Ylläri 24.09.2004 12:35:31 (muokattu 24.09.2004 12:38:59) | |
---|
Nyt jäävät Niskiksen hypercustomit ja muut kirkkaasti toiseksi: Ylläri pani hankkien legendaarisen herra Bentonin valmistaman huippubasson! Eli tilannehan oli se että tuttu kitaristi oli hetken mielijohteesta mennyt tilaamaan T-kaupasta halvan basson, vieläpä viisikielisen sellaisen. No kaverin kiinnostus sitten lopahti melko pian, joten eikun vahinko kiertämään. Minä siitä haaskalle ajatellen että ainahan sitä kokeilla voi. Ja kun vehje osoittautui ihan oikeaksi soittopeliksi niin vot, elämäni ensimmäinen viisikielinen on tosiasia. Kyseessä on tämä malli: http://www.netzmarkt.de/thomann/har … _5string_ebass_prodinfo.html?iwid=3 Työn jälki on ihan OK, kaula on suora (ainakin vielä, katsotaan mitä Suomen talvi tuo tullessaan..) ja soundi itse asiassa aika hyvä. H-kielen soinnin laatu yllätti eniten. Ei se toki yhtä tiukka ole kuin parhaissa kokeilemissani (esim. G&L), mutta kohtuullisen selkeä ja erotteleva. Se ei myöskään eroa soundiltaan liian radikaalisti muista kielistä. Huonoimpia puolia ovat kohisevat mikit ja vähän lepsun oloiset virityskoneistot. Keikalle en ehkä tämän kanssa lähtisi, mutta ideanani onkin lähinnä ottaa tuntumaa viisikieliseen ja tähän tarkoitukseen HB käy paremmin kuin hyvin. Jos H-kielen taika puree, niin sitten mennee koko arsenaali vaihtoon. Jos taas ei, niin eipä tuo iso hukkainvestointi ollut (~puoleen hintaan lähti, laskekaa itse). Saapi nähdä miten käy... HB:n maineen tuntien en uskalla toki suositella tällaisen ostamista sikana säkissä. Itselläni kävi hyvä säkä kun pääsin testaamaan ennen ostoa ja tämä yksilö vakuutti. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Karlsson 24.09.2004 12:43:22 | |
---|
Onnee uudelle ritsalle! Mersukuski |
Varaani 24.09.2004 12:51:55 | |
---|
Olet todella nimimerkkisi mukainen. |
Niskamies 24.09.2004 15:47:51 | |
---|
Nyt jäävät Niskiksen hypercustomit ja muut kirkkaasti toiseksi Tietäisitpä vaan mikä on tällä hetkellä vaihtoehto nro. 1;) Meitsi on meshissä. |
Teijo K. 24.09.2004 15:51:46 | |
---|
Tietäisitpä vaan mikä on tällä hetkellä vaihtoehto nro. 1;) Harley Benton? |
Niskamies 24.09.2004 15:55:57 | |
---|
Harley Benton? Hyvä arvaus, muttei tarpeeks hyvä:) Meitsi on meshissä. |
Wil-J 24.09.2004 16:43:04 (muokattu 24.09.2004 16:43:55) | |
---|
Mäkin tässä sain päähäni että vois hankkia tällasen http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-168968.htmlIhan vaan että sais tuntumaa nauhattomaan bassoon ym. ja toi on kuitenkin niin siisti että käyhän se ihan koristeeksi :) Kun hinta on tollanen niin aika mukava ostaa sika säkissä. Onko kukaan ko. bassoa kokeillut? Edit: Ja noi puut vaikuttaa aika laadukkailta :O |
willie 24.09.2004 19:40:36 | |
---|
Nyt jäävät Niskiksen hypercustomit ja muut kirkkaasti toiseksi: Ylläri pani hankkien legendaarisen herra Bentonin valmistaman huippubasson! Hienoa, että meillä on rohkeita ja ennakkoluulottomia nuoriamiehiä joukossamme. Itseltäni ei olisi moista rohkeutta löytynyt.. Plussa ja Onneksi olkoon Ylläri..... =) Basisti, melkein 50v. |
KMT 24.09.2004 19:42:14 | |
---|
Mä haluaisin tämmösen. Pitäs vaan aktiiviosat ensin poistaa kun sais tuommosen. Pitäis olla mumojen ohjelmatoimisto jolla sitte tämmöset kämmit saatais minimoitua. Nii ja siis kännit maksimoitua...
-Sam Other |
Ylläri 24.09.2004 22:22:25 | |
---|
Hienoa, että meillä on rohkeita ja ennakkoluulottomia nuoriamiehiä joukossamme. Vai että nuoria... kiitoksia vain kohteliaisuudesta, plussaa tuli sinnekin! Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
KMT 24.09.2004 23:11:21 | |
---|
Pitäis olla mumojen ohjelmatoimisto jolla sitte tämmöset kämmit saatais minimoitua. Nii ja siis kännit maksimoitua...
-Sam Other |
Ylläri 25.09.2004 15:48:44 (muokattu 25.09.2004 15:53:07) | |
---|
Pari päivää on nyt tullut HB:llä leikittyä ja ihan kelvolta se tuntuu edelleen. Vasen tassu alkaa jo vähitellen tottua leveään kaulaan ja oikeakin käden sormet alkavat löytää silloin tällöin paikkansa. Itseasiassa kinkkisintä on virittäminen; aina tulee väänneltyä vääriä tappeja ja ihmeteltyä miksei mitään tapahdu! Sopeutuminen viisikieliseen on ollut odotettua nopeampaa ja kivuttomamapaa, mutta ei nyt vielä laiteta nelikielisiä Torille. Vaikka tuntuukin siltä ettei soittoteknisiä rajoitteita vitoseen siirtymiselle ole, on H-kielen musiikillinen mielekkyys vielä osaltani ratkomatta. Katsotaan nyt ihan rauhassa, kuinka paljon E:n alapuoliselle mörinälle on oikeasti käyttöä bändikontekstissa alkuinnostuksen jälkeen. Aikani kuluksi äänitin muuten pikku soundinäytteen: http://koti.welho.com/mmeller/Harley1.mp3 Vertailun vuoksi sama juttu Neuserilla (ilman H-kieltä tietysti): http://koti.welho.com/mmeller/Neuser2.mp3 Kummatkin pätkät on vedetty Mindprintin etusen kautta suoraan sisään, ilman EQuja, kompuroita tai efektejä. Ei ihan kelvottoman kuuloinen ritsa, vai mitä? Luulenpa että HB on tullut jäädäkseen, vaikka kamat uusiksi menisivätkin. Olen vähän miettinyt että jos vaikka viimeistelisi pelin uudelleen repäisevämmällä tyylillä. Tällaisen halpiksen kanssa uskaltaisi vähän leikitelläkin, kun ei tarvitse huolehtia jälleenmyyntiarvosta: joku sähäkkä maalaus tai vaikkapa karvapäällyste à la ZZ Top. Ideoita otetaan vastaan... Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Wil-J 25.09.2004 15:52:52 | |
---|
Perskutarallaa siinähän on hyvä saundi. Nyt mun isto ostaa bentonin ritsa kasvoi entisestään :D |
KMT 25.09.2004 16:53:01 | |
---|
Sopeutuminen viisikieliseen on ollut odotettua nopeampaa ja kivuttomamapaa, mutta ei nyt vielä laiteta nelikielisiä Torille. Vaikka tuntuukin siltä ettei soittoteknisiä rajoitteita vitoseen siirtymiselle ole, on H-kielen musiikillinen mielekkyys vielä osaltani ratkomatta. Katsotaan nyt ihan rauhassa, kuinka paljon E:n alapuoliselle mörinälle on oikeasti käyttöä bändikontekstissa alkuinnostuksen jälkeen. Kannattaa kokeilla jossakin välissä laittaa viides kieli korkeimmaksi EADGC:hen, jos sille tulis enemmän käyttöä, jos ei H:lle keksi paljoa käyttöä. Pitäis olla mumojen ohjelmatoimisto jolla sitte tämmöset kämmit saatais minimoitua. Nii ja siis kännit maksimoitua...
-Sam Other |
Ylläri 25.09.2004 16:59:24 (muokattu 25.09.2004 17:01:04) | |
---|
Perskutarallaa siinähän on hyvä saundi. Nyt mun isto ostaa bentonin ritsa kasvoi entisestään :D Iiik! Toivottavasti immeiset eivät nyt liikaa innostu näistä minun kokemuksistani... ettei kohta ala postilaatikko täyttyä hate-mailista: "V**un Ylläri! Tilasin Bentonin kun sä suosittelit ja se olikin ihan paska! Kenen on vastuu, kuka maksaa, eikö kukaan ajattele lapsia!" Eli muistakaa nyt että tämä on vaan tämä minun yksilöni, seuraava kappale ei välttämättä tule edes samasta tehtaasta. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Wil-J 25.09.2004 17:08:12 | |
---|
Ei ei ei ei..... En mä ihan näin nyt ajatellut. Olin siis harkinnut että vois ton Harley Bentonin 5 kielisen nauhattoman ostaa kun on niin halpa. En kohdista ko. hankintaan mitään odotuksia ym. mutta se että sun yksilö kuulostaa noin hyvältä antaa toivoa että saattaisi olla ihan käyttöpeli :) En aio lähettää tappouhkauksia/kirjepommeja! Ainakaan luultavasti. |
Ylläri 26.09.2004 13:53:24 (muokattu 26.09.2004 13:57:03) | |
---|
Kannattaa kokeilla jossakin välissä laittaa viides kieli korkeimmaksi EADGC:hen, jos sille tulis enemmän käyttöä, jos ei H:lle keksi paljoa käyttöä. Juu, onhan tuommoinenkin mahdollisuus toki olemassa, tosin se ei hirveästi itseäni nappaa. Sen verran harvoin kuitenkin G-kielen viidennen nauhan yläpuolella tulee vierailtua. Oikeastaan koko tämänhetkinen kiinnostukseni viidettä kieltä kohtaan lähti siitä, että nykyisissä proggiksissa joutuu jatkuvasti transponoimaan coverbiisejä suuntaan tai toiseen, joskus paljonkin. Varsinkin alaspäin mentäessä tulee usein harmillisia tilanteita, joissa joutuu muuttamaan bassokuviota tai soittamaan sen oktaavia ylempää. Esim. pari viikkoa sitten alettiin treenata Huey Lewisin "Hip To Be Squarea". Siinähän bassoriffi (joka on koko biisin kannalta olennaisen tärkeä) alkaa oktaavihypyllä ala-E:hen. No kuinka ollakaan, laulaja halusi laskea sävellajia - ja tämä ei ole vitsi - eestä cissään. Vaihtoehdoiksi jäi joko jättää oktaavin hyppy pois (kuulostaa tylsältä) tai vetää koko riffi oktaavia ylempää (kuulostaa munattomalta). Mutta viisikielisellä tätä ongelmaa ei ole. Toisaalta on kuitenkin paljon biisejä, joihin E:n alapuolinen toiminta ei oikein istu. Vanhoihin soulklassikoihin ym. "perinnemusaan" alamörinät ovat vähän turhan moderneja. Mutta toisaalta niiden käyttö voisi inspiroida rukkaamaan sovituksia yleensäkin nykyaikaisempaan suuntaan, mikä ei välttämättä olisi huono asia. Retroilu on hauskaa, mutta eteenpäinkin on hyvä välillä katsoa. Millaisia kokemuksia muilla kansalaisilla on viisikielisen käytöstä vanhemmassa musassa? Ja yleensäkin olisi mielenkiintoista kuulla mietteitänne H-kielen käytöstä. Onko siitä tullut olennainen osa tyyliänne, ts. käytättekö sitä jatkuvasti soitossanne vai heitättekö sitä vain silloin tällöin sekaan ikään kuin efektinä? Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
omarklah 26.09.2004 14:00:01 (muokattu 26.09.2004 14:00:44) | |
---|
Olin siis harkinnut että vois ton Harley Bentonin 5 kielisen nauhattoman ostaa kun on niin halpa. En kohdista ko. hankintaan mitään odotuksia ym. mutta se että sun yksilö kuulostaa noin hyvältä antaa toivoa että saattaisi olla ihan käyttöpeli :) Minä ostin sen halvemman 5-kielisen HB:n nauhattomana - ja se on säätämisen jälkeen ihan kelpo peli. Niin soitettavuudeltaan kuin soundeiltaankin... Ja jos laatu nousee hinnan myötä - niin kuin yleensä tekee - ei tässä varmaan turhaan sitä kalliimpaa ole kehuttu :o) Tää sit sanois tälleen... |
Listen 27.09.2004 13:28:52 | |
---|
Millaisia kokemuksia muilla kansalaisilla on viisikielisen käytöstä vanhemmassa musassa? Ja yleensäkin olisi mielenkiintoista kuulla mietteitänne H-kielen käytöstä. Kaverilta on lainassa Samickin 5-kielinen aktiivibasso (P- ja J-mikit). Ei ainakaan itse ole tullut käytettyä sitä H-kieltä, ja muutenkaan soitettua koko peliä, aktiivisuudella saa riittävästi murinaa. Olishan se viides kieli varmaan ihan hyvä jos esimerkiksi soittaa G-mollista jazzia, ja muutenkin ettei tarvitse vaihtaa asemaa (jos vaikka soittaa A-mollista viidennen nauhan tienoilta ja pitäisi välillä soittaa ala-F-nuotti). Mutta ehkä en vain opi uusia temppuja. |
Millaisia kokemuksia muilla kansalaisilla on viisikielisen käytöstä vanhemmassa musassa? Ja yleensäkin olisi mielenkiintoista kuulla mietteitänne H-kielen käytöstä. Onko siitä tullut olennainen osa tyyliänne, ts. käytättekö sitä jatkuvasti soitossanne vai heitättekö sitä vain silloin tällöin sekaan ikään kuin efektinä? Nyt jo iät ja ajat viisikielisellä soitelleena voisin tähän todeta, että käytännöllisyys on suurin syy siihen, miksi ala H-kieleen aikanaan rakastuin. Efektinä ei siitä oikein mielestäni voi puhua. Itse asiassa käytän E:tä alempia säveliä aika harvoin. Käytännöllisyydellä tarkoitan siis sitä, että pystyy soittamaan piisit ylemmistä asemista. Ala-asemista ei tule enää oikeastaan soitettua kuin silloin, kun saunditekniset asiat sitä vaativat. Tatsi on automaattisesti sata kertaa parempi, etenkin kun nakit (edit: ja kädet!) ovat kohtuu lyhyet. Vanhempi musa, en oikein tajua mitä tarkoitat tuolla, mutta esim. roots musaa kuten bluesia tulee soitettua ainakin jokapäivä. 6-kieliselle en muuten keksi vastaavanlaista käytännön hyötyä, mutta en ole sellaiseen koskaan koskenutkaan. Joten jatkokysymys, kuuden kielen mestareille/opettelijoille, mitä asioita koette 6-kielisissä ihaniksi? |