Olen nyt pitkään pohdiskellut hommaisinko Screamerin alle 4*12 vai 2*12 kaapin. 2*12 olisi roudattavuuden kannalta varsin ihanteellinen, mutta häviääkö se soundissa paljonkin 4*12 kaapille? Mitä järkeä oikeastaan on edes käyttää 4*12 kaappia sillä isommilla keikoilla yleensä mikitetään vain yksi kaapin kartioista? Vai vaikuttaako tuo kokopuoli siinäkin tapauksessa soundiin? Entä katsovatko TrOO hevarit minua kieroon jos soitan 2*12 kaapilla heviä? Veikkaisin kuitenkin, että hyvä 2*12 kaappi saundaa paremmalta kuin huono 4*12 kaappi. Lisäksi saa vielä ehdotella sellaisia suljettuja 2*12 kaappeja joissa elementit ovat päällekkäin ja ylempi elementti on kallistettu. Ja paino mielellään alle 30kg, eli ENGLit voi jättä pois laskuista. |
Jormaz 15.10.2004 18:17:49 | |
---|
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Pastilli? |
Solex 15.10.2004 18:18:16 | |
---|
2*12 olisi roudattavuuden kannalta varsin ihanteellinen, mutta häviääkö se soundissa paljonkin 4*12 kaapille? Ei se ole saundiltaan huonompi tai parempi, vain hieman erilainen. Oma mielipide on että 4*12" kaapit ovat tarpeellisia vain stadioneilla. Roudattavuus on pienemmissä pidemmän päälle hyödyllinen asia. On vaikeaa olla nöyrä kun on niin vitun hyvä! |
treble 15.10.2004 18:21:17 | |
---|
|
Miikathebest 15.10.2004 18:44:15 (muokattu 15.10.2004 18:45:22) | |
---|
Tuota en ymmärrä kun sanotaan jonkun vahvarin sopivan stadionille, esim. 100w putkinuppi ja 4x12" kaappi. Eihän siellä tarvitse äänenpainetta juuri yhtään, kun kaikki kuitenkin tulee tuhottoman suurista PA-kaapeista ja mielivaltaisesta monitorijärjestelmästä itse soittajille jos niin sovitaan. Siellä ne on pääasiassa lavasteina. Sehän on sitten aivan toinen asia treenikämpällä ja joillain klubikeikoilla yms. vajaalla esitystekniikalla toteutettavilla keikoilla... Eikö? On se 2x12" kyllä vähän lälly... 4x12" on 2 kertaa rankempi. Ei ehkä välttämättä soundillisesti... 4x12" kaapin soundi ohentuu aika lailla kytkettäessä toiset 2 kaiutinta pois... ja sitten kun otetaan huomioon kaapin tilavuus(, mistä en oikein tiedä mitään :) )... |
Volle 15.10.2004 18:51:31 | |
---|
Enemmän kuin elementtien määrä ratkaisee mun mielestä, mitä ne elementit on ja se onko kaappi suljettu. 2*12" on helpompi kuskata ja halvempi. 4*12" on sitten hienon näköinen. Mulla on molemmat, joskin eri elemeteillä. Yleensä kämpältä lähtee mukaan 2*12", koska se sopii helposti autoon. Ja autoon sopii kaapin lisäksi myös muuta tavaraa. Nam. |
Solex 15.10.2004 19:57:12 | |
---|
4*12" on sitten hienon näköinen 4x12" on 2 kertaa rankempi. Ei ehkä välttämättä soundillisesti. En vaan edelleenkään ymmärrä miksi pitää tuhlata jo ennestään vähässä olevia euroja ulkonäköön.. "Olen kova jätkä koska mulla on marsun täys stäkki". Hohhoijaa... Pysyn mielipiteessäni että 4x12" ei ole käyttöarvoltaan tässä tapauksessa juurikaan parempi, kalliimpi kylläkin. On vaikeaa olla nöyrä kun on niin vitun hyvä! |
ReBeat 15.10.2004 20:19:11 | |
---|
Asiaa voi miettiä niinkin päin, että kuinka hyvä on vahvistin jolla kaapia on tarkoitus ajaa. 4x12:lla voidaan yrittää tukevoittaa prutkua vahvistinta, mutta jos on todella laadukas nuppi, niin 2x12 voi kuulostaa isommalta kuin edellinen yhdistelmä. Erityisesti puhtaissa soundeissa pikkukaapilla voi olla hyötyä siitä että vahvistimessa on 100W putkitehoa (vaikkei täysille laiteta), koska vahvistimessa on silloin yleensä headroomia enemmän. Pienempikin kaappi laulaa mukavasti jos vahvistin pystyy potkimaan alataajuuksille kunnolla "puhdasta" tehoa. Jotenkin näin luki jossain... Eli valvestateille 4x12 ja Englille 2x12. Kertosäkeet ovat hidasoppisia varten |
Dumb 15.10.2004 20:48:14 | |
---|
Tuota en ymmärrä kun sanotaan jonkun vahvarin sopivan stadionille, esim. 100w putkinuppi ja 4x12" kaappi. Eihän siellä tarvitse äänenpainetta juuri yhtään, kun kaikki kuitenkin tulee tuhottoman suurista PA-kaapeista ja mielivaltaisesta monitorijärjestelmästä itse soittajille jos niin sovitaan. Siellä ne on pääasiassa lavasteina. Sehän on sitten aivan toinen asia treenikämpällä ja joillain klubikeikoilla yms. vajaalla esitystekniikalla toteutettavilla keikoilla... Itseasiassa omat kokemukseni ovat vähän toisenlaisia. Yleensä erittäin pienissä paikoissa ollaan ajettu huomattavasti enemmän esim. mulle omaa kitaraa monitoriin kuin isommissa. Syy tähän on se, että pienessä paikassa monitorien varassa soittaminen vähentää hieman lavavuotoa. "Normaalissa" tilanteessa ollaan kuitenkin yritetty lähteä siitä, että oma vahvistin huolehtisi jokaisen oman kuuntelun. |