Olli.M 06.10.2004 13:22:45 | |
---|
Elikkäs minkälaisia efektejä käytätte/näette tarpeelliseksi bassossa tuon perus säröpedaalin lisäksi? Kertokaa myös ns.tulos elikkäs mitä ko. efekti saa aikaan. Hieman epäselvä kysymys mutta toivottavasti ymmärrätte. |
Reddie 06.10.2004 14:41:05 | |
---|
Meitsi tykkää käyttää synanbassoefektiä tuomaan muutamaan biisiin semmosta "utua". Eli en käytä sitä tuomaan semmoisia funk-vivahteita, vaan semmoiseen mutaiseen maalailuun. Tässä näyte: http://www.mikseri.net/www/play.php?type=dl&id=53140 Ai nii ja kyseinen efekti on Ibanez SB7 |
paavi 06.10.2004 14:46:33 | |
---|
Elikkäs minkälaisia efektejä käytätte/näette tarpeelliseksi bassossa tuon perus säröpedaalin lisäksi? Ai niinkuin että toi säröpedaali on oletusarvo? täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua) |
hemmo 06.10.2004 14:50:49 | |
---|
Ai niinkuin että toi säröpedaali on oletusarvo? Siis ei ole vai? Lisää säröä, beibi! "Kaikki m.netin bändit, kuulka tää. Olette Ihan Huonoja, eikä teistä tule koskaan mitään. Parin vuoden päästä sekin onneton fanilauma mitä olette saaneet mahdollisesti itsellenne haalittua Häpeää menneisyyttään." - arva |
Olli.M 06.10.2004 14:56:11 | |
---|
En tarkoittanut että särö olisi itsestäänselvyys. Haeskelen vaan mielipiteitä muista, niinsanotusti "vähemmän" käytetyistä efekteistä. |
chief 06.10.2004 15:45:57 (muokattu 06.10.2004 15:46:36) | |
---|
Kompressori taitaa olla yleisin käytetty laite bassosoundin muokkaamiseksi. Se siis lyttää dynamiikkaa jolloin basistin soitto kuulostaa tasaisemmalta. Ei se siis mikään varsinainen efekti ole. EDIT: Niin, monet säröthän kompressoivat signaalia myös jolloin esim. Hemmo ei varmaan tarvitse kompuraa erikseen? Häh? |
hemmo 06.10.2004 15:54:56 | |
---|
EDIT: Niin, monet säröthän kompressoivat signaalia myös jolloin esim. Hemmo ei varmaan tarvitse kompuraa erikseen? Juu ei. Oli mullakin kompura/limitteri joskus buustina eli tuuppaamassa säröjä. Luovuin siitä kuitenkin. En tarvinnut. "Kaikki m.netin bändit, kuulka tää. Olette Ihan Huonoja, eikä teistä tule koskaan mitään. Parin vuoden päästä sekin onneton fanilauma mitä olette saaneet mahdollisesti itsellenne haalittua Häpeää menneisyyttään." - arva |
paavi 06.10.2004 17:07:27 | |
---|
Joo, en mä totisena kirjoittanut. :) On mullakin 3 eri säröpedaalia, mutta en vaan oo jaksanut opetella käyttämään niitä. Käyttämisellä tarkoitan sitä, että todella tietää keikalla, missä kannattaa särön painaa päälle, eikä sen mukanaolo vaikuta muuten omaan soittoon häiritsevästi. Toki gainia pistän sen verran ylös vahvistimesta, että saan hieman sitä "luonnollista" säröä. Kompuraa käytän ja siitä ei oo kun hyvää sanottavaa. Se on tietenkin must jossain peukuttelussa tms., mutta normaalimmassa soitossakin se tuo sopivasti jytyä soittoon. täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua) |
jogo3000 06.10.2004 18:26:48 | |
---|
Ei kai bassoon ole yhtään välttämätöntä efektiä, mutta kompura on varmaankin avuksi. "Et ole mikään seuramies." -Guderian |
N_Bates 06.10.2004 18:50:23 | |
---|
kompressori ja sansampin bassdriver on mulla aina päällä. Tekevät jotain pientä kivaa soundille ja soittaminen on paljon mukavampaa. Bossin odb3 on kans nyt ollut piuhassa kiinni, mutta en ole oikein kunnon käyttöä sille keksinyt. Wahilla on myös tullut leikittyä, mutta ei sitä ainakaan mun projekteissa ole voinut käyttää. Pitäs varmaan joskus hommata joku synahässäkkä leikkimistä varten ja perustaa joku avaruusbändi. Stein und Brötchen! |
Hughes 06.10.2004 21:08:08 | |
---|
Jahas, nyt mentiin osa-alueelle, josta en tiedä mitään. Siis kompura tekee soundille gutaa?!? Mistäs semmosen sitte saa ja minkä merkkinen pitää olla. Paljon semmosesta kannattaa maksaa? Onks se piuhan väliin joku efekti vai WTF?! |
Teijo K. 06.10.2004 21:17:04 | |
---|
En tarkoittanut että särö olisi itsestäänselvyys. Haeskelen vaan mielipiteitä muista, niinsanotusti "vähemmän" käytetyistä efekteistä. Ei minusta ole. Tarpeen siis edes se särö, varsinaisena efektinä. Vaikka putkisäröstä tykkäänin, mutta mieluummin vahvistimesta. Muut, no kokeilin. En todennut niin hirveän tarpeellisiksi. Phaser oli niistä se kivoin. Siis muista efekteistä. Mutta ei sitten kuitenkaan. Kompura taas. Laittakoon mikseristä, pa- puolelta. On sitten miksaajan kontrollissa. Putkivahvistinhan kompressoi jonkunverran. Samoin jos se mikitetään. Ilma kompressoi. |
J.Horde 06.10.2004 21:41:50 (muokattu 06.10.2004 21:56:51) | |
---|
Ei kai bassoon ole yhtään välttämätöntä efektiä, mutta kompura on varmaankin avuksi. Siis kompura tekee soundille gutaa?!? Basistilla sormet ja soittitatsi kompressoi!! E: Plug and play One Love... B |
mr.bungle 06.10.2004 21:52:17 | |
---|
Elikkäs minkälaisia efektejä käytätte/näette tarpeelliseksi bassossa tuon perus säröpedaalin lisäksi? Kertokaa myös ns.tulos elikkäs mitä ko. efekti saa aikaan. Hieman epäselvä kysymys mutta toivottavasti ymmärrätte. Mulla on ollu läjäpäin efektejä, mutta aina oon myynyt eteenpäin, kun oon huomannut että niille ei ole järkevää käyttöä. Eniten ehkä käytin Korgin g5 -bassosyntikkaa. Se oli kyllä kiva, mutta myin kun ostin Stratocasterin joskus :( EHX bass microsynth olis kiva lohduke. ja tämä on siis totuus |
Mr.oskari 06.10.2004 22:06:36 | |
---|
Mun bassotuksiin tällä hetkellä riittää vallan mainiosti paljon puhuttu kompressori. Mutta syksyn mittaan hommaan varmaan Envelope Filterin funklätkyttelyyn ja särön ihan rokkimeininkeihin. Yes I would if I could... |
jogo3000 06.10.2004 23:18:05 | |
---|
Jahas, nyt mentiin osa-alueelle, josta en tiedä mitään. Siis kompura tekee soundille gutaa?!? Mistäs semmosen sitte saa ja minkä merkkinen pitää olla. Paljon semmosesta kannattaa maksaa? Onks se piuhan väliin joku efekti vai WTF?! Eikös sen idea ole lähinnä siinä että on helpompi soittaa tasaisella volumella. "Et ole mikään seuramies." -Guderian |
Reddie 07.10.2004 01:44:05 | |
---|
Jahas, nyt mentiin osa-alueelle, josta en tiedä mitään. Siis kompura tekee soundille gutaa?!? Mistäs semmosen sitte saa ja minkä merkkinen pitää olla. Paljon semmosesta kannattaa maksaa? Onks se piuhan väliin joku efekti vai WTF?! Siis kompura tekee yksinkertaistettuna seuraavaa: Kuvittele mielessäsi jonkin sortin perus-ääniaalto. Oot varmaan joskus nähnyt biisin missä joissain kohdissa on matalia aaltoja (eli tarkoitan ihan sitä fyysistä korkeutta, eli sitä kuinka alhaalla ja ylhäällä se käyrä käy) ja joissain kohdissa korkeita. Mitä korkeampia aaltoja, sitä kovempi ääni. Kun soitat, niin helposti tulee tämmöistä vaihtelua siihen soittoon. Kompressori aka kompura lyttää niitä korkeimpia aaltoja lähemmäs niitä matalia sun sanelemien normien mukaan ja täten saa soiton kuullostamaan tasasemmalta, koska soitossa ei ole niin paljoa voimakkuuseroja. Tos nyt aika rautalangasta väännettynä. Huomaa siis että en äsken puhunut äänenkorkeudesta, vaan aallon korkeudesta, ettei tuu mitään hämminkiä. :D |
Niin, siis, äänenvoimakkuutta... Kompressori lyttää tietyn äänenvoimakkuuden (threshold) ylittäviä piikkejä "kompressointisuhteen" (ratio) verran. Lyttäyksen 'reaktionopeus' (attack) ja 'kesto' (release) ovat myöskin usein säädettävissä. "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
paavi 07.10.2004 07:37:37 | |
---|
Basistilla sormet ja soittitatsi kompressoi!! E: Plug and play Se on ihan mitä hakee. Vedäpäs rankkaa tykitystä livetilanteessa. Silloin soiton tasaisuus on aika tärkeällä sijalla eikä omaa soittoa edes yleensä kuule niin tarkkaan. täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua) |
spp 07.10.2004 10:50:37 | |
---|
Mulla on Aphexin Punch Factory -kompressori, sormilla kun soitan ja meidän orkesterilla on välillä aika nopeita ja kinkkisiä juttuja niin jollakin on dynamiikkaa (soittotaidon puutteita?) tasotettava. Toimii. Lisäksi Bossin bassochorus, jonkoa mallia en nyt muista. Tuo kivaa lisäväriä perussointiin. Toimii niinikään. ..Hate myself again.. |