Aihe: Ensimmäinen itse tekemäni.
1 2
Ewereth
07.10.2004 20:57:05

Noniin. tämä aihe on ollut varmasti ennenkin mutta en jaksanut plärätä haun kanssa kauaa. Elikkä.
Aion tehdä ensimmäisen kitarani ja noista FAQ:n linkeistä en ottanut selvää. niin voisiko joku kertoa paljonko tulee maksamaan, mitä pitäisi muistaa, mistä puusta ja mitä välineitä tarvii. vinkkejä itse rakentamiseen myös haluaisin.
Eikä sitten tarvi v*ttuilla tästä aiheesta perkele!
Kunniaa Teemu "Somnium" Raimorannalle(Paras Folk/Black kitaristi ikinä) ../ Hail Somppa!
Juzzu
07.10.2004 21:05:45
Aion tehdä ensimmäisen kitarani

No hyvä että aikomus on vakaa ja päätös on tehty. Muuten sulla oli kyllä aika laajoja kysymyksiä, kannattaisi varmaan itse miettiä ensin minkä mallisen kitaran haluaa tehdä ja sen mukaanhan sitä sitten ikään kuin "automaattisesti" valikoituvat tietyt puut ja osa työkaluistakin. Mutta ensiksi suosittelisin ostamaan jonkun alan kirjan ja lukemaan sen huolella läpi - tosin eipä taida kotomaan kielellä tällaista opusta olla.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
KeljuK
07.10.2004 23:06:09
No kyllähän homma on niin että iso urakka on kyseessä, joten kannattaa paneutua ihan ajan kanssa tämänkin osaston juttuihin.

Helpoin lienee Telecaster. Itselläkin lähti pitkällisen väännön jälkeen nyt sellainen tulemaan, tosin thinline.

Tarvitset vähintään piirrustukset, joista näkee tärkeimmät mitat.

Puuosastolta puuta koppaan ja kaulaan, sekä otelautaan.

Työkaluissa on melkeimpä niin että enempi parempi, mutta vähälläkin pärjää. Sanoisin itse että pistosaha, talttoja, hiomakone sekä joku jyrsin on hyvä olla vähintään.

Lisäksi puiden tasoittamiseen oikohöylän käyttömahdollisuus on hyvä löytyä, tais sitten tilata tavara sopivaan paksuuteen ja tasaiseksi höylättynä.

Mitä maksaa.. vähän-> todella paljon. Puihin menee helposti 100€, muista saa käsityksen kun käy http://www.spelektroniikka.fi/ ja sieltä kitaraosat. Paljoa halvemmalla ei saa, ellei sitten käytettynä. Mutta käsityksen tuolta saa. Mikrofonien hintoja kannattaa katsella thoomannin, musamaailman jne. webbisivuilta.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
Ewereth
08.10.2004 11:37:47

Ajattelin RR mallia. se olisi suhteellisen helppo muotoilla...
mistä tiedän mihin tulee kaikukammiot ja muut tarpeelliset?

LÖYTYYKÖ MISTÄÄN SUOMEN KIELISIÄ OHJEITA?
Kunniaa Teemu "Somnium" Raimorannalle(Paras Folk/Black kitaristi ikinä) ../ Hail Somppa!
Juzzu
08.10.2004 11:44:54

Mikä on kaikukammio?
Juzzu
08.10.2004 11:59:22
mistä suomeksi ohjeet?

Noinkohan löytyy mistään.

Ensiksi kannattaisi varmaan tutustua kitaraan ihan kunnolla, mistä se koostuu, minkänäköisä mikin osa ja kohta on - ja _miksi_ ne ovat sen näköisiä kuin ovat. Työkaluja olisi suotavaa olla jonnin verran ja käsityötaitoa, puhumattakaan näkemyksestä mitä on tekemässä. Jos nyt ajatellaan muutamaa hyvinkin paljon tekemiseen vaikuttavaa asiaa, niin kai olet jo miettinyt valmiiksi mm. nämä asiat:

-Kaulan liitostapa
-kaulan skaala
-Lavan kulma
-puumateriaalit
-tallaratkaisu

Ennen kuin alat ostamaan isoa kasaa osia kitaraan, niin ehkä kannattaa kokeilla alkaako siitä kitarantekemisestä tulemaan mitään. Onnistuuko vaikka rungon saumaus, yläjyrsimen käyttö ja pysyykö sormet kiinni käsissä vielä vannesahailun jälkeenkin. Ja jos käytettävissä ei ole esim. kunnon tasohöylää, vannesahaa ja yläjyrsintä, vaikeutuu rojekti huomattavasti.
Ewereth
08.10.2004 12:03:47

En ole varma mutta luulisin että saan käyttää koulun koneita aika paljolti.

Voisitko selittää tuon skaala jutun ja muut? olen ensikertalainen joten en älyä..
Juzzu
08.10.2004 12:07:52
Voisitko selittää tuon skaala jutun ja muut?

Olen pahoillani, mutta en voi. Ei tuollaisia asioita voi täällä selvittää perinpohjaisesti. Kuten aikaisemmin mainitsin, kannattaisi ensin tutustua kitaroihin kunnolla - esimerkiksi vaikka siihen mitä ovat kitaran skaalat, minkälaisia niitä on, mihin ne vaikuttavat ja kuinka ne otetaan huomioon kitaranrakennuksessa.

Skaalan lisäksi on myös monen monta muuta tärkeää asiaa. Eli hus opiskelemaan omatoimisesti! :o)
Ewereth
08.10.2004 12:11:34

JEES! :D
spyykko
08.10.2004 12:19:21

Ajattelin RR mallia. se olisi suhteellisen helppo muotoilla...

Itse asiassa suorien sivujen tekeminen ei välttämättä ole yhtään kaarevia helpompaa. Sitäpaitsi RR on aika leveä, vaatii ison aihion josta lähdetään liikkeelle ja leveät höylät.

LÖYTYYKÖ MISTÄÄN SUOMEN KIELISIÄ OHJEITA?

Elä nyt hyvä mies huuda, ei tilanne niin vakava ole :-) Varsinaisia suomenkielisiä ohjeita ei taida löytyä mistään. Mutta tällä foorumilla on käsitelty varmaan jokainen kitaran rakennuksen työvaihe ainakin kertaalleen, joten kannattaa oikeasti istua yhdeksi illaksi alas ja jaksaa plärätä haun kanssa keskusteluja läpi. Lisäksi kannattaa kyllä katsoa nuo FAQ:n linkit läpi. Vaikkei lontoon murteesta tajua sanaakaan, niin näkeepähän edes hyviä kuvia joista saa käsityksen siitä mitä ja missä järjestyksessä rakennettaessa suurin piirtein tehdään.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Tim
08.10.2004 13:09:54

Mikä sulla on motivaatio itse tehdyn kitaran takana? Jos haluat oppia tuntemaan soitinta paremmin, kehittää kädentaitoja, tai saada omin kätösin aikaan kitara, joka kestää isältä pojalle, niin tsemppiä vaan opiskeluun.
Mutta jos tarkoitus on tehdä kitara itse, kun ne ovat niin kalliita kaupassa, niin voin sanoa, että kyllä niitä sieltä kaupasta halvemmalla irtoaa, kun mitä pelkät osat maksaa.
Ja saattaa laatukin olla parempi, kuin ensimmäisessä itsetehdyssä.
Ewereth
08.10.2004 15:40:11

Kiitos vinkeistä.
Macu
08.10.2004 16:14:37
Itse olen tehnyt pari vuotta sitten Telen, joka oli siis ensimmäinen. Nyt on kovaa vauhtia valmistymassa Les Paul ja viulubasso. Verta, hikeä ja kyyneliä se välillä on, mutta niin se vaan menee. Ja mikä tunne kun saa itse tehdyn soittimen valmiina käteensä. Se on kokemisen arvoista.

Itselläni kävi tuuri, kun pääsin ammattilaisen ohjaukseen. Siitä ei kyllä omin päin olisi ainakaan ensimmäisen kitaran kohdalla tullut mitään ilman kunnon ohjausta.

Mutta jos vain jaksat yrittää etkä pelkää mahdollisesti kovaa hintaa tai virheitä, anna mennä!
Kahvin määrä on vakio
KeljuK
08.10.2004 16:22:22 (muokattu 08.10.2004 16:54:00)

Mutta jos vain jaksat yrittää etkä pelkää mahdollisesti kovaa hintaa tai virheitä, anna mennä!

No, varsinaisia "kuolemanpaikkoja" on hyvin vähän, varsinkin jos fuskaa sen verran (kuten minä) eli hankkii otelaudan valmiiksi uritettuna. Kaulan kun saa valmiiksi, niin jäljellä on oikeastaan enää tallan tarkka paikka. Muuten jos ei tule piirrustusten näköinen(nimim. saha lipsahti telen alasarvea tehdessä, tullee setä Fenderin piirtämää terävämpi), niin tuleepahan ainakin omaperäinen.

Lisäys: Höyläraspi(raspihöylä) on muuten aivan ehdoton kaulan raakamuotoilutyökalu. Löytyy k-raudoista sun muista, eikä maksa paljoa. Eli kyseessä on siis sellainen kahvallinen teräsraspi, ei sellainen valurautainen kuin ne wanhat puutyöluokan. Itsellä on miniversiokin, ja taisivat maksaa yhteensä pari kymppiä.
spyykko
08.10.2004 20:20:32

Lisäys: Höyläraspi(raspihöylä) on muuten aivan ehdoton kaulan raakamuotoilutyökalu.

Heh, en mä ole tajunnut kaulaa sillä muotoillakkaan, straton contoureja tein tuollaisella kyllä. Soveltuu siis mainiosti myös bodyn muotoiluun :-)
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Bomber
09.10.2004 10:01:04
No mulla on ite tehty RR(ei ihan saman muotoinen) ja soi yhtä hyvin kuin jotkut 400 euron Jacksonit(mun mielestä ja parin kaverin mielestä). Tähän mennessä kitaraan on mennyt joku 240 euroa. Pitäis vielä uus satula hankkia ja paremmat potikat.
" Se joka polkee paskaa ei tiiä mitään, mut se joka lopettaa sen polkemisen ei tiiä sitäkään! "
herra47
11.10.2004 21:17:22
RR.ssä taitaa runko olla leppää ja kaula vaahteraa en oo varma kannattaa varmistaa. Skaala on 25,5 tuumaa eli se on kielen soiva pituus siis mitta tallasta satulaan. Tallasta 12 nauhaan ja siitä satulaan pitää olla sama matka eli puolet tuosta 25,5. Suosittelen ostamaan otelaudan valmiiksi uritettuna.
Ewereth
11.10.2004 22:20:58

Mistä saan valmiiksi uritetun ja paljonko maksaa?
KeljuK
11.10.2004 22:25:21
Mistä saan valmiiksi uritetun ja paljonko maksaa?

Lueppa ensinnäkin tätä keskustelua, ja sen linkkejä voipi tutkailla. Sitten vaikka FAQ:n suomalaisten soitinrakentajien, sekä liikkeiden linkkejä kannattaa myös klikkailla ja sieltä etsiskellä.

Turha niitä on uudelleen kirjoittaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)