Aihe: Digitaalipianoa etsimässä
1 2
mutetus
08.10.2004 05:12:59

Pitäisi kuulema kotio löytää vanhan hyvin palvelleen 108-vuotiaan pianonraatomme tilalle digitaalipiano. Niinpä uhkasin etsiä sinne jonkunlaisen noin tuhannen euron hintaluokkaa olevan vekottimen. Itse en pääse mihinkään testaamaan digitaalipianoja, että pitäisi vähän niin kuin sika säkissä mennä tilailemaan jotain, joten haluaisin jotain hyviä vinkkejä. Mahdollisimman aidon tuntuiset painotetut koskettimet täytyisi olla, puhumattakaan tietty äärimmäisen hyvistä pianosaundeista :) Ja kotiväkeni tuntien pianon tulisi näyttää myös hyvältä huonekalulta, ei vain joltain sähkövehkeeltä nurkassa. Ja itselleni olisi myös kiva, jos nyt joskus satun kotona käymään, että laitteesta löytyisi myös suht koht messevät urkusaundit. Ei siis mitään kirkkourkuja vaan sellaista millä voisi jamitella menemään. Itse olen katsellut himoiten malleja Korg EC150, Kawai CN290, Hemingway DP500 ja Roland HP-1. Rolandin pianosoundeista vain on huonoja kokemuksia..
Haipuma
08.10.2004 10:57:23
Kyllä tuhannella eurolla saa jo ihan hyvän sähköpianon. Kannattaa netistä lukea ihmisten mielipiteitä esim. harmony-centralista eri laitteista. Yamahalla on esim. laadukkaita tuon hintaluokan sähköpianoja. Itse en ole kokeillut, mutta noita P80 ja P120 on kehuttu ihan hyviksi. Varsinaisesti ovat kyllä stagepiano-mallisia, mutta niihinkin saanee ihan näyttävät puiset jalustat.

Itsellä on Korgin SP-200, mikä on hintaansa nähden OK. Ei ole tosin kovin "kalusteen" näköinen.

Toki käytettyjäkin kannattaa katsella. Saattaa saada tuhannella erittäinkin hyvän.
Kädet ovat täysin turhat.
baron
08.10.2004 11:04:53

Yamahalla on esim. laadukkaita tuon hintaluokan sähköpianoja. Itse en ole kokeillut, mutta noita P80 ja P120 on kehuttu ihan hyviksi. Varsinaisesti ovat kyllä stagepiano-mallisia, mutta niihinkin saanee ihan näyttävät puiset jalustat..

P80 valmistus lopetettu, vastaava nykyään P90. P90 ja P120 erona, että P120:ssä oma äänentoisto jota P90 ei ole eli kuulokkeilla tai erillinen vahvistin.

Mä en oikeesti saa mitään provikkaa F-musalta, mutta tykkään Yamahasta digipianona, hyvä kosketus ja hyvä grandpianosoundi.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
mutetus
08.10.2004 13:36:02

Meinaa vain nuo yamahat olla juuri hitusen verran uusina liian tyyriitä. Muistaakseni joskus jotain clavinovaa soittelin ja siitä tykkäsin myös niin äänien kuin koskettimien puolesta, mutta hintaa myös oli. Pianoahan olen yli kymmenen vuotta takonut, joten oikea tuntuma olisi tärkeä. Joissain malleissa näyttäisi olevan kolme pedaaliakin, joka sinänsä myös kutkuttaisi ostamaan.
joetail
08.10.2004 17:15:33

Joissain malleissa näyttäisi olevan kolme pedaaliakin, joka sinänsä myös kutkuttaisi ostamaan.

Mitähän sillä kolmannella pedaalilla tehdään?
Veruon
08.10.2004 18:37:36
Pedaalit: sustain, hiljennys ja sitten vielä vissiin sostenuto.
Ja sitten yamahan digitaalipianoista, tämä on taas mielipidekysymys, mutta minun mielestä P-80 ainakin on ihan hirveä "tatsi", se on semmonen mummon takapuoli, palautuu hitaasti ja on raskas soittaa verrattuna oikeaan pianoon.
Member of DX-7 mafia
joetail
08.10.2004 19:07:02

Pedaalit: sustain, hiljennys ja sitten vielä vissiin sostenuto.

Siis mihin tarvitaan keskimmäistä pedaalia sähköpianossa kun äänenvoimakkuuden säätämisen ei uskoisi olevan vaikeaa (ei sitä kyllä oikeassa pianossakaan tarvita). Sähköpianossa käsittääkseni on jotain iloa kolmannesta pedaalista vain, jos se toimii kuten flyygelissä. Toimiiko se näin?
mutetus
08.10.2004 20:11:45 (muokattu 08.10.2004 20:14:31)

No, minä luulisin sen pedaalin sitä pianon ääntä sen verran aidosti hiljentävän niin kuin oikeassa pianossa, että siinä olisi sämplätty eri äänet niille hiljennetyille. Sellaista pientä pehmennystähän se normaalisti tekee ääneen kun vasarat tuodaan lähemmäksi kieliä, tai varsinkin se kun pystypianossa se keskipedaali vetäisee sen huovan siihen vasaroiden ja kielten väliin, voluumipotikan säätö ei "ihan" samalla tavalla äänen väriin vaikuta. Ja sitä paitsi kahdella kädellä soittaessa on vaikeaa ruveta potikkaa hakemaan.
Eri asia tietty onko halvoissa digipianoissa jaksettu ruveta näin tarkkoihin yksityiskohtiin panostamaan..
mr.muzak
08.10.2004 20:19:37
No, minä luulisin sen pedaalin sitä pianon ääntä sen verran aidosti hiljentävän niin kuin oikeassa pianossa, että siinä olisi sämplätty eri äänet niille hiljennetyille. Sellaista pientä pehmennystähän se normaalisti tekee ääneen kun vasarat tuodaan lähemmäksi kieliä, tai varsinkin se kun pystypianossa se keskipedaali vetäisee sen huovan siihen vasaroiden ja kielten väliin, voluumipotikan säätö ei "ihan" samalla tavalla äänen väriin vaikuta. Ja sitä paitsi kahdella kädellä soittaessa on vaikeaa ruveta potikkaa hakemaan.
Eri asia tietty onko halvoissa digipianoissa jaksettu ruveta näin tarkkoihin yksityiskohtiin panostamaan..

No ihan jo pieni lowpassfiltteri pienellä säädöllä riittää tekemään "aidon" kuuloisen efektin vaikkei varsinaisia omia sämplejä tuohon olisikaan.
R.Syke
08.10.2004 21:41:09 (muokattu 08.10.2004 21:41:21)
P80 valmistus lopetettu, vastaava nykyään P90. P90 ja P120 erona, että P120:ssä oma äänentoisto jota P90 ei ole eli kuulokkeilla tai erillinen vahvistin.

Mä en oikeesti saa mitään provikkaa F-musalta, mutta tykkään Yamahasta digipianona, hyvä kosketus ja hyvä grandpianosoundi.

-Tässä komppaan herra paronia kokeiltuani em. malleja, mutta köyhänä en ole tohtinut...
baron
08.10.2004 22:22:02

-Tässä komppaan herra paronia kokeiltuani em. malleja, mutta köyhänä en ole tohtinut...

Nää on tietysti ihan makuasioita. Mulla on Yamahan akustinen ja Yamahan digi ja mä tykkään enemmän digipianon kosketuksesta ja akustisen soundista.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
mr.muzak
08.10.2004 22:23:41
Nää on tietysti ihan makuasioita. Mulla on Yamahan akustinen ja Yamahan digi ja mä tykkään enemmän digipianon kosketuksesta ja akustisen soundista.

Treenin puutetta tuo vaan:)
baron
08.10.2004 23:55:07

Treenin puutetta tuo vaan:)

Ihan vakavissaan: Mun digi on lähempänä Steinwayta kosketuksen suhteen kuin akustinen.
mr.muzak
09.10.2004 03:17:22
Ihan vakavissaan: Mun digi on lähempänä Steinwayta kosketuksen suhteen kuin akustinen.

Siis mikä yammun akustinen?
baron
09.10.2004 08:37:16 (muokattu 09.10.2004 08:45:55)

Siis mikä yammun akustinen?

En mä muista, mä oon nyt mökillä ja piano stadissa.

Mahtaisko olla C-sarjaa?
joetail
09.10.2004 21:42:10

Ei voi olla... ei voi olla...

Kamala ja mahdoton ajatus.
mr.muzak
09.10.2004 22:01:07
Ei voi olla... ei voi olla...

Kamala ja mahdoton ajatus.

Juu kyllä ne pikku-yammutkin aina pesee sähköiset... Ja nuo yamahan pikkupianot ovat vielä selkeästi parempia kuin monen muun vastaavat.
joetail
10.10.2004 17:13:00

Näytti olevan C 108, jota ei enää valmisteta. Saa siitä mun puolesta tykätä, mun ei oo pakko.

Oon muuten soittanu peräkkäin C satakasia ja P ysikymppistä yammua kyllä C 108 on niin äärettömästi parempi mun mielestä. Mutta olenhan koko ikäni soittanut akustista...
Wez
11.10.2004 12:44:31
Moi,
mulla on Yamahan P-120 keikkapiano Yamahan omalla puujalustalla. Oon ollut ihan tyytyväinen, mun mielestä tämä oli paras koesoittamieni Korgin SP300:n, Rolandin PF-5:n ja joidenkin muiden joukosta. Jalustalla käy jo sisustuselementistä, mutta ei ole niin "raskaannäköinen" kuin oikea piano.

Yamaha on reilusti raskaampi soittaa kun esimerkiksi koulun musaluokan vanha peruspiano jota soitan pianotunneilla. Tuntuma on kuitenkin hyvä, ja pianosoundi kohdallaan. Jopa sustainpedaalille on oma sample.

Jazz-urkusoundi on ihan ok, variation-nappulalla saa hitaan ja nopeen leslien, jopa kiihdytys on mukana. Eri asia sitten tykkääkö soittaa urkuja pianotatsilla?

Hintaahan tuolla kyllä on about 1400 jalustalla, että menee vähän budjetistasi yli, mutta tuosta en paljon huonoa oli kuullut, siinä olisi peliä pitkäksi aikaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)