Aihe: Paras kondristi.
1 2 3
Karlsson
05.10.2004 09:23:54
Tällä ukot ylistelee Eddie Gomezia ja John Patituccia. Kuunnelkaas nyt vähän kriittisemmillä korvilla! Sen epäpuhtaampia kontrabasisteja on vaikea löytää suhteessa siihen, millaiseen asemaan nämäkin vesselit on maailmanlaajuisesti nostettu!

Onha se nyt ihan kauheeta jos se puuteri pääsee perseestä haihtumaan.
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
rogu
05.10.2004 11:01:49
Pori Jazz, oliskohan ollu 1998, paikkana kirjurinluoto, lavalla Medeski, Martin & Wood. Bassossa Chris Wood, aivan tajuton meininki ja show, sekä kontralla että sähkösellä...

Eli Chris Wood, ja totta kai Ray Brown, tyylikäs mies jonka näin seuraavana vuonna samalla lavalla (Ray Brown Trio)...

Lisätietoa Chris Woodista:
http://www.mmw.net/chris.jsp
Got This Thing On The Move!
Jeespox
06.10.2004 22:06:45
Juu, melkein kaikki mitä kontral soitetaa kuulostaa hyvält, tähän mennes parhaimman kontrabassosoolon oon kuullu Chick Corean 500 miles high à la Stanley Clarke, ja oon siinä ihan älytöntä komppaustakin, ja tietty koko piisi on sooloineen ehkä maailman paras. Mut siis niitä parhaimpiahan riittää! Siis parhaimpia piisejä, ei kontrabasisteja. Joo, eli Stanley on aika kovis!
Funkkia prkl!
erben
06.10.2004 23:56:40
Edgar Meyer.
Jalmus
07.10.2004 20:34:18
Onha se nyt ihan kauheeta jos se puuteri pääsee perseestä haihtumaan.

Voi olla, mutta mieluummin kuuntelen puhtaampaa soittoa, kuin sellaista joka tuntuu ohan munissa inhottavalta, kun on niin epäpuhdasta!
Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi.
rattledad
07.10.2004 22:56:44

Edgar Meyer.

Vetää hienosti jousella. Kantria (!) Pizzicatosoundi ei oikein säväytä, mutta ei ehkä ko. tyylilajissa pidäkään.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Karlsson
08.10.2004 09:42:47
Voi olla, mutta mieluummin kuuntelen puhtaampaa soittoa, kuin sellaista joka tuntuu ohan munissa inhottavalta, kun on niin epäpuhdasta!

No, ilmeisesti elämä on parasta kun se ei maistu miltään.

Enkä tarkota likaisia palleja ja suuseksiä tässä.
Jalmus
10.10.2004 20:00:57
No, ilmeisesti elämä on parasta kun se ei maistu miltään.

Ei. Satun vain arvostamaan osaajia. Yksi kontrabassonsoiton tärkeimpiä pointteja on sävelpuhtaus. Eihän kanootilla koskaan päästä 100% puhtauteen, mutta kyllä puhtaus silti pitäisi jokaisella kontristilla olla se lähtökohta. Miten soitto voisi muka kuulostaa hyvältä, jos heti peruslähtökodissa kusee?
Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi.
Karlsson
11.10.2004 08:43:10
Ei. Satun vain arvostamaan osaajia. Yksi kontrabassonsoiton tärkeimpiä pointteja on sävelpuhtaus. Eihän kanootilla koskaan päästä 100% puhtauteen, mutta kyllä puhtaus silti pitäisi jokaisella kontristilla olla se lähtökohta. Miten soitto voisi muka kuulostaa hyvältä, jos heti peruslähtökodissa kusee?

Sulla on varmasti sitten vaikeeta. Itse arvostan musiikissa kyllä ihan muuta kuin kylmää tekniikkaa. Eikä edes pikkusen pieleen soitetut jutut haittaa laina. Mä oon varmaa jotenki vammanen.

No, mun mielestä jazzbass jo kirjoitti olennaisen tästä aiheesta, joten antaa olla.
Karlsson
11.10.2004 15:43:08
Olen edelleenkin sitä mieltä, että puhtaus on yksi osa hyvää tekniikkaa. Mitä nopeilla sormilla tekee, jos niiden tuottamat äänet ovat jotain epämääräistä sinne päin- meininkiä??? Ei mitään.

Eikä muakaan haittaa pieni väärinsoitto, jos soitto noin ylipäätään on hyvän kuuloista. Lipsahduksia tulee joka ainoalle soittajalle. Mutta jossain on vika, jos ja kun herrojen Gomez ja Patitucci linjoja on vaikea kirjoittaa ylös, kun epäpuhtauden vuoksi joutuu arvailemaan, mitä ääntä herrat tarkoittivat soittaessaan jotain siltä väliltä. Olen nimittäin itse transkriptioinut molempien linjoja sekä sooloja. Epäpuhtaus on kuitenkin musiikissa sen laatua huonontava tekijä, ei sitä parantava, siitä ei kertakaikkiaan pääse mihinkään.

Jos klassisen kontrabasistin tulee pyrkiä puhtauteen soitossaan, niin en kyllä näe mitään syytä, miksi ei myös jazzkontrabasistilla tulisi olla sama päämäärä ja maali. Kuvitteleppa tilanne, jossa soitetaan esimerkiksi jotain jazzstankkua: puhaltaja soittaa ehkä hieman epäpuhtaasti ja kontrabasso myös hieman epäpuhtaasti. Piano puolestaan on hyvässä vireessä, vaikkapa juuri viritetty. Miltäs mielestäsi kuulostaa? Minulle se ainakin hyppää korville ja häiritsee.

Mitä tulee herroihin Gomez ja Patitucci, en näe mitään syytä olla kuuntelematta myöskin heidän soittoaan kriittisin korvin. Vaikka miehet ovatkin saavuttaneet ison nimen ja aseman musiikin maailmassa, ei se tee heistä kritiikiltä suojattuja pyhimyksiä. En myöskään kiistä heidän ansioitaan, sitä jotainhan heidän soitossaan toki täytyy olla, kun he siellä musiikkimaailman kaapin päällä ovat. Monilla äänitteillään he kuitenkin ovat osoittaneet olevansa "vain" ihmisiä, virheineen, epäpuhtauksineen päivineen.

Jaa, taidan antaa itsestäni tyhmän kuvan kun noin rautalangasta pitää vääntää. Edelleen: ymmärrän pointtisi, mutta en anna sille niin paljon painoa kuin sinä. En vaikka kuinka itkisit.

Kuitenkin kahteen asiaan haluan kiinnittää huomiota tuossa:

1) ne nopeat sormet, puhtaat tai epäpuhtaat, on minusta lähtökohtana huono juttu. Nopeus ei ratkaise, munsta, joten sillä momentilla ei tässä ole mitään merkitystä.

2) Tässä ei nyt oltu hakemassa varauksettoman palvonnan kohteita, vaan soittajia jotka ovat säväyttäneet musisoinnillaan. Joku voi vaikka piereskellä f-aukosta sisään ja silti olla jonkun suosikki.
Ja nimenomaan se että esim. Gomez on "vain" ihminen eli tekee soitossaan mahdollisesti inhimillisiä virheitä, tekee mielestäni hänen soitostaan mielenkiintoista. Ja jos totta puhutaan, Pattitussi ei ole koskaan minuun tehnyt vaikutusta.
Tietysti pitää pyrkiä mahdollisimman hyvään ja selkeääsoittoon, mutta silti virheiden tekeminen ei ole rangaistavaa, minusta, vaan nimenomaan inhimillistä.
Johannes_t
11.10.2004 19:27:35

1) ne nopeat sormet, puhtaat tai epäpuhtaat, on minusta lähtökohtana huono juttu. Nopeus ei ratkaise, munsta, joten sillä momentilla ei tässä ole mitään merkitystä.

Tää on taas tätä :) Kautta jazzin historian ovat virtuoosit kehittäneet musiikillisia suuntauksia kuin myös oman instrumenttinsa rajoja, joten asialla pitäisi jonkilaista merkitystä olla itse kullekin.

Nopeasti soittamisen vihaaminen on lähtökohtana aika huono. Ei sen mitään tarvitse ratkaistakaan, suuntaan tai toiseen.
Teijo K.
11.10.2004 23:53:39

Joku voi vaikka piereskellä f-aukosta sisään ja silti olla jonkun suosikki.

Mulla on siis vielä toivoa. Jeah.
toivajar16
12.10.2004 02:30:09
Olen saanut kuulla Eerik Siikasaaren taidokasta kontran soittoa, joka on mielestäni jo melkein täydellistä.Mukava mies myös .

Muita kovia Ron Carter, Ray Brown ja Buster Williams
"Jargon!!!!"
Karlsson
12.10.2004 10:07:26
Tää on taas tätä :) Kautta jazzin historian ovat virtuoosit kehittäneet musiikillisia suuntauksia kuin myös oman instrumenttinsa rajoja, joten asialla pitäisi jonkilaista merkitystä olla itse kullekin.

Nopeasti soittamisen vihaaminen on lähtökohtana aika huono. Ei sen mitään tarvitse ratkaistakaan, suuntaan tai toiseen.

Ei ei, ei nyt ymmärretä asioita liian mustavalkoisesti. Tarkoitin sitä, että nopeus ei tee soittajasta hyvää. Hyvä soittaja kyllä voi/osaa soittaa nopeasti, mutta itse en todellaakaan hauko henkeä jos joku vetää sitä mehiläisen lentoa. Puhtaasti tai epäpuhtaasti.
doghouse
12.10.2004 14:50:06
itse nostaisin jalustalle Kevin Smithin High Noonista.
Teksasilainen pumppu joka vääntää autenttista billyä ilman rumpuja. Goofinin juhlabileissä Tavastialla tän kuun lopussa! Ainoa tiedossa oleve Euroopan keikka.
Joht. nervo
14.10.2004 10:58:31
ehkä yksi nimi jäi unohtamaan, tai en ainakaan huomannut lukeneeni. Scott LaFaro. Hänestä olisi voinut tulla mitä vaan.

Nuoresta iästä huolimattaan soitti ja svengasi uskomattoman hyvin joillain Bill Evansin levyillä. omistan nuotilla yhden hänen soittaman linjan biisistä Wrap your troubles in dreams. ihan uskomatonta revittelyä.

Harmi että hän kuoli niin nuorena. vielä muistaakseni auto-onnettomuudessa.
Niskamies
15.10.2004 07:09:00
Ainiin, eipä pidä unohtaa parasta, eli Jorma Katramaa.
Meitsi on meshissä.
jassbazz
15.10.2004 20:12:05
Ainiin, eipä pidä unohtaa parasta, eli Jorma Katramaa.

niin,mutta ei häntä lasketa tähän jutskaan mukaan ku hän soittaa klassista! no,ei sentään! aivan uskomattoman kova basisti,mitä olen niitä sen muutamaa levyä kuunnellut. Minua niissä häiritsi vaan vähän se, että välillä hänen soittonsa ei kuullostanut ollenkaan kontrabassolta vaan enemmänkin sellolta,tai oikeastaan melkein kokoajan. Mutta onhan se aivan uskomatonta minkälaisia juttuja hän soittaa,mutta kaipaisen enemmän niitä matalia ääniä jotka jymisee kilometrien päähän. (puhun siis näistä hänen levyistään).
jassbazz
15.10.2004 20:19:06
Ai niin! piti vaan vielä sanoa että olin aivan monttu auki ku kuuntelin niitä levyjä,en ole koskaan kuullut vastaavaa soittoa. pitää aina välillä kuunnella niitä että saa taas inspiraatiota ja innostusta jatkaa harjoittelua! Mut ei niitä kyllä jaksa jatkuvasti kuunnella.

Siinä yhellä levyllä oli kyllä aivan mahtava yks Sibeliuksen sävellys! nousi ihan karvat pystyyn. Niin ja tietenkin mehiläisen lento oli kans. Hirveetä tilutusta!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)