Aihe: Levyjen nettimyynti - Oma firma
1 2
Reddie
06.10.2004 15:12:36
Tää on nyt tämmöistä ajatustenvirtaa joten koittakaa saada selvää:

Pistettiin tossa muutama kappale mun ja mun kaverin duettolevyä myyntiin duon nettisivuilta. Siinä tuli sit muutama kerta kiroiltua ihan yksinkertaisen pikkuasioiden kohdalla, kuten esim. eri maksutavat osoittautuivat epäkäytännöllisiksi (rahat tilille ja levy postiin, postiennakko). Rupesin sitten miettimään että lasku olis helpoin tapa. Pistää vaan levyn postiin ja laskun samalla. Tää on ilmeisesti mahdollista ihan ilman toiminimeäkin/yritystäkin.

Mutta sitten mä tapani mukaan vähän innostuin ja rupesin jalostamaan ideaa pidemmälle. Lopputulos oli tämmöinen: Oma jakeluyhtiö, jonka toimenkuva olisi pelkästään tämä nettijakelu. Jakelisin omien projektien (ja miksei kavereidenkin) levyjä netissä. Tällä sais kätevästi hoidettua ne levyt niille kolmelle fanille jotka EI asu PK-seudulla ja toiminta olis vielä kaupanpäällisiks laillista. Ideana ei olisi siis tienata rahaa, vaan yksinkertaisesti mahdollistaa kätevä, laillinen nettimyynti.

Noh, otin sitten muusikoiden.netin ja pari muuta nettisivua käsiin ja rupesin selvittämään tätä kokonaiskuvaa. Heti tuli pari plussaa lisää: Toimialan pystyisin ilmeisestikin aika helposti määrittelemään niin että pystyisin ton firman kautta hoitelemaan aika paljonkin mun bändin raha-asioita/laitehankintoja puhumattakaan siitä että ton saa helposti laajenettua (jos, JOS haluaa) "ihan oikeaksi" levy-yhtiöksi/tuotantofirmaksi/jopa studioksi (kaverin kanssa semmonen rakenteilla).

Tärkein kysymys mikä mulla oli, eli paljonko tää lysti maksaisi, osoittautu aika monimutkaiseksi, mutta tää on se kuva minkä mä sain: Jos perustan avoimen yhtiön (Ay) tai kommandiittiyhtiön (Ky) en joudu maksaa muuta kuin ne kustannukset mitä eri virastot ottaa siitä että ne käsittelee mun paperit. Näitä kustannuksia oli joku 300-400€. Sitten lueskelin vähän lisää ja tajusin et tässähän pitää tietää aika paljonkin kirjanpidosta/verotuksista/yms. jos haluaa hengissä selvitä. Tästä mä aattelin selvitä vanhalla kunnon "pappa-betala" kortilla, nimittäin iskä nyt sattuu olemaan talousjohtaja yhdessä firmassa. :D Eli tietää jotain näistä jutuista. Tää myös vähentää rahanmenoa, koska vaikka se ukko onkin rahan perään, niin ei se sitä multa vonkaa, niinkuin taas eri kirjanpitofirmat tekisi.

Ilmeisesti vaikein juridinen homma täs olis noitten levyjen myynnistä saatujen rahojen tilitys bändien jäsenille. Se miten mun järki sanoo että se menee on että mä maksaisin sopimuksessa esitetyn prosentin mukaan niille osuutensa, josta sitten otetaan verot tietenkin. Onkos se loppujen lopuksi ton monimutkaisempaa?

Noh, tässä on nyt tää mun idea tähän asti. Miltä kuullostaa? Kommentteja, omia kokemuksia, jne.? Kaikki palaute otetaan vastaan. Semmonen kysymys myös olisi, että tuottaako firma jotain juoksevia kuluja (muuta kuin materiaalihankintoja) joista mä en oo tietoinen?
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
Jabe
06.10.2004 17:37:29

No - ihan mahdollistahan tuo firman perustaminen on kuvailemiisi tarkoituksiin. Itse olen samoja juttuja tuumaillut, mutta olen toistaiseksi tullut siihen tulokseen, että aika paljon liikevaihtoa ja kaikenlaista aktiviteettia pitäisi olla, että firman perustamisessa olisi järkeä. Tai mitään varsinaista lisäarvoa.

Pääsääntöisesti yrityksiä kannattaa perustaa, kun voi realistisesti arvioida, että sa aikaan kannattavaa liiketoimintaa.

Minkälaisista volyymeista nyt sinun suunnitelmissasi puhutaan? Montako levyä meinaat myydä (tai olet jo myynyt)? Paljonko teet keikkoja (esim. per vuosi)? Onko sulla oikeasti jo jotain vakiintunutta fanipohjaa? Onko sulla nyt tai joskus ollut levydiili?

(En tarkoita urkkia aisoitasi mitenkään pahantahtoisesti tai epäkannustavasti, mutta em. seikat ovat mielestäni merkityksellisiä, jos punnitaan sitä, onko firman perustaminen tarpeen ja onko siitä hyötyä.)
xerxes
06.10.2004 18:35:40
Sullahan tuntuu olevan konsultti jo valmiina kotona. Mä kyllä menisin sen isukin juttusille, jos se kerran on talousmiehiä.
Relax.
Reddie
06.10.2004 21:14:25 (muokattu 06.10.2004 21:16:47)
Itse olen samoja juttuja tuumaillut, mutta olen toistaiseksi .... merkityksellisiä, jos punnitaan sitä, onko firman perustaminen tarpeen ja onko siitä hyötyä.)

Niin siis ideana ei oo tehdä rahaa. Juuri minkäänlaista fanipohjaa ei ole omilla projekteilla, parilla tuttavaprojektilla on sen verta että saattaa olla että levyä voisi mennäkin jonkin verran. Mutta siis esimerkkinä mainittakoon että seuraavaa levyä tullaan painamaan 200kpl. Kaikki tulee menemään, mutta ei niitä paljoa lisääkään tarvii, ja suurin osa noista menee käsikaupalla. Lähinnä mua kiinnostaisi vaan juuri se että onkos toi nettimyynti sitten loppujen lopuksi helpompaa noin vai ei. Ja justiinsa sit se et vois kanavoida noita (hyvin vähäisiä) rahoja jotain järkevää kautta ja se että tohon firmaan sais helposti nää suunnitellut laajennukset "sitten joskus" toteutettua.

Mutta siis onkos sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä jos firman liikevaihto on vaikka se 200€/vuodessa? Siis ihan rehellinen kysymys kun en tiedä. :D Hmm.. Ja tulipahan nyt mieleen että ton levyjen käsikaupankin sais sit kanssa varmaan jotenkin menemään ton firman kautta.. Sehän helpottais kanssa tilannetta.

Loput vastaukset Jabelle: Niin siis eli olettaa sopii että netin kautta myytäviä levyjä olis EHKÄ n. 100-300 vuodessa, riippuen siitä monta bändiä lähtis tohon messiin. Keikkaa oma bändi tekee tällä hetkellä 10/vuosi pro bono. Levydiiliä ei ole eikä ole ollut.
Adam & Santtu
Herra Rapu
07.10.2004 10:25:49

Firmaa/ky:tä ei tommosella liikevaihdolla kannata lähteä perustamaan.

Tässä ois pari ehdotusta:

1) Noilla levymyynneillä voi vaikka laittaa yhteisen tilin pystyyn ja ohjata kaikki nettilevymyynnit sinne ja tallettaa käteiskassaan kertyneet rahat sinne. Luotettaville henkilöille tilin käyttöoikeus ja tarkka kirjanpito myynneistä.

2) Seuraava askel on perustaa musiikkiyhdistys. Myytte ry:n rahoilla tehtyjä levyjä ja käytätte rahat yhdistyksen ylläpitoon ja kehitykseen. Voittoa ei saa tehdä, mutta keikoista ja levyistä saaduilla rahoilla voi vaikka kustantaa keikkamatkoja, soittimia jne.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Jabe
07.10.2004 10:27:08 (muokattu 07.10.2004 10:28:17)

Ok. Ihan asiallista on pohdiskelusi. Minä en ole mikään loistava asiantuntija tässä ... mutta aloin kirjoittaa, koska olen jotain samansuuntaista joskus tuuminut.

Omana, aika nopeasti heitettynä arviona sanoisin, että en oikeastaan näe pointtia siinä firman perustamisessa noin pienimuotoiseen toimintaan. Ensinnäkin siksi, että yrityksen perustaminen teettää aina kuitenkin jonkun verran työtä, saa aikaan vastuita ja velvollisuuksia ja vaatii jonkun verran rahaa (vaikka ei mitään isoja alkupääomia tarvittaisikaan). Toiseksi sen tähden, että vastaavaa toimintaa voisi ehkä mielekkäästi pyöritellä muutenkin. Esimerkiksi: koittaisin ensin saada niille levyille jakelua jostain olemassaolemasta firmasta. Kyllähän noita nettijakelijoita jo on aika monia. Voisi harkita myös yhdistystoimintaa: joko uuden ry:n aloittamista tai menemistä jonkun kanssa kimppaan.

Toisaalta: moni yritys on aloittanut ihan pienistä puitteista ja pelkästään tekemisen innosta, ja saavuttanut menestystä. Minä voin olla ihan väärässä näissä omissa arvioissani :-)

Lisäinfoa yritystoiminnan aloittamisesta saa uusyrityskeskuksista ja TE-keskuksista. TE-keskuksista saa esim. "Uuden yrittäjän opas" -nimistä vihkosta. Se kannattaa lukea, jos sitten toimeen ryhtyy.

edit: Jaha, hra Rapu ehti ensin. Ja yhdistysidea oli hälläkin siis mielessä.
jawalami
07.10.2004 13:16:32

Terve vaan kaikille.

Mulla on hiukan samansuuntaiset puuhat kehitteillä kuin aiheen avaajallakin. Siinä käsityksessä olen nykyään, että pienimuotoinen levymyynti ei vaadi sen kummempaa kirjanpitoa kuin että merkkaa kaiken ylös mitä myy. Vasta sitten kun levyn tuotto menee tekokustannusten yli, alkaa verojen maksu, eli kuitit talteen. Mulla ainakin tulevaa levyä pitää myydä siinä 300 kpl ennen kuin ollaan plussan puolella.
hirvoksi
07.10.2004 15:07:02

... niin ja tuohan oli sitten maksullinen. :|
Ilmaiseksi alkuun pääsee vaikka tästä linkistä: http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/perustaminen.html

- Pete
"Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata." - Mae West
Jabe
08.10.2004 13:02:01

Reddie
08.10.2004 16:40:12
Mitenkä tommonen yhdistys-/säätiötoiminta sitten oikein toimii? Onko kellään siitä kokemusta?
Adam & Santtu
Jabe
08.10.2004 17:06:25

Onko kellään siitä kokemusta?

Mnetillä :-) Ja taitaapa olla muutamilla m.nettiläisten bändeilläkin. Ei siis mulla henk. koht., mutta kertokoon se tässä lisää joka haluaa.
xerxes
10.10.2004 19:05:57
Oli tuossa puheissa erään tutun kanssa. Oli käynyt selvittelemässä paikalliselta verottajalta vähän samanmoista probleemia. Veroherra olis sanonut, että ei kannata mitään firmaa laittaa pystyyn. Viestinä oli, että tuollaiset alle 5000 euron liikevaihdolla tavaran myynnistä kannattaa pistää ne tulot vaan siihen omaan veroilmoitukseen mukaan. Periaatteena oli ollut se, että niin kauan kun ei ole mitään alv-velvollisuuksia, niin ei firma ole tarpeellinen.

Tässä oli kyseessä siis yhden hengen tekemät businekset. Ja tavaran myynti. Työn tekeminen on eri juttu. Ja kuten tiedämme, niin se mitä veroherra sanoo jossain, ei tarkoita, että asia olisi niin. Mutta suuntaa antava neuvo tuo kuitenkin lienee.
Relax.
leijonamieli
10.10.2004 19:22:19
Käykääpä www.naturesucksanyway.com. Siinä on Vaasalainen pieni levy-yhtiö. Meidän kaupungit kaupuginpojat esittelee aika hyvin siellä vaasan non-klamydiascenen. Oman käsityksen mukaan levy-yhtiö tuottaa voittoa suhteellisen tuntemattomista bändeistä huolimatta.
"Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle
Herra Rapu
11.10.2004 09:27:40 (muokattu 11.10.2004 09:33:32)

Mitenkä tommonen yhdistys-/säätiötoiminta sitten oikein toimii? Onko kellään siitä kokemusta?

On juu tullut hitusen kokemusta. Eli säätiömuodon nyt voitte heti unohtaa. Ne on niitä yhteisöjä, joilta yhdistykset sitten anoo rahaa toimintaansa.

Teille sopisi aatteelinen yhdistysmuoto. Tosin kun laittaa paperit PRH:een niin ei kannata kirjoittaa yhdistyksen toiminnan tarkoitukseksi "Myydään bändien levyjä", vaan jotain yleismaailmallista "bändisoiton harrastuksen kehittäminen" tai jotain muuta hienoa. :)

Kannattaa kysellä Valtava ry:n tyypeiltä (JuSu, Paavi, Larin Paraske jne.) mitä ne on laittanu sääntöihinsä lukemaan ;)

Yhdistyksen pyörittäminen tuottaa sitten jonkun verran paperityötä, joten varautukaa pöytäkirjojen laatimiseen, kaksinkertaisen kirjanpidon ylläpitämiseen, tilinpäätösten tekemiseen jne.

Sitten vaan hankkitte Y-tunnuksen ja haette Verohallinnon ennakkoperintärekisteriin ja alatte laskuttamaan porukkaa :)

Tuolta lisäinfoa yhdistyksen perustamisesta.

http://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri/perustaminen.html

EDIT: Tosin tuosta teidän "liikeideasta" on vähän vaikea löytää mitään yleishyödyllistä toimintaa aatteelista yhdistystä ajatellen. Tuo on niin lähellä jo ihan oikeaa liiketoimintaa, tosin vaan liikevaihto on aika minimaalista. Sisällyttäkää tuo nettijakelu osana yhdistyksen toimintaan, niin silloin tuo voi jopa onnistua. :)
† FAT = MOTION †
Reddie
11.10.2004 12:43:54
Tosin tuosta teidän "liikeideasta" on vähän vaikea löytää mitään yleishyödyllistä toimintaa aatteelista yhdistystä ajatellen. Tuo on niin lähellä jo ihan oikeaa liiketoimintaa, tosin vaan liikevaihto on aika minimaalista. Sisällyttäkää tuo nettijakelu osana yhdistyksen toimintaan, niin silloin tuo voi jopa onnistua. :)

Hmm.. Eli siis yhdistyksen kanssa ei sais olla "oikeata liiketoimintaa"? Voisko tommonen yhdistys sit laskuttaa itselleen juuri kaikki keikkapalkkiot, jne itselleen ja samaten maksaa esim. studiolaskut/painatuslaskut vai onko siinä jotain estoja?
Adam & Santtu
Herra Rapu
11.10.2004 13:18:42 (muokattu 11.10.2004 13:19:49)

Hmm.. Eli siis yhdistyksen kanssa ei sais olla "oikeata liiketoimintaa"?

Lainattu PRH:n nettisivuilta: Yhdistyslain tarkoittama aatteellinen yhdistys eroaa taloudellisesta yhteisöstä siten, että sen tarkoitus ei tähtää voiton tai taloudellisen edun hankkimiseen siihen osallisille eikä sen toiminta voi olla pääasiassa taloudellista.

Kannattaa soittaa ja kysellä. Kyllä ne neuvoo kun vähän leikkii tietämätöntä.

Voisko tommonen yhdistys sit laskuttaa itselleen juuri kaikki keikkapalkkiot, jne itselleen ja samaten maksaa esim. studiolaskut/painatuslaskut vai onko siinä jotain estoja?

Juu noin mä oon ton mieltäny. Kaikki saadut tulot laitetaan yhdistyksen ylläpidon ja toiminnan hyväksi. Pakkohan ne kulut on jollain kattaa. Pienissä yhdistyksissä ei jäsenmaksuista saa kuitenkaan tarpeeksi taatelia, että yhdistys pysyisi plussan puolella.
† FAT = MOTION †
JuSu
11.10.2004 13:31:24
Hmm.. Eli siis yhdistyksen kanssa ei sais olla "oikeata liiketoimintaa"? Voisko tommonen yhdistys sit laskuttaa itselleen juuri kaikki keikkapalkkiot, jne itselleen ja samaten maksaa esim. studiolaskut/painatuslaskut vai onko siinä jotain estoja?

Kompaan Rapua, juuri näin mekin on toimittu. Tietty kaikesta rahaliikenteestä pitää olla kuitit yms. vuotuista tilinpäätöstä varten.

Kantsii myös mieltää se, että yhdistys ei ole sama asia kuin bändi. Yhdistys toiminnallaan ylläpitää ja avustaa harrastustoimintaa eli bändiä.

Tekemällä sitä oppii, en mä alussa tiennyt (enkä kyllä tiedä vieläkään) yhdistytoiminnasta juuri mitään. Netistä löytyy noita perustamisasiakirjamalleja, siitä vaan sähläämään.

JuSu
Minä olen myyrä.
Herra Rapu
11.10.2004 13:43:54

Joo aika sähläämistä toi alussa oli. Ketään ei tuntunut tietävän noista yhdistysjutuista mitään paitsi PRH:n byrokraatit. Yrityksen perustamisesta ja kirjanpidosta löytyy vaikka mitä opusta, mutta yhdistystoiminnasta ei. Tosin myöhemmin bongasin kirjastosta suht hyvän yhdistyskirjan, mikä kannattaa lukaista läpi. Siitä löytyi toimivat tilinpäätösmallitkin. Kirjan nimeä en vaan muista tähän hätään. Muiden yhdistysten toimintaa seurailemalla ja ihmettelyllä pääsee aika pitkälle. Eipä nuo yhdistyskuviot enään tunnu niin hankalilta kun on vähän jaksanut selvitellä juttuja. Kannattaa muuten hommaa sitten joku skarppi jätkä hoitamaan kirjanpitoa ;)
† FAT = MOTION †
Ukko
11.10.2004 17:36:52

Toisaalta: moni yritys on aloittanut ihan pienistä puitteista ja pelkästään tekemisen innosta, ja saavuttanut menestystä. .
Microsoft ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)