Aihe: Tarpeelliset bassoefektit.
1 2 3 4 5
SaBer
10.10.2004 16:52:19

Vai transistoria..? (nusnus)

Useimmiten vastusta. Niinkuin tuossa Aphexin tekstissäkin sanotaan...

Mitäs muuten basistit olette mieltä oktaavipedaalista bassoefektinä? Ainakin näin rumpalin korvaan kuulostaa todella hyvältä semmonen sopiva särö+oktaavi-yhdistelmä.

Oktaavi alaspäin on sopivasti käytettynä rok. Silloin täytyy kylläkin soittaa aika korkealta, muuten menee ihan mössöksi.
Kaikki riippuu taas biisistä. Pienessä kokoonpanossa voi kuulostaa useinkin hyvältä, mutta jos on enemän soittajia, on kokonaissaundin pilaaminen todennäköisempää.
Paras käyttö oktaaverille on mielestäni se, kun soittaa oktaavia korkeammalta kuin normaalisti soittaisi ja antaa oktaaverin hoitaa sen "perusäänen". Vähän niinkuin oktaavi-ylös-efekti, mutta luonnollisemman kuuloinen.
"En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies
pardy
10.10.2004 17:06:23

Oktaavi on aika spesiaali-efekti bassolle IMO. Jos on rahaa törsätä niin miksei, muttei se mikään kauheen hyödyllinen loppujenlopuks olis.

Ite diggaan ihan mahottomasti oktaavista. Yhessä meijän poppoon biisissä piän melkee koko biisin ajan oktaavia päällä (paitsi kertsissä) koska muuten biisi kuulostaisi liian tyhjältä. Se on just semmonen vähän hämy-biisi että se vaatii ulottuvuutta, ja oktaavilla sitä siihen just hyvin saa.

Senkin käyttäminen on vaan lähinnä asenteista ja mielikuvituksesta kiinni. Jos osaa käyttää (hyvällä maulla), niin erittäinkin hyödyllinen, jos ei, turha.
Vox citharae non altarum vocum pulchra est.
SaBer
12.10.2004 09:33:03

Niin, tuosta oktaaverista. Parhaimmillaan se on ylöspäin, kun bassolla on jokin tärkeä melodialinja, jonka pitäisi tulla esiin kaiken muun seasta.

En ole koskaan kuullut luonnollisen kuuloista oktaavi ylöspäin efektiä. Onko sellaisia? Itse käyttäisin oktaaveria edellisessä kirjoituksessani mainitsemalla tavalla. (Jos siitä selityksestä mitään selvää sai...)
"En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies
atoni
12.10.2004 11:07:02

En ole koskaan kuullut luonnollisen kuuloista oktaavi ylöspäin efektiä. Onko sellaisia? Itse käyttäisin oktaaveria edellisessä kirjoituksessani mainitsemalla tavalla. (Jos siitä selityksestä mitään selvää sai...)

Oisko Akai:n Unibass semmoinen
hemmo
12.10.2004 11:55:31

Heh, olen ratkaissut ko. ongelman siirtymällä ylärekisterisoittoon normioktaaverin käyttöönoton myötä. Silviisii.
?
Johannes_t
12.10.2004 12:13:52

Heh, olen ratkaissut ko. ongelman siirtymällä ylärekisterisoittoon normioktaaverin käyttöönoton myötä. Silviisii.

Se on sitä logiikkaa, kato. :D
SaBer
12.10.2004 12:28:49

Sitähän juuri yritinkin selittää... Paras ratkaisu olisi 8-kielinen basso. Jos vain olisi rahaa...
Listen
12.10.2004 13:30:22
Joskus soittelin treenikämpällä ollutta nauhatonta bassoa flanger-pedaalin läpi, kuulosti hyvältä. Muuten ei ole juuri kokemusta bassoefekteistä... Kompressorin varmaan hommaisin ensimmäiseksi.
Pitsa
12.10.2004 18:43:08
Tähän mennessä paras bassoefekti on ollut olematon sellainen. Eli ei kuulu kamperepertuaariini bassoefektit.

Ei nyt turhuutta, mutta ei mun juttu.
Ei me tämmösiä
rullahiiri
20.10.2004 03:44:24
Kuinkas moni teistä käyttää chorusta?
Tuli vaan mieleen kun bändin kanssa äänitettiin muutaman biisin bassoraidat ja kitaristi keksi kokeilla laittaa chorusta ja soundista tuli sellainen että melkein alkoi etumus pullottamaan kun kuullosti niin hyvältä. :D
Onko tosta Marshall SV1 Supervibe Chorus Pedalista mihinkään jos sellaisen bassolle hankkisin vai suositteletteko jotain muuta merkkiä?
Pitää musiikkiliikkeessä käydä tietysti kokeilemassa, mutta nyt lähiaikoina ei oo oikein aikaa käydä, joten jos vähän ennakkotietoa moisista efektipedaaleista saisi.

Marshallin särö ja kompura kaapista jo löytyykin, ja siihen kun sen choruksen vielä saisi, niin siinäpä taitaakin olla semmoinen perussetti jolla luulisi pärjäävän.
Tai no särö ei mikään pakollinen ainakaan mulle oo, kun on niin vähän ollu tarvetta sille.
Niskamies
20.10.2004 06:45:45
Pitää musiikkiliikkeessä käydä tietysti kokeilemassa, mutta nyt lähiaikoina ei oo oikein aikaa käydä, joten jos vähän ennakkotietoa moisista efektipedaaleista saisi.

Digitech Multichorus vaikutti hemmetin hyvältä chorukselta kun sitä testailin. Eiköhän sekin tule jossain vaiheessa hommattua.
Meitsi on meshissä.
Kieppi
20.10.2004 10:18:55 (muokattu 20.10.2004 15:22:26)
Mulla on EBS Unichorus. Olen sitä aina silloin tällöin käyttänyt, lähinnä "usvabiiseissä" tai sitten semmoisissa riffipätkissä, jotka menee selkeästi ylärekisteristä.

EBS:ään olen ollut tyytyväinen. Rakenne on tukeva ja toimintavarma.

Siinähän on myös flanger ja pitch modulation. Niistä en osaa sanoa noin käytettävyyden näkökulmasta mitään. Kyllähän sieltä mielenkiintoisia saundeja saa.

EDIT: Myynnissä se on siksi, että uusia hankintoja on tuloillaan... tyytyväinen olen siis ollut.
balzary
20.10.2004 10:22:14

Onko tosta Marshall SV1 Supervibe Chorus Pedalista mihinkään jos sellaisen bassolle hankkisin vai suositteletteko jotain muuta merkkiä?

no eikös se sitten oo ihan bassolle sopiva jos alko kerran etumus pullottamaan?
poppamies
20.10.2004 13:31:18

Ei muuta kuin EBS MultiComp, ja siinä tubesim päällä...
"G-strings are for strippers"
pardy
20.10.2004 21:08:48

Ei muuta kuin EBS MultiComp, ja siinä tubesim päällä...

Aika hassua, kun soittelen omilla kamoillani, niin tuolla kompuralla ei ole juurikaan vaikutusta soundiin. (Tiedetään, eihän hyvän kompuran pidäkään vaikuttaa soundiin...) Mutta kun soittelin kaverin Hartke-stäkillä, niin sain siitä pois sitä epämiellyttävää kolinaa iskemällä tuon vehjeksen siihen väliin. Ja vetämällä kaikki vahvarin sävynsäädöt nolliin ja EQ pois päältä. Näin soundi oli erittäin miellyttävä, kolinasta ei ollut tietoakaan. Ja päällä oli nimenomaan tuo tubesim-moodi.

Eli tällä tavalla osoitti tarpeellisuutensa minulle. Nyt totean sen olevan järkyttävän hyvä vehje, muuten olisin ehkä vain todennut että "ei se nyt niin kummoselta kuulosta".

Äänitykset ovatkin sitten asia erikseen. Kun vetää tämän pelin läpi suoraan linjaan, niin ei voi mennä metsään.

Ai niin... Se kolmen kuukauden karanteeni. No, ajatelkaa että tämä oli puolueetonta faktatietoa vehkeestä , ei kehumista.
Vox citharae non altarum vocum pulchra est.
Tana
26.10.2004 17:31:38

Minulla on myös tuo multicomp, ja jos siinä laittaa comp/limitin yli klo 12 - asennon niin alkaa kuulua lievää huminaa, joka kyllä häiritsee sitten.

Oisko tähän mitään ratkaisua? ku jos pitää sen comp/limit - potikan kovin pienellä, niin mitäs hyötyä kompressorista sitten on?
Bookayasha!
chief
26.10.2004 19:06:43
Minulla on myös tuo multicomp, ja jos siinä laittaa comp/limitin yli klo 12 - asennon niin alkaa kuulua lievää huminaa, joka kyllä häiritsee sitten.

Oisko tähän mitään ratkaisua? ku jos pitää sen comp/limit - potikan kovin pienellä, niin mitäs hyötyä kompressorista sitten on?

Ei tuo ihan normaalilta kuulosta. Onkos sulla paljon gainia päällä?

Joskus pelkkä lievä kompressio riittää.
Häh?
Tana
26.10.2004 19:10:40

Ei tuo ihan normaalilta kuulosta. Onkos sulla paljon gainia päällä?

Joskus pelkkä lievä kompressio riittää.

Nyt basisti - puoli nousi totaalisesti pintaan!

Todellakin piti sanomani että Gain - potikka, eikä comp/limit - vastaava. Tajusin viestin kirjoittamisen jälkeen kyseisen seikan ja kyllä nolotti.

Mutta kai gainiakin pitäisi voida laittaa yli kello kahdentoista ilman huminoita?
Bookayasha!
chief
26.10.2004 19:15:52
Miksi sä niin paljon tarvitset gainia? Se kompurahan kompensoi sen signaalitason jotakuinkin hyvin. Mulla on gaini yleensä siinä klo 8-9 paikkeilla, eli se ei juuri boostaa signaalitasoa.
Häh?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)