Aihe: Musiikkiesitys on tiimityön tulos
1 2
Ukko
11.01.2003 17:29:18

Kyllähän suuri osa taiteellisista luomuksista on ryhmätyötä, olkoonkin, että kulkevat jonkun nimissä. Musassa ja ylipäätänsä esittävässä taiteessa tämä on aivan luonnollista.!
Niinno kyllähän Beatle poikien luomuksissa oli iso osa tuottajaa ( George Martin ) mukana. Kaveri haltsas myös klassisen puolen ja kun pojat halus jotain sellaista mukaan niin tämähän kertoi mikä on mahdollista sovitti sen mukaan.
Sebastian
11.01.2003 18:02:18
On vaikeaa kehittyä sillä itselleen tärkeimmällä osa-alueella jos koko ajan yrittää oppia kymmeniä muita hommia. Eli jos tosissaan halua kehittyä vaikka biisintekijänä niin onko järkeä mennä vaikka kauppikseen ja opiskella vuosia et pystyis hoitamaan itse myös hallinnolliset asiat. Kyllä mun mielestä kaikki tommonen nysvääminen minkä vois jättää muillekin on vaan pois siitä kaikkein tärkeimmästä.

Toisaalta arvostan kaikista artisteista kaikkein eniten just Princeä joka yrittää hoitaa lähes kaikki hommat itse. Sillä ei sitten ookkaan juuri muuta elämää. Myös sen subjektiivisuudessa vois olla vähän parantamisen varaa. Parhaina vuosina äijä on julkassu 3-5 levyy. Joukkoon on mahtunu aika paljon sellasta ei niin hyvää matskuu. Jos se ois pannu niitten levyjen parhaat yhdelle levylle niin nehän ois ollu ihan killeri levyjä (niinkun sen parhaat onkin).

Tästä mun mielettömästä Prince diggailusta tuli muuten mieleen että ainakin mun kohdalla on niin että artistin täytyy olla aika itsekeskeinen jotta siitä syntyy semmonen kokonaispaketti joka mulle kolisee. Mä en pysty diggamaan niin antaumuksella sellasta artistia jolla ei oo omaa musikaalista saundia, pukeutumistyyliä,live-viritelmiä ja miljoonaa muuta asiaa jotka tekee siitä persoonallisen. Mä en vaan pysty innostumaan totaalisesti pelkästä musasta.
Toisin sanoen en ookkaan sitä mieltä mitä ensin olin. No, eihän mihinkään oo absoluuttista totuutta.
Jabe
11.01.2003 19:57:15

En jaksanut suoraan sanottuna lukea ihan kaikkia tämän threadin kirjoituksia, mutta tuosta Jamin hyvästä avauksesta tuli minulle mieleen ... paljonkin. Ensinnäkin: ajatus tiimityöstä on hyvä. On ihan ok tehdä hyvää musaa niin, että etsitään hyvälle laulajalle hyviä lauluja, ja hyviä muusikoita, joku vastaa sovituksista, jotkut muut markkinoinnissta jne. jne. Ja voisi parantaa suomalaista musbisnestä (tai siis menestystä), jos hommia tehtäisiin enemmän erikoistuen. Eikä vaan jossain gimmelikilpailussa, vaan rock- ja popmusassa yleensäkin. (Tietysti nykyäänkin vaikkapa jonkun Kirkan levy onkin nimenomaan tällainen projekti.)

Toiseksi, tuli mieleen ajatuksia tästä omasta musapuuhailusta. Mullahan on toisaalta keikkaileva coverbändi ja toisaalta teen omaa musaa ihan yksinäni. Omaa musaa sävellän, sanoitan, sovitan, soitan, laulan, äänitän ja miksaan ihan itte. Mutta ei syy ole se, että kuvittelisin olevani loistava joka saralla :-) Syy on se, että ei kukaan muu tule mulle näitä biisejä sovittamaan, äänittämään tai miksaamaan! Jos ja kun haluan biisejä (joita kuitenkin teen koko ajan) saada kuuluviin, niin pakko niitä on alkaa itte demoamaan. Ja että voisi tehdä demoja, niin on ollut pakko opetella sovittamaan rumpuja ja bassoja, on ollut pakko opetella äänittään jne.

Coronan poikien kanssakin voisi tietysti tehdä, mutta ei niillä ole aikaa treenata, saati yhdessä tehdä biisejä. Niiden aika riittää juuri ja juuri siihen n. 20-30 keikkaan, mitä vuoden aikana tahkotaan.

No mutta, en minä tässä valita ... höpötönpä vaan omiani tästä Jamin aloittamasta aiheesta. Ja kerron vielä lopuksi, että koitan saada vuoden 2003 aikana omaakin musaa tehtyä muiden kanssa. Yksi projekti on nyt lupaavalla alulla. Mutta siitä sitten lisää, kun asia alkaa realisoitua.
edgetss
11.01.2003 21:03:15
Syy on se, että ei kukaan muu tule mulle näitä biisejä sovittamaan, äänittämään tai miksaamaan! Jos ja kun haluan biisejä (joita kuitenkin teen koko ajan) saada kuuluviin, niin pakko niitä on alkaa itte demoamaan. Ja että voisi tehdä demoja, niin on ollut pakko opetella sovittamaan rumpuja ja bassoja, on ollut pakko opetella äänittään jne.

Juuri näinhän sen pitää mennä. Oman opettelun kautta. Ei kukaan tule auttamaan näissä jutuissa, ainakaan ilmaiseksi.
aleksi
11.01.2003 22:29:47
Itse kuuntelen pääosin musiikkia, jonka esittäjät ovat sen myös tehneet. En toki valitse kuuntelemaani musiikkia sen perusteella, mutta kun minä satun pitämään tunteellisesta musiikista, niin ehkä ne tunteet välittyvät paremmin, kun esittäjä "ymmärtää" täsmälleen mistä on kyse. No tätä nyt on kovin vaikea selittää, mutta yritin ainakin.

Pop-musiikista, kun puhutaan, niin usein tuntuu, että se tunne katoaa kappaleesta siinä vaiheessa, kun se kannetaan mustassa laukussa mustaan limusiiniin, josta vieläkin monen välikäden kautta neiti Spearsin kotiovelle. En tietenkään kiellä sitä etteikö hyviä tulkitsijoita olisi olemassa, onhan hyviä näyttelijöitäkin...

Nyt kun taas ajattelen kirjoittamisen lomassa tuntuu, että pop-musiikin tarkoituksena ei välttämättä sittenkään ole tunteiden ilmaisu, vaan enemmänkin se viihdearvo, ja kaipa se tällöin on sama kuka musiikin tekee ja sitten esittää. Luultavasti nämä musiikilliset nerot Backstreet Boysien, Britney Spearsien ja muiden takana ovat tehneet tietoisen valinnan, ja jättäneet esittämisen muille. Ja hyvä näin: tiedä kuinka monta Bdaly Drawn Boyta meillä olisi, jos kaikki esittäisivät musiikkinsa itse. Kuka nyt heitä koko ajan MTV:llä tuijottaisi?

Otetaan nyt vielä erikseen nämä studiotyöskentelyn ammattilaiset, joita minä ainakin kunnioitan/pidän arvossa.. Eihän sinne studioon ole järkeä mennä, jos ei saa otettua kaikkea vehkeistä irti.

Vielä loppuun lainaan Gimmelin Ushmaa "Tuskin ne biisientekijät kappaleita itse osaisivat esittää, että tavallaan me annetaan niillekin mahdollisuus..."
Ei nyt aivan sanatarkka, mutta asia kai tuli selväksi.
"-Har du en cigarett komppis?
-Not for you."
kivi
11.01.2003 23:05:13
Ajattelin, etten kertoisi tätä, ettei kenenkään kirkasotsainen maailma romahda...
(hähä!)
...mutta on verrattain tavallista, että ne levyyn merkityt tekijätiedot, ja se, kuka on kappaleen tekijä, eivät pidä kutiaan. Varsinkin "henkilökohtaisemman" musiikin tekijöillä - kuten asennerokkareilla ja singer-songwritereillä - on usein se diili, että tekijöistä riippumatta biisit pistetään kaikissa tiedoissa artistin nimiin, ja oikeat tekijätiedot jäävät vain Teoston ym. tekijänoikeusjärjestöjen käyttöön.

Sinänsä malli on terveempi kuin angloamerikkalaisessa perinteisessä käytännössä, jossa tukulla taaloja tai puntia ostetaan koko biisi alkuperäiseltä tuntemattomaksi jäävältä tekijältä kaikkineen; näin ovat kuulemma syntyneet monet Lennon-McCartney -parivaljakonkin tuotokset. Meillä sentään saa - kiitos luovuttamattomien isyysoikeuksien - enemmän rahaa jos tulee hitti.

Kyllä, tiedän. Mutten kerro. Ajattelin vain informoida, ettei se tekijätieto levyssä vielä mitään kerro.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Ukko
11.01.2003 23:42:52

että ne levyyn merkityt tekijätiedot, ja se, kuka on kappaleen tekijä, eivät pidä kutiaan.
Elvis oli merkattu muutamaan biisiin yhdeksi tekijöistä vaikka sillä ei ollut siihen osaa eikä arpaa. Kyseessä olikin biisin pääseminen julkaisuun tekijöiden kannalta ja taloudellinen hyötyminen Elvarilta tekijän oikeus maksujen muodossa. Eli molemmin puolinen hyöty taloudellisesti.
Ossi
12.01.2003 00:24:21

Tuossa tuli jo siinä määrin asiaa, että sen märehtimisessä kulunee päivä ja toinenkin.

Henkilökohtaisella tasolla ottaisin tällaisen aspektin, notta...

Koska en osaa tehdä omia kriteerejäni täyttäviä melodioita ja lyriikoita, olen jo aikoja sitten ottanut ns. lakin kouraan ja pyrkinyt pitämään yllä edes jollain tasolla keskivertosoittajan taitoja. Tätä kautta on auennutkin aivan uusi maailma. Saa tehdä sen oman juttunsa kykyjensä mukaan, ja jos se ei tue työn alla olevaa eeposta niin ei siinä mitään, hankkivat jonkun toisen jolta homma taittuu. Tuota kautta on alkanut löytyä nöyryyttä vähän liiankin kanssa.

By the way.. Tuli suvun piiristä pieni potku perssiille: "...ttu oot kohta viis'kymppinen ja kuvittelet olevas' joku soittaja. Tee ny ees levy, että jää joku tosite jälkipolville sunkin elämästä." Pukkasi oitis kamalat paineet, mutta ajatus kiehtoo kieltämättä. Jos/kun tuosta jotain kehkeytyy, tulee se olemaan nimenomaan tulos tiimityöstä :)
Baila Mi Hermana
Jabe
12.01.2003 11:23:35

" ...Tee ny ees levy, että jää joku tosite jälkipolville sunkin elämästä." Pukkasi oitis kamalat paineet, mutta ajatus kiehtoo kieltämättä. Jos/kun tuosta jotain kehkeytyy, tulee se olemaan nimenomaan tulos tiimityöstä :)

Kyllä sun Ossi pitää varmaan se levy tehdä. Ja kun teet, niin kerro mullekin. Voin tarjota sille levylle biisejä. Säv.& san. tai pelkästään san. Ja jos sitten joku kelpaa, niin hyvä, jos ei, niin no hard feelings. Mä teen nykyään paljon biisejä, ja tarjoan niitä vähän joka suuntaan. Ja se on kaikki aina kotiappäin, jos jotain levylle päätyy :-)
Ossi
12.01.2003 12:59:48

Kyllä sun Ossi pitää varmaan se levy tehdä. Ja kun teet, niin kerro mullekin. Voin tarjota sille levylle biisejä. Säv.& san. tai pelkästään san. Ja jos sitten joku kelpaa, niin hyvä, jos ei, niin no hard feelings. Mä teen nykyään paljon biisejä, ja tarjoan niitä vähän joka suuntaan. Ja se on kaikki aina kotiappäin, jos jotain levylle päätyy :-)

Haa, asiaa! Jos/kun tuo toteutuu, on materiaalin kirjoittajalla itsestäänselvyytenä jo velvollisuuskin osallistua myös soittopuoleen. Eikö? :)
Baila Mi Hermana
Jabe
12.01.2003 15:00:09

No, tuskinpa sinä sillä saralla mitenkään avun tarpeessa olet. Mutta voisihan sitä jonkun raidan soittaa sinne sekaan :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)