Aihe: bändissä aloittelu
1 2
Unlighted
06.10.2004 20:38:20
eli olen yrittänyt löytää bändiä johon pääsisin soittamaan..
haluaisin vinkkejä siihen että mitä kannattaisi opetella mahdollisimman paljon ennen varsinaista bändissä soittamista?
miten voisi hyvin opetella pysymään tahdissa jne?

ja sitten vielä..sattuuko kukaan tietämään miten bändejä kannattaisi ruveta etsimään?
kun ainakaan tuolla "wanted" palstalla ei löytynyt oikein mitään =/
Vanalkar
06.10.2004 20:42:00

Treenaat soittoa metronomin kanssa. Kannattaa myös nauhoittaa omaa soittoa ja kuunnella sitä. Silloin huomaa vasta miten hyvin/huonosti sitä soittaa.

ja sitten vielä..sattuuko kukaan tietämään miten bändejä kannattaisi ruveta etsimään?

Käy vilkaisemassa musiikkiliikkeiden ilmoitustauluja. Pistä vaikka oma ilmoitus jos siltä tuntuu.
Glymur dansur ķ hųll,
Dans slįiš ring
Glašir rķša noregis menn
til Hildar ting.
Juha86
06.10.2004 20:48:56

Joo ne musaliikkeiden ilmotustaulut on hyviä. Ja kyllä wantedissakin aina joskus tärppää (kun vaan ahkerasti päivittelee omia ilmoja).. Ja sitten kyselet kavereitten ja tuttujen kaveripiiristä, jos löytyis soittajia.
~totuus ei pala tulessakaan~
Nyar
06.10.2004 21:27:29

Kannattaa opetella aika paljon erillaista musiikkia, jos lähdet pelkältä hevipohjalta, niin siinä väsyy. Kannattaa harjoitella kappalle hetken mielijohteestakin.
Hello me, meet the real me... -Ota pastilli! -HÄ?
Reddie
07.10.2004 03:25:15 (muokattu 07.10.2004 03:25:44)
haluaisin vinkkejä siihen että mitä kannattaisi opetella mahdollisimman paljon ennen varsinaista bändissä soittamista?

Itse opettelin soittamaan "bändin kanssa" samalla tavalla kuin varmaan kaikki muutkin soittaa, eli stereoista biisi soimaan ja ite soittaa mukana. Jos soittelee vaan yksikseen antaa paljon helpommin virheitä anteeksi, mut sitten jos soitteleekin jonkun biisin tahtiin niin se on vähän pakko pysyä mukana ku ei se Rage Against The Machinen Know Your Enemy pysähdy vaikka sä pysähtyisit. ;)

Ja sit toi laaja-alaisuus mun mielestä on aina plussaa. Meitsi soittaa kaikkea mikä vähääkään korvaa miellyttää joten on tultu opeteltua kaikkea väliltä nuotiolaulut - metalli. Ja siis tarkoitan aika kaikkea, oon tosi kaikkiruokainen. Ja oon huomannu vasta jälkikäteen mitä ne kaikki on opettanut. Apulanta opetti tommosta peruskomppausta, Rage Against The Machine opetti skaalojen ulkopuolista ajattelua, System Of A Down rytmiä, Tehosekoitin sointujen kanssa leikkimistä, Don Huonot monimutkaisia kuvioita, jne jne jne. Sit ku noita on tarpeeks soitellu niin hups: Osaakin jo yhdistää noita juttuja omaan soittoon.

EDIT: Luin ton mun kirjoituksen. Hitsi kun kuullostan hyvältä soittajalta! :D Älä pelkää, siitä ei oo kyse..
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
midprice
07.10.2004 10:54:26 (muokattu 07.10.2004 10:55:15)

Niinkuin reddie tuossa ylempänä sanoi, paljon soittoa levyjen mukana, metronomin kanssa jne. Kehittää taimia, joka on mielestäni bändisoitossa kaiken a ja o.
Vaikka osaisit kuinka tiluttaa hypernopeita sooloja, niin jos et tee sitä taimissa, hankaloituu tuo bändisoitto huomattavasti. Ei se rumpali jää sua oottelemaan soitossaan.

EDIT: et tosin kyllä tuossa alussa kertonut mitä instrumenttia soitat, oletin kitara.
hgr
07.10.2004 15:59:30
Sen taimissa soittamisen pitäis kyllä tulla jossain määrin luonnostaan. Eli jos sitä pitää väkisin hinkata metronomin kanssa, ehkei soittaminen ole ominta alaasi.

En tarkottanu mitenkään henkilökohtasesti, mutta tiedän jotain tyyppejä jotka on soittanu kitaraa ja käyny tunneillakin vuosia eivätkä silti osaa laskea neljään.
http://www.vitkaste.cjb.net
merisiili
08.10.2004 12:42:29
Oma aloitteluni bändissä oli itse asiassa koko musa touhun alku ja juuri. Olin viidennellä luokalla ja aloitin kavereiden kanssa Pohjois-Helsingin bändikoulussa. Siellä olen nyt viihtynyt jotain 5 vuotta ja soitto sujuu. Koska olen alun alkaenkin soittanut bändissä, ei minusta yksilö soittajana ole oikein mihinkään.

Kuunteleminen on hemmetin tärkeä asia bändin kanssa. Pitää osata kuunnella missä mennään, missä tahdissa ja mistä pääsen taas mukaan jos putoan. Eli kuunteleminen, sitä kannattaa harjoitella. Mutta ilman minkäänlaista rytmitajua voi sanoa hyvästit koko touhulle.
hgr
08.10.2004 15:51:40 (muokattu 08.10.2004 15:52:00)
Mä näkisin ihmisen runsaan metronomin kanssa treenaamisen kielivän ennemmin järkevistä treenaamismetodeista kuin siitä että soittaminen ei olisi hänen alaansa.

Niin no en tiedä... mä en oo juuri koskaan harrastanu tota metronomin kanssa treenaamista. Aina ei voi tukeutua siihen metronomiin. Mä näkisin että esim. kitaristi joka TARVITSEE rumpalin pitämään hänet rytmissä ei ole oikealla alalla.
Kyllä sillä metronomilla voi taimia hioa, mutta hommat täytyy olla hallussa myös ilman sitä.
Chemo
08.10.2004 17:07:12

Kyllä sillä metronomilla voi taimia hioa, mutta hommat täytyy olla hallussa myös ilman sitä.

Puhutaankohan me nyt eri asioista? Metronomin kanssa ei ole tarkoitus esiintyä vaan treenata. Tottakai sitten esiintymistilanteessa tulee pärjätä ilman sitä.

Mutta taiminkin treenaaminen on tärkeää. Eikä siinä, että käyttää metronomia, ole mitään hävettävää vaan päinvastoin. Esim. klasaripuolen soittajilla, joiden on _todellakin_ soitettava kohdalleen, on yleensä takana aivan mielettömiä määriä treenaamista metronomin kanssa (ja toki ilmankin). Toi nyt vaan menee noin.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
käsi
08.10.2004 17:35:51 (muokattu 08.10.2004 17:39:46)

hyvä tapa treenata on soittaa levyn mukana, ota aluksi helppoja kappaleita. ja vaikeuta pikku hiljaa. tietenkin
metronomin mukana soittelu auttaa kanssa.

bändissä kehittyy kyllä tosi nopeaa tietylle tasolle. mutta siitä eteenpäin pääseminen vaatii koko porukalta töitä paljon

tietenkin poseeraaminen kokovartalo peilin edessä helpottaa löytää rock esiintymis asennot:)

monet rumpalit muuten katsovat omaa soittamista peilistä. mm kai hahto mainitsi asiasta jossain haastattelussa.

aloittakaa bändilläkin helpoista jutuista ja siitä sitten edeten vaikeampiin asioihin ja biiseihin.
hiljaa kiiruhtaen. voipi mennä hermot aika nopeeta jos alkaatte treenata heti jotain 6 minuuttista proge eeposta joka vaatii taitoa ja tarkkuutta.

soitelkaa vaikka sitä paranoidia tms aluksi. ja sitten mukaan muita biisejä, vaikeampia tietenkin. tai jos on jo heti aluksi omia biisejä, niin niistä ne jotka on helpoin soittaa. jotta yhteensoitossa ei tarvi keskittyä koko ajan omaan soittamiseen vaan voi kuunnella mitä muut soittaa.
kohta ne ottaa avaimet pois
hgr
08.10.2004 17:52:38 (muokattu 08.10.2004 17:53:34)
Puhutaankohan me nyt eri asioista? Metronomin kanssa ei ole tarkoitus esiintyä vaan treenata. Tottakai sitten esiintymistilanteessa tulee pärjätä ilman sitä.

Ihan samasta asiastahan me puhutaan. Pointtini oli että jos vain ymmärtää koko sen "taimin" konseptin, ei sitä metronomia tarvitse mihinkään. Taimia voi tietty hioa vähän tarkemmaksi metronomitreenauksella, mutta toisaalta on vaan hyvä että tempo vähän "elää".

Eli: Jos sen taimin kanssa on hirvittäviä vaikeuksia, ei se metronomin kanssa hinkkaaminen auta todelliseen ongelmaan, joka on lahjakkuuden puute.

Eikä taaskaan mitään henkilökohtaista.
Chemo
08.10.2004 18:31:22

jos vain ymmärtää koko sen "taimin" konseptin, ei sitä metronomia tarvitse mihinkään.

Väärin. Useiden musalajien todellisilla mestareilla on ollut opetteluvaiheessaan, ja myöhemmissäkin vaiheissaan todella paljon käyttöä metronomille.

on vaan hyvä että tempo vähän "elää".

Ei näinkään voi sanoa mitenkään yleispätevästi. Tämähän riippuu ihan siitä minkälaista juttua on tekemässä. Myös mä pidän pienestä tempon liikkuvuudesta tietyissä jutuissa, mutta on paljon sellaisia tilanteita missä pitää vetää todella tiukasti timessa.

Eikä taaskaan mitään henkilökohtaista.

Sama.

Sitä mä en sitten väitäkään, että metronomi olisi joku ihmelaite jonka avulla rytmitajuttomastakin voisi tulla mitä vain. Mutta hyvin suunniteltuun soittamisen opetteluun metronomi kyllä useimmissa tapauksissa kuuluu.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Progressor
08.10.2004 19:00:23
voipi mennä hermot aika nopeeta jos alkaatte treenata heti jotain 6 minuuttista proge eeposta joka vaatii taitoa ja tarkkuutta.

Nyt on progefanin pakko hieman älähtää. Kuusiminuuttinen kappale ei ole vielä mikään eepos! Kuuteen minuuttiin mahtuu kyllä jo ihan hyvä sävellys, mutta jos eepoksista aletaan puhua, niin kyllä sitä mittaa pitää minusta olla ainakin 10 minuuttia. (Sivuhuomautus: ostin tuossa hiljattain Echolynin Mei-levyn. Levyllä on ainoastaan yksi kappale; sen kesto on 49:35.)

No niin, ryömin nyt takaisin kiveni alle. Jatkakaa oikeaa keskustelua ;-)
käsi
08.10.2004 20:12:40

Nyt on progefanin pakko hieman älähtää. Kuusiminuuttinen kappale ei ole vielä mikään eepos! Kuuteen minuuttiin mahtuu kyllä jo ihan hyvä sävellys, mutta jos eepoksista aletaan puhua, niin kyllä sitä mittaa pitää minusta olla ainakin 10 minuuttia. (Sivuhuomautus: ostin tuossa hiljattain Echolynin Mei-levyn. Levyllä on ainoastaan yksi kappale; sen kesto on 49:35.)

No niin, ryömin nyt takaisin kiveni alle. Jatkakaa oikeaa keskustelua ;-)

pahoittelen tuota ajan vähättelyä, toivottavasti tajusitte pointtini kirjoituksessa
kohta ne ottaa avaimet pois
Unlighted
09.10.2004 13:13:17
kyllä ainakin omasta mielestäni itseltäni hieman ainakin rytmitajua löytyy :D
joku mainitsikin että en maininnut soitintani..joten se on kitara :)
Steve McBeach
09.10.2004 16:12:55
Pointtini oli että jos vain ymmärtää koko sen "taimin" konseptin, ei sitä metronomia tarvitse mihinkään.

Steve Vai treenaa aina metronomin kanssa, ja on aina suosittelemassa, että metronomia käytettäisiin harjoitellessa.
Toisaalta, ehkäpä Steve Vai on vain niin lahjaton kaveri esim. suhun tai muhun (en itsekään paljoa metronomia käytä) verrattuna...
I'm living on Chinese Rock , all my best things are in hock.
hgr
10.10.2004 02:54:33
Steve Vai treenaa aina metronomin kanssa, ja on aina suosittelemassa, että metronomia käytettäisiin harjoitellessa.
Toisaalta, ehkäpä Steve Vai on vain niin lahjaton kaveri esim. suhun tai muhun (en itsekään paljoa metronomia käytä) verrattuna...

Ehkäpä :P

En mä tarkottanu että metronomin kanssa treenaajat on lahjattomia. Mutta se on kuitenkin enemmän sellasta hienosäätöä. Lähinnä tohon "miten voisi hyvin opetella pysymään tahdissa jne?" toteaisin että ei sitä opetella, se osataan.
hgr
10.10.2004 02:55:10 (muokattu 10.10.2004 02:55:17)
kyllä ainakin omasta mielestäni itseltäni hieman ainakin rytmitajua löytyy :D

Sittenhän kaikki on hyvin :}
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)