Aihe: Wahin potikat
1
rytilahti
07.10.2004 16:05:52
Terve
Omassa voxissa rahisee potikka ja uusi pitäisi saada. Mistä saa suomessa ja paljonko maksaa. T-kaupassahan se on n.25€. Löytyykö esim. jostain sähköliikkeestä edullisemmin käypää tavaraa.
Kiitti.
Shaft
07.10.2004 16:14:33
Vanhaa potikkaa kannattaa yrittää puhdistaa ennen vaihtoa, ellet ole niin jo tehnytkin. Custom-soundsilla myydään Black top-potikkaa noin 15 euron hintaan.
zepeteus
07.10.2004 16:38:37
Vanhan potikan puhdistaminen voi toimia, noin olen pelastanut muutaman rahisevan.

Jos katselee korviketta elektroniikkaliikkeistä, suosittelen Bournsin johtavasta muovista tehtyjä potikoita. Omani, 100K lineaarinen potikka, maksoi Turun komponenttipisteessä n. 8 €.

Wahiin vartavasten tehdyissä potikoissa on tosin etuna, ettei tarvitse kairata akseliin reikää sitä hammaspyörän kiinnitystä varten. Joissakin tulee jopa tuo hammastussysteemi valmiina. Erikoisemmissa wahipotikoissa on vielä "modifioitu" taper, eli pyyhkäisy on jossain lineaarisen ja logaritmisen välimaastossa. Tavallinen lineaarinen potikkakin näyttää toimivan kyllä a-ok.
rytilahti
08.10.2004 12:20:37
Mitenkäs tuo potikka puhdistetaan. Pitää varmaan avata ja jollain ainella ja pompulipuikolla puhdistaa?
Ryti
zepeteus
08.10.2004 20:56:23
Jos potikka yleensä on avattavaa mallia, useimmat wahipotikat ovat, niin rungon kiinnityslepareet auki ja sitten saa suojakuoren nostettua pois. Alta paljastuvan vastusrenkaan voi putsata tosiaan vaikkapa pumpulitukoilla, kankaan palasella yms. Kannattaa valita kuitenkin sellainen puhdistustapa, ettei kontaktipinnoille jää nukkaa tms. itse puhdistuksesta. Myös wiper-kontakti kannattaa puhdistaa, varoen kuitenkin ettei taivuta wiperin vartta liian ylös...löysää kontaktia on toisinaan vaikea taivutella takaisin.

Joskus kaikenlainen kuivunut töhnä istuu vastus/kontaktipinnoilla varsin sitkeässä. Itse olen käyttänyt pientä ruuvimeisseliä puhtaaksi raaputtamiseen, mutta sellaisessa pitää olla varovainen. Itse vastuspinnoite raapiutuu helposti samalla irti, jolloin puhdistuksen sijasta turmeleekin potikkaa. Puhdistusaineiden käyttö helpottaa tätä touhua, varsinkin kun avoinaista potikkaa voi huuhdella reippaastikin.

Potikkaa kootessa voi vielä tarkastaa, josko wiper-akselin pää tarvitsisi hieman vaseliinia. Tämä riippuu taas potikan rakenteesta, mutta joissakin malleissa akselin muovinen pää tulee tiiviisti potikan suojakuorta vasten. Kuiva akselin pää ei edesauta jouhevaa potikan pyörittelyä...
pjl
24.10.2004 19:26:53

Jossain netissä näin että joku oli korvannut alkuperäisen waakun potikan Bournssin muoviliukuisella vastaavalla. Ei välttämättä lainkaan huono idea. Ei ainakaan rahise.
zepeteus
24.10.2004 20:38:46
Kyllä, Bournsin muovikontaktinen potikka toimii hyvin. Minä vaihdoin sellaisen taannoin wahiini, eikä ole valittamista. Hintakaan ei ollut paha (8€), verrattuna virallisiin wah-potikoihin, joskin hammaspyörän kiinnityksen kanssa joutui taistelemaan hetken.
Progressiveland
25.10.2004 09:48:24

Vanhaa potikkaa kannattaa yrittää puhdistaa ennen vaihtoa, ellet ole niin jo tehnytkin. Custom-soundsilla myydään Black top-potikkaa noin 15 euron hintaan.
tuota myös kannatan!
kai tähän jotai älykästä olis voinu laittaa mutta kun ei kykene
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)