Aihe: Kaulan liitostapa?
1 2
EMS
14.10.2004 11:10:12
Kaipaan varmistusta aiheeseen SET-NECK? Kiikarissa Schecterin Blackjack PT-ruoska, jossa liitos on toteutettu noin. Oma vainu sanoo että liimakaula. Oikein vai väärin?

-T
Joel Harald
14.10.2004 11:13:14
Kaipaan varmistusta aiheeseen SET-NECK? Kiikarissa Schecterin Blackjack PT-ruoska, jossa liitos on toteutettu noin. Oma vainu sanoo että liimakaula. Oikein vai väärin?

-T

Minun tietääkseni tuo on juuri liimakaula.
Bilharzia
14.10.2004 11:14:15 (muokattu 14.10.2004 12:10:00)
Liimakaula = kuulostaa huonolta

Edit. Tää on huono kirjotus, painelkaa varotusta jos siltä tuntuu
www.LifeofDebauchery.Com
JuSu
14.10.2004 11:22:02

Siis mitä? Perusteluja, kiitos.

JuSu
Minä olen myyrä.
päänahka
14.10.2004 11:22:45

Näitä lisää.
Soolot on perseestä.
Juzzu
14.10.2004 11:27:13

Jos tässä tarkoitettiin että tuo 'liimakaula' sanana kuulostaa huonolta, hehe...

Tai no, kuulostaahan sen liimakaulan soundikin huonolta jos ei ympärillä ole runkoa, mikkejä, kieliä jne.. HÄHHÄÄ!!
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
EMS
14.10.2004 11:27:42

Miksi? Ainakin mitä minä olen kuullut niin liimakaula on soinnin ja sustainin kannalta heti neck-thru:n jälkeen paras vaihtoehto. Eikö kestä vai mikä mättää? Tosin Schecterillä on elinikäinen takuu joten sen suhteen en ole kovin huolissani.. :)
Bilharzia
14.10.2004 11:36:11
Kauhee hulabaloo. Niinkun toi Juzzu sano, se ei ainakaan mun korvaan kuulosta kauheen luotettavalta jutulta. No mun mielestä kaikki mikä on liimalla kiinni irtoo ennemmin tai myöhemmin. Muttei siitä sen enempää.

Onko liimakaulat oikeesti hyvä juttu? Uskon sen että sustainin kannalta ihan hyvä. Mutta entäs se kestävyys?
www.LifeofDebauchery.Com
Juzzu
14.10.2004 11:46:59 (muokattu 14.10.2004 11:47:28)
Kauhee hulabaloo. Niinkun toi Juzzu sano, se ei ainakaan mun korvaan kuulosta kauheen luotettavalta jutulta.

Mitä mä sanoin?!?!?

Liimakaula on yksi parhaista tavoista liittää kaula kiinni runkoon. Ja mitä tulee tuohon "ennemmin tai myöhemmin irtoamiseen", niin eipä ole stradivariuksienkaan kaulat irroinneet. Ja arva mitä? Ne on kuules ihan liimalla kiinni :o)

Kyllä nuo titebondit jne. on niin kovia liimoja, ette ennemmin hajoaa ruuveista kierteet tai ympäröivä puu repeytyy kuin liimasauma pettää. Nih! :o)
EMS
14.10.2004 12:07:53
Kiitän informatiivisista vastauksista. Ei muuta kun huomista odottelemaan että saa uuden harpun hyppysiin. Syyhyää jo..
blöö
14.10.2004 14:19:25 (muokattu 14.10.2004 14:21:45)

ei ainakaan mun korvaan kuulosta kauheen luotettavalta jutulta. No mun mielestä kaikki mikä on liimalla kiinni irtoo ennemmin tai myöhemmin. Muttei siitä sen enempää.

Mutta entäs se kestävyys?

Kyllä siitä enemmän :)

Et oo tainnu paljoa liimailla?
Jos olet niin ootko varma että oot liimaillu ihan "oikein"
Liimatakkin voi hyvin tai huonosti.

en väitä mitään mutta ne ketkä haluaa voivat seuraavasta esimerkistä päätellä.

Eli tuli huvikseen testailtua liimasaumojen kestävyyttä kun liimalevyjä tehdessäni mittoihin ajamisen jälkeen jäi n, 15x15x500mm pätkiä jossa liimasaumat n, 40mm välein niitä siinä sitten taivuttelin kunnes katkesi ja aina katkesi puusta EI saumasta vaikkakin liimasauman vierestä. Eli liimasauma kesti mutta puu sauman vierestä murtui.
Liima oli Cascolin PVAc liimaa ja puu oli koivua.

Itse ainakin luotan liimaan jo ihan vaan sen takia että eipä se oo ainakaan tähänmennessä antan syytä olla luottamatta :D

Ei kannata olla käyttämättä jotain vaan epäilyn takia, kannattaa mielummin kokeilla ensin.
Metalristi.
bubi
14.10.2004 14:25:49
Mikäs tjama siten on??

ESP-LTD H-400, "Set-thru"
Juzzu
14.10.2004 14:30:25
"Set-thru"

Läpikaulan näköinen liimakaula. Eli kaulan 'heel' on sellainen sulavasti runkoon muotoiltu.
Bilharzia
14.10.2004 23:12:10
Kyllä siitä enemmän :)

Et oo tainnu paljoa liimailla?
Jos olet niin ootko varma että oot liimaillu ihan "oikein"
Liimatakkin voi hyvin tai huonosti.

En oo pahemmin liimaillu. Ja kaikki mikä on liimattu hajoo mun käsissä ennemmin tai myöhemmin. Hoho! Mut joo. Asia selvä
www.thefucksociety.com tai www.thefriendsociety.com
goose
15.10.2004 09:11:48
Ensin totean, että liimakaulaiset kitarat on hyviä monia niitä soittaneena, mutta on niissä pulttikaulaisissakin puolensa.
Esimerkiksi, mitäs tehdään liimakaulaiselle kitaralle kun halutaan vaihtaa kaula? Nauharemonttiinkin vieminen on helppoa kun vie pelkän kaulan pajalle. Noh. Aika mitättömiä seikkojahan nämä on. No, mutta entä jos halutaan kitara niin pieneen pakettiin, että täytyy kaula ottaa irti! Prkl... emmä keksi mitään painavaa syytä olla hankkimatta liimakaulaisia kitaroita. Itselläni silti kaikki pulttikamaa. Ja onhan useampi palainen bodykin liimalla kiinni. Sen verran yläasteella aikoinaan puutöitä tehneenä voin sanoa, että kyllä se on fakta, että kyllä puu murtuu ensin siitä sauman vierestä.
U2 - "How to Dismantle an Atomic Bomb" come out 23.11.04
Jouni Antero
15.10.2004 11:27:09
No huomautetaan nyt erääseen aiempaan: Stradivaruikset kasataan n 100 vuoden välein aina uudestaan, koska luu-pohjainen liima hapertuu bakteerien toiminnan takia - ei niissä ole edes alkuperäisiä kaulojakaan enää, kun viulumuoti muuttui 1800-luvulla...kopan palat on alkuperäisiä.

Ja tavallaan juttu onkin myös tässä: vaikka liimaus joskus jotenkin (kitarat kootaan nykyaikaisilla liimoilla) irtoaisikin, saa ne korjattua...liimalla! Jos ikiaikaista kestävyyttä haetaan, niin silloin olisin enemmän huolissani pulttikauloista ja niitten ruuvireikien jengojen hitaasta kulumisesta, joka yleensä korjataan LIIMAAMALLA (eli tapittamalla)!!

>;)
Mrezzye
15.10.2004 11:42:35

Käsittääkseni nykyliimat kestää paremmin kuin se puu siinä ympärillä, joten en ole kovin huolissani siitä, että minun elinaikanani kitarastani irtoaa kaula. Ja pulttikaula Les Paulissa... Over my dead body!
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
ReBeat
15.10.2004 12:02:28

Kai se kaulaliitos on lespoissa aika kestävä ku yleensä lavathan niistä katkeilee kaadettaessa. Stratossako yhtä helposti... over my dead body ;) Ehkä kaulan puulajillakin on vähän merkitystä mutta kuitenkin.
Kertosäkeet ovat hidasoppisia varten
Niskamies
15.10.2004 20:28:38
No huomautetaan nyt erääseen aiempaan: Stradivaruikset kasataan n 100 vuoden välein aina uudestaan, koska luu-pohjainen liima hapertuu bakteerien toiminnan takia - ei niissä ole edes alkuperäisiä kaulojakaan enää, kun viulumuoti muuttui 1800-luvulla...kopan palat on alkuperäisiä.

Varmasti on aluperäiset kaulat. Niihin on vain tehty pidennysleikkaus kun viulun mensuuria pidennettiin jossain vaiheessa. Se pidennys näkyy vanhoissa viuluissa.
Meitsi on meshissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)