Aihe: Jos rakentais fender champin
1
herra47
11.10.2004 19:52:15
Onko kellää tietoa mistä sais muuntajat helpoiten ja halviten. 320 V tarvis saada jotenkin kikkailtua ja sit toi kaiutinmuuntaja on mysteeri.

kytkis:
http://www.ampwares.com/ffg/schem/champ_5e1_schem.gif
Jymi
11.10.2004 20:29:51 (muokattu 11.10.2004 20:38:25)
Onko kellää tietoa mistä sais muuntajat helpoiten ja halviten. 320 V tarvis saada jotenkin kikkailtua ja sit toi kaiutinmuuntaja on mysteeri.

Hyvän verkkomuuntajan saa vaikka elfasta. (www.elfa.se)
Pistä sivun hakuun tuotenumero 56-003-09.

Itse tein oman el84 pääteputkisen pikkukombon juuri tuolla muuntajalla. Anodijännitettä tulee tasasuunnattuna sopivat 320V ja virtaa (120 mA) riittää vaikka tweed deluxeen eli kahdella pääteputkella olevaan vahvistimeen tarvittaessa.

Minun väsäämä pikkuvahvistin löytyy osoitteesta http://koti.mbnet.fi/jyrkira/Vahv2.htm

Hyvä puoli tuossa muuntajassa on myös se, että siinä löytyy hehkujännitteet sekä 6.3 että 5 voltille. Eli jos haluaa tehdä tasasuuntauksen putkella, niin sekin onnistuu.

Sopivan päätemuutajan (eli kaiutinmuutaja) saa tilaamalla jostain tai vaikka vanhasta putkiradiosta. Pitää vain katsoa että putkiradion päätemuunjana on EL84, niin sitä voi hyvin käyttää myös champpiin. Tuossa itserakennetussa on kirppariradion päätemuuntaja. Maksoi jotain 18e se radio.

Yksi hyvä paikka muuntajien ostoon on myös http://www.tubeampdoctor.com/
herra47
11.10.2004 20:57:40
Kiitoksia... vois vaikka harkita ton muuntajan ostoa kun ei oo hintakaan hirvittävä.
Mites mä saan tosta 320 kun spekseissä oli 260-0-260V? Eikö toi vahvistin haukkaa enempää virtaa kuin reilu 100mA, luulis et paljon enämpi?
Onko välii jos päätemuuntaja on laitteesta jossa on EL84, kun champissa pääteputki on 6V6GT?
pjl
11.10.2004 21:23:19

iso jännite pieni virta... teho on yhtäkuin U*I ;)
G-mies
11.10.2004 21:43:22
Minun väsäämä pikkuvahvistin löytyy osoitteesta http://koti.mbnet.fi/jyrkira/Vahv2.htm

Hauskan näköinen! Sattuisiko sinulla olemaan kuvia sisuskaluista?
"Every breath you take, every move you make, I'll be watching you. That's police talk." -Sledge Hammer
maza
11.10.2004 22:16:20

Kiitoksia... vois vaikka harkita ton muuntajan ostoa kun ei oo hintakaan hirvittävä.
Mites mä saan tosta 320 kun spekseissä oli 260-0-260V? Eikö toi vahvistin haukkaa enempää virtaa kuin reilu 100mA, luulis et paljon enämpi?
Onko välii jos päätemuuntaja on laitteesta jossa on EL84, kun champissa pääteputki on 6V6GT?

Kun tasasuuntaat 260 volttia, saat siitä diodilla lähemmäs 370 v (neliöjuuri 2 * jännite)
Putkitasurilla jännite hiukkasen tippuu, joten homma toimii erinomaisesti. Tuo mainittu muuntaja on turhankin järeä; tuollaisessa styrkassa ei ole mielestäni mitään järkeä käyttää putkitasuria - ei vaikuta A-luokan kytkennässä soundiin mitenkään (jollei sitten halua rakentaa 1:1 kopiota).

Noin pienitehoisen styrkkarin kanssa ei kylläkään ole mikään ongelma hoitaa tuota jännitteen pudotusta vaikka 5 tai 10W vastuksella. Anyway, hyviä muuntajia ja hyviä neuvoja saa myös www.uraltone.comin takaa löytyvältä Mikko Kankaanpäältäkin. Elfan muuntajista mulla ei ole kokemusta, mutta Mikko myy Suomessa tehtyjä Muuntosähkön verkkomuuntajia, jotka ovat todella hyvälaatuisia. Samaten löytyy Champpeihin sopivia pätiköitä.

Päätemuuntajaksi 6V6:lle ja EL84:lle käy sama. Käytännössä ei ole nimittäin kovinkaan tarkkaa tuo päätemuuntajan valinta (instrumenttivahvistinkäytössä).
Eikä niillä jännitteilläkään niin paljoa väliä ole, kunhan vaan pitää huolen, ettei putkia biasoi liian kuumaksi.

Jymi, kivan suomalaisen oloinen pikkucombo :)
Jymi
11.10.2004 22:17:44 (muokattu 11.10.2004 22:17:55)

Elfan hintoihin tulee vielä alv päälle. Nostaa tota hintaa reilulla kympillä että ota tämä huomioon.

Katsos sitä champin kytkentäkaaviota, niin selviää tuo toision kytkentä. Kytkiksessä tuo muuntajan oikealla puolella oleva putki on tasasuuntausputki. Tuo 260-0-260 tarkoittaa jännitteitä vaihtosähkönä. Eli tuo kytketään siten, että 260 karvat kytketään tasasuuntausputkelle ja 0 karva maahan. Tasasuunnatusta jännitteestä putken toisellepuolelle tulee aika lailla 320V tolla muuntajalla. Ja tasasuuntausputkeksi laittaisin 5AR4:n. Sitä taitaa olla helpompi löytääkkin.

6V6 ja EL84 toimivat kyllä samalla muuntajalla eli jos löydät jonkun putkiradion sisältä EL84:n, niin 6V6 toimii kyllä sillä.

Voisin kyllä tosiaan joku ilta ottaa kuvia ton vahvistimen sisuskaluistakin.
maza
11.10.2004 22:31:21

Noh, jos putkiradion löytää, niin ei ole mitään syytä olla käyttämättä myös putkiradion verkkomuuntajaa! Noissa on toisiot usein 250V tienoilla, joten jännitettä joutuu tiputtamaan vastuksilla.

Anyway, mikäli mielessä ei ole vahvistimen päivitysaikeita, niin itse ottaisin noista Elfan muuntajista tuon keskimmäisen (-06) ja hoitaisin tasasuuntauksen diodeilla (kuten sanottu, soundillista eroa EI ole A-luokan vahvistimessa, vaikka miten luukuttaisi!). 235*1.414 n. 330 volttia, joka on riittävän lähellä. Ja diodisillan jälkeen vaikka 100 ohm, 5W vastus niin ollaankin jo käytännössä skeman jännitteissä.

Kestävämpää, helpompaa (no, mielipidekysymys) ja ainakin reilusti halvempaa.
Jymi
12.10.2004 00:46:25 (muokattu 12.10.2004 00:53:14)
Joo oot ihan oikeassa että tuo keskimmäinen riittää champpiin ihan hyvin. Nuo elfan muuntajat on halvimpia mitä oon tähän käyttöön uusista muuntajista löytänyt. Yleensä kun jostain kitaran osia myyvistä liikeistä kyselee tai katselee, niin hinnat verkkomuuntajille alkaa 100e:n paikkeilta pieniinkin vahvistimiin.

Itse valitsin tuon isoimman elfamuunjan, koska siinä löytyy se 5V:n lähtökin. Tiedän ettei se tasasuuntausputki juurikaan vaikuta saudiin näillä kytkennöillä, mutta kun ne on niin kivan näköisiä hehkuessaan. Niistä tulee paljon enemmän hehkua kuin esim pääteputkista =)

Ja toinen syy oli, että tuossa riittää puhti kahteenkin pääteputkeen. Minä kun oon tämmöinen kokeilija, niin siihen piti olla varaa jos iskee into rakennella jotain joku ilta.
Mikko Kankaanpää
12.10.2004 08:35:44

Deluxe "kloonisi" näyttää erittäin mielenkiintoiselta. Saako kysyä minkä tyyppinen kytkentä on särökanavassa entä miten hoidit kanavanvaihdon?

Tekemäsi chassikset ovat TODELLA hyvä näköisiä. (et haluaisi tehdä minulle muutamaa.-))

Juuri tein deluxe kloonin ilman kaikua tai tremoloa ja soundi on kyllä erinomainen. Yllättää positiivisesti joka kerta, niinkuin aidot deluxe reverb:kin!!

Mikko
http://www.uraltone.com
Jymi
12.10.2004 18:11:06 (muokattu 12.10.2004 21:47:22)
Deluxe "kloonisi" näyttää erittäin mielenkiintoiselta. Saako kysyä minkä tyyppinen kytkentä on särökanavassa entä miten hoidit kanavanvaihdon?

Särökanava on kolme triodiastetta ennen vaiheenkääntöputkea. Normaali BF tone stäkki ja muiden triodiasteiden välillä sopivaksi kokeiltuja R-C kytkentöjä. Särökanavan volume on sijoitettu vaiheenkääntöputken jälkeen. Tiedät varmaan kytkennän. Rele katkaisee volume potikan pois pelistä puhtaan kanavan ollessa päällä mikä onnistuu, koska potikka on ikään kuin rinnan kytkettynä siinä.

Aikani haeskelin komponenttiarvoja ja nyt siitä saa telecasterin kanssa hyvän rouhean komppisärön johon olen kyllä tyytyväinen. Ei se tietenkään samalta kuulosta kuin tuo vahvistin päätesärölle ajettuna, mutta toimii.

Niin ja tässä linkki, että muutkin tietävät mistä vahvistimesta puhutaan http://koti.mbnet.fi/jyrkira/Tuikku.htm

Lähtökohtana vahvistimen rakentelussa pidin, että puhdas kanava on deluxe reverbistä, eikä kanavanvaihto releet katkoisi sitä signaalitietä ollenkaan. No sen verran piti antaa periksi, että ensimmäisen triodiasteen jälkeen signaali vaihtuu releellä eri reiteille.

Tekemäsi chassikset ovat TODELLA hyvä näköisiä. (et haluaisi tehdä minulle muutamaa.-))

Ei kyllä löydy intoa alkaa noita tehtailemaan. Mutta...

Suurin vaiva noita tehdessä on säätöjen tekeminen. Sen jälkeen niitä kyllä paukuttaa samalla vaivalla useammankin. Että JOS joskus tulee vielä oma projekti, johon teen chassista, niin katotaan sitten jos samalla syntyis joku ylimääräinen. Mutta ei pidetä sovittuna.

Juuri tein deluxe kloonin ilman kaikua tai tremoloa ja soundi on kyllä erinomainen. Yllättää positiivisesti joka kerta, niinkuin aidot deluxe reverb:kin!!

Mikko

Joo nuo on kyllä hyvän kuuloisia vehkeitä
herra47
12.10.2004 20:32:01
Kiitoksia erittäin paljon, vinkit auttoi ja rohkenen alkaa jossain vaiheessa rekentelemaan.
Mikko Kankaanpää
12.10.2004 22:21:17

Kiitokset vastauksesta.

ei kyllä löydy intoa alkaa noita tehtailemaan. Mutta...

Suurin vaiva noita tehdessä on säätöjen tekeminen. Sen jälkeen niitä kyllä paukuttaa samalla vaivalla useammankin. Että JOS joskus tulee vielä oma projekti, johon teen chassista, niin katotaan sitten jos samalla syntyis joku ylimääräinen. Mutta ei pidetä sovittuna.

Vähän puolitosissani heitinkin tuon. Vaikka mieluusti niitä ostelisin kohtuuhinnalla, mutta eipä taida kohtuuhinnalla noita mistään irrota.-)

t,
Mikko
http://www.uraltone.com
moikki
16.10.2004 17:32:17
Kiitokset vastauksesta.

Vähän puolitosissani heitinkin tuon. Vaikka mieluusti niitä ostelisin kohtuuhinnalla, mutta eipä taida kohtuuhinnalla noita mistään irrota.-)

t,
Mikko

Onko tuo UralTone Jr vahvistin miten vaikea rakentaa? Että onnistuuko tämmöiseltä amatööri rakentajalta. Olen kyllä tehnyt aika paljon elektroniikka töitä.
Let`s rock like fuck! by Mike Monroe
maza
16.10.2004 21:16:42

Onko tuo UralTone Jr vahvistin miten vaikea rakentaa? Että onnistuuko tämmöiseltä amatööri rakentajalta. Olen kyllä tehnyt aika paljon elektroniikka töitä.

Onnistuu. Ei tuottane vaikeuksia, jos olet tehnyt elektroniikkahommia. Minä tein reilu vuosi sitten ekan styrkkarin, kolvaillut olin jonkin verran. Hyvin onnas.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)