta ;-)
Friday Morning Waterloo kotisivut | mp3:sia
Mrezzye
04.10.2004 10:34:30 (muokattu 04.10.2004 10:40:00)

Tasan saman verran, Watti on watti vaikka voissa paistaisi. Tuolla FAQ:ssa taitaa olla tästä aiheesta lisää.

EDIT: Eiku täällähän se olikin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=12887
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
hannlain
07.10.2004 11:39:12
Soundeihin oon tyytyväinen kyllä :-) Kyllä se putkikone kuulostaa hyvälle (ja rankaisee armottomasti huolimattomasta soitosta ;-)

Ei sulla (tai miksei jollakin muullakin) sattuis olemaan soundi-clippejä nuista kehumistas heavysoundeista Classic 30:llä tuon DS-2:n kanssa. Mulla on kanssa C30 ja mahdollisesti ostoslistalla joku säristin Metallica/IM/jokumuu -soundeille. Prke, olis vaan heti alkuunsa pitänyt investoida Englin Screameriin, kun kohta on mennyt saman verran rahaa C30:een + kaikennäköisiin purkkeihin ;)
päänahka
07.10.2004 13:38:19
Siis kyllähän 50 wattinen putkinuppi pieksee 100 wattisen trankun mennentullen. Ei mitään jakoa.

Lähinnä mun putkimarsu varmaan vastaa tehoissaan 100-130 trankkuwattia.

Watti on aina watti. Tuo äänenvoimakkuusero johtuu käsittääkseni siitä, että kun verrataan, miten paljon puhdasta ääntä eri vahvarit tuottaa, niin putkivahvistin kuulostaa puhtaalta kovemmallakin volalla, koska se säröytyy eri tavalla kuin trankku.

Näin ihan perstuntumalta kun vertaan mun 120W trankun ja 50W putkarin äänenvoimakkuutta, niin aika lailla samoissa luokissa liikutaan.
Soolot on perseestä.
Ze Kink
15.10.2004 19:48:40 (muokattu 15.10.2004 19:51:11)
Nytpä on minulla tuollainen Classic 30 ja täytyy sanoa että saundit on kyllä mahtavat! Puhtaat saundaa lespan kanssa tosi hyvältä, ja rokkisärö on kanssa tosi jees. Nyt kuitenkin pitäisi saada tästä myös hevisärö irti, eli minkäslaista pedaalia kannattaisi tälle kattella kaveriksi?
Aiemmin oli tuossa noita ehdotuksia mulla.
Entä miten onnistuisi boostaaminen ts-9:llä?

E: Soitin juuri koko kaulan läpi kaikilla kielillä enkä huomannut mitään resonointia. Hienoa!
Onko shinulla hunajaa?
"It's cool to suck!" -Michael Angelo
Volle
15.10.2004 20:04:23
E: Soitin juuri koko kaulan läpi kaikilla kielillä enkä huomannut mitään resonointia. Hienoa!

Pistä kovemmalle, niin löydät sitä resonointia, jos sitä on löytyäkseen. :)

Mä kun tota kokeilin resonointia kyllä kuului, mutta ympärillä oli kaikennäköistä resonanssiherkkää kamaa, kuten virvelirumpuja matto kiinni alakalvossa, joten on hankala sanoa mistä sitä tuli. Joka tapauksessa häiriö oli tosi pientä.
Nam.
Ze Kink
15.10.2004 22:11:28
Päästää muuten ihme sihahdusäänen kun tuon sammuttaa, onko (para)normaalia? Teki siis noin about 3h soiton jälkeen.
Onko shinulla hunajaa?
"It's cool to suck!" -Michael Angelo
zepeteus
15.10.2004 22:32:22
Putki- vs. transistorivahvistimet, äänenpaine-erot. Watit ovat watteja, niin kuin jo sanottiin. Putkivermeen 1W = trankkuvermeen 1W. Kaiutin muuttaa tehon äänenpaineeksi saman kaavan mukaan kummassakin tapauksessa, kaiuttimien herkkyys vaikuttaa myös samoin kummallekin.

Jos laitat mittarin samantehoisten (sama wattimäärä) putki- ja SS-laitteiden ulostuloihin, ja ajat kumpaakin vahvistinta samanlaisesti, on ulostuloteho myös sama. Jos tarkoituksena on pysyä esim. tietyn pienen särörajan alla, transistorivahvistin tuottaa yleensä enemmän tehoa ennen säröytymistä kuin putkilaite.

Toisaalta, transistorilaitteiden säröytyminen tulee yleensä äkillisesti ja jyrkkänä. Signaali leikkaantuu ikävän kuuloisesti ja selvästi, siinä missä putkivahvistimen leikkaantuminen tapahtuu hitaasti ja "loivemmin", huomaamatta.

Putkivahvistimia voikin käsittääkseni ajaa kovemmalle kuin samantehoisia transistorilaitteita, ennen kuin saavutetaan jyrkkä leikkaus.

Toisekseen, tuo putkivahvistimien hitaasti kasvava epälineaarisuus sisältää harmonisia kerrannaisia korvia huiputtavalla tavalla...eli korva mieltää ne särön sijasta paksumpana, voimakkaampana äänenä. Matalilla taajuuksilla voi särö olla jopa 30% ennen kuin se erotetaan särönä, kun taas keski- ja korkeilla taajuuksilla lukema on 1% tai alle.

Olen kuullut sanottavan, että putkivahvistimen loiva leikkaus myös muuttaa aaltomuotoa siten, että tosiasiallinen teho olisi myös suurempi...tästä voivat asiantuntijat varmaan tarkentaa?
Vainhaalee
15.10.2004 23:06:51
Mun tarpeisiini siinä oli kaikkee liian vähän...

Edes kliini ei saanut vakuuttumaan...

Mutta on se kaunis!
Vihdoinkin sain uuden identiteetin!
Arnett
16.10.2004 11:38:26
Itse hankin myös kyseisen vahvistimen, kylläkin käytettynä ja pitäs jaksaa ruveta putkia vaihtamaan.

Näin aluksi tilasin pari kipaletta JJ:n ECC83S etuasteputkia, näiden kanssahan ei tarvi ruveta säätämään?, eli kiinnittää vaan paikalleen ja rupiaa jammailemaan.

Noi pääteputket pitäs kyllä kans vaihtaa mutta ku en ite osaa ja ku asun täällä tarpeeksi pohjoisessa niin ei oo ketään kenelle viedä laitettavaksi...

Ihan kohtuu hyvät soundit saa ku pistää vahvistimen puhtaalle kanavalle ja työntää siihen väliin Boss DS-1...
Henko
16.10.2004 17:32:53

Classic 30:n käyttöohjeessa muuten lukee varoituksissa että ei saa käyttää kylpyammeessa. Muistakaa se!
If it's too loud, you're too old.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)