Aihe: Kun ei keikkaa tuppaa löytymään..
1
squier_telecaster
13.10.2004 14:53:32
Siis mistään ei oikein tuppaa löytymään keikkaa. Ollaan tässä bändin kanssa jo mietitty lopettamistakin kun ei keikkaa heru. Aina on sama vastaus et "ei kiitos". No joo, on totta, että meidän bändin musiikista jo tykkää, tai sitä sitten vihaa. Täytyy täs vaan todeta uudestaan että musiikkibisnes on kovaa, jossa vaan vahvat voi elää.
Super-Jari
13.10.2004 16:45:57
Mitä soitatte? Onko teillä mitään demoa tai vastaavaa? Osaatteko?
kerpuusi
13.10.2004 18:12:16
Murhe pois!
Ollaan etsitty jo jonkin aikaa bändiä yhteiskeikalle. Huomattavasti mukavampi mennä johonkin soittamaan,
kun yleisö saa lystiä koko rahan edestä. Samalla yleensä
saa niitä paljonpuhuttuja elintärkeitä KONTAKTEJA pitkin
poikin.

Mistä päin ootte? Löytyykö demoa?
Pistä mailia tahi pikaviestiä jos kiinnostaa!
Yks maalaa tukkaa... ÖI!
Jabe
13.10.2004 18:32:06

Keikkoja on todella vaikeaa saada, ihan totta. Minä olen tänä vuonna julkaissut kaksi sinkkua, jotka ovat molemmat saaneet aika paljon radiosoittoa. Silti joudun ihan itse tekemään paljon työtä jokaisen keikan eteen. Soittelemaan, järjestelemään, lähettelemään matskua jne. jne.

Ei voi oikein muuta neuvoa, kun että koittakaa enemmän ja kovempaa. Tehkää hyvä demo (jos ei ole jo). Yrittäkää keikkoja mahdollista ja mahdottomista paikoista. Nuorisotalot. urheiluseurat, kyläjuhlat, koulun juhlat, opiskelijabileet jne. jne. Kaikki kelpaa, kun haetaan keikkakokemusta.

Ottakaa selvää, kuka päättää keikoista eri mestoissa. Lähettäkää demo niille ihmiselle. Soittakaa perään. Jos jäävät empimään, niin soittakaa uudestaan. Olkaa positiivisia ja kohteliaita. Älkää lannistuko ei-vastauksista. Niitä tulee kaikille.

Lukekaa Kiven rokkibändin ABC :-)
musamies
13.10.2004 23:27:02 (muokattu 13.10.2004 23:29:13)
Sellaisen surkuhupaisen huomion olen tehnyt, että keikkojen tulemisen kannalta ei ole ratkaisevaa soittaako hyvin vai huonosti, vaan ratkaisevaa on ketä bändissä on ja minkälaisia kontakteja heillä on!?

Auttaa jos bändin jäsenillä on tunnettavuutta, vaikka se tunnettavuus olisi muulta kuin musiikin saralta. Tai sitten pitäisi olla muuten vaan mielenkiintoisia persoonia. Ehkä Matti Nykänen yksi esimerkki tästä - tosin hän omaa roimasti tunnettavuuttakin.

Ehkä keikkoja voi saada silloinkin jos on todella rautaisen ammattilaisen maineessa. Valitettavasti sellaisesta ei ole itsellä kuitenkaan kokemusta ;-)

Yrittäkää keikkoja mahdollista ja mahdottomista paikoista. Nuorisotalot. urheiluseurat, kyläjuhlat, koulun juhlat, opiskelijabileet jne. jne. Kaikki kelpaa, kun haetaan keikkakokemusta.

Voisi auttaa se jos bändissä on mukana potentiaalisessa keikkapaikoissa tavalla tai toisella vaikuttavia ihmisiä tai itse menee mukaan esim. johonkin musiikin ympärillä tapahtuvaan toimintaan - vaikka johonkin yhdistykseen.
baron
14.10.2004 09:47:18

Voisi auttaa se jos bändissä on mukana potentiaalisessa keikkapaikoissa tavalla tai toisella vaikuttavia ihmisiä tai itse menee mukaan esim. johonkin musiikin ympärillä tapahtuvaan toimintaan - vaikka johonkin yhdistykseen.

Suhteillahan keikkoja saa. Kun bändin jätkillä on verkostot kunnossa, niin keikkaa pukkaa.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
musamies
14.10.2004 10:35:27
Suhteillahan keikkoja saa. Kun bändin jätkillä on verkostot kunnossa, niin keikkaa pukkaa.

Näin se tuntuu olevan!

Nykyisessäni bändissä on suorastaan erinomaiset verkostot bändin jäsenten muiden työtehtävien takia.

Kyllä se kulkaa näin on, että vaikka kuinka treenikämpällä tai kotona treenaisi, niin keikkaa ei välttämättä rupea pukkaamaan. Kannattaa mieluummin hommata jotain hyvännäkösiä mimmejä bändiin tai jonkin sortin julkimoita, niin keikkaa rupeaa tulemaan paljon paremmin.

Verkostot vaikuttaa siihen minkälaisiin tilaisuuksiin keikkaa tulee ja esim. minkä ikäistä yleisö tulee olemaan.
squier_telecaster
14.10.2004 11:11:01 (muokattu 14.10.2004 11:11:44)
Joo, kiitosta. Demo löytyy ihan netistäkin, autotallissa nauhotettu yhellä mikillä. No, kyllä siitä jotakin selvää saa. Mut parempi demo on kyllä tekeillä tässä heti kun vaan keretään.
Jos joku haluaa tuon demon kuulla, niin heittää vaan mulle pikaviestiä niin toki onnistuu. Ei olla mitään professionalisteja soittaan, mutta kummiskin.
leka
14.10.2004 11:47:31
Järjestää itse keikan... sillä tavalla se onnistuu.
Taukki
squier_telecaster
14.10.2004 12:00:32
Järjestää itse keikan... sillä tavalla se onnistuu.

Teoriassa kyllä. Jos keikan järjestäs itse, niin olis kiva löytää joku toinen bändi siihen mukaan. Enpä tiiä, että mitenkä käytännössä onnistus mun bändiltä.
mr_b
14.10.2004 14:55:48 (muokattu 14.10.2004 14:58:32)

Sellaisen surkuhupaisen huomion olen tehnyt, että keikkojen tulemisen kannalta ei ole ratkaisevaa soittaako hyvin vai huonosti, vaan ratkaisevaa on ketä bändissä on ja minkälaisia kontakteja heillä on!?

Todella yllättävää, eikö? Harvemmin sieltä treenikämpältä tullaan hakemaan keikalle. Lukuisten kontaktien omaaminen on toimivalle yhtyeelle elinehto ja kertoo lähinnä siitä että on viitsinyt lähteä pyörimään ympäriinsä ja omannut tarpeeksi sosiaalista taitoa tutustuakseen porukkaan. Yhtä järkevää alkaa mussuttamaan että "toi osaa soittaa kun se on harjotellut".

Ja loppupeleissä hommaahan ei oikeastaan ratkaise soittotaito, vaan se kuinka tyytyväinen tilaisuuden järjestäjä ja itse yleisö on saamaansa viihdepakettiin. Noin sitä seuraavaa keikkaa ajatellen.
Ddddo the Metropolitan Glide!
Herra Rapu
14.10.2004 15:50:21

Oliko toi eka viesti tilitys vai avunhuuto?

Varmaan kannattaa kertoilla minkä ikäisistä soittajista bändi koostuu ja missä päin vaikutatte.

Mut ei se mitään, mäkin liityn joukkoon. Vidu ku ei oo tarpeeks keikkaa, kun kaikki on niin perkuleen saamattomia!
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
squier_telecaster
14.10.2004 16:31:40 (muokattu 14.10.2004 16:38:46)
Oliko toi eka viesti tilitys vai avunhuuto?

Varmaan kannattaa kertoilla minkä ikäisistä soittajista bändi koostuu ja missä päin vaikutatte.

Tuo oli ehkä lähinnä tilitys, no ehkä vähän avunhuutokin. Tällä hetkellä itse olen 17, ja rumpali on 19. Basistia ei ole kun lähti jo kävelemään. Tällä hetkellä vaikutetaan Jyväskylässä.

EDIT: Puhtaastihan me ollaan omaa tuotantoa yritetty väsätä, eli ei mitään covereita! Ja toisena, me ei tahallaan olla keneltäkään kopioitu yhtikäs mitään! Lisää tilitystä...
Cornflake
14.10.2004 17:32:27
Herra Rapu:
Vidu ku ei oo tarpeeks keikkaa, kun kaikki on niin perkuleen saamattomia!

Viimeinen on naulan kannassa. Itsestä se on kiinni, eikä kukaan tule keikkaa väkisin tyrkyttämään. Nimibänditkin ovat duuninsa (kait:-) tehneet jossain välissä.

Kaikki on oikeasti saamattomia. Allekirjoittanut mukaanlukien. Nyt on starttailtu uuden bändin kanssa ja muutama keikka saatu kasaan, mutta vaivaa pitää tosiaan nähdä. Toisinsanoen enemmänkin olisi varmasti mahdollisuus saada keikkaa, muttakun ei vaan aina saa aikaiseksi.

Kimppakeikan tarjoaminen on ollut kaikinpuoli hyvä juttu. Katsoo vain kaveriksi sellaisia bändejä joissa on edes yksi puuhamies / bändi kaveriksi. Yksin homman puurtaminen on aika tuskaa. Näin mekin olemme taas päässeet keikan makuun.

Niillä jampoilla piisaa keikkaa jotka ovat aktiivisia ja setti + muut jutut on kunnossa.
Lick my lovepump! Redbound
musamies
14.10.2004 23:30:22 (muokattu 14.10.2004 23:31:23)
Keikkailusta iso osa on muuta kuin soittamista tai laulamista. Onhan silläkin väliä tietenkin miten homma musiikillisesti pelaa.

Oma luonteeni on sellainen, että vaikea mennä itseään mihinkään tyrkyttämään. Sitä suurempi merkitys on bändikavereiden aktiivisuudella.

Sen olen huomannut, että soittovehkeillä, soittotaidolla ja muulla sellaisella, johon itse tulee kiinnitettyä huomiota ei välttämättä ole läheskään yhtä suurta merkitystä yleisölle.

Olen ihmetellyt kun rupesin pienillä keikoilla käyttämään rämää lainassa olevaa pianohaitaria, jota en osaa kunnolla edes soittaa ;-) niin ihmiset kehuu sitä, vaikka itseä lähes nolottaa, että eipä tullut soitettua kovin pro henkisesti.

Elikkä keikkojen tulemista voisi edistää paremmin esim. joku nykyistä nuorekkaampi kampaus, vaateparsi tai asenne, kuin omasta mielestäni nerokas sointukulku tai ovela murtosointu biisin loppuun.
squier_telecaster
16.10.2004 12:35:05 (muokattu 16.10.2004 12:36:13)
Oma luonteeni on sellainen, että vaikea mennä itseään mihinkään tyrkyttämään. Sitä suurempi merkitys on bändikavereiden aktiivisuudella.

Sama täällä. Minä en oo omia bändejäni juurikaan minnekkään tyrkyttänyt, omaa laiskuuttani. Ja bändistä, missä tässä aiheessa on nytten kysymys, rumpali ottaa meiningillä että en sitten minäkään sitä minnekkään tyrkytä. Ja basisti lähti käveleen tän takia.
Exhausted
16.10.2004 21:07:46

keikkojen ym. musiikkikontaktien hankkimisessa auttaa paljon se millainen persoona on niitä hankkimassa. itse olen ujohko tapaus enkä oikein tahdo saada keikkoja hankituksi. sen sijaan pari kaveriani ovat hyviä "puhemiehiä" ja saavat keikkoja miten tahtovat. harmi että olen bändini ainoa aktiivinen jäsen joten keikat ovat minun vastuullani ja niitä ei siis paljoa ole
kivi
17.10.2004 00:46:11
Sama täällä. Minä en oo omia bändejäni juurikaan minnekkään tyrkyttänyt, omaa laiskuuttani. Ja bändistä, missä tässä aiheessa on nytten kysymys, rumpali ottaa meiningillä että en sitten minäkään sitä minnekkään tyrkytä. Ja basisti lähti käveleen tän takia.

No, tuossahan vastasit itse kysymykseesi.

Keikkojen myyminen on kovaa hommaa, jos ei ihan ykkösdivarin bändiä myy, ja joskus silloinkin. Se on hyvä päivä, jona koko päivän puhelimessapuhumisen seurauksena on saanut kaksi promoottoria vakuuttuneeksi - näin siinäkin tapauksessa, että keikkapaikat ovat jo tuttuja ja monasti koluttuja, ja promoottorien kanssa ollaan sinutteluväleissä.

Mä olen joskus myynyt bändiä tosissani, ja polttanut siinä itseni loppuun, tosin keikkaakin oli sitten todella hyvin. Nykyään sattuu vatsaan ja tuntuu tosi vaikealta ottaa puhelin käteen ja aloittaa se ylipuhuminen, mutta onneksi vanha rutiini on tallella. Keikkaa kuitenkin pitää olla, muuten ei hommassa oo pitkän päälle mieltä, ja mielellään myös monta keikkaa peräkkäisinä päivinä, että homma on mahdollisimman helppoa ja kannattavaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)