Aihe: Vielä kerran biasoinnista: Marshall JCM2000 DSL50 bias-säätö.
1
Miikathebest
12.10.2004 19:57:17 (muokattu 12.10.2004 19:58:47)

Kerrankin on kunnon otsikko..
Tuon homman pitäisi ymmärtääkseni olla erittäin yksinkertainen operaatio.

3. Locate the male three pin molex connector (CON2) with the two mini-pots (PR1 and PR2) on both ends found on the bottom of the tube bay. 4. Connect DMM (set to read mV) with alligator leads, reference common lead to center pin (pin2) on molex connector CON2 and positive lead to pin1 on CON2.
5. Take amplifier off of STANDBY with no signal, adjust mini-pot (PR1) closest to pin that the positive lead from your DMM is connected to and set it to the mV voltage that is listed in the chart below. 6. Repeat steps 4 & 5 for pin3 and until both pin1 and pin3 mV are the same.

BIAS CHART mV SETTINGS
(pin1 and pin3)

DSL50 45mV

Ja what a.. molex, DMM, asfddsaoifsaduifhse..

Joo.. kysäsempäs täältä missä on paljon asiaan perehtyneitä henkilöitä tavoitettavissa.

Niin että mistä pitää mitata ja mitä hä?
Siellä vahvarin takana on nuo 3 "tikkua" joiden vierillä trimmeripotikat.

Mittaan yleismittarilla jännitteen vasemmaisesta ja keskimmäisestä tikusta ja runkkaan sen sillä potikalla tuohon 45mV. Sama juttu sitten oikean laitimmaisesta ja keskimmäisestä johtimesta oikeanpuolesta potikkaa pyöritellen.

Näin?(kö?)

Ja kun kaikkialla höristään että siellä jossain on tappavia määriä sähköä.. tuleeko huomioida jotain tuota operaatioa tehdessä, jotta sitten tulevaisuudessakin voisi sitä vahvaria luukuttaa??

Kokemuksia & suosituksia.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
zepeteus
12.10.2004 20:11:42
Mittaan yleismittarilla jännitteen vasemmaisesta ja keskimmäisestä tikusta ja runkkaan sen sillä potikalla tuohon 45mV. Sama juttu sitten oikean laitimmaisesta ja keskimmäisestä johtimesta oikeanpuolesta potikkaa pyöritellen.

Juuri näin.

Ja kun kaikkialla höristään että siellä jossain on tappavia määriä sähköä.. tuleeko huomioida jotain tuota operaatioa tehdessä, jotta sitten tulevaisuudessakin voisi sitä vahvaria luukuttaa?

Vahvistimen sisällä on kyllä korkeita jännitteitä, mutta niin kuin tuo biasointilukemakin antaa olettaa, Molexista ei paljoa löydy. Sen verran kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ettei oikosulje noita pinnejä mittarinsa testikärjellä. Itse olen käyttänyt pieniä joustavia kumituubeja kärkien suojina, silloin kun olen biasoinut omasta JCM:stä.
maza
13.10.2004 07:58:56 (muokattu 13.10.2004 08:01:38)

Aiheellista on toimia joka tapauksessa niin, että

1. Ensin johdot kiinni
2. Sitten virrat päälle, annetaan styrkkarin lämmetä
3. Toinen käsi selän taakse, parempaan käteen eristetty, sopivankokoinen ruuvari jolla säätö tehdään
4. Virrat pois
5. Johdot irti
6. Nautiskellaan hyvästä soundista

edit: laiska mies laittaa vaan maajohdon kiinni ja siirtelee pelkkää +-johtoa. Noh, kunhan muistaa pitää toisen käden selän takana, niin eipä niin vaaraa.

Tuossa siis ideana se, että ainakaan ei saa sähäriä kädestä käteen, joka on kaikkein vaarallisin mahdollinen. Olen itse saanut monta kertaa about 250VDC sähköiskun (kun oon unohtanut purkaa konkat... virrat pois olevasta vahvarista siis), niihin näköjään harvemmin kuolee. ;)

Vakavammin ottaen, verkkovirta (vaihtosähköä) on huomattavasti vaarallisempaa kuin tasasähkö. 50 Hz taajuus on nimittäin sellainen, että aiheuttaa kuulemma helposti sydämen toimintahäiriöitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)