Aihe: Pulaa basisteista?
1 2
Bleksi
06.10.2004 14:34:57
Mikä on, että basisteista tuntuu olevan aina pulaa? Kavereitten kans on tullu juteltuu ja neki sanoo et ei porukka hirveesti soittele bassoo.
Ootteko huomannu saman?

Kitaristei löytyy yli tarpeen, rumpaleita sopivasti ja kosketin soittajista on kans pulaa. Mitä te sanotte?
-Spade-
06.10.2004 14:44:27
Ainakin kunnon "basisti-basisteista" on pulaa. Bassoa soittava kitaristi ei oikein aja samaa asiaa.
Mongo mogo! Bingo bango bogo!
will_mas
06.10.2004 16:54:35
Älä muuta sano. Kitaristeja nyt on kolmesataa tusinassa, mutta basistia ei löydä sitten millään. Jotenkin tuntuu niin typerältä laittaa kitaristi basistiksi mutta eipä siinä muukaan auta.
Nyar
06.10.2004 21:38:01

Ainakin kunnon "basisti-basisteista" on pulaa. Bassoa soittava kitaristi ei oikein aja samaa asiaa.

Se kantaa naulan on. Meidän keikan vara-basisti tuli helsingistä tänne ja vain yhtenä iltana ennen keikkaa harjoiteltiin. Kaveri hoiti asian mallikkaasti ja lähti takaisin helsinkiin keikan jälkeen.
Hello me, meet the real me... -Ota pastilli! -HÄ?
merisiili
08.10.2004 12:36:18
Tuo on periaatteessa totta. Soitan Pohjois-Helsingin bändikoulussa ja toisinaan siellä on basisteja jo yli tarpeen. Eräässäkin leiribändissä oli 2 basistia. Se oli kyllä aika kiehtovaa... Nyt tuollakin on tietääkseni pulaa basisteista.

Oikeasti olen kitaristi, mutta basson soittaminen on oikeastaan aika kivaa. Tai siis haluaisin soittaa bassoakin. Mutta ehkä rummut menevät vielä basson edelle. Mutta kyllä se saksofoni on kuolauksen kohde nr1.
Bleksi
08.10.2004 16:46:00
Mikä on syy tähän ongelmaan? Onko se niin vaikeeta alottaa basson soitto vai mikä siin on?
Ite ainaki oon sitä mieltä et basso on itselleni nro. 1.
kingdom
08.10.2004 17:32:42
Joo basistista pulaa täälläkin.
Hey Bungalow Bill, what did you kill?
Satis
08.10.2004 20:46:00
Mikä on syy tähän ongelmaan? Onko se niin vaikeeta alottaa basson soitto vai mikä siin on?
Ite ainaki oon sitä mieltä et basso on itselleni nro. 1.

Joo, basso on kyllä erinomainen soitin ja itse en muuta soittaiskaan. Kaikki vaan tuntuu haluavan ennemmin kitaristeiksi tai rumpaleiksi. Olisikohan siihen syynä basistien yleinen aliarviointi.. Mehän ollaan kuitenkin kamalan tyhmiä :)
"Omenan kohtalo on kara"
Hannu H.
08.10.2004 21:01:25

Olisikohan siihen syynä basistien yleinen aliarviointi.. Mehän ollaan kuitenkin kamalan tyhmiä :)

Syynä varmaankin on basson pieni rooli valtaosassa musaa. Ei oikein tiedetä että mitä bassolla ees soitetaan ja niitten bassojuttujen opettelu voi alkuun olla hankalempaa kun bassokuviot jää kitaroiden, rumpujen ja muiden alle.
"May the tone be with you"
nikolai
08.10.2004 23:42:11
Syynä varmaankin on basson pieni rooli valtaosassa musaa. Ei oikein tiedetä että mitä bassolla ees soitetaan ja niitten bassojuttujen opettelu voi alkuun olla hankalempaa kun bassokuviot jää kitaroiden, rumpujen ja muiden alle.

Nojoo. Miksi siis on kuitenkin pulaa basisteista? "Pienen roolin" soittimesta. Tämän perusteella lähes tarpeettomasta :)
Hannu H.
08.10.2004 23:45:42

Nojoo. Miksi siis on kuitenkin pulaa basisteista? "Pienen roolin" soittimesta. Tämän perusteella lähes tarpeettomasta :)

Ei suinkaan tarpeeton. Basson huomaa viimeistään sillon ku se puuttuu. Mutta kyllä basso tärkeässä osassa on aika monessakin musassa (ja vaikka en bassoa soitakkaan niin paria levyä kuuntelen ihan niitten bassottelujen takia lähinnä).
Windreaper
09.10.2004 02:20:39 (muokattu 09.10.2004 02:23:44)
Kyllä kitara on melko ohuen kuuloinen ilman bassoa livenä.

Ei niitä kitaroita tuplata bassolla (paitsi hevimusiikissa) :P. Nojoo, ehkäpä juuri tuo, että se basso on aina siellä taustalla, niin se ei välttämättä tunnu kaikista kauhean palkitsevalta. Basistit eivät myökään saa naisia, eikä kukaan kehu niitä, jos keikka meni hyvin. Basisteista kerrotaan myös ilkeitä juttuja ja ne lukitaan aina kaappiin/konttiin keikan jälkeen. Basistit ei myöskään pääse soittamaan elämää suurempia sooloja. Basistin toimenkuvaan kuuluu myös jatkuva kännissä örveltäminen, mikä käy kunnolle pitemmän päälle.

Tosiasiassa se on livenä (melkein) ihan sama, mitä kitaristi/kiipparisti soittaa, jos rumpalilla ja basistilla on rytmihommat hyvin hallussa ("juna" kulkee).
Johannes_t
09.10.2004 12:09:58

Basistit eivät myökään saa naisia, eikä kukaan kehu niitä, jos keikka meni hyvin.

Pöh pöh, se on juuri toisinpäin, eli basistit saa kaikki naiset ja ottaa vielä muidenkin.

Se on kyllä totta, ettei peruskuuntelija ymmärrä basson päälle yhtään mitään.
Penasol
09.10.2004 13:07:55

Tuo on periaatteessa totta. Soitan Pohjois-Helsingin bändikoulussa ja toisinaan siellä on basisteja jo yli tarpeen. Eräässäkin leiribändissä oli 2 basistia. Se oli kyllä aika kiehtovaa... Nyt tuollakin on tietääkseni pulaa basisteista.

Oikeasti olen kitaristi, mutta basson soittaminen on oikeastaan aika kivaa. Tai siis haluaisin soittaa bassoakin. Mutta ehkä rummut menevät vielä basson edelle. Mutta kyllä se saksofoni on kuolauksen kohde nr1.

Minäkin olen pääasiassa kitaristi, mutta innostuin tuosta bassohommasta ja ostin viime kesänä basson. Olen treenaillut sitäkin tässä joitain kuukausia. Bassoa on kiva soittaa, mutta pitää koettaa pysyä ruodussa sen kanssa.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
Hannu H.
09.10.2004 16:33:57

Tosiasiassa se on livenä (melkein) ihan sama, mitä kitaristi/kiipparisti soittaa, jos rumpalilla ja basistilla on rytmihommat hyvin hallussa ("juna" kulkee).

Komppaan bassolla.
käsi
09.10.2004 19:02:08

kitaristeista on paljon enemmän hehkutusta, on enemmän lehtiä, monesti bändien "johtavat" tyypit ovat laulaja ja/tai kitaristi.

basistit ovat koko ajan vähän niinkuin taka-alalla. esikuvat puuttuu. niin ei mikään ihme että monet innostuessaa musiikista haluaa alkaa laulamaan tai soittamaan kitaraa.
rumpaleitakin tuntuu sikiävän enemmän kuin basisteja.

tarvis jotain joka kohottais basistien imagoa. flea ja Les Claypool ei pelkästään riitä. tosin en tiedä ite onko niitä enemmän (siis tollaisia bisisti kuninkaita). en ole itse basisti.

pikkuveljeni on basisti. ja hyvä sellainen, treenaa koko ajan ja kehittää itseään. se lähi alueilla se onkin huomattu ja jannua ollaan koko ajan repimässä keikalle sinne sun tänne ja erilaisiin bändeihin koko ajan. sillä on vientiä.
kohta ne ottaa avaimet pois
musamies
09.10.2004 20:07:32
Minulla on joskus ollut oma basso, mutta empä ole oikein kunnon basistiksi kehkeytynyt. Kosketinsoittimet on enemmän vienyt mennessään.

Yksi syy on asiaan, että bassolla on jotenkin tylsä soittaa ilman bändiä. Bändin kanssa taas bassolla on vaikea näyttää muille miten joku biisi menee. Ehkä onnistuisi jos myös laulaisin, mutta empä ihmeemmin laula.

Tajuan omasta mielestäni kohtuullisen hyvin minkälaisia bassokuvioita kannattaa soittaa. Sensijaan tekniikkapuoli alkaa olemaan harjoituksen puutteen takia sen verta falskia, että soitan mieluummin bassot koskettimilla kuin oikealla bassolla.
Anakonda*
10.10.2004 18:18:18
Yksi syy on asiaan, että bassolla on jotenkin tylsä soittaa ilman bändiä.

Totta. Itse kun rämpyttelen bassoa kotosalla, tulee joskus turhautunut olo kun ei ole bändiä. Mutta kavereiden hiilostus on parhaillaan käynnissä, että ehkä minäkin sellaiseen vielä pääsen.
Nelikielipiru
12.10.2004 13:16:34

kitaristeista on paljon enemmän hehkutusta, on enemmän lehtiä, monesti bändien "johtavat" tyypit ovat laulaja ja/tai kitaristi.

basistit ovat koko ajan vähän niinkuin taka-alalla. esikuvat puuttuu. niin ei mikään ihme että monet innostuessaa musiikista haluaa alkaa laulamaan tai soittamaan kitaraa.
rumpaleitakin tuntuu sikiävän enemmän kuin basisteja.

tarvis jotain joka kohottais basistien imagoa. flea ja Les Claypool ei pelkästään riitä. tosin en tiedä ite onko niitä enemmän (siis tollaisia bisisti kuninkaita). en ole itse basisti.

Onhan noita heti suomessakin monta, J. Kinnunen, Jylli, P. Pohjola, "Puppe" Starndberg jne... Siinä oitis kova liuta kotimaisia basisteja joita ite ainakin fanitan.

pikkuveljeni on basisti. ja hyvä sellainen, treenaa koko ajan ja kehittää itseään. se lähi alueilla se onkin huomattu ja jannua ollaan koko ajan repimässä keikalle sinne sun tänne ja erilaisiin bändeihin koko ajan. sillä on vientiä.

Onnittele pientä veljeäsi tilanteestaan. =)
Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)