Aihe: Jousi-ja puhallinsämplet ja niiden käyttö.
1
steelysam
11.10.2004 17:43:14
Olen itse aikamoinen puristi tämän aiheen suhteen, mutta haluaisin myös kuulla muiden mielipiteitä. Yleensä jousi-ja puhallinsämplet ovat huonoja ja niitä käytetään hyvin tökerösti. Soittajat eivät tunne soittimien äänialoja ja minkätyylisiä juttuja niillä voi soittaa. Miksi yleensä käyttää esim. pillisämpleä, kun sama juttu esim. hyvällä urkusoundilla olisi luontevampi? Mielipiteitä?
Notefix
11.10.2004 19:32:37

Mielipiteitä?

Jos keikoista puhutaan, niin ihmetyttää moinen muakin. Pitäis noilta tanssiosaston juroilta kysyä, miks käytetään muovibrasseja ja lähinnä 12 kissalta kuulostavia synajousia. Ehkä se vois olla joku tyylijuttu, eli ne on tutun kuulosia. Niin ollaan aina tehty...eli ainaki 15 vuotta. Hammond fillit sellasessa perushutussa ei ehkä kuulu siihen juttuun. Ja oikeet tulee kalliiksi...

Tuntuu että verrattuna 80-luvun lopun aikoihin studiohommissa käytettäisiin enemmän livejousia. Tosin hyvät sovitukset tuntuvat olevan kortilla, samoin sektioiden koot ovat aika pieniä kun muka on niin kallista...

Poppiksessa vaikuttaa myös se, että kuka tahansa ei enää osaa kirjottaa stemmoja. Eli tuo on kuitenkin aika vaivalloinen prosessi. Pitää varata useissa tapauksissa eri studio, eri äänittäjä (Tuntuu myös että nykyään äänittäjät eivät oikein enää osaa äänittää orkesterisoittimia), sovittaa aikatauluja. Ja pieni piru kuiskaa siinä vieressä "heitä siihen vähän mattoa, niin se on siinä".

Brasseja yleensäkin käytetään aika vähän. Missä ovat tän päivän EWF:t ja Chicagot...Mustassa musassakin nykyään yllättävän vähän...rokissa ei paljon ollenkaan, ei myöskään synabrasseja...

Sinänsä mun mielestä kaikki mikä kuulostaa hyvältä on ok...oli se sitten vaikka synaa. Ainahan sillä voi saada jotain uudenkuuloista aikaan, mikä on hyvä. Mutta ei monensadan vuoden soitinrakennusta voi korvata japanilaisella mikrosirulla :)
My name is Baron, Notefix Baron "
hörhö
11.10.2004 19:39:27

No jos orkesteria lähdetään imitoimaan, niin harvemmin olen kuullut tehtävän sen edes joillain tasolla inhimillisesti. Mm. kerran olen tainnut kuullu synabrassit, joista pidin ja siinäkin ylintä ääntä soitti oikea trumpetti.

Mutta eipä noista sampleista oikein ole mihinkään ja todellakin kuulostaa hauskalta, kun ei tiedetä miten ne oikeat soittimet toimii, niin epäluontevaa tuo on.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Notefix
11.10.2004 20:04:25

No jos orkesteria lähdetään imitoimaan, niin harvemmin olen kuullut tehtävän sen edes joillain tasolla inhimillisesti

Täytyy tunnustaa että itsekin on tuota tullut harrastettua... :) Ihan vain rahapoliittisista syistä.

Mutta eipä noista sampleista oikein ole mihinkään ja todellakin kuulostaa hauskalta, kun ei tiedetä miten ne oikeat soittimet toimii, niin epäluontevaa tuo on.

Toisaalta joskus tuosta voi tulla ihan jänniäkin lopputuloksia...varsinkin silloin kun popparit kirjottaa oikeille instrumenteille :)
maza
11.10.2004 21:57:56

Led Zeppelinin Rain Songissa on helkkarin hienosti sovitettu Mellotron. Kuunnelkaa vaikka! Tulee sangen hämärä fiilis, kun arri on ihan aidon kuuloinen, mutta soundi on sangen lofista Mellotronista.
Rantsu
11.10.2004 22:31:32 (muokattu 11.10.2004 22:40:17)
Jos keikoista puhutaan, niin ihmetyttää moinen muakin. Pitäis noilta tanssiosaston juroilta kysyä---

Jaa-a, pakko on kai ilmoittautua... :)

Enemmän itse ihmettelen sitä, miksi konejousia ja -brasseja käytetään levyillä. Keikkakäyttöhän on ymmärrettävissä aivan yksinkertaisesti, eli yritetään toteuttaa mikrosirujen avulla se, mikä muuten ei olisi ollenkaan mahdollista. No, tähän voisi tietysti todeta, että yhtä halpaahan on tilata oikeat soittajat keikalle kuin levyllekin. Mutta toisaalta: levy tehdään kerran ja sitten se on purkissa; miksei sitä voisi tehdä niin, että sen soundi tyydyttäisi vaatimattomintakin korvaa... :) Ja nämä parjatut konejouset ja -brassit surisevat ja pörisevät ihan huippuartistienkin äänitteillä, B- ja C-luokan tuotoksista puhumattakaan!

Musiikintekijöiden estetiikka kuitenkin on kovin erilainen näissä asioissa. Joku soittaa perus-rompleristaan Hammond-samplella pienintäkään kipua tuntematta, joku toinen taas ei lähde keikalle ilman Electroaan tai VK-8:aan, joku kolmas taas roudaa oma ja kaverin selkä vääränä vanhaa Hammondia ja Leslietä mukanaan koska kloonisoundi ei ole riittävän hyvä. Samoin joku vetelee samaisesta rompleristaan vapputorvia ja kissannau´unta-jousia, joku sentään hommaa edes erillisen samplerin ja sampleromppuja, ja joku on tyytyväinen vain, jos on oikeat vetämässä taustalla.

Kun itse aloitin musiikkiharrastuksen 70-luvun alkupuolella, olivat tuntemani "oikeat" ammattikiipparistit lopen kyllästyneitä Hammondeihinsa (harvalla tosin oli), WLM:iinsä, klavinetteihinsa, Rhodeseihinsa, Wurlitzereihinsa, koska ne olivat niin rajoittuneita. Jos tavoitteena oli loihtia levyjen sointimaailma keikalla edes osapuilleen, niin tuohon aikaan siitä yleensä jäätiin todella kauaksi. Silloin "levy oli levy ja live oli live", todellakin! Ne harvat, joilla 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa oli varaa polyfoniseen Oberheimiin, Prophet 5:een tai Jupiter 8:iin, yrittivätkin sitten heti vääntää niistä edes siedettäviä brasseja ja jousia... :)

Nyt sitten, jos joku haluaa olla todella kova kiipparisti-kalle, niin ilmoittaa heti kärkeen, että "mä soitan sit vaan urkuu ja rodesii, enkä mitään jousii tai brassei". Ajan siniaalto on siis varmaankin saavuttanut toisen aallonpuolikkaansa huippukohdan... :)

Itse olen nähnyt paljon hyviä soittajia soittamassa "huonoilla" soundeilla ja myös huonoja soittamassa "hyvillä" soundeilla. Enpä oikopäätä periaatetasolla lähtisi helposti heittämään kovin montaa soundia oletusarvoisesti roskikseen, kun kaikki sitten loppuviimein kuitenkin riippuu kaikesta, ainaskin aikas usein... :)

PS. Kuuntelin tässä päivänä muutamana pitkästä aikaa Robben Fordin levyä "Talk to your dauhter". Hieno levy ja komeasti vetelee Russell Ferrante, mutta aivan järkyttävä se Yamaha GS-1:sen (vai olikohan 2:sen) sähköpianosoundi! :) :) :)
"Ehke parempi mine kotona."
Leikari
12.10.2004 11:11:23 (muokattu 12.10.2004 11:36:20)
... kysyä, miks käytetään muovibrasseja ja lähinnä 12 kissalta kuulostavia synajousia. Ehkä se vois olla joku tyylijuttu, eli ne on tutun kuulosia. Niin ollaan aina tehty...eli ainaki 15 vuotta. ...

synatorvet on synatorvet - niitä on jo käytetty niin pitkään, että tosiaan kait kuuluvat jo ko. musiikkigenreen. Huvikseni katselen monesti kesäisin tv-2n Tulisuudelma -ohjelmaa. Aina siellä bändillä on joku triton soimassa - eihän niitä torvi-jousi-soundeja kukaan kait enää yritäkään uskotella aidoiksi - niillä on jo oma estetiikkansa. (itseoppineen urkurin soinnutus siirrettynä brasseihin - puhallinpuolella niin simppeleitä ei sovittaja keksisi kait vahingossakaan? )

vaan kyllä meikäläistäkin aina väliin kirpaisee kun tuolla automatkoilla kuuntelee noita iskelmäradioita ja välliin on niin kovin halvan kuuloisia levytyksiä tosi tökeröillä synatorvilla

luulenpa kyllä, että parin vuosikymmenen päästä iskelmän kuluttajat toteavat oikeista torvista ja jousista, että ne ovat aivan p...stä ;-)
Notefix
12.10.2004 11:58:10

Surun Pyyhit silmistäin...siin on hienot synabrassit!
Fuzzy Boner
12.10.2004 15:33:42
Vai niin......
Kiitoksia paljon mielipiteistä arvon kosketinsoittajat ja muutkin.

On tainnu multakin poppiluvat lähteä jo parikertaa.

"Notta perkele loppu se synatrumpetin soitto"
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
steelysam
12.10.2004 16:40:49

Hehheheh......
M.i.k.key
12.10.2004 21:16:55

HOHO, ei toivoa minullakaan
My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Rantsu
12.10.2004 21:40:26
HOHO, ei toivoa minullakaan

"Viimeksi käyttänyt sitä paljon jousi ja puhallinäänien soittamiseen---"

Tästä on pakko vielä muistuttaa. Aika raskauttavaa poppisoittajalta.
M.i.k.key
12.10.2004 21:53:40
"Viimeksi käyttänyt sitä paljon jousi ja puhallinäänien soittamiseen---"

Mut tota ei voi laskea, mukana oli oikeita puhaltimia ja jousia
Fuzzy Boner
12.10.2004 21:56:43

ei ole syy
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
Rantsu
12.10.2004 21:59:18

Sehän on sitten vieläkin tuomittavampaa mennä sekaan myrkyttämään konesoundeilla!!!
M.i.k.key
12.10.2004 22:02:19
Mä lopetan nää hommat...
teroyk
13.10.2004 16:32:58
miks käytetään muovibrasseja ja lähinnä 12 kissalta kuulostavia synajousia. Ehkä se vois olla joku tyylijuttu, eli ne on tutun kuulosia. Niin ollaan aina tehty...eli ainaki 15 vuotta. Hammond fillit sellasessa perushutussa ei ehkä kuulu siihen juttuun. Ja oikeet tulee kalliiksi...
Tuntuu että verrattuna 80-luvun lopun aikoihin studiohommissa käytettäisiin enemmän livejousia.

Se on ehkä tyyli juttu, kun kuitenkin Kurzin K2000:sta lähtien on alkanut saamaan kohtuullisia synäjousia kiippareista.
Ei silti 80-alussa oli aikamoisia viulukoneita, mutta ne unohdettiin jonnekkin 80-luvun loppuun mennessä...tosin U96:n kaivo techno-jutuissaan 90-luvun alussa niitä esiin aika mallikkaasti.
Mut mustakin tuntuu, että nyt on herätty jotenkin uudestaan livejousiin ja huomattavasti tyylikkäämmin pienellä orkalla...ja minä en etes moittis noita pienelleorkalle tehtyjä sovituksia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)