Aihe: Kitaran pintakäsittely?
1
paulinho
14.10.2004 18:59:23
Tästä on varmasti ollut keskustelua jo aiemminkin, mutta en löytänyt ainakaan ihan suoraa vastausta kysymykseeni. Eli, kuinka monta kerrosta mitäkin lakkaa/maalia isketään "normaalisti" päällekäin? Jotenkin minulle on tullut sellainen käsitys, että pohjamaalia vaikka viisi kerrosta, pintamaalia myöskin viisi ja päälle vielä lakkakerroksia about 20. Onko mainitsemani menettely "oikein" vai tuleeko pinnoituksesta niin paksu, että söisi paljonkin kitaran saundia?

Ai niin, kun käytän nyt jollain automaalarilla kitarani maalautettavana, niin tuo lakkaaminen taitaa jäädä kuitenkin itselleni (ainakin mitä kyselin yhdeltä paikalliselta maalarilta). Reagoiko nitroselluloosalakka ihan satunnaisesti jonkin tyyppisen maalikerroksen kanssa vai tapahtuuko näin aina? Minkälaisella lakalla tuo pintakerros pitäisi sitten maalata, kun oletetaan, että sen alla on "normaali" kaksikomponenttiautomaali?

Kiitänpäs taas vastauksista jo etukäteen..
"The Bitch".
spyykko
14.10.2004 19:07:53

Ai niin, kun käytän nyt jollain automaalarilla kitarani maalautettavana, niin tuo lakkaaminen taitaa jäädä kuitenkin itselleni

Kannattaako sitä enää lakata? Jos automaalari on vetänyt siihen hyvän pinnan, niin mä en lähtisi enää itse vetämään siihen yhtään mitään, korkeintaan kiillottaisin jollain siihen sopivalla tahnalla.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Woodooo
15.10.2004 15:13:14
Tuli täs mieleen kysyä et minkä merkkistä purkkimaalia kannattaa käyttää, vai onko se ihan sama, siis soinnillisesti. Kiiltävä musta pitäis soittimesta tulla?
noir
18.10.2004 16:31:58 (muokattu 18.10.2004 16:34:05)
Liekö pintakäsittelyllä mitään vaikutusta sointiin, ellei ihan jotain metallisulaa tms. käytä. Perintötieto tosin kertoo, että punaset kitarat on nopeimpia, mutta on sitä nopeasti soitettu todistetusti valkoisellakin, eli poikkeuksia löytyy.

Ihan maaleilla ja lakoilla väittäisin olevan taikauskoa sointierojen hakemisen. Kyllästämisen ja koteloinnin (EDIT: eiköhän tuollaista riittävän paksua maali-/lakkakerrosta voisi pitää jo kotelointina) voisi jo ehkä todeta vaikuttavan.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)