Aihe: Hyvä stage tuner?
1 2 3
erkko
12.10.2004 10:36:17
Juu, elikkä tarttis ostaa (mieluiten spedumallinen) viritysmittari. Mulla on tällä hetkellä käytöss Arion Stage Tuner, joka on alkanut vähän pätkimään ja pitäisi hommata uusi tilalla. Löytyykö tollaisia Arioneita vielä nykyään kaupoista vai tartteeko hommata joku muu? Jos pitää hommata joku muu, niin otan suosituksia mielellään vastaan.

Tärkein ominaisuus on ehdottomasti NOPEUS: tolla Stage Tunerilla saa lavalla koko kitaran vireen ihan muutamassa sekunnissa kohdalleen. Hommasin joskus kaksi kertaa kalliimman DODin jonkun vastaavan mittarin (Tuna tms.) ja sillä ei livekäytössä tee mitään: se on niin hidas, että StageTunerilla virittää koko kitaran siinä kun DODilla yhden kielen.

Sitten toinen tarpeellinen ominaisuus on se, että mittarin voi laittaa kitarapiuhan väliin niin, ettei se syö soundia kun on pois päältä ja että virttäessä styrkkarille menevän signaalin saa katkaistua.

Ja livekäytyössä varmaan myös vaatimuksena on selkeä näyttö, mikään tumma ja suttuinen nestekidesysteemi ei toimi.

Olisko esimerkiksi Bossin pedaalimallinen mittari mistään kotoisin?
Pitkavirta
12.10.2004 10:46:54
Haku:

Korg DT-10
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=42358

Boss TU-2
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=71487

Danelectro DJ-25, Boss TU-2 ym.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=64755

Siinä joitain, oon ite hankkimassa just tota DT-10:ä.
Velven kuunnelmat [Jos Voisin] [Siteet]
Sell me a tuner!
Kimmo72
12.10.2004 10:55:03
Vähän oftopikkia (jälleen), mutta muistaako kukaan nähneensä semmoista laitetta joka on kitarassa kiinteänä ja siihen on ohjelmoituna eri sointuja ja virityksiä. Sitten vain nappia painamalla *boiing* kitara haki kyseisen vireen sekunnissa.
Mikähän tää härveli oikein oli/on?
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan
erkko
12.10.2004 10:59:37
Juu, käytin hakua ennen kuin laitoin tämän aiheen, mutta en oikein löytänyt tietoa miten nopeasti mittareilla kitaran saa vireeseen. Tuo Korg vaikuttaa muuten hyvältä samoin kuin Boss. Täytyy ehkä lähteä testailemaan niitä kauppaan. Onko vielä muita ehdotuksia?
dfloreno
12.10.2004 11:13:15

Vähän oftopikkia (jälleen), mutta muistaako kukaan nähneensä semmoista laitetta joka on kitarassa kiinteänä ja siihen on ohjelmoituna eri sointuja ja virityksiä. Sitten vain nappia painamalla *boiing* kitara haki kyseisen vireen sekunnissa.
Mikähän tää härveli oikein oli/on?

Tarkoittaneet tätä Sonny Landrethin käyttämää Transperformance-härveliä, siinä voi koodaa pienelle padille ne vireet ja sitten se virittää sen kitaran lennossa. Tässä enemmän tietoa:

http://www.transperformance.com/transbackup/index.html

ja tietty Sonnyn sivut kanssa,

http://www.sonnylandreth.com
Pitkavirta
12.10.2004 11:13:53
Onko vielä muita ehdotuksia?

tos on jotain
http://www.rytmi.com/rytmi602/602kitarataivas.html
Velven kuunnelmat [Jos Voisin] [Siteet]
Sell me a tuner!
BenGlenton
12.10.2004 11:24:21
TU-2, älä pidä muita virittimiä.
http://www.supremecourtband.fi , The Point Reason Kill -EP:ltä ladattavissa kotisivuilla! MYYDÄÄN FOSTEX VC-8 ADAT-AD/DA-KONVERTTERI!
dfloreno
12.10.2004 11:24:28

Juu, käytin hakua ennen kuin laitoin tämän aiheen, mutta en oikein löytänyt tietoa miten nopeasti mittareilla kitaran saa vireeseen. Tuo Korg vaikuttaa muuten hyvältä samoin kuin Boss. Täytyy ehkä lähteä testailemaan niitä kauppaan. Onko vielä muita ehdotuksia?

Mun mielestä toi Bossin TU-2 on monessa mielessä paras, ainakin mun käytössä. 1) se on halpa (sitten kun pöllitään tai hajoaa, ei ketuta 2) se on tarkka (jojoo, ei tällä buzz feitenin intonaatiota säädä) eli tarpeeksi tarkka kun pitää biisin välissä nopeasti tehdä muutoksia 3) noi Bossin pedaalit on aika kestäviä, ja tuosta saa vielä virrat haaroitettua jos haluaa (itse en käytä)

Tossa on myös noita muita ominaisuuksia mitä kaipailit, eli se mykistää kitaransignaalin ettei virittäessä kuulu ääntä vahvarista, ja tuossa on muuten vielä kaksi moodia, eli normaali ja ns. strobo-viritintä matkiva. Itse en tosta strobosta välitä, mutta toimii sekin. Tossa on myös selkeä näyttö, punainen valo mustaa vasten. Ainoo huono puoli tossa on kyllä kesällä ulkokeikoilla: ulkovalo syö tommoisen tehokkaammankin näytön kontrastia, eli yleensä siihen tarvii laittaa jotain suojaksi.

Vähän hämmentää toi sun kysymys 'miten nopeasti virittää' ... eihän noi itse viritä mitään, vaan sä näät niistä lukeman miten lähellä/pielessä olet. Eli se viritysnopeus riippuu susta ja sun kitarasta, eli ts. miten hyvässä kunnossa sulla on virittimet ja pitääkö se ritsa virettä ollenkaan. Ja tohon viritys hommaankin voi oppia. Mä esim. tiedän jo omista kitaroista miten paljon pitää esim. paksua E-kieltä pudottaa että siitä tulee D, ja monesti en siihen viritintä käytäkkään, varsinkin jos biisit alkaa samantien kun loppuu ... eli väittäisin että se nopeus on jätkästä kiinni ;-).

Toisaalta jos tarkoitat sitä ns. tracking-nopeutta, eli miten äkkiä se havaitsee sen vireen ja näyttää sen siinä taululla, niin ei mulla ole kyllä tullut enää aikoihin vastaan mitään niitä kivikautisia ekoja digimittareita :). Eli pitäis olla kaikki riittävän ripeitä.
askomiko
12.10.2004 11:28:04 (muokattu 12.10.2004 11:30:23)
Peterson strobo stomp. Paino sanalla hyvä. Kaikki tahtomasi ominaisuudet löytyy, ja vielä vähän lisääkin. Petersonia nopeampaa ei ole, saati tarkempaa. Tuolla säätelet itsellesi myös BuzzFeiten-kompensaatiot. Suosittelen vahvasti.

http://www.petersontuners.com/products/strobostomp/index.cfm
Pastilli? Osta hieno Customkitara?
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Geetar
12.10.2004 13:54:26
TU2 suositan mäkin.. hieman kallis (105€) mutta on kestävä (boss) ja toimii saatanan hyvin.. itselläni ei ole enää keikalla sitä vittumaista fiilistä että olenkohan vireessä..
Keep practising
erkko
12.10.2004 14:37:30
--> Dfloreno
Juu, eihän mittari toki kitaraa viritä, mutta kyllä se viritykseen kuluvaan aikaan vaikuttaa ihan helvetisti. Toi DOD, mikä mulla myös on, on sellainen mittari, että sen täytyy "kuunnella" kitaraa pari sekuntia, ennen kuin sen ledit näyttää mihin suuntaan kieltä pitää virittää. StageTuneri ei kuuntele tai mieti yhtään. Ja kun mä soitan punkbändissä joka vetää 20 biisiä kolmeen varttiin, niin kauheen pitkiä viritystaukoja ei viitti pitää. Ja luulisin että virittämisestä ja mittarin käytöstä on ihan tarpeeksi kokemusta. Ja kitarat pitää hyvin virettä, kun ne on mun ite tekemiä;-) Mutta väkisinkin kitara menee aina keikan aikana epikseen: kielet nääs lämpenee soittaessa ja lavan valoista. Ulkokeikoilla muuten StageTunerinkaan ledit ei näy mihinkään ilman jotain suojaa mittarin ympärillä.

Toi mittarin "nopeuskin" on vähän sellainen juttu, että sen ymmärtää vasta kun kokeilee jotain tollaista DODia tai vastaavaa mittaria. Mulla meni vanhan bändin kanssa kerran keikka ihan pieleen, kun muu bändi oli saanu päähä'nsä että lasketaan virettä puoli sävelaskelta. Alennettua virettä ei pysty StageTunerilla virittämään, oli pakko käyttää DODia. Ihan ekojen biisien aikana joku turakainen heilui lavalla niin että mun kitaran kaula vissiin vähän siirtyi liitoksestaan tai jotain. Loppu keikka meni sitten kitaraa viritellessä, tuntui ettei keikan aikana kerinnyt muuta tehdäkään. (Ja silloin ei todellakaan voinut vaihtaa kitaraa: olin just saanu uuden kitaran enkä raaskinut vaihtaa sitä varakitaraan;-)
Kimmo72
12.10.2004 19:04:53
Tarkoittaneet tätä Sonny Landrethin käyttämää Transperformance-härveliä...

Joo, just tommonen.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan
Aardfather
13.10.2004 01:42:58
Ja kun mä soitan punkbändissä joka vetää 20 biisiä kolmeen varttiin, niin kauheen pitkiä viritystaukoja ei viitti pitää.

Mistä lähtien punk-bändissä on tarvinnut kitaroita virittää?

X-D

- Aardfather
kivi
13.10.2004 02:24:47

Toi mittarin "nopeuskin" on vähän sellainen juttu, että sen ymmärtää vasta kun kokeilee jotain tollaista DODia tai vastaavaa mittaria.

Mittarit lukee vähän eri tavalla, ja omistani raivostuttavin on Danelectron iso pedaaliviritin. Se hakee pitkään, ja ala-E pitää ottaa huiluäänenä, että se ylipäänsä jaksaa näkyä, muuten värähtely on liian hidasta tuon mitattavaksi. muutenhan se on kiva monine liitäntöineen, mykistyksineen ja valaistuine nopeusmittarinäyttöineen, mutta keikalle siitä ei oo.

Meillä vedetään kaikki kitarat lavan laidassa vireeseen Yamahan vanhalla mutta tarkalla yli sadan euron lavavirittimellä, mutta nuo pedaali-Bossit on olleet pitkään toivelistalla, että sais jokaiselle omansa.

Paterson tietysti sopis sulle, sehän oli Johnny Ramonen eka hankinta, kun Ramones ylipäätään sai liksaa, ja siitä lähtien Johnnyn mukana kulki myös nimetty "Paterson-virittäjä", kitarateknikko-kaveri, joka väänsi Johnnyn kitaroita vireeseen aina kun tuli aika soittaa. Näin olen käsittänyt, että itse virittämiseen Johnny ei uskonut.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
erkko
13.10.2004 08:44:02 (muokattu 13.10.2004 08:45:55)
Mistä lähtien punk-bändissä on tarvinnut kitaroita virittää?

X-D

- Aardfather

Jeah, odottelinkin että kuka tän ekana heittää;-)

Tuo Peterson näyttää vähän liian monimutkaiselta (Kivi, onko viestissäsi ollut Paterson sama asia?), mutta taidan käydä tänään testaamassa Bossin ja Korgin. Mistähän noita löytäis Hesasta? Jääny viime aikoina kaupoissa kiertely aika vähiin, tullu lähinnä nettikaupoja selattua!
Hanok
13.10.2004 09:24:55
http://www.petersontuners.com/products/strobostomp/index.cfm

Onko jollakulla omakohtaista kokemusta tuostsa Petersonin pedaalivirittimestä? Vaikuttaa ainakin paperilla todella pätevältä. Tuossahan on valaistu LCD-näyttö, sen pitäisi kaiketi näkyä sekä päivänvalossa että pimeässä.

Ehkäpä asia ei juuri nyt ole aivan ajankohtainen, mutta jossain vaiheessa täytyy hankkia sellainen viritin jolla pärjää sekä studiossa että keikoilla. Tämä se varmaan olisi, jos lompakko kestää.
Dumb
13.10.2004 10:18:21

taidan käydä tänään testaamassa Bossin ja Korgin. Mistähän noita löytäis Hesasta?

Korgia löydät Levytukusta ja Bossia ainakin DLX:stä.
Juntunen
13.10.2004 10:45:28

Bossin TU-2 on tosiaan vähän kallis viritysmittariksi. 99 eurolla saa Korgin TD-10:n joka on kyllä kelpo peli. Mitä minä sitä pikaisesti kokeilin, niin aika nopealta vaikutti.
Dian - "Luotaantyöntävää"
Mrezzye
13.10.2004 13:40:17

Bossin TU-2 on tosiaan vähän kallis viritysmittariksi. 99 eurolla saa Korgin TD-10:n joka on kyllä kelpo peli. Mitä minä sitä pikaisesti kokeilin, niin aika nopealta vaikutti.

No onpas iso hintaero!

BOSS ei petä, eikä jätä!
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)