Aihe: Oma kitara jenkeista?
1
zEyes
09.10.2004 00:51:33 (muokattu 09.10.2004 00:54:43)
Luin noita juttuja ihmisten alv/tulli/whatever maksut. Tuli sellainen mieleen, etta miten helvetissa todistan oman kitaran omaksi kitaraksi?? Jos ei ole kuittia?? Ostin viime kevaana Hollannista Fenderin Custom Telen ja mulla on se mukana taalla Jenkeissa. Kun tuun suomeen takas ja jos ne alkaa mulle vittuilee tullissa, niin miten todistan, etta on mun kitara, eika ole ostettu jenkeista??

Kai ne nakee jostain listoista, etta mulla oli kitara mukana kun lahdin matkaan?
BenGlenton
09.10.2004 14:35:17
Siitä olisi kai hyvä ilmoittaa etukäteen kun lähtee, että on kitara mukana. Mutta onhan sulla kuitit kai kitarasta jäljellä, niin ei ole mitään huolta.
http://www.supremecourtband.fi , The Point Reason Kill -EP:ltä ladattavissa kotisivuilla! MYYDÄÄN FOSTEX VC-8 ADAT-AD/DA-KONVERTTERI!
Kimmo72
09.10.2004 17:13:54
Siitä olisi kai hyvä ilmoittaa etukäteen kun lähtee, että on kitara mukana. Mutta onhan sulla kuitit kai kitarasta jäljellä, niin ei ole mitään huolta.

"Jos ei ole kuittia??"
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan
zepeteus
09.10.2004 20:03:05
Oletko täyttänyt eri maiden välillä matkustaessasi mitään mukanasi olleiden tavaroiden erittelylistaa? Jos et, ei kenelläkään ole virallista tietoa siitä mitä olet mukanasi kuljettanut.

Mikäli mitään ostokuittia ei ole olemassa, on myöhempi todistaminen tietenkin vaikeampaa. Jos ostit kitarasi jostakin liikkeestä, voidaan osto luultavasti jäljittää tai varmentaa jollakin tapaa. Sama koskee periaatteessa yksityistäkin kauppaa, mutta siinä tapauksessa vaadittaisiin myyjältä jonkinlainen henkilökohtainen vakuutus/todistus kaupasta.

Ottaisiko esim. Suomen tulli sitten kitarasi talteen, kunnes olet pystynyt toimittamaan heille jotain todistetta, on sitten eri asia. Eivät välttämättä edes tarkasta mitä sinulla on mukanasi, joten sekin vähän riippuu...

Käsittääkseni henkilökohtaiseen käyttöön ei-kaupallisessa mielessä tuotu kitara ei kuitenkaan ole tullin tarkastuslistoilla ensisijainen kohde. Laukkuakin avattaessa saattavat kiinnittää enemmän huomiota siihen, mitä muuta siellä mahdollisesti on paitsi itse soitin.

Omat soitinlaukkuni purettiin ja tarkastettiin perinpohjaisesti jenkkilästä lähtiessä, Suomen puolella niihin ei koskettukaan. Enhän minä tästä oikeastaan siis tiedä, kun näin kävi, eli ei käynyt mitenkään...

Onkos joku jäänyt tullissa "kiinni", tai onko soitin jäänyt tulliin jostain syystä? He osaisivat kertoa paremmin, mitä heiltä vaadittiin ja kuinka kaikki sujui.

Itse tekisin niin kuin tähänkin mennessä, pokkana vihreää kaistaa läpi, omia kamojahan ei tullata (ellei ole muuta mukavaa mukana). Jos jää pistokokeessa kiinni ja vaaditaan joko maksuja tai sitten kuittia esitettäväksi, sitten menee hankalammaksi. Jos kovasti epäilyttää, neuvovat kyllä tullin asiakaspalvelussakin. Etukäteen kysely poistaa tavallaan "yllätysetusi", mutta toisaalta tilanne on sitten jo ao. viranomaisten tiedossa...tieto johon voi tarpeen mukaan viitata sitten itse tullissa.
Wolffie
09.10.2004 20:22:25
Ite ostin ibani vaihtarivuottani vietellessä ja kun lensin takaisin Usan kautta Suomeen tarkastettiin tavarani kerran ja syy vain sen takia että tulli tarkasti sisällön (ei huumeita tai aseita). Kitarasta eivät sanoneet mitään ja pääsinpä vielä jonojenkin ohi :P

Eli eipä ne siitä mitään varmaan sano.. Tietysti kohtuus kaikessa, jos joku tuo pari kaappia ja nuppia niin varmasti tulli kyselee.
Iban Artstar myynnissä jos jotain kiinnostaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)