Aihe: Korg Mono/Poly
1 2
Mikael
05.10.2004 12:53:49

Leikari perskuta on mennyt ostamaan yo. vehkeen eikä oo hehkuttanut yhtään! Mitäs peliä se tällanen on??

Nyt voidaankin sitten laittaa Mono/Polyistit Ry pystyyn ja ruveta dumaamaan noita surkeita motiffiksiä.. (digi-digi-piipi-piipi).

Onkos muita tämän jalon soittimen omistajia?
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
samulijp
05.10.2004 13:00:32
.::COB - Children Of Baron::. My name is Baron, Samuli Baron!
Mikael
05.10.2004 13:02:05

Notefix
05.10.2004 13:16:41

Hyi saatana...

Kuulostaa noi muuten aika aidolta...oon monopolylla sinänsä joskus jonkun session soittanu enkä hirveesti kyllä digannu.
My name is Baron, Notefix Baron "
Mikael
05.10.2004 13:20:51 (muokattu 05.10.2004 13:22:53)

Kuulostaa noi muuten aika aidolta...oon monopolylla sinänsä joskus jonkun session soittanu enkä hirveesti kyllä digannu.

Käännynnäinen! Vääräoppinen! Vartijat....!
EDIT: Ainii sullahan on motif... Kätyri!
Adawolf
05.10.2004 14:15:26
On toi ny parempi ku joku kytyne motiffi... :P
Leikari
05.10.2004 15:03:05 (muokattu 05.10.2004 15:13:35)
Leikari perskuta on mennyt ostamaan yo. vehkeen eikä oo hehkuttanut yhtään! Mitäs peliä se tällanen on??

Nyt voidaankin sitten laittaa Mono/Polyistit Ry pystyyn ja ruveta dumaamaan noita surkeita motiffiksiä.. (digi-digi-piipi-piipi).

piti ostaa ettei jäänyt kaveria huonommaksi ;-)

- mono/polyssa on hyvä korg-analogisoundi - filtteri on enemmän mun makuun likainen ja räävi - ei se honota, mutta joku oma kuivakka sävy on.... toisaalta saa todella muhevaa alapäätä
- tiesittekö, että M/P maksoi uutena markkinoille tullessa saman kuin minimoog! Moogissa oli vähemmän oskillaattoreita, mutta puukuoret (M/Pssä viilua lastulevyn päällä - huomasin jostain nurkasta)
- Mono/Polyn soundi on sillä lailla tunnistettava, että jossain bändisoitossa voi olla häiritsevä - esim. moogissa on jotenkin neutraali soundi - semmoinen hyvä, vahva ja puhdas Amerikan ääni, joka soi kauniisti ja täyteläisesti. M/P leikkaa sekaan oman tilan (kuten myös jotkut analogi-cs:t - ei tosin niin vahvasti).
- tuttavapiirissä on näitä pari & samoin polysixejä - juuripa oli vähän aikaa sitten "kokoontumisajo" ja vedettiin näitä yhteen mm. voyagerin bassojen päälle oli korgeilla maukas soittaa leadeja. Industrialmökään ei voyagerilla tai rolandeilla ollut mitään asiaa korgien rinnalla. ...arppi pitäisi vielä saada...

- legacyssähän ei kait ole M/Ptä mallinnettu vaan polysix (ja Ms 20 ja WS) - olisivat jättäneet sen typerän halvalla tehdyn konsolin pois - tai tehneet siitä kunnollisen (joo - olisi kalliimpi)

- ei noissa digitaaleissa ole sitä oikeaa fiilistä - eihän ne edes haise sähkölle samalla tavalla ;-)

edit: ja kyllähän se on niin, että mono/poly hakkaa mennen tullen motifit ja muut työasemat silloin kun puhutaan oikeasta syntikansoitosta eikä yritetä jäljitellä viulu- tai sähköurkubändiä ;-)
samulijp
05.10.2004 16:32:33
Vintage jutut on tosi asiallisia ja hienoja. Silti jos soittaa paljon, on helppo napata vaikka se motiffi kainaloon kuin roudata rekkalastillista museotavaraa perässään.
Mikael
06.10.2004 09:43:40 (muokattu 06.10.2004 09:49:27)

Tää on just tätä. Pullamössösukupolvi haluaa päästä vaan helpolla ja keksii sit selitykset joihin itsekin uskoo.

"Ennen oli syntsan päädyt puuta ja miehet rautaa. Nyt on romplerit muovia ja miehet käy manikyyrillä"
Leikari
06.10.2004 10:29:52
...mennyt ostamaan yo. vehkeen eikä oo hehkuttanut yhtään! Mitäs peliä se tällanen on??

Mono/Polyn tapaisille laitteille ei tarvitse hakea keskustelupalstoilta toisten hyväksyntää - tietää itse, että laite on hyvä. Se siinä! Ei ollut ainakaan minulla motivaatio-ongelmaa kun M/P:n ostin ;-)
samulijp
06.10.2004 10:36:24
Tää on just tätä. Pullamössösukupolvi haluaa päästä vaan helpolla ja keksii sit selitykset joihin itsekin uskoo.

Roudaatko kannut aina kotiin viritys, huolto ja harjoitus mielessä?
Notefix
06.10.2004 10:44:55

"Ennen oli syntsan päädyt puuta ja miehet rautaa. Nyt on romplerit muovia ja miehet käy manikyyrillä"

Hoho...hyvä provo.

Sanotaanko, että mä olen ihan tarpeeksi aikoinaan soitellut vintage-kamoilla. Pitää mennä eteenpäin... :)
Leikari
06.10.2004 11:01:10
Sanotaanko, että mä olen ihan tarpeeksi aikoinaan soitellut vintage-kamoilla. Pitää mennä eteenpäin... :)

sanoisin, että et ole soitellut vintage -kamoilla - ne monopolyt ja muut rojut eivät tainneet silloin vielä olla vintagea vaan ihan state-of-the-art:ia

;-P

P.S. saattaahan se olla, että kun Notefix veti M/P:llä niin minä poika se vielä koitin melodicaa ... no tuo on jo liioittelua sentään ...
Mikael
06.10.2004 11:46:15

Roudaatko kannut aina kotiin viritys, huolto ja harjoitus mielessä?

Eiku treenikämpälle. Kotona hoidellaan kotiasioita.
Notefix
06.10.2004 12:52:20 (muokattu 06.10.2004 12:53:02)

sanoisin, että et ole soitellut vintage -kamoilla - ne monopolyt ja muut rojut eivät tainneet silloin vielä olla vintagea vaan ihan state-of-the-art:ia

Nojoo...olihan ne minimoogit yms silloinkin jo vintagea...nyt ainoastaan mä oon vintagea :)

P.S. saattaahan se olla, että kun Notefix veti M/P:llä niin minä poika se vielä koitin melodicaa

Omakuvasta näkyy eletyt vuodet...

Mutta pointti on vaan se, että mä en hirveesti oo kamafriikki. Ihan tarpeeksi hyvät soundit saa vaikkapa Motiffilla, jollain VA synalla yms...ja jos ei irtoa niin sitten otetaan lainaksi muuta. Pääasia että laulut toimii ja biisit on hyviä.
Leikari
06.10.2004 14:00:44
Omakuvasta näkyy eletyt vuodet...

- mulla on vielä enemmän tukkaa jäljellä - kuten myös omakuvasta näkyy - taidan olla sen verran nuorempi?

Mutta pointti on vaan se, että mä en hirveesti oo kamafriikki. Ihan tarpeeksi hyvät soundit saa vaikkapa Motiffilla, jollain VA synalla yms...ja jos ei irtoa niin sitten otetaan lainaksi muuta. Pääasia että laulut toimii ja biisit on hyviä.

- omien laitteiden osaltani olen pyrkinyt kokoamaan käyttökelpoiset "oikeat" synasoundit, jotka ovat minulle tärkeitä - pääasiassa ne ovat "koti"studiossa - liikkuvat kyllä jossain määrin välillä kaveripiirisessioissa ja satunnaisilla keikoillakin.

- Työasemasynilla on monipuolisuutensa ansiosta varmasti paikkansa keikkahommisssa ja muutenkin pomminvarmaa toimintaa arvostettaessa - tietokoneissa pyörivät virtuaalisynat taitavat vallata alaa studiohommissa. Käyttötarpeet, -tottumukset ja -tilanteet sekä kustannuksetkin noissa valinnoissa ratkaisevat - jokaisella omansa.
Notefix
06.10.2004 15:48:02

- mulla on vielä enemmän tukkaa jäljellä - kuten myös omakuvasta näkyy - taidan olla sen verran nuorempi?

On muuten hieno kuva! Juu, poikanenhan se vielä olet.

Käyttötarpeet, -tottumukset ja -tilanteet sekä kustannuksetkin noissa valinnoissa ratkaisevat - jokaisella omansa.

Noinhan se on.
Rantsu
12.10.2004 09:40:38
Aha. Nyt tää meni sit yleiseksi konsensukseksi?

No ei toki. Mutta turha alkaa tappelemaan asioista, jotka ovat aika tunnelatautuneita. Eilispäivän musta on tämän päivän valkoista ja päinvastoin, ja ne ihmiset, jotka eivät suostu seuraamaan trendejä vaan hiihtävät omaa umpihankeaan sen värin loppuviimein taas vaihtavat. Joskus oli aika, jolloin jengi oli lopen kyllästynyt näihin analogipiipittimiin ja -suristimiin ja niitä roudailtiin vintille ja jopa kaatsille oikein kaksin käsin. Sitten joku käänsi suksiensa kärjet tulosuuntaan ja kaivoi Minimooginsa esille, mutta jengi eksyi perässä hiihtäessään siinä mielessä vähän pöpelikköön, että ruvettiin ajattelemaan, että KAIKKI nuo suristimet ovat jotenkin kullanarvoisia. Jos joku jaksaa hehkuttaa jotain laatikkoa, johon on pakattu neljä aika huonoa monosyntsaa, niin eihän siinä mitään pahaa ole, mutta itse en kyllä jaksa hirveästi innostua. Ilmoittautukoon joku MS-20:sen tai jonkin PS-sarjan laitteen omistaja, niin kyllä täälläkin taas alkaa kuola virtaamaan näppäimistön päälle...
"Ehke parempi mine kotona."
Leikari
12.10.2004 10:45:48 (muokattu 12.10.2004 11:15:16)
Jos joku jaksaa hehkuttaa jotain laatikkoa, johon on pakattu neljä aika huonoa monosyntsaa, niin eihän siinä mitään pahaa ole, mutta itse en kyllä jaksa hirveästi innostua.

- makunsa kullakin
- ylempänä totesin: Mono/Polyn soundi on sillä lailla tunnistettava, että jossain bändisoitossa voi olla häiritsevä - esim. moogissa on jotenkin neutraali soundi - semmoinen hyvä, vahva ja puhdas Amerikan ääni, joka soi kauniisti ja täyteläisesti. M/P leikkaa sekaan oman tilan (kuten myös jotkut analogi-cs:t - ei tosin niin vahvasti).

- kysehän on siitä mitä hakee - Moog on semmoinen "insinöörihyvä", mutta valitettavan tylsä
- analogisyntikoiden soundia ei voi tuomita hyväksi/huonoksi insinööriperusteilla vaan soundin käyttökelpoisuuden mukaan. Jossain perusproge-bändissä tai hip-hop-bassoa kaivattaessa moogilla on paikkansa - monessa muussa taasen toiset toimii paremmin. Muita ns. hyviä amerikansyntikoita ovat oberheimit - "pienenä" aina kuolasin jonkun ison matrixin tai ob-8:n perään - nyttemmin olen todennut, että minulla ei sellaiselle ole käyttöä (vaikka maailmalta niitä saakin & mikäli tosissani haluaisin niin pystyisin sellaisen hankkimaan)
- koko nykyinen dance-tekno -tyylisuuntahan perustuu teknisesti arvioituna "paskojen" syntikoiden soundeihin. Aika moni on niistä innostunut. ... minulla on tallella vielä 80-luvulta tr 909:n esite, johon myyjä oli kirjannut hinnaksi 5999,- fim. En ostanut - nyt saisi kyllä omansa pois - ja eihän se oikeilta rummuilta kuullosta...
- mono-polyllä on luonnetta - se riittää - sellaista soundia ei muualta saa. Humppamuusikon kannalta ei varmastikaan koskaan ole ollut optimaalinen valinta. Kun tarvitaan "nyrjähtäneitä" soundeja saattaapi MP olla kohdallaan - itse asiassa juuri viime viikon lopuilla yksi kaveri kertoi hollantilaisen tuttavansa kehuneen soittamiani MP-juttuja myös soundeiltaan
- analogisyntikkamusiikissa pitää myös paikkansa, että "väline on viesti"
- muotien vaihtumisesta: omalta osaltani olen syntikkamusiikkia(kin) kuunnellut suurella rakkaudella aiheeseen 70-luvulta lähtien - silloin oli vain haaveena syntikan osto - nyt on onneksi ollut mahdollisuus toteuttaa hankintoja ja harrastaa itse soittamista ja musiikintekemistä. Analogisyntikat tarjoavat minulle yhden soundimaailman (muutakin on) enkä usko sen mihinkään koskaan häviävänkään - ovathan viulut, torvet jne. jo satoja vuosia vanhoja soitinkonstruktioita & popularimusiikin klassikkosähkökitaratkin jo puolen vuosisadan ikäisiä - entäs hammond urku? - muoti nostaa ja laskee kyllä, mutta "ydinharrastaja"ryhmässä kannatus säilyy
- analogisyntikat ovat sentään rehellisesti oma instrumenttilajinsa soundimaailmoineen - niissä on eroja kuten kitaroissakin. Motifeja ja muita perustellaan niiden helpolla roudattavuudella - instrumentteina omana arvonaan ne eivät ole kovin vahvoilla so. ovat vain enemmän tai vähemmän onnistuneita jäljittelijöitä (motifin soundia pitää verrata johonkin jousiorkesteriin, torvisektioon, yksittäisiin "klassisiin" instrumentteihin - ja painaahan se vähemmän kuin B-3 sekä on helpompi sopia harjoitusaika kiipparisti itsekseen kuin kymmenen muun muusikon kanssa) - - tämä on soittimien filosofiaero - niiden laatua ei siis voi lähteä rinnan vertaamaan. Aivan instrumenttina kyllä filosofiamielessä joku dx-7 on motifia parempi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)