Aihe: Kuinka nuori tyttö voi edistää itseään?
1
emmylee
09.09.2004 15:55:24
Heips!
Unelmana olla joskus laulaja. Toivoisin, että se ei vain unelmaksi jäisi. Omasta mielestäni minulla on jonkin verran ääntä, mutta sitähän on hieman vaikea itse arvioida, ja olen hieman ujo laulamaan jollekin tutulle, joka voisi sitä arvioida. Haluiaisin vinkkejä, kuinka edistyä. (Ikää löytyy vasta 15-vuotta.)

Laulutunteja olen tosissani miettinyt, olisiko yksitysopettaja ainoa järkevä vaihtoehto? Mitään suuria summia ei olisi maksaa, mitä muita vaihtoehtoja on kuin se yksityisopettaja? Mikään kuoro seurakuntatalossa ei pahemmin innosta, kun lähinnä rockia kuuntelen ja laulan. :)

Kysyisin vielä, miten saisi itsestään lähtemään vähän "rajumpaa" ääntä. Kun itsellä tuntuu olevan hieman varovainen ja "kaunis" ääni. Ei siis oikein saa sellaista kunnon karjuntaa aikaiseksi. Voi tosin myös johtua siitä, ettei oikein "uskalla" tai viitsi karjua kotona kurkku suorana.

Etukäteinen kiitos kaikilla, jotka voivat edes vähän auttaa ja neuvoa.
d-iivil
10.09.2004 09:23:56
Jos tuntuu ettei yksityisopettajaan oikein ole varaa sijoittaa, niin sitten vaan ottamaan selvää paikkakuntasi kansalaisopistojen laulukursseista. Nuo on yleensä ryhmäopetuksena tapahtuvaa toimintaa, mutta toisaalta taas pirun halpaa ja ihan kohtuullisen hyödyllistäkin :)

Jos ei muuten, niin isi-liisingillä vaan oma opettaja vaikka tunti viikossa, ei se oikeasti niiiin kallista ole.

Olet just oikeassa iässä aloittamaan tunnit, äänenmurros (se lievä mikä naisilla nyt onkaan) on mennyt jo varmaankin kohdallasi ohi ja nyt olisi hyvä sauma opetella alusta alkaen oikea tekniikka lauluun.

Rankkuutta ääneen opit kyllä varmasti löytämään, mutta suinpäin ei siihen kannata sännätä vaan tosiaan ensin opetella oikea hengitystekniikka ja vähän sitä teoriaa & käytäntöä äänenmuodostuksesta. Helpottaa kummasti sitten oman äänen resurssien haarukointia ja erilaisten soundien löytämistä itsestään.
Annilea_12
27.09.2004 15:02:43
Minullakin on pari ongelmaa tuon laulun suhteen. Oon 12 vuotta vanha ja sain viime viikolla mahdollisuuden päästä laulajaksi bändiin, joka koostuu 14- 15 vuotiaista jätkistä Kuopiossa. Jouduin kuitenkin hylkäämään tarjouksen, koska äitini sainoi, ettei noin nuorella tytöllä saa olla tuollaisia unelmia. Mutta kun se ei ollut unelmaa, vaan totista totta!
Asun Punkaharjulla, mutta kyyditys ei tuottaisi ongelmia.

Musiikki on koulussa ollut aina 10, ja ääntäni on kehuttu vuolaasti, mutta en oo onnellinen.

Miten saisin äitini uskomaan kykyihini?
NYdoll
30.09.2004 23:00:33

Kapinoi ja esitä perusteluja...
"I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world
Roadari
01.10.2004 11:36:45
Laulamalla. Sinne bändiin vaan. Kunnan nuorisotoimi voi auttaa tai koulun musiikinopettaja. Nämä yleensä tietää oman pitäjän asiat. Mitään mahdollisuutta, kuten srk kuorot, ei kannata väheksyä. Kokemus on yleensä näissä asioissa valttia, ja mitä erilaisimmista jutuista on kokemusta, sen parempi. Lykkyä tykö ja intoa peliin! Siitä se lähtee!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Skebaristi
02.10.2004 13:34:53

Minullakin on pari ongelmaa tuon laulun suhteen. Oon 12 vuotta vanha ja sain viime viikolla mahdollisuuden päästä laulajaksi bändiin, joka koostuu 14- 15 vuotiaista jätkistä Kuopiossa. Jouduin kuitenkin hylkäämään tarjouksen, koska äitini sainoi, ettei noin nuorella tytöllä saa olla tuollaisia unelmia. Mutta kun se ei ollut unelmaa, vaan totista totta!
Asun Punkaharjulla, mutta kyyditys ei tuottaisi ongelmia.

Musiikki on koulussa ollut aina 10, ja ääntäni on kehuttu vuolaasti, mutta en oo onnellinen.

Miten saisin äitini uskomaan kykyihini?

Siinä ei kuule äidiltä kyselle, kun bändiin mennään. Eihän ne siitä mitään ymmärrä. :)
"No niin, no joo"
Jumina5/6
02.10.2004 20:14:12
Siinä ei kuule äidiltä kyselle, kun bändiin mennään. Eihän ne siitä mitään ymmärrä. :)

Muistan aikoinaan kun isäni heitti soittamisen aamunkoitossa tyyliin: Ethän sä osaa edes soittaa nousevan auringon taloa?

Sitten kun vittuillakseni opettelin sen ja soitin sille, niin kommentti oli: Eihän se edes mee noin.

Päätin että en enää välitä kommenteista.
biibob
03.10.2004 18:57:17
Jep rock meiningissä ei muitten mielipiteitä kaivata. Aina löytyy joitakin, jotka eivät ymmärrä meitä muusikoita. Itselläni on sinällään ihan hyvä iskä, että se tykkää kuunnella kaikkea 70 luvun rockia niinkuin deep purplet ja uriah heepit jne... Niin se nyt ei ainakaan koita estellä millään tavalla, ja usein sieltäpäin tulee jopa pientä sponsorointia.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Annilea_12
04.10.2004 12:42:00
Kunnan nuorisotoimi voi auttaa tai koulun musiikinopettaja. Nämä yleensä tietää oman pitäjän asiat. Mitään mahdollisuutta, kuten srk kuorot, ei kannata väheksyä. Kokemus on yleensä näissä asioissa valttia, ja mitä erilaisimmista jutuista on kokemusta, sen parempi. Lykkyä tykö ja intoa peliin! Siitä se lähtee!

Se on sit kans vähän ongelmana..... Oon ollu kolmessa kuorossa, eikä miusta oo oikeen joukko laulajaks... Oon tottunu, et bändi soittaa ja mie laulan. Muut ei tulis niinku sotkee kuvioita. :?
BurningVilho
06.10.2004 09:01:37
Paras vaihtoehto on kuitenkin, ikävä kyllä, uskaltautua laulamaan. Seurakunnan kuoro tms. on kaukana rockista, mutta se antaa kuitenkin kaivattua laulukokemusta ja sen myötä varmuutta.
Rajumman äänen saavuttamiseen auttaa syvä ja oikea hengitys. Mitä enemmän ilmaa sen parempi ja kantavampi ääni. Kannattaa myös mieltää laulavansa itsestä ulospäin.
Turhat estot kannattaa myös jättää pois..;)
Triskal
12.10.2004 22:31:13

Se on sit kans vähän ongelmana..... Oon ollu kolmessa kuorossa, eikä miusta oo oikeen joukko laulajaks... Oon tottunu, et bändi soittaa ja mie laulan. Muut ei tulis niinku sotkee kuvioita. :?

En ole ihan paras ihminen sanomaan tätä, mutta kuorossa laulaminen voi olla todella kehittävää, mutta se vaatii myös oikean asennoitumisen. Pitää löytyä semmoista itsekuria, että nyt ei sooloilla vaan pelataan tiimipeliä. Se on hyvää koulua. Mutta minähän en itse tietenkään välitä siitä pätkääkään. Minä olen solisti ja sillä sipuli. :) "You hypocrites!" :D
kvuoti
15.10.2004 00:20:39
Bändiin laulamaan ja sassiin! Investointi hyvään lauluopetukseen kantaa myös pitkälle. Se kirkkokuorokaan ei oo huono idea. Mitä enemmän laulat, sitä parempi. Suosittelisin myös mm. pianotuntien ottamista ja musiikinteorian opiskelua. Tulee paljon kattavampi käsitys asioista. Pianosta tulee hyvä komppi-instrumentti minkä kanssa voit reenata.

TSEMPPIÄ!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)