Aihe: Nivelote?
1
Klezberg
11.10.2004 19:39:07

Olen lueskellut noita juttuja täällä ja on tullut selväksi tuo ranneotteen suositeltavuus.

Kuitenkin 70-luvulla kitaraan ensi kerran tutustuneena muistelin että Ilpo Saastamoisen Kitarakirja selitti myös vaihtoehtoisen nivelotteen. Onko tämä jossain välissä kokonaan tuomittu? Pinsettiotetta tuossa on paljon parjattu mutta ei tullut aivan selväksi mitä sillä tarkoitetaan. Saastamoinen kyllä tuomitsee otteen jossa plektra puristetaan suorana olevien etusormen ja peukalon väliin, minkä minäkin ymmärrän. Nivelotteessa etu- ja keskisormen nivelet taipuvat ja niillä voi liikuttaa plektraa.
Krice
11.10.2004 21:58:03

Pinsettiotetta tuossa on paljon parjattu mutta ei tullut aivan selväksi mitä sillä tarkoitetaan.

Kai sitä, että plektraa pidetään etusormen ja peukalon päiden välissä. Hetfield tekee niin, mutta ei vaikuta paljoa haittaavan, päinvastoin.

Nivelotteessa etu- ja keskisormen nivelet taipuvat ja niillä voi liikuttaa plektraa.

Siis liike lähtee sormista? Niinikään ihan mainio tekniikka, varsinkin nopeissa tilukohdissa.
Krice
12.10.2004 00:50:55

ynkkä tekee noin..

Taitaa muuten olla syy miksi Yngwie ei ole kovin nopea kitaristi. Itse olen "hiukan" jämähtänyt tuohon tekniikkaan kun en ole alusta asti käyttänyt rannetta.
Evil-Chuck
12.10.2004 10:40:30
Taitaa muuten olla syy miksi Yngwie ei ole kovin nopea kitaristi. Itse olen "hiukan" jämähtänyt tuohon tekniikkaan kun en ole alusta asti käyttänyt rannetta.

Hä, Yngwie ei nopea? Eiks Yngwie ihan ranteella runkkaa?
Krice
12.10.2004 11:58:38

Hä, Yngwie ei nopea? Eiks Yngwie ihan ranteella runkkaa?

Kyllä se vähän ranteellakin varmaan, mutta olen monesti harmitellut sitä, että olen yhtä hidas kuin Yngwie. Sitten joutuu turvautumaan sellaisiin vilppitekniikoihin kuin pulloff-hammeron -skaalajuoksutukset ja sweepit, joissa plektrakäden tilutusnopeus ei ole niin tärkeää.
Herra Rapu
12.10.2004 12:01:52

Kyllä se vähän ranteellakin varmaan, mutta olen monesti harmitellut sitä, että olen yhtä hidas kuin Yngwie. Sitten joutuu turvautumaan sellaisiin vilppitekniikoihin kuin pulloff-hammeron -skaalajuoksutukset ja sweepit, joissa plektrakäden tilutusnopeus ei ole niin tärkeää.

Meikäki on harmitellu monesti sitä, että oon yhtä läski ku Ynkkä.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Kakemakeväke
12.10.2004 12:11:54
Kai sitä, että plektraa pidetään etusormen ja peukalon päiden välissä. Hetfield tekee niin, mutta ei vaikuta paljoa haittaavan, päinvastoin.

Itse asiassa, pakko korjata, Hetfield pitää plektraa etu-, keskisormen ja peukalon päitten välissä. Mikäli siis puhumme James Hetfieldista.
Itse käytin/käytän tuota otetta monissa riffeissä, joissa vaaditaan nopeaa alaspäin suuntautuvaa hakkausta, koska siitä tulee mielestäni enemmän voimaa iskuun.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
Krice
12.10.2004 12:17:49

Itse asiassa, pakko korjata, Hetfield pitää plektraa etu-, keskisormen ja peukalon päitten välissä. Mikäli siis puhumme James Hetfieldista.

Ei, tarkoitin Asidonhopos Hetfieldiä.. no.. ei vaiskaan, mutta pinsettiote silti, eli kauhea juttu. No ei vais, se on sama miten sitä plektraa pitää kunhan se tuntuu ittestä hyvältä.
rokkirami
12.10.2004 18:19:50 (muokattu 12.10.2004 18:21:08)
Itse olen lukenut myös tuon saastamoisen kirjan, ja kokeillut tuota nivelotetta. Sillä on nopea tilutella skaaloja, mutta se on jotenkin epätarkempi kuin perinteinen rannetekniikka. Myös vaihto komppauksesta yksittäisten kielten soittoon on jotenkin kömpelöä.

Hyvä kirja tuo kyllä on.
85423321
12.10.2004 18:48:44
Meikäki on harmitellu monesti sitä, että oon yhtä läski ku Ynkkä.

Eräästä keskustelusta poimittua, jossa väiteltiin Paul Gilbertin ja Yngwien nopeuksista:

"No, Yngwie is fatser!!!"
George W Bush: "I know the human being and the fish can coexist peacefully."
zapster
14.10.2004 14:52:09
Joo, Steve Morse on kans ihan surkee soittamaan plekulla kun pitää plekua ihan oudosti.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." -Hunter S. Thompson
moottorisaha
15.10.2004 00:47:59

Mä ainakin useimmiten pitelen plekua kolmella sormella. Suhteellisen normaali perusote, ja sitten keskisormi vielä tukee sieltä plektran takaa. On erityisen hyvä nopeaan ja jämäkkään riffittelyyn, koska pleku on tuettu myös aivan takaa, joka estää ylimääräisen "heilumisen".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)