Aihe: Vox AC30, Fender Hot Rod Deluxe, Peavey classic 50
1 2 3
Chemo
12.10.2004 09:20:44

Vox on vox mutta luottaisin kyllä enemmän pienempiin putiikki firmoihin kuten DR Z, Matchless jne.

Hank Marvinkin on muuten myöhempinä aikoinaan soittanut Matchlessilla.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Rämppy
12.10.2004 09:42:14
Nuista sitä pitäisi valita vahvistin. Ehdottakaa. Olen testannut Fenderiä. Kuulosti hyvältä. Soitan rautalankaa. Fenderissä loistava kaiku jolla soitin musaliikkeessä. Ehdottakaa myös muita putkivahvistimia. Menee bändisoittoon. Piste.

Itsekin väännän rautalankaa, mutta myös rosoista rokkia sekä erilaista blues-johdannaistakin tulee soitettua. Mää olen jämähtänyt Fenderin perinteisiin malleihin, viimeiset 7 vuotta olen käyttänyt Twin Reverbiä. Myös Super Reverb ja Vibroverb ovat erittäin hyviä. Niissä on oikeilla putkilla hieno kuulaanlämmin soundi, riittävästi puhdasta headroomia rautalankaan ja surffeihin sekä parasta laatua oleva jousikaiku. Yksinkertaisuudessaan erittäin monipuolisia koneita -efektipedaalien kanssa irtoaa vaikka mitä. Myös reissuet soivat hyvin, vaikka vahvistimet ovatkin painetuille piirilevyille rakennettuja mikä vähentää huoltoystävällisyyttä. Käytettyjä silverface-malleja (esim. 70-luvun alusta) löytää vielä järkihintaankin -sellaisen kun huollattaa kunnolla, niin siinä on kompoa koppuelämäksi. Reissuet ovat uutena aika hinnakkaita ja alkuperäiset 60-luvun blackface-mallit hirmuhintaisia (ja harvinaisia).

Vox AC30 on niinikään upea vahvistin. Varmasti sopii rautalankaan. Myös hienoa rososoundia irtoaa jopa ilman pedaalejakin (tosin ääntäkin sitten piisaa), mikä ei onnistu Twin Reverbillä. AC30:en vib-tremolohärdelli on lajissaan maailman hienoin. Käyttövarmuudeltaan Voxi ei munsta ole Fenderin luokkaa, joka onkin pomminvarma laite. Ainakin tuttavapiirissä vanhoista vokseista ajoittain jopa pöllähtelee käyttösavuja, mutta aina ne on saatu kuntoon helposti. Nykyinen reissuekin kuullostaa hyvältä, mutta kannattaa karttaa ainakin 80-luvun lopun Rose Morris -reissueita. Reissueta on myyty ainakin kahdella eri kaiutinvaihtoehdolla: Celestion Greenbackeilla ja Blue Speakereillä. Bluella varustettu on huomattavasti kalliimpi, mutta monien mielestä rautalankaan selvästi parempi. Greenbackeja on suosittu rosoisemmassa rokkimeiningissä. Eri tavalla hyviä.
Kaikki edellämainitut ovat sellaisenaan riittävän äänekkäitä bändisoittoon -ainakin rautalankaan.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
ReBeat
12.10.2004 12:52:15

Suomesta ei taida saada, mutta tuolla ainakin on:
http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Amps/AmpPreisliste.html

Löytyy myös Matchless ja Victoria ym.
Kertosäkeet ovat hidasoppisia varten
Jucciz
12.10.2004 14:23:52
Kunnon Voxit maksavat helposti sen pari tonnia, ellei joku todellakin täysin tietämätön ole omaansa myymässä. Classic 50:n saattaa oikein hyvällä tuurilla saada käytettynä viiteensataan euroon. Samoin Hot Rod Deluxen: eli tässä vertaillaan kahta "suht normaalihintaista" laitetta sekä yhtä, joka on hinnaltaan noin nelinkertainen kahteen muuhun verrattuna.

Voxista saa mielettömän hyvät Vox-soundit (sopii ainakin rautalankaan), mutta soundiskaala on suppeampi kuin Peaveyssä ja Fenderissä, joten pitää tietää tarkasti mitä on vailla. Vox AC30 pitää ymmärtääkseni "luukuttaa" särölle, kun taas noista muista säröä saa vähän järkevämmilläkin äänenvoimakkuuksilla, joskin päätesäröön tarvitaan aina enempi meteliä, ellei ole mahdollista käyttää keinokuormaa.

Itselläni oli Classic 50 yli vuoden verran aktiivisessa keikka- ja kotikäytössä ykkösvahvistimena ja olin erittäin tyytyväinen. Joitakin pätkiä otin talteen, voitte kuunnella niitä täältä:
http://mp3.jucciz.com/peavey/

Classic:ia voin suositella hyvänä yleisvahvistimena oikeastaan mihin tahansa musiikkityyliin: perussoundi on miellyttävä ja taipuu erilaisten pedaalien avulla suuntaan ja toiseen vaivattomasti.

Makuasioitahan nämä...
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
goose
26.10.2004 23:40:52
HBM
Saundi on Fenderissä lämpimämpi ja pehmeämpi sekä keskialue korosteisempi kuin Voxissä.

Hyvän jutun olit kirjoittanut, mutta tämä pisti silmään, koska asia on mielestäni aivan toisin päin. Nimenomaan Voxissa soundi on lämpimämpi, pehmeämpi ja keskialue korostetumpi kuin fendereissä.

Oletko verrannut joitain tiettyjä vahvistimia keskenään? Mitkä speakerit Voxissa?
U2 - "How to Dismantle an Atomic Bomb" come out 23.11.04
maza
27.10.2004 02:02:36

... ja Vibrolux Custom olis mun ykköstäkyt ko. tehtävään.Maailmalla ne maksaa +/- 1000 eeroo...

Mulla oli just tommonen Custom Vibrolux Reverb vm. 2003 säädettävänä. En kyllä ainakaan noin suoraan uskalla suositella. Härvelissä ei voi itse säätää päätteen biasta (ei, ei edes trimmeriä sisällä, mitään..) joten modasin tuohon bias-potikan ja testijakit. Nyt onnistuu.

Anyway, härveli kohisee aivan törkeästi. Edes putkien vaihto ei auttanut. Ilmeisesti syypäänä on hiilikalvovastukset ja/tai piirilevykonstruktio. Kuulemma jos laittais alkuperäisessä mallissa olleen takaisinkytkennän päätteen ympärille, hiljenisi kovasti.

Lisäksi reverbissä ei ollut oikein munaa ja alkuperäiset Groove Tubesin putket (oikeasti Sovtekkejä) varsin mikrofonisia. Laitoin reverb-driveriksi Mullardin ECC81:n, ja jo alkoi kaikuakin löytymään.

Kyllähän tuossa hyvä soundi ja munakas tremolo on... en nyt kuitenkaan sitte tiedä. Pientä laittoa ainakin vaatii.
AoA
27.10.2004 08:27:12
Päädyin sellaiseen lopputulokseen, että tunsin saavani rahalle eniten vastinetta vanhassa Fenderissä: ostin 100 W Quad Reverbin vuodelta 1977.

Mahtanee olla sama kuin isovelilläni on, aika hieno peli tuntuu olevan.
-Anssi
HBM
27.10.2004 08:51:56
HBM

Hyvän jutun olit kirjoittanut, mutta tämä pisti silmään, koska asia on mielestäni aivan toisin päin. Nimenomaan Voxissa soundi on lämpimämpi, pehmeämpi ja keskialue korostetumpi kuin fendereissä.

Oletko verrannut joitain tiettyjä vahvistimia keskenään? Mitkä speakerit Voxissa?

Mulla tosiaan on (valitettavasti) Greenbackit omassa Voxissani. Olen kuullut, että noissa Blue-speakereissa olisi saundi tosiaan keskivoittoisempi, joten niitä mun on hankala kommentoida, kun ei ole omakohtaisia käyttökokemuksia.

Itse käytän Voxissa joko normal- tai vibtrem-kanavaa, joten vahvistimessa ei ole sävynsäätöihin käytettävissä kuin tuo "cut"-säädin, kun taas Fenderissä oli presence, bass, middle ja treble, joilla pystyi muokkaamaan saundia huomattavasti enemmän erilaisiin suuntiin. Ei sikäli, että pidän kyllä tuosta Voxin perussaundista enkä tässä käyttötarkoituksessa muita säätimiä siihen kaipaisikaan.

Vaikka joku on joskus väittänyt, että saundiero ei olisi valtava noiden Greenbackien ja Bluen välillä, niin joskus vielä kun rahatilanne antaa myöten vaihdan Voxiin ne Bluet :-)
Mikko Kankaanpää
27.10.2004 09:10:22

Anyway, härveli kohisee aivan törkeästi. Edes putkien vaihto ei auttanut. Ilmeisesti syypäänä on hiilikalvovastukset ja/tai piirilevykonstruktio. Kuulemma jos laittais alkuperäisessä mallissa olleen takaisinkytkennän päätteen ympärille, hiljenisi kovasti.

Vuoden 2003 vahvistin ja kohisee törkeästi? Hiilikalvovastukset ei kauheasti kohise, hiilimassavastukset sen sijaan kohisee... Piirilevykään ei kohinaan pitäisi kauheasti vaikuttaa. Ettei olisi joku anodivastus alkanut aiheuttamaan ylinmääräistä kohinaa?

Mikko
http://www.uraltone.com
killbill
27.10.2004 09:49:30
Tiedän kolme ihmistä joilla on Classic 30. Isoin operaatio mikä heillä on vuosien aikana tullut vastaan on ollut putkien vaihto. Ei kannata yleistää vaikka omassa tai kaverin vermeessä on jotain ongelmia ollutkin. Ni!

Ei kannata yleistää, juu. Mäkin tiedän itseni lisäksi kaksi joilla on on ollut Classic 30 vuosia. Hyvin on toiminu kaiken aikaa. Ja ovat olleet myös melko ahkerassa keikkakäytössä kaikki. Vain putkien vaihtoa normaalisti on tehty. Nii! :)
Rämppy
27.10.2004 09:54:29
tämä pisti silmään, koska asia on mielestäni aivan toisin päin. Nimenomaan Voxissa soundi on lämpimämpi, pehmeämpi ja keskialue korostetumpi kuin fendereissä.

Molemmissa on lämmin ja pehmeä soundi, mutta eri tavalla.
Vintage-tyyppisissä Fendereissä soundi on tyypillisesti lämmin ja pyöreä, mutta samalla raikas. Aika vaikea kuvailla.
Vox AC30-soundissa on enemmän brittiläistä kulmaa, eli sellainen tietty terä siellä pyöreyden keskellä on (olisiko attakki hyvä vierasperäinen sana). Onpas vaikea selittää soundia sanallisesti...

Oma kokemukseni on, että wanhoissa tai reissue -putkifendereissä tuskin koskaan tarvii säätää trebleä yli neloselle, jos namiska on bright-asennossa. Eli trebleä kyllä löytyy enemmän kuin lääkäri määrää, jos potikka on liian isolla.
Feggy
27.10.2004 11:29:45

Oma kokemukseni on, että wanhoissa tai reissue -putkifendereissä tuskin koskaan tarvii säätää trebleä yli neloselle, jos namiska on bright-asennossa. Eli trebleä kyllä löytyy enemmän kuin lääkäri määrää, jos potikka on liian isolla.

Jep. Itse pidän yleensä namiskan juuri ei-bright asennossa ja silti riittää sellainen vitonen treblessä. Kyseessä siis Twin reverb.
Less is more.
Kitarasankari
27.10.2004 14:52:18
itellä fenkun hot rodi on ainakin pelittänyt loistavasti, nyt kuitenkin siirryn nuppi-kaappi-yhdistelmään, joten osta minulta Fenderi. pitäähän sitä nyt vähän mainostaa =)
Jazz is not dead...it just smells funny...SD:n pickup booster myynnissä!!
AoA
28.10.2004 09:51:10
Jep. Itse pidän yleensä namiskan juuri ei-bright asennossa ja silti riittää sellainen vitonen treblessä. Kyseessä siis Twin reverb.

Joo ei tuota bright asentoa tule pahemmin käytettyä, ilman sitäkin riittää treble alle puolen välin. Fendereissä ilmeisesti siis tuota trebleä riittänee.
-Anssi, Stiff Flavor
Rämppy
28.10.2004 14:49:30
Joo ei tuota bright asentoa tule pahemmin käytettyä, ilman sitäkin riittää treble alle puolen välin. Fendereissä ilmeisesti siis tuota trebleä riittänee.

Heh, fenderit on kuuluisia siitä, että treblen suhteen säätövara ei lopu kesken. Mulla on Twin Reverbissä namiska Bright -asennossa ja treble suunnilleen kolmosella. Ja kanavana ns. tremolokanava.
HBM
28.10.2004 15:03:25
Heh, fenderit on kuuluisia siitä, että treblen suhteen säätövara ei lopu kesken. Mulla on Twin Reverbissä namiska Bright -asennossa ja treble suunnilleen kolmosella. Ja kanavana ns. tremolokanava.

Onko muuten tuossa Twin Reverbissä paljon eroa saundillisesti tremolo- ja normal-kanavilla?
Edward
28.10.2004 15:06:30

Nii! :)
Vittu se on NI! Eikä mikään nii...
I'm just asking - Olen vain persekuningas
Rämppy
28.10.2004 15:11:24
Onko muuten tuossa Twin Reverbissä paljon eroa saundillisesti tremolo- ja normal-kanavilla?

Ei dramaattista eroa. Tremolo-kanava on hieman kirkkaampi ja ehkä aavistuksen ohuempi. Ja siihen saa tietenkin kaikua ilman vippaskonsteja.
Feggy
28.10.2004 15:47:33

Ei dramaattista eroa. Tremolo-kanava on hieman kirkkaampi ja ehkä aavistuksen ohuempi. Ja siihen saa tietenkin kaikua ilman vippaskonsteja.

Ja luovalla johdon käytöllä nuo kanavat voi yhdistää.
Less is more.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)