MiniDee 15.10.2004 03:57:03 (muokattu 15.10.2004 04:02:01) | |
---|
(jotta ei tule sekaannuksia, niin kirjoittaja asuu talla hetkella Amerikassa) Viime perjantaina saapui http://www.music123.com/Fender-GN45SCE-Acoustic-Electric-i46966.music tama kitara ko. kaupasta. Aluksi se ei pysynyt vireessa melkeinpa ollenkaan, ja nyt vajaan viikon jalkeen, vaikka vire onkin parantunut, pitaa vielakin joka paiva virittaa kitara -- ei se niin paljon epavireessa ole etta minun korvani huomaisivat, mutta viritysmittari kylla vilkuttelee punaista. Pitaisiko minun palauttaa kitara (700 dollarin kitaralta ei kuitenkaan odottaisi tuollaista) vai paraneeko vire ajan kanssa (kitara tottuu soittamiseen tai jotain)? Toisaalta epavireys saattaisi kuitenkin syntya huoneen lampotilanvaihteluista tai jotain (?), silla kerran kun otin kitaran kouluun aamulla, niin epavireytta ei ollut erityisesti kertynyt yon aikana. Asiassahan arsyttaa se, etta kaksi vuotta vanha 250 euroa maksanut akustinen pysyy vireessa kuukauden. |
depe 15.10.2004 08:49:26 | |
---|
Eiköhän se ole ihan normaalia, jos sitä kitaraa pitää silloin tällöin virittää. Jos satuit katselemaan esim. The Darknessin keikkaa tv:stä, niin kyllä niitä Les Pauleja siellä lavan sivustalla kitarateknikko viritteli joka biisin välissä. Onneksi Teleni pysyy vireessä sen kuukauden. Ja lämpötilanvaihtelutkaan eivät juuri vaikuta. Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |
Juzzu 15.10.2004 09:02:03 | |
---|
Eipä ole tavallista tuollainen. Satula tai talla tai joku muu osa estää kielten venymistä, hangoittelee vastaan. Tai sitten kielet ovat todella surkeat. Jokin asia mättää, mutta vaikea sanoa näillä vihjeilä että mikä. Kyse ei välttämättä ole kuitenkaan mistään kovin vakavasta asiasta. Kai kielet on venytelty? Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Jäärä 15.10.2004 09:36:30 | |
---|
(jotta ei tule sekaannuksia, niin kirjoittaja asuu talla hetkella Amerikassa) Viime perjantaina saapui http://www.music123.com/Fender-GN45SCE-Acoustic-Electric-i46966.music tama kitara ko. kaupasta. Varsinkin nylon-kielillä on taipumusta venyä uudenkarheana hyvinkin pitkään. Aluksi se ei pysynyt vireessa melkeinpa ollenkaan, ja nyt vajaan viikon jalkeen, vaikka vire onkin parantunut, pitaa vielakin joka paiva virittaa kitara -- ei se niin paljon epavireessa ole etta minun korvani huomaisivat, mutta viritysmittari kylla vilkuttelee punaista. Oli kitara mikä hyvänsä, on ainakin mulla tapana viritellä se ennen jokaista soittokertaa ja siinä soiton lomassakin. Suomen Hiihtoliiton luvalla. |
Fortune 15.10.2004 10:27:41 | |
---|
Eipä ole tavallista tuollainen. Satula tai talla tai joku muu osa estää kielten venymistä, hangoittelee vastaan. Tai sitten kielet ovat todella surkeat. Jokin asia mättää, mutta vaikea sanoa näillä vihjeilä että mikä. Kyse ei välttämättä ole kuitenkaan mistään kovin vakavasta asiasta. Kai kielet on venytelty? Kyllä minä syyttäisin tehdaskieliä ja huonoja säätöjä, varsinkin jos on postimyyntikitara (?) eli hyllystä säätämättä postiin heitetty yksilö. Uudet kielet vaihtaisin joka tapauksessa 700 taalan kitaraankin, samoja paskanaruja ne pistävät niihinkin. |
Hanok 15.10.2004 10:52:30 (muokattu 15.10.2004 10:55:59) | |
---|
Täh? Sekö on muka epänormaalia jonkun mielestä että kitara vaatii virittämistä joka päivä? Ei kai sellaista kitaraa ole olemassakaan joka pysyy vireessä ilman toimenpiteitä? En minä ainakaan ole vielä törmännyt sellaiseen kitaraan jota ei tarvitsisi virittää jokaista soittokertaa varten. Hyvä ja kunnolla säädetty kielilukoilla ja floikalla varustettu kitara pitää vireen varsin hyvin laukussakin, mutta muutoin virittäminen kuuluu kyllä asiaan. Kielet kannattaa vaihtaa kunnollisiin, se on selvä asia. EDIT: No tietysti, jos vanhaan kitaraan nähden on selvä ero havaittavissa niin jotain kannattaa tehdä. Kielten vaihto kunnollisiin varmasti vaikuttaa asiaan. Mutta edelleenkään en ymmärrä miten kitara voi pysyä vireessä viikkotolkulla. Kyllähän ne kielet nyt soittaessa venyvät. |
Täh? Sekö on muka epänormaalia jonkun mielestä että kitara vaatii virittämistä joka päivä? Ei kai sellaista kitaraa ole olemassakaan joka pysyy vireessä ilman toimenpiteitä? No kyllä mun kitarat pitävät sen vireen mihin ne jättää, esim. kotona telineissä notkuessaan. Tokihan viritystä kaipaavat aina ajoittain - tietenkin. Mutta että jättää täysin vireisen kitaran telineeseen ja seuraavana päivänä on vire taas mitä sattuu? Ei ainakaan kovin tuttua mulle... Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Hanok 15.10.2004 11:01:08 | |
---|
Mutta että jättää täysin vireisen kitaran telineeseen ja seuraavana päivänä on vire taas mitä sattuu? Ei ainakaan kovin tuttua mulle... No hyvä, nyt ymmärrän. Mulla kitarat ei vaan loju viikkokausia soittamattomana, joten en ajatellut asiaa tuolta kannalta.
|
Juzzu 15.10.2004 11:07:10 | |
---|
Kyllä minä syyttäisin tehdaskieliä ja huonoja säätöjä Millä säädöillä saa vireen pysymään paremmin? Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Jäärä 15.10.2004 11:39:31 | |
---|
Edelleen, kyllähän nylonkielet venyy uutena viikonkin, huonot vielä enemmän. Suomen Hiihtoliiton luvalla. |
Mrezzye 15.10.2004 11:57:43 | |
---|
Kyllä mulla ainakin soitettaessä kitara menee pois (tarkasta)vireestä muutaman biisin jälkeen. Mennyt joka kitarasta, mitä olen omistanut. Kai sen kielen lämpötilakin vaihtelee soitettaessa, joten virekin heittelee. Ihan normaali ilmiö. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
jussimus 15.10.2004 12:31:32 | |
---|
Mun Lespassa vire pysyy yllättävän hyvin vaikka soitan aika rankalla kädellä ja bendailen tosi roisisti. Virityskoneistoon tarvitsee koskea keskimäärin joka toisissa bändireeneissä (soittelen myös kotona bändireenien välillä). Silloin tällöin tiettyjen kielien (G,B) vire lähtee karkailemaan ylöspäin, mutta ne saa venyttämällä takaisin ruotuun. Ja sehän tapahtuu myös näppärästi soiton tiimellyksessäkin. |
Mrezzye 15.10.2004 12:44:11 | |
---|
Mun Lespassa vire pysyy yllättävän hyvin vaikka soitan aika rankalla kädellä ja bendailen tosi roisisti. Virityskoneistoon tarvitsee koskea keskimäärin joka toisissa bändireeneissä (soittelen myös kotona bändireenien välillä). Silloin tällöin tiettyjen kielien (G,B) vire lähtee karkailemaan ylöspäin, mutta ne saa venyttämällä takaisin ruotuun. Ja sehän tapahtuu myös näppärästi soiton tiimellyksessäkin. Mulla on sitten varmaan jotenkin "hot fingers" tai jotain... Eikö teillä muka lämpötilan vaihtelutkaan vaikuta vireeseen. Vai oletteko niin puukorvia, ettette huomaa sitä? Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
jami87 15.10.2004 14:06:49 | |
---|
Onkelma: Ostin Epin Lespaan joku viikko sitten Duesenbergin vibratallan. Muuten ihan toimiva, mutta kun sitä käyttää, G-kieli menee aivan älyttömään alavireeseen. Muut kieletkin tekevät tätä, mutta eivät läheskään yhtä helposti eikä yhtä paljon. Mikähän voisi olla syynä? I'm Rock, but I don't Roll... |
skebajaba 15.10.2004 14:11:08 | |
---|
Onkelma: Ostin Epin Lespaan joku viikko sitten Duesenbergin vibratallan. Muuten ihan toimiva, mutta kun sitä käyttää, G-kieli menee aivan älyttömään alavireeseen. Muut kieletkin tekevät tätä, mutta eivät läheskään yhtä helposti eikä yhtä paljon. Mikähän voisi olla syynä? oisko satulassa tilaa liian vähän? siis jotta kieli jää jumiin -mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?- |
jami87 15.10.2004 14:13:01 | |
---|
oisko satulassa tilaa liian vähän? siis jotta kieli jää jumiin Juu, jotain tällästä aattelin itekkin. Pitäiskös sitä satulan G-kielen rakoo viilailla jollain pienellä nauhaviilalla tai jtn? I'm Rock, but I don't Roll... |
skebajaba 15.10.2004 14:14:07 | |
---|
Juu, jotain tällästä aattelin itekkin. Pitäiskös sitä satulan G-kielen rakoo viilailla jollain pienellä nauhaviilalla tai jtn? kokeile lyijykynällä "hieroa" siihen koloon lyijyä jotta luistaisi paremmin. -mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?- |
jami87 15.10.2004 14:21:14 | |
---|
kokeile lyijykynällä "hieroa" siihen koloon lyijyä jotta luistaisi paremmin. Kokeiltu. Ja ainakin näin ensimmäisten testailujen jälkeen toimii. Kiitoksia. I'm Rock, but I don't Roll... |
Tomtom 15.10.2004 15:00:26 | |
---|
Millä säädöillä saa vireen pysymään paremmin? No veli F varmaankin tarkoitti sitä, että kun kitara on säädätetty / säädetty hyvin, eli satula ja tallapalat ovat kunnon matskua ja oikean"kokoiset", kielet on laitettu kunnolla ja venytetty sopivasti, niin vire pysyy huomattavasti paremmin. Tietty esim. kaularaudan oikea kireys pitää kieliin kohdistuvan vedon samana, eikä tapahdu esim. kiristymistä jne. Mulla sen huomaa kyllä, kun osa soittopeleistä on säädätetty ammattimiehellä, niin kyllä pysyy. Projektipelissä taas vaeltelee suht. reippaasti. .. mutta kyllähän sää tän tiestkin ammattimiehenä. "Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson |
depe 15.10.2004 16:06:47 | |
---|
Millä säädöillä saa vireen pysymään paremmin? Säädöillä nimeltään Telecaster. ;) Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |