Aihe: Buzz Feiten
1 2
Tim
07.10.2004 09:19:41

Katoin että on suomeenkin tullut tommonen Buzz Feiten tuning system retrofitteri. Eli Ruokangas on hommannut lisenssit. Aikasemmin lähin oli Tukholmassa. Käsittääkseni toi on joku uus tapa virittää kitara, että sointua soitettaessa ne sävelet on keskenään paremmin vireessä.
Onko joku tota kokeillut?
Käsittääkseni tossa lyhennetään vähä eka nauhaväliä (niillä on semmonen joku ledgenut minkä voi asentaa vanhan päälle), ja sitte viritellään jotenkin joka kieli tietyllä lailla 'väärin'.
Onko ton kanssa virittäminen sitten aina kauhee mittarioperaatio, vai vedetäänkö siinä vaan kerran intonaatiot uusiks tai jotain? Jos vaihtaa esim paksummat kielet, niin meneekö uudelleenvirittämiseks asentajalla?
Juzzu
07.10.2004 09:39:55 (muokattu 07.10.2004 09:42:19)
Jos ei siitä sun otelaudasta ole jo tehty kompensoitua, niin lyhennät sitä itse muutaman millin kymmenyksestä pikkaisen vajaaseen milliin riippuen siitä kuinka paksuja kieliä käytät (ohuemmilla isompi lyhennys) ja laitat tavallisen satulan niin saat itselleni köyhän miehen buzz feitenin - näin tekevät tai tulevat tekemään hyvin monet muutkin kitaranrakentajat joihin törmäilet lähes viikoittain ;o)

EDIT: ja tuolla lailla otelautaa kompensoi mm. PRS.

EDIT2: näistä on ollut myös kovasti juttua muutenkin, joten haulla löytynee paljonkin asiaa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Juzzu
07.10.2004 12:01:03
Eli onko Gibsonin Les Pauleissa otelauta valmiiksi kompensoitu?

Kuvittelen ettei olisi, mutta törmäsin tässä päivänä eräänä jollain ulkomaisella vöörymillä puolihuolimattomaan sivulauseeseen jossa viitattiin Kipsonin kompensoituun lautaan. Vaan kukahan tietäisi oikeasti, noinko Fox olisi näiden kanssa sen verran rymynnyt, että tietoa olisi?
Trebla
07.10.2004 12:13:19
Muistinkin, mistä tuo meikäläiselle oli jäänyt päähän:
http://www.stewmac.com/shop/Bodies, … 4-3_4_Scale_Gibson_Fingerboard.html
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
Tim
07.10.2004 13:02:55 (muokattu 07.10.2004 20:12:36)

Gibson's standard 24-3/4" scale is a compensated length based on a true scale of about 24-9/16".

Juu tommosta sanoo stewmac, mutta en tiedä onko tossa nyt samasta jutusta kyse. Skaalan ja satulan kompensointi ehkä eri asia.

EDIT: jos jotakuta jäi kiinnostamaan tuo buzz feiten systeemi, niin http://www.ruokangas.fi/buzzfeiten.html
on perinpohjainen selitys asiasta.
TILUMIES
11.10.2004 11:49:13
Jos ei siitä sun otelaudasta ole jo tehty kompensoitua, niin lyhennät sitä itse muutaman millin kymmenyksestä pikkaisen vajaaseen milliin riippuen siitä kuinka paksuja kieliä käytät (ohuemmilla isompi lyhennys) ja laitat tavallisen satulan niin saat itselleni köyhän miehen buzz feitenin - näin tekevät tai tulevat tekemään hyvin monet muutkin kitaranrakentajat joihin törmäilet lähes viikoittain ;o)

Ei kuulosta vaan kovin tarkalta tuo "muutama kymmenys riippuen kielistä - systeemi". Ruokankaan Buzz Feiten sivulta lainasin äijän kommentin:

"Ruokangas Guitars on Suomen ainoa valtuutettu BFTS Retrofitter (jälkiasentaja). Olen kuullut puhuttavan, että "kyllähän sen voi kuka tahansa laittaa..". Olen BFTS koulutuksen myötä oppinut, että systeemiä on mahdotonta hallita täysin (eri mensuurit, kielenpaksuudet, avoimet viritykset jne.), jos ei ole käytettävissään lisenssin oikeuttamaa yksityiskohtaista tietoutta ja softaa..."

Kommenttia?

Itse laitatin kitaraani kyseisen systeemin, vaikka onkin vaan halpa Ibanez. Parantui moni hiukan huojuva sointu pitkin otelautaa. Kannattiko? Kyllä mun mielestä, eipähän joka kerta v**uta kun joku sointu oli ennen epävireessä vaikka kitara oli miten viritetty.
ROCKENROLLFEVERTONIGHT!!!!
Juzzu
11.10.2004 11:59:47
Ei kuulosta vaan kovin tarkalta tuo "muutama kymmenys riippuen kielistä - systeemi".

Sen takia se onkin köyhän miehen versio aiheesta.
TILUMIES
11.10.2004 14:36:49
Sen takia se onkin köyhän miehen versio aiheesta.

No onko se sitten oikeasti älyttömän kallis (160e) homma jos kitarasta sillä tavalla saa vireisemmän luotettavasti? Tuon rahanhan kokeneempi juopottelee helposti muutamassa päivässä...
Juzzu
11.10.2004 14:47:33 (muokattu 11.10.2004 14:53:36)
No onko se sitten oikeasti älyttömän kallis (160e) homma jos kitarasta sillä tavalla saa vireisemmän luotettavasti? Tuon rahanhan kokeneempi juopottelee helposti muutamassa päivässä...

No ei se silloin olisi "itse tehty kitara", jos sen tekisi "miten sattuu" ja käy korjauttamassa vahingot (->teettämässä vireisen) Ruokankaalla. Tietenkin, jos ei oikein tuppaa vireisen teko onnistua hyvästä yrityksestä huolimatta niin tokihan sitä voi sitten apuja ottaa käyttöön, mikäs siinä. Mutta mitenkähän jälkiasennettava Buzz Feiten kannattaisi ottaa huomioon kitaraa tehdessä....?

Eri asia on sitten nämä tehdastekoisiin jälkiasennettavat Pus Vaitenit - vaan hankala niistä olisi itse otelautaa lyhentääkään.

EDIT:
Ei kuulosta vaan kovin tarkalta tuo "muutama kymmenys riippuen kielistä - systeemi".

Tällä viittasin lähinnä "noin" -arvoihin, tiedän että Tim kyllä tietää keneltä voi kysyä tarkemman mitan.
Shaft
11.10.2004 15:23:53

Kyllä satulan kompensoiminen onnistuu ihan hyvin tuolta pohjalta. BFTS on sinällään ihan toimiva juttu, mutta ei suinkaan ainoa tapa päästä hyviin tuloksiin. Järjestelmässä ei ole sinällään mitään uutta, vaan kyseessä on yksi standardoitu ja kaupallistettu sovellus.
TILUMIES
11.10.2004 15:37:25
Juu ei ole tarkoitus haastaa riitaa ollenkaan. Meinasin vaan että kun se Buzz Feiten kerta toimii hyvin, niin miksi tehdä siitä kerta toisensa jälkeen negatiivisen kuuloinen juttu? Kyllä mun mielestä työstä kuuluu saada korvaus, ja toisaalta on tätä Feitenkitaraa nyt helppo "käyttää" kun on siihen mittarikin. Vaikka olisi kuinka kaupallistettu tai jotain! Miten se pitäisi hoitaa paremmin ja tarkemmin? Siis niin että tavallinen jannukin osaa käyttää ja soittaa ja olla vireinen.
Tim
11.10.2004 15:54:09

Meinasin vaan että kun se Buzz Feiten kerta toimii hyvin, niin miksi tehdä siitä kerta toisensa jälkeen negatiivisen kuuloinen juttu?

Joo eihän tässä tuota systeemiä ole moitittukaan. Mutta pitkään on ihmiset soitelleet ilman mitään kompensointeja. Toinen ääripää on sitten tuo BFTS.
Jos tässä nyt itse kuitenkin kitaran väsää, niin täytyy koittaa heittää paras arvaus tyylillä tuo kompensointi. On sitten luultavasti parempi kuin tuo vanha kompensoimaton tyyli. Ei tuolla varmaan pääse BFTS:n tarkkuuteen, mutta riittävään.
Voihan tuon BFTS:n joskus laittaa, jos oppii niin hyvin soittaan, että joku välittää soittaako vireessä.
Ostitko muuten ton 79 vai 249 euron viritysmittarin?
Shaft
11.10.2004 16:15:39 (muokattu 11.10.2004 16:17:19)
Meinasin vaan että kun se Buzz Feiten kerta toimii hyvin, niin miksi tehdä siitä kerta toisensa jälkeen negatiivisen kuuloinen juttu?

Onko kyseessä sitten negatiivisuus vai kriittisyys ja vaihtoehtojen esille tuonti? Itseäni häiritsee lähinnä tapa, jolla BTFS:ä on markkinoitu ja tuotu esille jenkeissä. Systeemi itsessään on ihan OK, kuten jo totesinkin.

Vaikka olisi kuinka kaupallistettu tai jotain! Miten se pitäisi hoitaa paremmin ja tarkemmin?

Eihän tuo kaupallistaminen sinällään ole mikään kirosana, vaan fakta. Eikä sille ole pakko keksiä vaihoehtoja. Ymmärrän silti, etteivät kaikki halua maksaa kolmannelle osapuolelle kitaransa hienovirityksestä.

Siis niin että tavallinen jannukin osaa käyttää ja soittaa ja olla vireinen.

Soittaja itse taitaa kuitenkin olla se tärkein vireyteen vaikuttaja tekijä. Kitarallakin on merkitystä ja Feiten on sitten vaan hienosäätöä. Systeemin hyödyllisyyden arviointi jää sitten jokaisen itse tehtäväksi.
Pahkis
11.10.2004 16:43:41
Itseäni häiritsee lähinnä tapa, jolla BTFS:ä on markkinoitu ja tuotu esille jenkeissä.

Sehän tuo tuntuu häirinneen Ruokangasta itseäänkin, kun siellä sivuillansa puhuu tästä systeemistä ja lisensoinnin taustoista...

Eihän tuo kaupallistaminen sinällään ole mikään kirosana, vaan fakta.

Näin on. Ja tuskinpa olisi omia viritysmittareita tuohon, jos joku ei olisi keksinyt kaupallistaa... että puolensa ja puolensa sillä kaupallisuudella.

Soittaja itse taitaa kuitenkin olla se tärkein vireyteen vaikuttaja tekijä. Kitarallakin on merkitystä ja Feiten on sitten vaan hienosäätöä. Systeemin hyödyllisyyden arviointi jää sitten jokaisen itse tehtäväksi.

Naulan kantaan näin.
TILUMIES
11.10.2004 17:33:40
Ostitko muuten ton 79 vai 249 euron viritysmittarin?

Rahat riitti just ja just siihen halvempaan. Virittäminen on samanlaista kuin ennen Feiteniäkin, paitsi että skitta on paremmin siis vireessä.

Kokeilin sitä Petersoniakin, oli hieno ja kaikkee, tarvii joskus myöhemmin, ehkä.
askomiko
11.10.2004 20:33:50
Pastilli? Osta hieno Customkitara?
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
TILUMIES
11.10.2004 21:20:50 (muokattu 11.10.2004 21:35:51)
Onko ton kanssa virittäminen sitten aina kauhee mittarioperaatio, vai vedetäänkö siinä vaan kerran intonaatiot uusiks tai jotain? Jos vaihtaa esim paksummat kielet, niin meneekö uudelleenvirittämiseks asentajalla?

Ei siinä oo mitään ihmeellistä operaatiota tolla Feiten mittarilla. Ruokangas oli mun mielestä ihan asiallinen ja reilu, lupas jeesata ilman mitään lisäkuluja jos tulee ongelmia.

Sieltä niitten sivuilta löytyy vastaus aika moneen näihin juttuihin, eikä teksti mun mielestä ollut kovin "amerikan sokeria" tai mitään. Aika suoraa puhetta.

http://www.ruokangas.fi/buzzfeiten.html

Kommentteja? Onko mua nyt riistetty?
askomiko
11.10.2004 21:54:46
Ei, miusta BFTS on hyvä.
Pastilli? Osta hieno Customkitara?
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Shaft
11.10.2004 22:05:07
Sieltä niitten sivuilta löytyy vastaus aika moneen näihin juttuihin, eikä teksti mun mielestä ollut kovin "amerikan sokeria" tai mitään. Aika suoraa puhetta.

http://www.ruokangas.fi/buzzfeiten.html

Kommentteja? Onko mua nyt riistetty?

Tuo Ruokankaan juttu onkin ihan asiaa. Eikä tuossa mitään riistoa ole. Jos olet tyytyväinen muutoksen tuomaan vireyden parannukseen, niin sittenhän kaiken pitäisi olla kunnossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)