Aihe: Hyviä tangoja yms
1 2 3 4 5
peepee
06.10.2004 18:49:36
No kerro samantien tanssijan näkökulma: Beguine väliosa tangossa: Kiva, tylsä vai samantekevä?

Beguine osuus on kiva sille joka sen älyää ja joka myös muuttaa tanssinsa beguinelle, sitä vaan näkee tosi harvoin, myös tanssikisoissa en muista nähneeni. Tavallaan hyvä asia menee hukkaan jos sitä ei käytetä. Se on todella suomalaisen tangon ominaispiirre.

(Ei kuulu tähän, mutta sitten aina jankuttamani asia on beguinien puuttuminen ohjelmistosta tai sitten beguineiksi sävellettyjen kappaleiden sovittaminen beateiksi - se on kappalemurhaa! )
Tankoprinssi
06.10.2004 22:04:08 (muokattu 06.10.2004 22:04:47)

Mä en todella tarkoita v-lla enkä kuvittele olevani parempi ihminen, nää on mulle vain hobby, jotkut soittaa ja jotkut kerää perhosia tai nyplää pitsiä.

Jos tarkoitat Allenin kappaletta vuodelta 1947 niin sen nimi on Cumaná ja se on kaupunki Venezuelassa ja saattaa olla inkkariperäinen nimi, ei se ainakaan espanjaa ole.

Edit: Kaivoin nuotit esille ja sehän on kiva kappale, saattaa päätyä meidänkin setteihin.

En ole epäillytkään, että V-lisit. enkä myöskään vetänyt herneitä nenään, kuhan pilailin. Sulla on hyvä linja ja pidä se. Nämä sivut ei olisi mitään ilman Baronin asiantuntevia ja ehdottoman asiallisia kommentteja.

Olet varmaankin oikeassa, että se kirjoitetaan Cumana. Itse en ole koskaan nähnytkään sen nuotteja, vaikka se meillä on ollut jo pitkään ohjelmistossa. Hanuristi opetti sen meille korvakuulolta ja sanoi biisin nimen olevan "kuumana". Joka tapauksessa vauhdikas ja hyvä samba.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Tankoprinssi
12.10.2004 22:28:49

Eilen opin treeneissä uuden tangon, jota en ollut koskaan aiemmin kuullutkaan: "Kaarlon kalossit". Onko tuttu?
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
baron
12.10.2004 22:41:04

. Hanuristi opetti sen meille korvakuulolta ja sanoi biisin nimen olevan "kuumana". Joka tapauksessa vauhdikas ja hyvä samba.

Tänään oli meillä ensi kerran treeneissä ja ensi keikalla seteissä (parina tosin "Kohtalokas samba")
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
WanhaWetäjä
12.10.2004 22:47:04

Eilen opin treeneissä uuden tangon, jota en ollut koskaan aiemmin kuullutkaan: "Kaarlon kalossit". Onko tuttu?

Voi toki...vedettiin jo vissin 95...tiedätkö muuten mikä oli Veikko Lavin bändin nimi?No tietenkin Lavin Spoonfull ;-))
Carde
12.10.2004 23:03:38
Beguine osuus on kiva sille joka sen älyää ja joka myös muuttaa tanssinsa beguinelle, sitä vaan näkee tosi harvoin, myös tanssikisoissa en muista nähneeni. Tavallaan hyvä asia menee hukkaan jos sitä ei käytetä. Se on todella suomalaisen tangon ominaispiirre.

Muuttaa tanssinsa beguinelle? Siis tanssii kuten beguinet (joka ei oo tanssi) tanssitaan eli rumbana? Eli rumbaa tangon b-osiin? -Mun on varmaan täytynyt käsittää jotakin väärin...
peepee
13.10.2004 11:01:12
Muuttaa tanssinsa beguinelle? Siis tanssii kuten beguinet (joka ei oo tanssi) tanssitaan eli rumbana? Eli rumbaa tangon b-osiin? -Mun on varmaan täytynyt käsittää jotakin väärin...

ääh-ööh olipa huolimaton, tietenkin noin kun sanoit siis rumbana ne b-osat....
baron
13.10.2004 11:06:58

ääh-ööh olipa huolimaton, tietenkin noin kun sanoit siis rumbana ne b-osat....

Enpä oo mokomaa mun keikoilla nähnyt tapahtuvan.

Eli hyödyttääkö/hyödyntääkö tanssija sittenkään sitä rytmin vaihdosta, joka aika "elimellisesti" liittyy suomalaisiin tangoihin?

(Mistä se muuten on tullut???)
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Carde
13.10.2004 15:01:59
Enpä oo mokomaa mun keikoilla nähnyt tapahtuvan.

Eli hyödyttääkö/hyödyntääkö tanssija sittenkään sitä rytmin vaihdosta, joka aika "elimellisesti" liittyy suomalaisiin tangoihin?

(Mistä se muuten on tullut???)

No enpä minäkään. Juuri tota tarkoitin, että ei kai tanssiessaan tangon sekaan kukaan rumbaa sotke!
-Ne beguine-osat osa (minä myös) tanssii kevyemmin, pehmeämmin, liidellen... Että kyllä sitä rytminvaihdosta silti hyödynnetään.
baron
13.10.2004 15:07:38

No enpä minäkään. Juuri tota tarkoitin, että ei kai tanssiessaan tangon sekaan kukaan rumbaa sotke!
-Ne beguine-osat osa (minä myös) tanssii kevyemmin, pehmeämmin, liidellen... Että kyllä sitä rytminvaihdosta silti hyödynnetään.

No jos tanssija sen edes jotenkin hyödyntää, niin soitetaan sitten.
Riksteri
13.10.2004 15:17:45
No jos tanssija sen edes jotenkin hyödyntää, niin soitetaan sitten.

Vaikka valtaosa tanssijoista ei liikkumisellaan mitenkään merkkaa noita beguine -pätkiä, ei se välttämättä sitä tarkoita etteikö heille kannattaisi helmiä heittää? Kaikilla ihmisillä, paatuneimmilla turakaisillakin, on kuitenkin alitajunta joka imee kaikenlaista outoakin informaatiota ja alitajunta säätelee ihmisten käyttäytymistä ja tunnetiloja?
WanhaWetäjä
13.10.2004 15:41:22

No entäs sitten kun rumpali saa "hepulin"eli rupee vetään tsat tsat saan B-osaa sambana...nuorena miehenä tuota joskus pelästyin kun asiaan ekan kerran törmäsin jollain tuurauskeikalla,rauhassa siinä bassottelin jotain "Swayta"niin sitten rumpali alkaa yhtäkkiä ilman varoitusta kolaan niin pirusti...myöhemmin opin että näin on tapana etenkin kapakkibändeissä tehdä,mutta ei sitä kai nykyään enää kukaan harrasta?
baron
13.10.2004 16:08:39 (muokattu 13.10.2004 16:19:59)

Vaikka valtaosa tanssijoista ei liikkumisellaan mitenkään merkkaa noita beguine -pätkiä, ei se välttämättä sitä tarkoita etteikö heille kannattaisi helmiä heittää? Kaikilla ihmisillä, paatuneimmilla turakaisillakin, on kuitenkin alitajunta joka imee kaikenlaista outoakin informaatiota ja alitajunta säätelee ihmisten käyttäytymistä ja tunnetiloja?

Mä oon kerran joutunut säestämään kilpatangoesitystä ja silloin mua vannotettiin, että ei saa olla beguineosia ja me soitettiin sitten vain argentiinalaisia, joihin ne ei kuulu ja selviydyttiin kunnialla.

Siksi mä oon kiinnostunut, että saako niitä joskus soittaa.

(Edit: Kyseessä oli privaattikeikka johon oli esiintyjiksi hankittu kilpatangopari ja multa kysyttiin, osaako mun bändi säestää vai pitääkö soittaa CD:ltä ja vastoin parempaa tietoani sanoin totta kai ja sitten kysyttiin, että kai tiedät, että kilpatangoon ei kuulu beguine-osat ja taas sanoin totta kai, vaikka en tiennyt ja sitten kiireesti ostin kilpatanssijoille tarkoitetun harjoitus-CD:n ja sen mukaan harjoiteltiin ja hyvin meni.)
baron
13.10.2004 16:10:27

No entäs sitten kun rumpali saa "hepulin"eli rupee vetään tsat tsat saan B-osaa sambana...nuorena miehenä tuota joskus pelästyin kun asiaan ekan kerran törmäsin jollain tuurauskeikalla,rauhassa siinä bassottelin jotain "Swayta"niin sitten rumpali alkaa yhtäkkiä ilman varoitusta kolaan niin pirusti...myöhemmin opin että näin on tapana etenkin kapakkibändeissä tehdä,mutta ei sitä kai nykyään enää kukaan harrasta?

En tiedä mitä tanssija siitä tykkää, mutta mua lattarifriikkinä ainakin ottaisi päähän sotkea Kuubaa ja Brasiliaa samaan kappaleeseen.
Molemmat OK eri astioista tarjoiltuna.
Riksteri
13.10.2004 16:21:33
Mä oon kerran joutunut säestämään kilpatangoesitystä ja silloin mua vannotettiin, että ei saa olla beguineosia ja me soitettiin sitten vain argentiinalaisia, joihin ne ei kuulu ja selviydyttiin kunnialla.

Siksi mä oon kiinnostunut, että saako niitä joskus soittaa.

Varovaisesti aluksi ja ihan lyhyitä pätkiä. Ehkä basisti voisi keksiä jotain tanssijoita tukevaa. Kilpatanssijat suorittavat usein valmiiksi laskettuja koreografioita ja kaikenlainen poikkeama musiikissa saattaa häiritä. Tanssilavoilla on kuitenkin rennompi tunnelma eikä vakioituja kuvioita muutenkaan ole, ei edes vakioituja perusaskelia ...
Riksteri
13.10.2004 16:31:13
En tiedä mitä tanssija siitä tykkää, mutta mua lattarifriikkinä ainakin ottaisi päähän sotkea Kuubaa ja Brasiliaa samaan kappaleeseen.
Molemmat OK eri astioista tarjoiltuna.

Kyllähän se cha cha:han kuuluva son -clave varmaankin kantaa kaikenlaista improvisointia, joka saa musiikin elämään. Mutta sillä aikaa kun rumpali vapaasti improvisoi, joutuu muu orkesteri varmaankin huolehtimaan clavesta? Vai voiko sambaa soittaa son -clavella tai son claveen lomitettuna siten, että samanaikaisia claveja onkin itseasiassa useampia
baron
13.10.2004 16:49:33

Kyllähän se cha cha:han kuuluva son -clave varmaankin kantaa kaikenlaista improvisointia, joka saa musiikin elämään. Mutta sillä aikaa kun rumpali vapaasti improvisoi, joutuu muu orkesteri varmaankin huolehtimaan clavesta? Vai voiko sambaa soittaa son -clavella tai son claveen lomitettuna siten, että samanaikaisia claveja onkin itseasiassa useampia

Periaatteessa sambaan kuuluu brasilian tai bossa clave (sama asia, kaksi nimeä)
Riksteri
13.10.2004 16:57:21
Periaatteessa sambaan kuuluu brasilian tai bossa clave (sama asia, kaksi nimeä)`

No jos rumpali soittaa sambaa cha cha:han niin pakkohan siinä on olla kaksi samanaikaista clavea? Tanssijallakin on hauskaa kun saa valita millä tyylillä menee ja mitä musiikin perusrytmiä seuraa. Ja voihan tanssija tehdä oman clavensakin, ei se Suomessa niin ortodoksista tämä tanssiminen ole.

Mitenkäs tuo samban clave sitten on, kun puhut brasilian- tai bossa -clavesta? Eikö samba ole alkujaan ikivanha afrikkalainen tanssi? Onko afrikkalaisessa sambassa ollut erilainen clave? Voiko siis sambaakin soittaa monella eri clavella?
baron
13.10.2004 17:03:08 (muokattu 13.10.2004 17:10:13)

Mitenkäs tuo samban clave sitten on, kun puhut brasilian- tai bossa -clavesta? Eikö samba ole alkujaan ikivanha afrikkalainen tanssi? Onko afrikkalaisessa sambassa ollut erilainen clave? Voiko siis sambaakin soittaa monella eri clavella?

Mulla tuo brassipuoli on vähän huonosti handussa, vain kerran pari viikkoa käväissyt Riossa.

En osaa vastata sambakysymyksiisi. En tiedä milloin ja missä clave sambaan on keksitty.

Brasilian clave poikkeaa son clavesta siten, että jos kyseessä 3/2 niin jälkimmäisen tahdin jälkimmäinen isku tulee kahdeksasosaa myöhemmin.

Edit: Ymmärtääkseni bossa nova on "hienostunutta salonkikelpoista" sambaa, jossa perusrytmi on sama.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)