Aihe: Hyvää vuosikertaa!
1 2
Karlsson
08.10.2004 10:55:10
Tämä on lähinnä suunnattu teille, jotka ette viikkorahojanne uusiin kieliin hirveämmin pistä, ettekä keittele kieliä aamupuuron sijaan.

Eli kokemuksia siitä miten eri kielimerkit vanhenevat. Itse en uuden kihisevistä kielistä juuri perusta, joten kielet jäävät kiinni helposti pitkäksikin aikaa. Mutta jotkut kielet tuppaavat kihisemään uutuuttaan vähän aikaa ja sitten "kuolevat" sangen tumpuiksi. Esim. oman kokemukseni mukaan Dáddarion joka paikassa tuputettavat kielisatsit ovat tälläisiä.

Taas melko unelma kielet ovat löytyneet DR:n valikoimista. Tällähetkellä Roscoe Beckissä on kiinni 50-135 Hi-Beam setti, joka ei uutena ollut erityisen kirkas, mutta on toisaalta pitänyt aika pitkään tietyn selkeyden soundissaan. Eli voisi sanoa, että kielet stabiloituvat sisäänajon jälkeen ja säilyvät siinä tilassa sitten jonkin aikaa, eivätkä tumppuunnu ihan heti.

Ja siis lähinnä roundeistä tällä kertaa kyse.
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
Keny
08.10.2004 12:03:12
Mä tykkään soitta uusilla kielillä sen takia et nissä on kaikki soundit kohillaan mun makuun.Kun siinä käy yleensä niin et ajan myötä kun kieli tumppuuntuu niin siitä hävii myös alapäätä ja siitä en perusta.

Keikoille suht tuore setti ja äänityksiin.Muuten noin 3 kuukauden välein vaihdan mutta nyt täytyy muista että en soita höyhenellä eli tatsi on aika rankka.Nii ja tää koski jassoo.

Passossa ja kondrassa saa olla siitä pidempään.Passossa varmaan vuos ja kondrassa vaikka viis.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Keny
08.10.2004 12:04:12
Ai tana eihän tää ollukkaan mulle ku tuhlaan.Sorry.
Karlsson
08.10.2004 12:06:54

Joo hus siitä! Senki uusien kielien käyttäjä! Hus! Ei mitään muttia! hus!
hemmo
08.10.2004 12:11:52

Oli se. Ne sun vanhat EBS:n rst:t on just sopivasti sisäänajetut saundin puolesta, mulle. Ainoo, et sun rankka tatsi syö hieman kieliä nauhojen kohdalta, muttei se juurikaan haittaa.
"Kaikki m.netin bändit, kuulka tää. Olette Ihan Huonoja, eikä teistä tule koskaan mitään. Parin vuoden päästä sekin onneton fanilauma mitä olette saaneet mahdollisesti itsellenne haalittua Häpeää menneisyyttään." - arva
NYdoll
08.10.2004 14:06:02

Mulla oli Samickissa samat kielet 5 vuotta ja ibanezissa 2 vuotta (tänään sain sen myytyä :) Tokaihin olen vaihdellut flatteja ja tanglewoodin liian ohuita roundeja jo useamman kerran. Joka kerta kuitenkin totean että ne Tanglewoodit on A)liian ohuet B)kihisee liikaa. Loppupäätelmä Long live tumppu!
"I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world
Keny
08.10.2004 14:16:42
Jasoo..voi olla et jään jalkoihin täss keskustelussa.Katotaan.
Karlsson
08.10.2004 14:29:15
Jasoo..voi olla et jään jalkoihin täss keskustelussa.Katotaan.

Äläs ny. Kyse ei ole nyt siis siitä mimmosta soundia pitäisi kenenkin käyttää. Mulla on tietty ihanne ja kysyn että miten sitä "ylläpidetään".

Niinko käyttäjävertailuksi voisi kutsua tätä.
Keny
08.10.2004 14:39:00
Äläs ny. Kyse ei ole nyt siis siitä mimmosta soundia pitäisi kenenkin käyttää. Mulla on tietty ihanne ja kysyn että miten sitä "ylläpidetään".

Niinko käyttäjävertailuksi voisi kutsua tätä.

Nii juu hiffasin kyllä ja jokainenhan tietty käyttää just sitä soundii mistä tykkää.Sitä mä vaan et tuntuu toi tumppu olevan enempi suosiossa mitenkään sitä mollaamatta.

Sitä en vaan hiffaa et jos on 5 vuotta vanhat kielet niin niissä ei kyllä oo mitän ylläpitämistä enää vaan ne on kyllä kuollu puhumattakaan siitä et pysyvätkö vireessä munsta.
rogu
08.10.2004 14:43:46
DR:n kielet toimii ja pysyy vireessä todella kauan, en itekään diggaa uusien kielien soundista ja oon käyttäny lähinnä DR:n LowRider 45-105 settiä, kestää kunnes katkee.... LowRiderissa on ihan kelpo soundi heti uutenakin...
Got This Thing On The Move!
Karlsson
08.10.2004 14:44:20
Nii juu hiffasin kyllä ja jokainenhan tietty käyttää just sitä soundii mistä tykkää.Sitä mä vaan et tuntuu toi tumppu olevan enempi suosiossa mitenkään sitä mollaamatta.

Sitä en vaan hiffaa et jos on 5 vuotta vanhat kielet niin niissä ei kyllä oo mitän ylläpitämistä enää vaan ne on kyllä kuollu puhumattakaan siitä et pysyvätkö vireessä munsta.

Aivan, mutta tuntuu että eri kielet vanhenevat eri tavoilla. Toisestä ei saa mitään järkevää soundia irti, vireestä puhumattakaan ja toinen skulaa iha jees.

Ja siis korostinkin tuossa että roundwoundeista oli kyse ja hieman kirkkaammasta ja pitempi sointisesta soundista kuin flätit. Jos tosi tumppua etsitään, nii paksut flätit kiinni vaan. Mutta se onkin eri tarina se.
Ylläri
08.10.2004 14:52:32
No jottei Kenyn tarvitse ihan yksikseen olla, niin olen minäkin uusien kielien soundin ystävä. Tosin ihan tuliteristä kielistä en niin perusta, soundi on ihanteellinen parin päivän soiton jälkeen. Olen vaan turhan laiska ja pihi, joten aika usein samat kielet jämähtää päälle kuukausiksikin. Mutta kyllä se soitto vaan on paljon kivempaa tuoreella setillä.

Mainittakoon kuitenkin että lätkäisin äskettäin Jazziin ihan kokeiluluontoisesti flätit. Tumppukansan psyykkaus on armottoman tehokasta...
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Vemmy
08.10.2004 15:05:32
Ennen tuli vaihdettua kieliä aika usein, kun piti saada sitä uusien kielien kirkkautta soundiin. Ja rahaa paloi. jonkun vuoden kun piti taukoa bassonsoitosta ja enempi kitaraa vingutteli, niin uudelleen basson varteen tarttuessani huomasin, että nämä pari vuotta vanhat kielethän ovat vallan hyvät, soundi on kohdallaan. Squierin kanssa on nyt pieni ongelma, kun ostaa basson uutena niin siinä on uudet kielet, eikä siihen viitsi vanhaakaan settiä paikalle pistää, kun kaikki vanhat on katkottu 3+2-mittaisiksi, loppuu G:stä pituus. Pitää vaan soittaa ja toivoa että loppuu se yläpään kihinä noista kielistä pikkuhiljaa.

Kielimerkeistä sen verran, että toisen basson kielistä ei ole pienintäkään muistikuvaa mitkä siihen on viimeksi ruuvattu, niin kauan on vaihdosta aikaa. Skuijjerissa on varmaan jotkut Fendän (noinhan se oli?) kielet. Omia (wanhoja) kokemuksia on sen verran, että DR:n kielistä katosi kyllä uutuuden kilinä ja kolina äkkiä, mutta äkkiä ne kyllä kuulostivat sitten kuminauhaltakin, en muista mikä setti oli kyseessä, jokusen niitä joskus kokeilin. EBS:n kielet oli ainakin joskus oikein hyvät, silloin kun ne olivat halvimmat mitä kaupasta löytyi.
Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin.
nikolai
08.10.2004 22:38:19 (muokattu 08.10.2004 22:42:45)
Taannoin kauppiaalta oli vakiomerkkini päässyt loppumaan, joten ennakkoluulottomuuttani todistellakseni (eli hätäpäissäni) ostin Rotosoundin swingbassit. Tosin huonoa muistikuvaakaan kielistä ei ollut joten setti vaihtoon ja keikalle. Eka keikka ihan ookoo, viikon päästä seuraava keikka vielä menetteli mut seuraavissa treeneissä puoltoista viikkoa vanhat kielet hiipuivat totaalisesti.

Kummastelin tilannetta kun koko basso tuntui kuolevan käsiin, kaikkinainen atakki ja jämäkkyys kateissa eikä equttamallakaan löytynyt lohtua tilanteeseen. Liekö ollut maanantaisatsi mut ennakkoluulottomuus loppui siihen, tuollainen äkkikuolema tuntuu oudolta kun kuitenkin hinta antoi odottaa jonkinlaista laatua.

No, paluu vanhaan merkkin ja elämä hymyilee taas. Basso on kielensä valinnut.
2541
09.10.2004 00:52:06

Minulla on Swing Basseissa pysynyt soundi aika hyvin kohdallaan, nykyisin tulee 2-3:n kuukauden välein vaihdettua. Nyt on tosin ollut kuukauden ajan Everlyn kielet, muistaakseni Bass Rockersit ja eipä ole ollut valittamista niissäkään. Ovat kaiken lisäksi nikkelikielet ja ainakin Rotosoundin ja D'addarion nikkeliset ovat kuolleet turhan nopeaan ja huonolla tavalla. Onkos kukaan muu testannut Everlyn kieliä, ei ole Suomessa tullut koskaan vastaan?
Keny
09.10.2004 09:58:52
EBS:ätt on mulla toiminnu hyvin ja pysyny auki hyvin.DR settiä käytin muutama vuos sitte mutta kallita ovat ja yhtään en niistä alennusta saannu niin kävi kalliiks.

Rotosound flatteja kokeilin passoon mutta ei ollu ollenkaan mun juttu se.Sam o:n passossa on jotku mustat flatit minkä merkkiä en nyt muista niin ne oli aika hauskat soittaa.Tosin ei voi vertaa mun passoon ku sillä on aktiivi mikit ja myös jasson mikki tallassa.Perustatsi kyllä selvis hyvin niistä kielistä.
Karlsson
09.10.2004 18:10:21
EBS:ätt on mulla toiminnu hyvin ja pysyny auki hyvin.DR settiä käytin muutama vuos sitte mutta kallita ovat ja yhtään en niistä alennusta saannu niin kävi kalliiks.

Rotosound flatteja kokeilin passoon mutta ei ollu ollenkaan mun juttu se.Sam o:n passossa on jotku mustat flatit minkä merkkiä en nyt muista niin ne oli aika hauskat soittaa.Tosin ei voi vertaa mun passoon ku sillä on aktiivi mikit ja myös jasson mikki tallassa.Perustatsi kyllä selvis hyvin niistä kielistä.

Ne on Fendän nylonwoundit. Elikkäs kielessä sydänlangan ympärille on kiepattu muovia. Ns. Mitja Tuurala-kielet. Ihan oma jutunsa, näissä on enempi yläpäätä kuin noissa edellisissä vuosia vanhoissa fläteissä (nämäkin on siis jo hyvin sisään ajetuna saadut kielet), mutta ei semmosta kirkkautta voi sanoa olevan oikeastaan. LÄhempänä semmosta oikeen laadukasta kokopuukondrasoundia tavallaan. Ainut miinus on kohtuu olematon jännite kielissä eli nää on ihan lörpöt.
rattledad
09.10.2004 19:48:17

passo: GHS:n Brite Flatsit -88
jasso: Rotosound Swing Bassit, vanhemmat
prs: tulivat basson mukana, veikkaisin että pari kolme vuotta vanhat DR:t
kontra: Thomastic Spirocoret, n. -94

Soivat vielä vireessä, eikä uutuudenkihinää kuulu :-)
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
käki
10.10.2004 00:15:10 (muokattu 10.10.2004 00:19:07)
Mulla on GHS:n Boom-Äässit jotka vaihdoin viime lokakuussa, siis 2003.

Olen totutellut sisään soitettuihin kieliin, eli nykypäivänä tykkään anti-hifi -kielistä enemmän kuin hifimeiningistä. Boomersit kuoleentuvat juuri sopivasti omaan tarpeeseen.

En enää vilkaisekaan peukkutreeneihin päin, kun en oikeastaan ole peukkumiehiä. Sitten ei tarvite niin paljon yläpäätä.

Äsken minut heitettiin juuri baarista ulos, kun olin kuulemma liian päissäni... tulin kotio.

edit: nimimerkkihän tulee kännin asteesta...
Viina, huumeet, tupakka, kahvi ja Manowar tappavat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)