Aihe: "Maallikko" ja digipianon kosketus
1
cokekola
14.10.2004 10:38:31
Maallikko, eli soittotaidoton ja kokemukseton kaipaisi kommentteja eri digipianoista. Lähinnä kiinnostavat pianot 1500-2000 ecun hintaluokassa. (Laite tullaan hankkimaan uutena pääasiassa nuoren opiskelukäyttöön.)
Siis hyvä ja huonoja puolia ja kokemuksia eri merkeistä ja malleista?
Erityisesti kiinnostaisivat arviot kosketintuntumasta ja äänen "luonnollisuudesta", objektiivisesti tietysti ;-)
Lähinnä on haarukoitu merkkejä Roland, Yamaha ja Kawai?
Jos jollakulla on tiedossa testejä, vertailuja arviointeja netissä tai lehdissä, niin vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

P.S. Valitettavasti neuvoa "ota asinatuntija mukaan liikkeeseen kokeilemaan" ei sattuneesta syystä voida käyttää, vaikka se varmasti paras tapa olisikin.
baron
14.10.2004 12:58:52 (muokattu 14.10.2004 13:06:15)

-Onko liike siis ulkomailla? Vai aiotko tilata sen ulkomailta.

Kohta kuitenkin Baron vastaa: Yamaha P90 tai P120, joten vastaan Yamaha P90 tai P120. Edellisessä ei omia kaiuttimia, jälkimmäisissä kyllä.

Hintahaarukassa ovat.

Arvasit oikein. Nää on makuasioita, absoluuttista totuutta ei ole.

Edit:
1. Akustiset pianot ovat yksilöitä. Millaisen kosketusta digipiano enemmän tai vähemmän onnistuneesti yrittää jäljitellä on makuasia.

2. Kaikkihan jäljittelevät akustisen soundia sinne päin. Millään ei kuitenkaan pystytä jäljittelemään sitä, miten eri voimakkuuksilla naapurikielet resonoivat etc.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
teroyk
15.10.2004 15:38:52 (muokattu 15.10.2004 17:41:25)
Arvasit oikein. Nää on makuasioita, absoluuttista totuutta ei ole.
2. Kaikkihan jäljittelevät akustisen soundia sinne päin. Millään ei kuitenkaan pystytä jäljittelemään sitä, miten eri voimakkuuksilla naapurikielet resonoivat etc.

Totta, mutta tuohonkin hommaan on tullut parilta merkiltä jo jonkinlaisia yritetelmiä...oktaavi resonointi on jopa toimiva, mutta fysikaalisesti mallinnettua varmaan ei tule ainakaan hetkeen kun se tarvis parikyt prosessoria ja sen jälkeen soittimella tulee hiki ja tarvii tuuletuksen, joka taas ottaa päähän :(...Mutta meikäläinen haluaa ei sample-pohjaisen roudattavan :)

Mutta se kosketus homma...paras tapa on, että soittimen käyttäjä kokeilee itse tuntuuko hyvältä...sillä jotkut pianistit tykkää löysemmästä venäläistyylisestä kosketuksesta, toiset tykkää sellaisesta alkujäykästä, jotkut tasa jäykästä jne. jne.
Mikko T.
15.10.2004 15:53:26

Itse ostaisin Yamahan tai Rolandin.
Pieru naurattaa aina.
baron
15.10.2004 16:11:18

Mutta se kosketus homma...paras tapa on, että soittimen käyttäjä kokeilee itse tuntuuko hyvältä....

Tää yksinkertaisesti oli mun peruste.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)