Aihe: Tanssi-illan tanssilajien suunnittelusta
1
peepee
07.10.2004 23:09:12
Oletteko törmänneet tanssipaikoilla tanssinjärjestäjän taholta järjestelmälliseen kappaleiden ja tanssilajien rajaamiseen.

"Tänään teidän orkesteri ei sitten soita yhtään beatia, vaan soitetaan vain tangoa, humppaa, foxia jne.. Toinen orkesteri hoitaa sitten sen beatin ja suomipopin"

Kysymykseni lähti siitä, kun olin tansseissa jossa soitti Tommy´s ja toisena orkesterina Mestari Orikanto, joka edusti perinteistä tanssimusiikkia. Tommý´s soitteli ruåttalaista bugg-tyyppistä musiikkia ja beatia, mutta kun Orikanto tuli vuorollaan, niin hekin soittivat beatia!!

1, Onko niin, että sitä tulee mitä orkesterin ohjelmistossa on, vai olisiko ideaa, että illan ohjelmisto suunniteltaisiin molempien orkesterien kesken??

2, Miten otatte ohjelmistossanne/settien suunnittelussa huomioon "tositanssijat" ja "tavalliset tallaajat" niin että kaikki saisivat omaa musiikkiaan, vai onko sellainen ylipääns mahdotonta.
baron
08.10.2004 09:01:25

2, Miten otatte ohjelmistossanne/settien suunnittelussa huomioon "tositanssijat" ja "tavalliset tallaajat" niin että kaikki saisivat omaa musiikkiaan, vai onko sellainen ylipääns mahdotonta.

Mun käsitys/luulo on, että sama "hyvä" musa kelpaa sekä jivejalkaturakaiselle että tavalliselle tallaajalle, tanssivat samaa musaa vain "vähän" eri lailla eli ei tarvitsisi erikseen huomioida.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
WanhaWetäjä
08.10.2004 11:45:28

Mun käsitys/luulo on, että sama "hyvä" musa kelpaa sekä jivejalkaturakaiselle että tavalliselle tallaajalle, tanssivat samaa musaa vain "vähän" eri lailla eli ei tarvitsisi erikseen huomioida.

Riippuu täysin paikkakunnasta ja paikasta missä olet keikalla,jossain halutaan enemmän tangoa,jossain jopa vielä sitä humppaa(Itä-Suomi)ja sitten taas nämä Etelä-Suomen mestat,joissa osassa käy paljon tätä vaativaa tanssikerho-osastoa...siellä pitää tulla jivet/rokit/boogiet/bugit,hitaat valssit,tsat tsat,oikeestaan kaikki mahdolliset lajit.

Mutta toi on kyllä tullut joskus eteen että kun on kaks bändiä niin on jopa vedetty samoja biisejä,ei sitä jaksa koko aikaa kuunnella mitä toinen vetää kun on itse tauolla,eikä välttämättä edes huomio sitä toisen bändin soittoo...ja päinvastoin,joskus kun istuu takahuoneessa tauolla toinen bändi vetääkin samaa biisiä kuin mitä ite vedettiin edellisellä setillä!

Aika useinhan kakkosbändille jää/kuuluu(?) se vastuu polkista,masurkoista etc. jos ykkösenä on joku suurempi stara,joka vetää sitä omaa levymatskuaan,eli joskus pahimmassa tapauksessa voi tosiaankin käydä niin että joku tanssilaji "unohtuu" kokonaan vetämättä,esmes polkka tai masurkka ovat sellasia että niitä ei ehkä automaattisesti soita kumpikaan,ne unohtuu aika helposti ja mielellään :-)

Eli ei tuo olis pöllömpi idea vähän tiedustella mitä tanssilajeja/biisejä toinen soittaa tai ei soita,eli karrikoiden jos olet Agentsin kakkosbändinä,niin beatit voi kyllä jättää minimiin...

En tiedä onko tanssibändien työmääräyksissä määritelty mitä pitäis soittaa eli mikä on paikan linja,kapakoissahan näin usein on,eli tietää etukäteen mitä odotetaan.

Tietysti tanssijathan vois tulla pyytään tauolla olevalta bändiltä jotain tiettyä lajia jos se on unohtunut ja näinhän se useimmiten toimiikin:-)
manjaana
08.10.2004 14:12:39
Kysymys lienee suunnattu muusikoille, mutta tässä tämän turakaisen näkemys.

1. En jymmärrä miksi bändien pitäis rukata settejään toisen bändin tiluttelujen takia, tauot on lepohetkiä, tuskin kovin moni viitsii kiinnittää huomiota mitä muu jengi lauteilt päästelee, jos kax samantyylistä bändiä on keikalle otettu, joku muuhan silloin sen sössimisen on hoidellut..

Olen kyllä nähnyt muusikoita jotka illan aikana muuttaa settejään, lähinnä turakaisten iän takia, toisaakseen mitä helevetin väliä sillä on, jos jotkut biisit tulee pari kertaa, Bugg on siitä mukavanlainen tanssi, että sitähän voi tallata menee monella tyylillä..
Jäärä
08.10.2004 14:29:35
Muutaman kerran on joutunut värkkäämään toisen bändin kanssa sitä ohjelmistoa, ettei samat biisit soi montaa kertaa illassa. Eräänä iltana toisen bändin hemmot toi mulle biisilistansa ja pyysivät ruksaamaan ne biisit, mitä meinataan vetää ja nämä sitten jättävät setistään pois ne ruksatut biisit. Ekana ruksasin tietty kiusallani kaikki tämän orkesterin itse säveltämät biisit pois.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
baron
08.10.2004 14:45:55

Muutaman kerran on joutunut värkkäämään toisen bändin kanssa sitä ohjelmistoa, ettei samat biisit soi montaa kertaa illassa. Eräänä iltana toisen bändin hemmot toi mulle biisilistansa ja pyysivät ruksaamaan ne biisit, mitä meinataan vetää ja nämä sitten jättävät setistään pois ne ruksatut biisit. Ekana ruksasin tietty kiusallani kaikki tämän orkesterin itse säveltämät biisit pois.

Eiks Teostomaksu oo sama, jos sun bändisi soittaa ne ja pääseväthän eroon p-a piiseistä.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Jäärä
08.10.2004 14:49:00 (muokattu 08.10.2004 15:03:28)
Eiks Teostomaksu oo sama, jos sun bändisi soittaa ne ja pääseväthän eroon p-a piiseistä.

Ei kun se oli ns. jäynä. Eihän meillä niitä ollut ohjelmistossa.

Edit: Eikä ne sitten näinollen jättäneet niitä poies listastakaan.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
isojussi
08.10.2004 17:51:02
Kyllä se on saarnattava juhlapyhän ja seurakunnan mukaan. Eli mä rakennan settiä kokolailla lennossa - vaikka olisin toisen bändin kanssa yhteiskeikalla - yksin tai useamman heebon kera.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Basso-Aslak
08.10.2004 17:58:14

Eli ei tuo olis pöllömpi idea vähän tiedustella mitä tanssilajeja/biisejä toinen soittaa tai ei soita,eli karrikoiden jos olet Agentsin kakkosbändinä,niin beatit voi kyllä jättää minimiin...
Aslak-sedälle tässä muistui mieleen taannoinen vierailu Auran N-talolla, siellä kun oli ko. ehtoona lauteilla Agents ja Varjokuva. Ei sitä piikkilankabeatia kumpikaan väheksynyt, Varjokuvalla tosin taisivat useammin nauhakaiut vätkyttää myös perinteisemmän osaston tahtiin.
Eikä siinä mitään, hyvää soitantaa ja pro-turakaisetkin hippasivat omassa kulmassaan ihan tyytyväisen näköisinä.
ihan kohta alan treenaamaan.. vilkasen vaan ihan äkkiä mnettiin...
baron
11.10.2004 11:20:27

. Keikkatilaajan, yleisön ja oman ohjelmistorakenteen välissä keplottelu onkin tiedettä tai ainakin taidetta!

1. Mulla ei oo mitään omaa linjaa settilistojen suhteen vaan pyrin olemaan mahdollisimman "kaupallinen"

2. Tilaajan kanssa pyrin etukäteen selvittämään mitä halutaan, joskus jopa lähetän suunnitellun settilistan etukäteen hyväksyttäväksi/kommentoitavaksi

3. Privaattikeikoilla pyrin siihen, että tilaaja nimeää etukäteen yhdyshenkilön välittämään yleisön toiveet bändille ja muut ohjaan tämän yhdyshenkilän puheille, jotta ristiriitaisista toiveista vältyttäisiin.

4. Kaikesta huolimatta tulee ylläreitä ja joutuu etukäteen huolellisesti suunnitellusta settilistasta poikkeamaan ja sehän onkin homman suola, nopeasti mukautua muuttuviin tilanteisiin.
Kukko
15.10.2004 20:10:22 (muokattu 15.10.2004 20:10:46)

Erään Keski-Suomalaisen suositun tanssipaikan isäntä kertoi paikallisesta pumpusta, joka oli ennen klappiksen vuoroa vetänyt myrskyn jälkeen- vilpittömästi kunnioituksesta vanhalle keikkaruunalle..Noh järjestäjä totesi kuitenkin vilpittömästi tämän olleen ensimmäinen ja viimeinen keikka ko.paikalla ko.pumpulle...
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
paavo amerikka
17.10.2004 10:25:16
Koskaan en oo settejä etukäteen suunnitellu, enkä suunnittele.
Sopparissa lukee aina, notta omaa ohjelmistoa.
kaikki painijat on homoja
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)