Aihe: DEAN ML 79´ Piirustuksia ja mittoja kaipaisin
1 2
Mrezzye
07.10.2004 16:14:01

Tällaisen rakentamista ajattelin aloittaa suunnittelemaan:

http://www.deanguitars.com/79MLSelect/79MLFTBZ.jpg

Olisiko jollakulla jotain rungon mittoja kertoa, niin osaisi suurin piirtein oikean kokoista lähteä tekemään. Tuosta kuvastahan tuota muotoa saa sitten aika hyvin blokattua.

Tietysti jos jollain on tietoa mistä saattaisi kunnolliset piirustukset löytää, niin vielä parempi.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Kitaravirtuaali
07.10.2004 16:20:52

Paksuuttahan tuosta ei näe, mutta rungon mitat saanee tietoon luovalla kuvankäsittelyllä ja pienellä matematiikalla. Katsotaan vaikka ennalta tiedetyistä mitoista (vaikka mikin napapalojen väli, tallan/kaulan leveys jne.) ja lasketaan suurennossuhde.
Mrezzye
07.10.2004 16:39:55

Paksuuttahan tuosta ei näe, mutta rungon mitat saanee tietoon luovalla kuvankäsittelyllä ja pienellä matematiikalla. Katsotaan vaikka ennalta tiedetyistä mitoista (vaikka mikin napapalojen väli, tallan/kaulan leveys jne.) ja lasketaan suurennossuhde.

Käyhän se tietysti noinkin, enpäs tullut ajatelleeksi. Tosin liekö mikeissä paljonkin eroja noiden etäisyyksien suhteen...
asaksala
07.10.2004 16:58:46

voi tulla väärät mittasuhteet, jos kitara on vinossa kuvauspintaa nähden...voi toki laskea sille jonkun korjauskertoimen noilla pienillä yksityiskohdilla =)

pistä päällekäin expl. ja v -piirustukset ? =)
"one of gods own prototypes. a high power mutant of some kind, never even considered for mass production. too weird to live, too rare to die"
Kitaravirtuaali
07.10.2004 17:09:05

Käyhän se tietysti noinkin, enpäs tullut ajatelleeksi. Tosin liekö mikeissä paljonkin eroja noiden etäisyyksien suhteen...

54mm näyttää olevan omassa floikassa tuo kielien välinen etäisyys. Jos jollakulla olisi kyseisen mallinen Dean, osaisi hän varmaan paremmin mittailla.
Kitaravirtuaali
07.10.2004 17:23:41

Tuhersin tuossa äkkiseltään PSP:llä vektorit jotenkuten rungon päälle. Ainakin jotain suuntaa antavaa kuvaa saa. Toisessa kerroksessa itse kitara ja toisessa ääriviivat.

http://personal.inet.fi/koti/repo/dean.psp (1,70Mb)
Mrezzye
08.10.2004 08:55:15

Tuhersin tuossa äkkiseltään PSP:llä vektorit jotenkuten rungon päälle. Ainakin jotain suuntaa antavaa kuvaa saa. Toisessa kerroksessa itse kitara ja toisessa ääriviivat.

http://personal.inet.fi/koti/repo/dean.psp (1,70Mb)

En saanut auki tuota, mistäköhän johtuu...
kato
08.10.2004 10:39:27

En saanut auki tuota, mistäköhän johtuu...

Sinulla pitää olla Paint Shop Pro kuvankäsittely ohjelma.
Mrezzye
08.10.2004 10:53:06

Sinulla pitää olla Paint Shop Pro kuvankäsittely ohjelma.

Ahaa... Photoshopissa tuo yritti sitä automaattisesti aukaista. Pitääpä etsiä tuo Paint Shoppi sitten, kiitosta.

Jos jollain on tuollainen Dean, niin sen rungon paksuuden mielelläni ottaisin vastaan.
Bomber
08.10.2004 14:43:40
Jos käy tekemään osasuurennosta niin kannattaa tehdä se vaikkapa skaalan pituuden mukaan eikä esim. kielten leveyden(56mm) mukaan. Jos esim. mittaa viivoittimella kuvasta sitä leveyttä ja muuntaa sen piirrettävään muotoon on virhemarginaali paljon suurempi kuin skaalasta mitattuna. Skaalan mittaamisessa millin virhe ei haittaa niin paljon kuin millin vire kielten leveyden mittaamisessa.
" Se joka polkee paskaa ei tiiä mitään, mut se joka lopettaa sen polkemisen ei tiiä sitäkään! "
Kitaravirtuaali
08.10.2004 15:12:50

Jos käy tekemään osasuurennosta niin kannattaa tehdä se vaikkapa skaalan pituuden mukaan eikä esim. kielten leveyden(56mm) mukaan. Jos esim. mittaa viivoittimella kuvasta sitä leveyttä ja muuntaa sen piirrettävään muotoon on virhemarginaali paljon suurempi kuin skaalasta mitattuna. Skaalan mittaamisessa millin virhe ei haittaa niin paljon kuin millin vire kielten leveyden mittaamisessa.

Näin sitä itsekin tuumailin, mutta ikävä kyllä kuvassa ei näy kokonaista kitaraa. Suoraan edestä otettu koko kitaran kuva olisi kova sana.
Mrezzye
08.10.2004 15:40:37

Nuo Deanit on vissiin liimakaulalla, mutta olisikohan ihan pöljää lähteä toteuttamaan tuota neck thru -periaatteella. Tämä on ensimmäinen projekti mulle, joten eipä paljon kokemusta ole siitä, kuinka paljon hankalampi/helpompi se on toteuttaa.
samueld
11.10.2004 14:42:46

Nuo Deanit on vissiin liimakaulalla, mutta olisikohan ihan pöljää lähteä toteuttamaan tuota neck thru -periaatteella. Tämä on ensimmäinen projekti mulle, joten eipä paljon kokemusta ole siitä, kuinka paljon hankalampi/helpompi se on toteuttaa.

Ei varmaankaa ole ihan pöljää. Tosin ensimmäiseksi en ainakaan itseni kaltaiselle tumpulalle suosittelisi liima- tai läpikaulaa.

Mä tekisin liimalla, mutta johtuu siitä, että tekisin siitä paulin korvikkeen.

noissa näkyy olevan 24,75 skaala, joten lespan piirustuksilla pitäs aika lähelle mennä, kun vaan saa rungon ja lavan muodot jostain.

Onnistuit herättämään mun kauan nukkuneen ML-kuumeen.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Mrezzye
13.10.2004 09:48:13

noissa näkyy olevan 24,75 skaala, joten lespan piirustuksilla pitäs aika lähelle mennä, kun vaan saa rungon ja lavan muodot jostain.

Totta. Itse asiassa aion tehdäkin tuos kiinteällä tallalla, hyvin tod.näk. tune-o-maticilla, siihen kun olen Les Paulissani jo tottunut ja hyväksi sen havainnut. Eli eipä muuta kuin LP:n piirustukset hankkimaan ja niitä vähän muokkaamaan rungon ja lavan osalta, niin eiköhän se ole pääpiirteissään siinä. Rungon paksuuskin voi varmaan olla suurin piirtein sama.

Otelaudan teko vähän huolettaa, että miten helposti sen onnistuu ryssimään... Niin pienestä on vire kiinni. Kovin kalliitahan nuo eivät näytä valmiiksi uritettunakaan olevan, että voi olla sellaiseen tytyminen.
Juzzu
13.10.2004 10:58:25 (muokattu 13.10.2004 10:59:35)
Totta. Itse asiassa aion tehdäkin tuos kiinteällä tallalla, hyvin tod.näk. tune-o-maticilla, siihen kun olen Les Paulissani jo tottunut ja hyväksi sen havainnut.

Huomaa sitten että TOM vaatii kaulalta kulmaa, tai sitten se pitää asentaa hyvin alas, ehkä jopa niin alas ettei niin alas saakkaan! Hui! Sitten on kielet korkealla ja mieli matalalla.

Rungon paksuuskin voi varmaan olla suurin piirtein sama

No eikö rungon paksuus voi olla ihan mitä haluat? Hommaat puut ja katsot mitä niistä voit saada aikaan. Kun sulle ei tasakantisena tule yhtä korkeaa kasaa puuta keskelle kuin LP:ssa, niin voit kompensoida sitä vaikka paksuntamalla runkoa jne.

Otelaudan teko vähän huolettaa, että miten helposti sen onnistuu ryssimään... Niin pienestä on vire kiinni.

Uskaltaisin väittää ettei otelautaa tehtäessä hirvittävästi voi kämmätä, nauhojen paikatkin saa yllättävän tarkasti tehtyä kun laittaa kunnon mitat puristimellä kiinni otelauta-aihioon, käyttää tarkkoja merkitsemisvermeitä nauhojen paikoille (itse merkitsen nuppineulalla, eli nuppineulan kärjellä reikä nauhan paikalle ja sitten sahan terän piikit siten että reikä on piikkien välissä). Myöskin radius tulee suht näppärästi tarpeeksi tarkoille.

Tarkempaa hommaa on sitten nauhoituksen jälkeinen viilaus, hionta ja pyöristykset sekä satulan teko. Näissä sitten vasta ratkaistaan miten soitettava kepistä tulee.

Kovin kalliitahan nuo eivät näytä valmiiksi uritettunakaan olevan, että voi olla sellaiseen tytyminen.

Niin, no jos ei ole käytettävissä sopivaa nauhasahaa, niin ehkä silloin kannattaa ottaa valmis otelauta. Nauhasahan terän leveydellä kun on aika iso rooli siinä miten nauhat menee uriinsa paikallaan, miten ne niissä pysyy ja miten ne laittavat kaulaa taipumaan - vai laittavatko ollenkaan.

EDIT: Mun mielestä liimakaula ei ole mitenkään erityisen hankala tehdä vrt. pulttikaula. Joissain mielessä ehkä jopa helpompi meiksin mielestä.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Mrezzye
13.10.2004 12:27:54

Huomaa sitten että TOM vaatii kaulalta kulmaa

Se on kyllä tiedossa. Jos tekis niillä lessun piirustuksilla, niin niissähän ne on huomioitu

No eikö rungon paksuus voi olla ihan mitä haluat?

Juu, toki. Ajattelin vaan, ettei tule sitten ihan älyttömän painavaa keppiä, kun on suunnilleen osviittaa siitä, mikä on "oikea" paksuus.

Kun sulle ei tasakantisena tule yhtä korkeaa kasaa puuta keskelle kuin LP:ssa, niin voit kompensoida sitä vaikka paksuntamalla runkoa jne.

Edelleen tuota painoa silmälläpitäen... Runko on jo aika iso, niin ihan hirveän paksua en uskalla suunnitella rakentavani, ettei hintelä mies väsy kesken keikan ;)

Niin, no jos ei ole käytettävissä sopivaa nauhasahaa, niin ehkä silloin kannattaa ottaa valmis otelauta. Nauhasahan terän leveydellä kun on aika iso rooli siinä miten nauhat menee uriinsa paikallaan, miten ne niissä pysyy ja miten ne laittavat kaulaa taipumaan - vai laittavatko ollenkaan.

No sehän tässä vähän on ongelmana, kun ennestään ei löydy juuri mitään työkaluja, niin alkuun voisi tehdä joitain työvaiheita hieman oikoen, ettei kitaran hinta pompsaha ihan pilviin. Seuraavaa kitaraa voisi sitten tehdäkin ihan joka työvaiheeseen kunnolla perehtyen ja paneutuen, pikkuhiljaa lisää kaluja hommaillen.
Juzzu
13.10.2004 12:37:34
Se on kyllä tiedossa. Jos tekis niillä lessun piirustuksilla, niin niissähän ne on huomioitu siten että LP:ssa kaulan kulma tehdään runkoon, jonka etureuna on viistetty. Tasakantiseen keppiin tuo ei siis onnistu LP-tyyliin, joten joudut ottamaan mallia joistain tasakantisista peleistä joissa on TOM. Itse en ole ihan varma miten tämä on niissä toteutettu, noinko esim. otelaudan alareunaan on tehty viiste vain miten lie...

Ajattelin vaan, ettei tule sitten ihan älyttömän painavaa keppiä

Jos paino huolettaa, niin runkoon voi porata kevennysreikiä sinne sun tänne, kunhan pidät huolen ettet poraa tallan ja kaulan väliselle alueelle vaan mieluusti rungon "etäisille" alueille. Ja jos poraat enemmänkin, ota huomioon kevennysten vaikutus kepin tasapainoon.

Noiden kevennysreikien teko ei mikään hirvittävä rikos ihmiskuntaa vastaan ole, onhan kaikissa LP standardeissakin moiset.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Mrezzye
13.10.2004 12:55:04

Mä liimasin veehen otelaudan alapintaan pienet kiilan malliset palat sille alueelle mikä tulee bodyn päälle.

Näin olen nähnyt muuallakin tehtävän

Eikä minua se paino niin kauheasti huoleta. Onhan tuo nykyinen lessunikin aika hevi, mutta en ehdoin tahdoin halua tehdä vieläkin painavampaa. Sitä on paljon viisaampi, kun puut on kädessä.
vrajala
14.10.2004 18:47:39
Valmiita kuvia tuskin löytyy. Mä tein ton valokuvien pohjalta silleen sopivaksi mitoittaen ja kelpo kitaralta se ainakin nyt vaikuttaa. Katotaan sitten kun saa maalin pintaan ja hilkkeet kiinni. Suht tarkan kuvan saat skaalaamalla sen kielten välien ja skaalan pituuden mukaan, kunhan otat huomioon kaulan kulman. Kokonaiskuvan löydät Deanin sivuilta (www.deanguitars.com) tai mä muistaakseni ainakin löysin.

Kaulan kulma kannattaa tehdä kiilojen avulla. Mulle aiheutui pikkasen ongelmia kun alunperin aioin häivyttää kulman kitaran kanteen. Eipä onnistunut, ei. Huomasin sen onneksi ennen kanteen koskemista mutta liitoksen uudelleen muotoilu ei ollut lainkaan mukavata. Kulma taitaa mulla olla jotain 2,5 ja 3° välillä. Sehän tietysti riippuu liitoksen pituudesta.

Mutta vielä varoituksen sana. Tuon tekeminen ei ole välttämättä kovinkaan nastaa puuhaa varsinkaan rungon muotoilun suhteen. Noiden suorien viivojen ja ympyräkaarien kanssa pelaaminen voipi käydä hermoille etenkin kun jotain kulmaa tahtoo aina kolhia toista työstettäessä. Ja läpikaulana se on vielä hankalampi. Mutta todistettavasti ihan nyrkkipelillä voi saada kelvollista jälkeä aikaiseksi.

Joten hommiin mars. Äläkä murehdi siitä onko joku mitta just vai sinne päin. Jos olet piirtämääsi kuvaan tyytyväinen niin siitä todennäköisesti tulee ihan kelpo kitarakin. Kunhan vaan nuo otelautaan ja tallan paikkaan liittyvät mitat ovat kohdallaan. Se on kuitenkin aito kotimainen kustomi eikä Dean.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)