Aihe: Kyselen putkivahvistimista.. kuinkas muuten =)
1 2
Fide
13.10.2004 09:47:08

Vaikka palstalta olenkin jos jonkin moista tarinaa putkivahvistimista lueskellut, niin varovaisesti tiedustelisin kokeneemmilta, jotta löytyneekö markkinoilta Twintonen äänimaailmaa vastavaa putkicomboa, joka sopisi tällaiselle herkkäkorvaiselle?

Eli jos haluaisin maukkaat säröt ja täyteläisen keskialueen, mutta kammoan desibelejä ja kirkuvaa/pistävää diskanttia (juurikin korvieni tähden..), niin löytyneekö Twintonelle kilpailijaa?

Soitan tele-tyyppisellä kitaralla, joten tuon diskanttien kanssa olen selvästi ristiriitainen persoona ;-) Eli soundi saa/pitää olla kirkas, mutta ei kuitenkaan "kirkuva".. miten tuon nyt selittäisi..

Oman osuutensa asiaan tuo myös putkien kestävyys ja härpäkän roudattavuus, sillä se tulee liikkumaan viikottain. Kukkaro ei oikein kestäisi jatkuvia ylläpitokuluja sadoissa euroissa..

Eli osaattekos vihjata näillä spekseillä vehjettä, jonka hinta vielä jäisi alle tuon maagisen 1000 € rajan?

Todettakoon vielä, että esim Fenderin Blues jr omaa juurikin sen "pistävän" diskantin yhdistettynä liian suureen äänenvoimakkuuteen, josta en pidä. Mitä siis tehdä?

-nimimerkillä trankuihin sidottu??-

EDIT: Niin siis Twintonesta tekee käyttökelpoisen juurikin se keinokuorma ja takapaneelin master-volume, jolla desibelit saa kuriin äänensävyä kauheasti muuttamatta.. kun keikoilla pitäisi kuitenkin käydä, niin ei tuollaiset 0,5 watin pelit oikein käy, joista oma ketjunsa jo onkin..
:-)>+
Juutas
13.10.2004 10:27:09
Todettakoon vielä, että esim Fenderin Blues jr omaa juurikin sen "pistävän" diskantin yhdistettynä liian suureen äänenvoimakkuuteen, josta en pidä. Mitä siis tehdä?

Aika paljon oli vaatimuksia niin hinnan kuin laadunkin
suhteen... =) En ryhdy suosittamaan mitään mallia kun
parhaaseen tulokseen pääsee kuitenkin marssimalla
liikkeeseen ja tyyppaamalla järjestelmällisesti kaikki
wattimäärältään suunnilleen sopivat vaihtoehdot.

Mutta sen sijaan mitä tulee tuohon "pistävyyteen", niin
aika paljon soundiin vaikuttaa EQ-asetukset sekä
mahdollisten Bright yms. kytkimien painelu. Hyvä
styrkkari saattaa parantua entisestään jos sitä säätää
hieman lisää ulkoisella EQ:lla. Eli "nappulat keskelle" ei
välttämättä ole se soundi mitä haet, vaan niitä nappuloita
kannattaa rohkeasti väännellä... =)

Sanoit soittavasi Teleä, joten pistävyys saattaa johtua
myös kitarastasi. Kokeile vääntää hieman tonea pois -
saattaa auttaa ilman että "kirkkaus" merkittävästi kärsii.
Oma Teleni ainakin pukkaa yläpäätä kidutukseksikin asti
jos sitä ei jotenkin kompensoi.
Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä.
Kapane
13.10.2004 10:52:04

Kannattaa kokeilla kaikkia pieniä putki comboja kuten esim. Peavey classic 30, Orange....
Fide
13.10.2004 10:58:24 (muokattu 13.10.2004 11:02:16)

Aika paljon oli vaatimuksia niin hinnan kuin laadunkin
suhteen... =) En ryhdy suosittamaan mitään mallia kun
parhaaseen tulokseen pääsee kuitenkin marssimalla
liikkeeseen ja tyyppaamalla järjestelmällisesti kaikki
wattimäärältään suunnilleen sopivat vaihtoehdot.

No itse asiassa voisit ihan rohkeesti kertoa suosituksia ja kokemuksia, jotta ois edes jotain hajua kun sinne kauppaan marssii. Joudun meinaan aina ottamaan erikseen aikaa tuollaisille kokeilukeikoille, ja sellainen alustava karsinta vaihtoehdoista ois ihan suotavaa =)

edit: ja tosiaan ideoita saa heittää pelkän combon sijasta oisko esim nuppi ja kaappiyhdistelmä roudattavuuden (kestävyyden) kannalta helpompi?

Entäs Kochin pedaltonen kaltainen putkipeli tuon nykyisen trankun eteen?

Pyrin tosin pitämään lavahässäkän ja eri härpäköiden määrän minimaalisena ihan laiskuuttani...

Sanoit soittavasi Teleä, joten pistävyys saattaa johtua
myös kitarastasi. Kokeile vääntää hieman tonea pois -
saattaa auttaa ilman että "kirkkaus" merkittävästi kärsii.
Oma Teleni ainakin pukkaa yläpäätä kidutukseksikin asti
jos sitä ei jotenkin kompensoi.

Joo, tuo on totta, mutta esim nykyisellä Tech 21 TM 60 jos pyrin leikkaamaan kirkkaita ylä-ääniä, niin tulos on varsin tukkoinen, kun taas esim juuri tuo Twintone istui säätöihin aika nätisti... tietysti ulkoinen EQ väliin voisi olla ok... mutta haenkin tässä lähinnä kokemuksia eri vahvarien "luonteesta" ja yritän haarukoida sellaiset lämpimät ja "sävyisät" mallit desibeli-ROCK-hirmujen seasta ;-)
Juutas
13.10.2004 14:01:28 (muokattu 13.10.2004 14:05:55)
No itse asiassa voisit ihan rohkeesti kertoa suosituksia ja kokemuksia, jotta ois edes jotain hajua kun sinne kauppaan marssii. Joudun meinaan aina ottamaan erikseen aikaa tuollaisille kokeilukeikoille, ja sellainen alustava karsinta vaihtoehdoista ois ihan suotavaa =)

Tjaa, jos otetaan huomioon toivomuksesi volyymistä,
niin silloin mielestäni putkipeleissä vain vaihtoehdot
10-20 wattia tulee kysymykseen. Ja tuossa koko/hinta
luokassa ei nyt ihan KAUHEASTI ole valinnan varaa
(ainakaan suomalaisissa vähittäismyyntiliikkeissä).
Eli en edelleenkään kirveelläkään haluasi suositella
mitään tiettyä mallia kun "sinun korvasi ovat sinun
eikä kenenkään muun"... ;-)

Kokeilemani perusteella kaikki Fenkun, Traynorin,
Orangen jne. tuohon rakoon sopivat pelit on ihan
kelpo laitteita. Vahvistimen "luonne" on sikäli
mystinen juttu, että kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Joo, tuo on totta, mutta esim nykyisellä Tech 21 TM 60 jos pyrin leikkaamaan kirkkaita ylä-ääniä, niin tulos on varsin tukkoinen, kun taas esim juuri tuo Twintone istui säätöihin aika nätisti...

No mutta hetkinen: eikös tuo ole mallintava pirulainen!
Mitenkäs se mihinkään kunnon vahvistimiin liittyy??? =)
Eli pois vain se romu pyörimästä nurkista ja tilalle
mikä tahansa edellä mainituista oikeista vahvistimista,
heh.

Edit: Tulipa vielä mieleeni, että presence -nappulalla
saa usein pilattua ainakin Fenkun vahvistimien
soundin. Tuloksena on juuri kuvailemasi pistävä
ja kulmikas soundi. Itsellä se on Deluxessa
pysyvästi jossain nelosen tietyvillä. Riippuu tietysti
putkista yms.
Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä.
Dr. Muff
13.10.2004 14:28:45

-nimimerkillä trankuihin sidottu??-

EDIT: Niin siis Twintonesta tekee käyttökelpoisen juurikin se keinokuorma ja takapaneelin master-volume, jolla desibelit saa kuriin äänensävyä kauheasti muuttamatta.. kun keikoilla pitäisi kuitenkin käydä, niin ei tuollaiset 0,5 watin pelit oikein käy, joista oma ketjunsa jo onkin..

Mä en oikein hahmota mikä on ongelma. Twintonessahan ei ole keinokuormaa, eli laitetta jolla vain muutetaan lämmöksi osa tehosta jolloin saadaan vähemmän ääntä, mutta sama soundi. Eli voi huudattaa pääteastetta särölle järkevillä tasoilla. Ja mastervola, mikä twintonessa on takapanelissa, on enemmän sääntö kuin poikkeus nykyään vahvistimissa, jalkakytkimellähän vaan ohitetaan toi potikka. Tokihan siinä on valittavana 25/50W. Jarde voi valottaa kuinka tajuton ero noiden kahden välillä on.

Jäsen Wuchin edesmennyttä twintonea olen soitellut sekä tolla nykyään vakiona olevalla Jensenin elementillä sekä Celestionin Vintage 30-elementillä. Toi Jenseni on tosiaan melko tummasoundinen eikä ollenkaan samalla lailla minun mieleen kuin V30.

Oletko kokeillut erillaisia kitaroita tai mikkejä tai vaikkapa tonekonkkia? Ettei vaan kitarastasi lähtisi liikaa epämiellyttävän korkeita taajuuksia..
I Smell Urine
Fide
13.10.2004 15:11:55 (muokattu 13.10.2004 15:28:06)

No mutta hetkinen: eikös tuo ole mallintava pirulainen!
Mitenkäs se mihinkään kunnon vahvistimiin liittyy??? =)

No miksi luulet, että vahvareista kyselen ;-) Tech on tienpäällä vaivaton ja edullinen. Paras trankku mikä minulla tuolloin eteen sattui.

Mä en oikein hahmota mikä on ongelma.

...todennäköisesti tietämättömyys ja kokemattomuus =) Siksi kyselen.

Twintonessahan ei ole keinokuormaa, eli laitetta jolla vain muutetaan lämmöksi osa tehosta jolloin saadaan vähemmän ääntä, mutta sama soundi.

...öööö.... vehkeestä voi vetää piuhan kaiuttimesta irti ja soitella pelkillä kuulokkeilla mennen tullen ja ohjekirja puhuu silloin automaattisesta suojauksesta. Jos se ei ole keinokuorma, niin mikä se sitten on?

Tokihan siinä on valittavana 25/50W. Jarde voi valottaa kuinka tajuton ero noiden kahden välillä on.

Odotan mielenkiinnolla. =)

Oletko kokeillut erillaisia kitaroita tai mikkejä tai vaikkapa tonekonkkia? Ettei vaan kitarastasi lähtisi liikaa epämiellyttävän korkeita taajuuksia..

Olen kyllä tehnyt vahvistinkokeiluni yleensä vähintään kahdella eri (tyyppisellä)kitaralla, joten siitä en usko ongelman johtuvan... ja suomennappa tyhmälle mikä on tonekonkka... (tunnustan, kokemuspohja on varsin pitkälle akustisella puolella ;-)

Orangea tässä varmaan tarvitsee seuraavaksi käpistellä...
Jouni Antero
13.10.2004 15:26:19 (muokattu 13.10.2004 15:33:14)
Mites ihan hyvä erillinen EQ?

En ole ihan varma Twintonesta, mutta itselläni on Groove Tubesin Studio Preamp 25W päätteellä vaihtoehtoisella keinokuormalla ja kaiutin emulla ja se on modattu Fenkku perustaltaan. Siinä ei ole ainakaan liian kirkas ääni, syynä ehkä päätteiden 6v6 putket, joten jos sellaisilla varustettuja vahvistimia yhä tehdään, kannattaa ehkä testata.

Yksi mitä voisi ehkä kokeilla olisi H&K:n Redboxin laittaminen etuasteen ja päätteen väliin; joissain tapauksissa se leikkaa yläpäätä melko musikaalisesti.

Niin joo - itse soittelen kotimaisella Creamsound:illa ja sitä voin suositella kelle tahansa (teho max 9 W)
Fortune
13.10.2004 15:49:11 (muokattu 13.10.2004 15:50:31)
Entäs Kochin Studiotone? 20 wattia riittänee aika pitkälle, varsinkin kun on lisäkaappiliitäntä, jos areenat kasvavat liian suuriksi (no, siellä kyllä yleensä saa mikitettyä kitarakamatkin...) tai tyylilaji keinahtaa hevin puolelle.

Se maksaa tosin 1200 euroa, mutta kehuttu tuota kyllä on rutosti. Toki niitäkin ajan mittaan varmasti käytettynä voisi pyöriä, kun on edullisemman luokan Koch. Kalliimmista ei näytä kukaan luopuvan, syystäkin.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Uusia kuvatuksia!
Fide
13.10.2004 16:07:53

Entäs Kochin Studiotone? 20 wattia riittänee aika pitkälle

Kokeilin, mutta sen meteli menee ohi meikäläisen maun. En tiedä teinkö jotain todella väärin, mutta sain todellakin tuosta Twintonesta järkevämmän soundin hiljaisella ulos, kuin mihin onnistuin Studiotonella... Laitoin sen tuon Twintonen keinokuorman piikkiin, mutta äskenhän tämä käsitykseni kyseenalaistettiin, että en oikein tiedä mitä sitten tein =)

Kalliimmista ei näytä kukaan luopuvan.

...olen valitettavasti havainnut...
ReBeat
13.10.2004 16:30:42 (muokattu 13.10.2004 16:37:16)

Koch Twintonen manuaalista:

Rear panel functions
4 RHYTHM VOLUME : When activated (see Footswitch), this control functions as a master volume and can be preset at a lower (rhythm) volume. NOTE: If the Footswitch is not connected, the RHYTHM VOLUME is active.

The MAIN jack must be used for connecting the Combo’s internal speaker (8 ohm) or the Head’s cabinet. If the plug is pulled, the power amps output automatically connects to the internal POWER SOAK. This special feature has been added for three reasons:
1. PROTECTION. The amp is always protected and can not be damaged as a result of operation without a speaker or speaker cabinet.
2. SILENT PLAYING. Silent practicing (with headphones) or home recording can be realised easily: just pull the speaker plug! (and set the impedance selector 9 to 8 ohms)
3. HALF-POWER OPTION / 25WATTS. The audible power can be reduced to 25 watts by plugging the (8 ohm) speaker or speaker cabinet into the Extension jack, while leaving the Main jack unused. The speaker or speaker cabinet is now connected parallel to the Power Soak and the total output power is divided between the Power Soak and the speaker or speaker cabinet. (the Impedance Selector 9 must be set at 4 ohms)
The EXTENSION jack may be used for connecting an additional speaker cabinet.

Eli tehon puolitus tapahtuu keinokuormaa apuna käyttäen eikä esim putkien toimintaperiaatetta mulkkaamalla niinkuin monissa muissa vahvistimissa. Mutta ei toi siis mikään "säädettävä" keinokuoma ole, jolla sais päätesäröä makuuhuonevoluumeilla :)
Twintonea on muuten tehty kolmella erilaisella etupaneelilla, mutta etupaneeleissa ei ole muuta eroa kuin grafiikassa ja inputtien nimeämisessä. Joissain on HIGH ja LOW, uudemmissa on PASSIVE ja ACTIVE tai NORMAL ja BRIGHT CLEAN.

Tuossa on pari kuvaa vanhemmasta Twintonesta:
http://www.sunpoint.net/~selmr/Kochtwin-old.jpg
http://www.sunpoint.net/~selmr/Kochtwinb_WEB.jpg
Takapaneelin tekstityksessä hiukan eroa uuteen verrattuna ja CL/OD-kytkin on tollanen vanhanmallinen kun uudessa se on samanlainen kuin standby-kytkin. Uudessa on lisäks pääteputkille suojahäkki, jota tossa ei näy. Ja alaosan palkki on kiinni seitsemällä ruuvilla kun uudemmissa se on neljällä :)
Kertosäkeet ovat hidasoppisia varten
Tinppa
13.10.2004 16:57:50 (muokattu 13.10.2004 17:00:18)
Kyllähän toki tuosta Twintonesta keinokuorma löytyy kuten jo mainittiinkin, ja mainitaan myös mm. täällä: http://www.custom-sounds.com/epages … 227410a0009030619+FI/products/14101

Mutta vaikka laitteen keinokuorman avulla saakin päätesäröä pienemmällä voluumilla aikaan, vaatii se kuitenkin vielä melkoisia äänenvoimakkuuksia.

Itelläni on kyseinen laite, ja onhan sillä tullut kerrostaloasunnossa hiljokseen soiteltua. Ja kyllä Twintonessa tosiaan on hyvä soundi myös ihan hiljaisella volumella.
awappabalomaa awapbamboo
Metal_Griffin
13.10.2004 17:11:40

Mitä suurempi kaiutinelementti niin sitä vähemmän tuota epätoivottua yläpäätä. Itse olen ajautunut soittamaan comboilla, joissa on 15" elementti. Kokeilulla ja harhailullahan se oikea sitten löytyy joskus vuosien tai vuosikymmenten saatossa...
ReBeat
13.10.2004 17:21:05

Tuossa on Twintonen konehuone:
http://www.sunpoint.net/~selmr/Twintone-konehuone.jpg

Punaisella ympyröidyssä kohdissa on bias-säätöön liittyvät vastukset, joista pitäisi olla mitattavissa 25-35mV arvot. Itse säätöruuvi on siinä vieressä ja vasemmalla on myös Hum-ruuvi.
wuchi
13.10.2004 17:45:53
Kokeilin, mutta sen meteli menee ohi meikäläisen maun. En tiedä teinkö jotain todella väärin, mutta sain todellakin tuosta Twintonesta järkevämmän soundin hiljaisella ulos, kuin mihin onnistuin Studiotonella... Laitoin sen tuon Twintonen keinokuorman piikkiin, mutta äskenhän tämä käsitykseni kyseenalaistettiin, että en oikein tiedä mitä sitten tein =)

En välttämättä laittais sitä twintonen keinokuorman piikkiin, koska keinokuormalla saat sen "vaan" 25w , kun studiotonessa 20w. Sillä logiikalla studiotone tarjoaa paremmat soundit ;) Eikai. Mulla oli tosiaan ko. vehje ja vaikka sillä 25w:na soitin niin kyllä siitä ääntä lähti enemmän kuin Kiimaisesta hirvestä. Eli mastervolaan piti turvautua. 50w:na lähti sitten ääntä yhä enempi, eli kuin kahdesta kiimaisesta hirvestä.

Toi mastervola on/off -kytkin on monelle tarjonnut sitä mahdollisuutta että puhtaita voi soittaa kovaa kun ottaa mastervolan pois, ja sitten taas masteri päälle niin säröjä voi luukuttaa kovaa. Mutta omat kokemukseni esim tosta keinokuormasta ei ole auttanut äänenpaineongelmissa joihin yleensä keinokuormat hommataan. Kuulokkeilla soittelu on tietty erikseen.

Mä luulen, kuten jäsen dipshit jo mainitsi, että mieltymys twintonen sopivuuteen soundiin johtuu enemmän jensenin melko tummasta elementistä, koska muilla kitaroilla,esim humppareilla varustetuin, jensen kuulosti ehkä aavistuksen tukkoiselta, jonka vuoksi itsekin hommasin siihen Celestionin V30:n.

Jos tässä nyt oli jotain järkeä niin hyvä niin...:)
Lyrics. Wasted time between solos.
Dr. Muff
13.10.2004 18:20:09 (muokattu 13.10.2004 18:27:32)
Kyllähän toki tuosta Twintonesta keinokuorma löytyy kuten jo mainittiinkin, ja mainitaan myös mm. täällä:

Jeh, niimpäs muuten onkin. Pistin vain mieleen sen että ei tosiaan samalla lailla kun erillinen säädettävä keinokuorma tai vaikka THD:n bivalve yms. Tollanen safety-kuormahan löytyy myös englistä ja jostain mesoista. Vähän elementistä yms riippuen toi 25W on kuitenkin vielä aika paljon jos meinaa täysillä soittaa.

Niin, ja tonekonkka on kitaran sisällä, menee tonepotikasta maihin ja määrittää paljonko yläpäätä vuotaa maihin. Suurempiarvoinen-->yläpäätä vuotaa maihin enempi, elikkä bassompi ja vähemmän diskanttinen soundi.
I Smell Urine
Fide
13.10.2004 18:41:12

Kokeilulla ja harhailullahan se oikea sitten löytyy joskus vuosien tai vuosikymmenten saatossa...

...tätähän se minun vaimonikin pelkää rahapussin näkökulmasta ;-)

Mä luulen, kuten jäsen dipshit jo mainitsi, että mieltymys twintonen sopivuuteen soundiin johtuu enemmän jensenin melko tummasta elementistä, koska muilla kitaroilla,esim humppareilla varustetuin, jensen kuulosti ehkä aavistuksen tukkoiselta, jonka vuoksi itsekin hommasin siihen Celestionin V30:n.

Jos tässä nyt oli jotain järkeä niin hyvä niin...:)

Kyllä tuossa on mielestäni kovastikkin järkeä, mulle vaan näköjään tarttee vääntää rautalangasta =)

tuo elementtiteoria on aika hyvä, eli kuitenkin ehkä kitaran ominaisuuksiin tuo tumma-soundinen elementti toimii sopivana tasapainottajana.. ja trankku-pohjalla jo mastervolumen kautta "tukahdutettu" soundi kuulostaa korvaan oivalta... napit kaakossa en tuota Twintonea itseasiassa koskaan tullut soittaneeksikaan... huomattavaa kuitenkin on, että Studiotonesta puuttuu tuo mastervolume, eli siksi en saanut siitä riittävän hiljaista meteliä ;-)

tämäkin keskustelu tosin johtaa siihen vaimon kannalta epämieluisaan johtopäätökseen, ettei ole toistaiseksi tuon Twintonen voittanutta...

Onkos tietoa, olisiko tuota Jensenin kaiutinelementtiä joissain muissa vahvareissa... sietäisi ehkä testata tämä teoria.
wuchi
13.10.2004 19:09:58 (muokattu 13.10.2004 19:11:44)
tämäkin keskustelu tosin johtaa siihen vaimon kannalta epämieluisaan johtopäätökseen, ettei ole toistaiseksi tuon Twintonen voittanutta...

Jostain kumman syystä vaimot ei aina osaa arvostaa soundin tärkeyttä, pienikin nupin kääntö voi vaikuttaa suuresti, kuten dipshit voi todistaa :) Samoin vahvarien eroissa se pieni ero voi olla itselle suuri, joten mitä me muut sun päätä yritetään kääntää :) yleensä ne pienet asiat maksaa hemmetisti kuten tässä tapauksessa :) Onnea vaan jos koneen ostat, hyvä soundinen vempain!

Onkos tietoa, olisiko tuota Jensenin kaiutinelementtiä joissain muissa vahvareissa... sietäisi ehkä testata tämä teoria.

Ne on mainittuna jensenin custom valmisteina, joista ei jensenin sivuilla ole mainintaa. Todennäköisesti joku halpa elementti jonka koch on kustannussyistä ottanut Celestionin tilalle.

EDIT: ja vastaus tohon varsinaiseen kysymykseen elementeistä on että en usko että on muissa, muta koska ei oikein tiedä mikä se on niin paha mennä sanomaan :)
Lyrics. Wasted time between solos.
ReBeat
13.10.2004 19:23:52

Mun muistaakseni Koch informoi, että ne custom-elementit antaisi modernimpaa särösoundia ja Celestionit toimis paremmin perinnehenkisessä rappauksessa. Makuasioitahan ne ja valmistushinta ei siinä ratkase :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)