Aihe: Peavey 5150:n tuotanto lopetetaan
1 2 3 4
Super-Jari
05.10.2004 19:06:55
Niitä valmiiksi alennettuja 5150:siä voi tarjota tännepäin :)

Tänne myös. Tosin en vielä tiedä onko se hyvä kun Jucciz ei ole kertonut.
Kassu
05.10.2004 19:09:24
Tänne myös. Tosin en vielä tiedä onko se hyvä kun Jucciz ei ole kertonut.

Jep, pistä pikaviestiä äkkiä ennenkuin ne alennetut 5150:t loppuu!
J_Mantyla
05.10.2004 20:13:46
En mäkään usko että 5150:en hinnat olisivat laskusuunnassa tapahtuneen vuoksi. Wolfgangien hinnat ovat nousseet Jenkeissä viimeiseen puoleen vuoteen mallista riippuen jopa puolella puhumattakaan custom shop-tekeleistä.

Mun mielestä Peavey profiloitui täysin uusiksi ja onnistuneesti kiitos EVH-diilin myötä etenkin styrkkareissa. Ennen 5150:stä harva maailmanluokan tylymmän luokan rokkänrollia soittavista bändeistä olisi kuvitellutkaan käyttävänsä Peaveyn laitteita, mites on nyt ...
zepeteus
06.10.2004 02:20:10
Mielestäni täysin oikea arvio, EVH-diili nosti Peaveyn profiilin ihan eri luokkaan kuin mitä se oli joskus taannoin. Tietenkin se oli myös molempia osapuolia hyödyttävää. Hartley sai ison nimen talliinsa ja kun nimituotteet alkoivat myydä kunnolla, sai EVH kivaa täytettä taskunpohjalleen.

Viime aikoina on eri leireissä sitten kuohunut sen verran, että tuo diili näyttäisi raukeavan sitten nyt lokakuun lopussa.
Syitähän ei tiedä loppuviimein luultavasti kuin kaksi ihmistä tällä pallolla ja he eivät kerro.

Mielenkiintoista on kuitenkin, että EVH:n asettaman ehdon mukaisesti, hänen nimikkotuotteensa on Peaveyn kalleinta sarjaa. Vaan kuinkas mahtaakaan olla sen kauan viivästyneen JSX:n laita? Ovh näyttäisi olevan isompi, mutta lieneekö viivästymisellä myös näitä sopimusteknisiä syitä?

Tokihan James Brown (ei SE James) lähti Peaveyn suunnittelutiimistä pahaan aikaan, taisi tuoda sekin lisähässäkkää, muutamien materiaaliongelmien lisäksi. Mutta ainakin hetken aikaa JSX tullee olemaan Peaveyn top-of-the-line vahvari.

Mitä sitten tapahtuu George Lynchin Brahman kanssa, jää nähtäväksi. Georgella oli jonkinverran näppinsä pelissä jo Peaveyn XXX-vahvistimen kanssa, mutta sopimusta ei tullut. Sittemmin mies on alkanut siirtyä hiljalleen Bogner/baritoni-suunnasta takaisin vintagesoundiin, ja ainakin suunnittelupöydällä Brahma menee sinnepäin selkeästi. Yksi kanava, ei Master Volumea, PTP-johdotus yms.

Kaiken kaikkiaan, Peaveyn suunta ei EVH:n lähdöstä huonommaksi mene. Imago on nykyään parempi, he panostavat edelleen suunnitteluun ja kehittelyyn...ja uusia nimimiehiä on jo, voisipa sanoa melkein jonossa...

Mitä taas tulee noihin EVH:n uusiin optioihin, niin tarkennetaanpa hieman. Fender/Charvel-diili on vahvojen väitteiden mukaan jo allekirjoitettu, nimenomaan kitaran osalta. Sehän nähdään luultavasti kk:n sisällä.

Vahvistinpuolella on enemmän hässäkkää. Soldanon lisäksi Riveraa on mainostettu, mutta molemmat ovat todellakin huhuja. Jostain suunnalta tuli sellaistakin mielenkiintoista väitettä, että Fender-diili olisi "koko paketti". Mainittiin lisäksi, että Fenderin EVH-vahvari olisi jo suunnittelupöydällä ja julkistetaan ensi kesällä. Vaan niinpä on taidettu väittää aika monesta merkistä, ken tietää....

Ja että Bognerin kalustoa Eddien nykyisten 5150:n sisällä? Itse en oikein usko, vaikka mikä tahansahan on mahdollista. Mutta eräs villi piirre ovat nämä väitteet, etteivät artistit käytä niitä tuotteita mitä lavalla näkyy, vaan ne ovat vain kulissi. "Ei minun sejase soi tuolleen, täytyy olla eri peli..."

No, onhan niissä nimipeleissä usein sisällä hieman twiikatumpaa tavaraa. Jos esimerkiksi haluaa kuulla sitä "puhdasta" EVH:n plexisoundia, pitää hankkia livebootleggeja klubiajoilta ennen ensimmäistä albumia... Silloin oli vielä "aidot" sisuskalut.

Vain Crateissa Bogneria myös? Tämä on sitten pahan huhun vääristymä. Vai käyttää livenä Carvin Legacy vahvistimia, eivätkä ne ole kulisseja. Eräällä jenkkifoorumilla touhunnut trolli alkoi väittämään, että Vain live-Legacyt olisivatkin Bognereita. Kaveri olisi tarvinnut silmälasit, onneton väite, mutta sai tietenkin keskustelua aikaan.

Sittemmin juttu vääntäytyi sellaiseksi, että koska Vai on aikoinaan Bogneria livenä käyttänyt, sellaisen sisuskalut olisivat edelleenkin käytössä. No, Steven studiossa on edelleenkin aika mukavasti eri merkkisiä vahvistimia (myös Bogner), joita myös käytetään, mutta lavalla on Carvineja. Niissä on erittelemättömiä säätelyitä sisällä, mutta Legacyja ne ovat kuitenkin. Tässä kohtaa uskon ennemmin Steven kitarateknikkoa kuin trolleja...

Jahans, tuli vissiin juorukiintiö täyteen, pahoittelen häiriötä.
grynost
06.10.2004 08:51:48 (muokattu 06.10.2004 08:52:11)
Mä oon sitten taas kuullut huhuja, että EVH olisi siirtynyt takaisin Marshalleihin jo jokin aika sitten. Jälleen kerran, Peaveyt olisivat vain kulissia...
Jäärä
06.10.2004 09:23:06
Ihme keekoilua. Jos mä olisin Van Halenin tapaan äärettömän iso stara ja rahnaa olisi suuria määriä, olisi tämmöset mainosdiilit ihan joutavia. Raahaisin (tai siis kitarateknikko-orjat raahaisivat) sen parhaimman mahdollisen itselleni sopivan kaluston sinne lavalle, oli niiden merkki mikä tahansa. Jos joku haluaisi tehdä esim. paremman vahvistimen, tehköön ja tuokoon testattavaksi, jos se olisi parempi niin mukaan vaan. Jos jollekin modaamiselle olisi aihetta, modatkoon tai vaihtoehtona olisi se, ettei siitä tulisi osaa siihen kalustoon. Joka tapauksessa se mainosarvo olisi kova, jos se siellä lavalla näkyisi.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
Dumb
06.10.2004 09:27:31

Olen harkinnut oman 5150-combon myyntiä kun ajattelin pistää ton Triple XXX:än, vaikkei sillä kuulemma teekään mitään ;)

Testin perusteella minä en ainakaan tykännyt tuosta Triple-X:stä, oli aika surinaa. Tuossa pari viikkoa sitten oli studiolla kuitenkin äänittämässä bändi, jonka toinen kitaristi käytti tuollaista vahvistinta, mutta soundi oli aivan toisenlainen (ainakin äänitettynä, en kuullut livenä). Taika oli siinä, että tähän studiossa käytettyyn vahvistimeen oli vaihdettu uudet putket niiden originaalien tilalle. Moni on sanonut, että tuo putkien vaihtaminen on melkein pakollista tuolle vahvistimelle, jotta saa kunnon soundin ulos.
Exhausted
06.10.2004 09:56:25

Mä oon sitten taas kuullut huhuja, että EVH olisi siirtynyt takaisin Marshalleihin jo jokin aika sitten. Jälleen kerran, Peaveyt olisivat vain kulissia...

kyllähän Eddie kehui joskus että vielä tekee nauhoitukset Marshallinsa kanssa, mutta en sitten tiedä
J_Mantyla
06.10.2004 10:04:52
Pitää käydä testaamassa, riippuu minkä tyyppistä soundia hakee. Satutko tietämään mitkä putket pönttöön oli pultattu?
Dumb
06.10.2004 10:51:51

Pitää käydä testaamassa, riippuu minkä tyyppistä soundia hakee. Satutko tietämään mitkä putket pönttöön oli pultattu?

Ei tullut puhetta sen paremmin, kertoi vaan, että oli putket vaihtanut (parempiin).
zepeteus
06.10.2004 12:27:39
Vaan eihän tämä pidä paikkaansa. XXX on saman hintainen ja muutamissa paikoissa kalliimpikin.

Sepäs näitä hauskoja pikku juttuja onkin. Siitä Eddien hinta/luokka-ehdosta kertoi minulle aikoinaan yksi Peaveyn omista myyntiedustajista tuolta rapakon takaa. Antoi kautta rantain kiertelemällä ymmärtää, että ko. ehto oli hieman rajoittava, ajatellen Peaveyn myynti- ja kehittelytyötä. Täytyy myöntää että tuo tieto on kyllä jo vanhaa, ja sikälimikäli jo kalliimpiakin malleja löytyy, "suurta tähteä" on sitten jo heiluteltu palliltaan? Tai siis, löytyyhän niitä kalliimpia malleja, mutta onko EVH:lle näytetty kaapin paikkaa, vai termejä muutettu hyvässä yhteisymmärryksessä...

Noista kulissivermeistä ja mainosdiileistä, olinkohan turhan jyrkkä aiemmassa ihmettelyssäni. Ison rahat sopimukset on yleensä väännetty aika tiukoin ehdoin ja sitä omaa merkkiä täytyy sitten näkyä, vaikka soittaja kuinka halajaisi käyttää muutakin. Vaan kyllähän mieli ja maku muuttuu, niinpä voi alkaa kaikenlainen pelailu ja virittely. Siinäpä sitä onkin, jos riskeeraa oman tyytyväisyytensä ja optionsa mainosrahojen sitoumuksiin.

Huhujahan riittää, tuo Eddien Marshall-juttu on kyllä sinällään mielenkiintoinen. Vielä jokin aika sitten kiersi sitkeästi juttua Piiviiseen piilotetusta Soldanosta. No, sellaisiahan oli käytössä silloin 90-luvun alussa, mutta eiköhän soundi muuttunut juurikin 5150:ksi, kun sen aika tuli. Viritettyjä olivat kuulema joiltakin osin kuitenkin...

Erilaisten foorumien kautta pääsee toisinaan tutustumaan hyvinkin lähellä artisteja häärääviin immeisiin, mutta ihan lähelle ei helposti pääse. Ja vaikka pääsisikin, ovat artisteja koskevat jutut ymmärrettävästikin varsin ympäripyöreitä. Itse olen sen verran tekniikkafriikki, että koetan välillä onkia yksityiskohtia ihan siltä kantilta. Siinä mielessä harmittaa kun esim. eksaktin tiedon, esim. "mitkä putket", sijasta törmääkin vain huhumyllyihin.

Kun oli tuosta Tripla-X:stä ja sen soundista puhetta, niin jonkinlaiseksi vintage-soundin jäljitelmäksi on ehdotettu seuraavanlaista:
Pääteputkiksi EL34:t. Etuasteputket, V1 ECC83, V2 ja V3 sitten pienempigainisia. Master ja Channel Volumet täysille. EQut pois päältä, sitten bassosäätöä auki varovaisesti. Soi ensin kovempaa, kompressoituu sitten hieman ja yhä auki kierrettäessä alkaa taas voimistua ja avautua. Siinä on maaginen raja. Sitten aavistus middleä ja trebleä auki jos tarve vaatii, damp swicthistä tarpeen mukaan preesensiä. Ei ole tuota peliä itselläni ollut, mutta tuota olisi helppo testata, ainakin noilta potikoiden säädöiltään...volumetasot ovatkin sitten toinen juttu.

Ok...Vasaralle kiitokset.
Jani The Rock
06.10.2004 12:42:52

On kyllä hauska lukee näitä "toisen vahvistimen kuoriin piilotetut vahvistimet" -juttuja. Siltäkin kantilta, että isot pojat on joskus puhuneet että "soundi lähtee sormista" ja että "pelimies vetää millä vehkeellä vaan". Eipä näy vetävän. Tai sitten ei oo pelimies.
Don`t mess with the countryboys
zepeteus
06.10.2004 12:59:04
On kyllä hauska lukee näitä "toisen vahvistimen kuoriin piilotetut vahvistimet" -juttuja. Siltäkin kantilta, että isot pojat on joskus puhuneet että "soundi lähtee sormista" ja että "pelimies vetää millä vehkeellä vaan".

No siinäpä onkin asiaa. Kyllä, minunkin mielestäni se lähtee ensisijassa sormista, niin kuin sanonta menee. Ja jotkut näistä kulissivermejutuista tulevat niiltä tahoilta, joissa ei lähdekään sormista samanlaisesti. Niin kun ei voikaan, kaikilla kun on se tatsi omanlaisensa.

Mutta sitten jos lähtee selvittämään teknisiä yksityiskohtia, niin välillä huomaa että jotain "säätelyitäkin" on matkan varrella tehty. Siinä ei sinällään ole mielestäni mitään ihmeellistä...taitaa omistakin vermeistäni suurin osa olla tavalla tai toisella omaan makuuni viritettyjä. Ja edelleen, jos joku toinen soittaisi noilla laitteilla, kuulostaisi ehkä hieman erilaiselta.

Enemmän polemiikkia taitavat kuitenkin aiheuttaa näissä yhteyksissä ne syyt miksi täytyy peitellä jotain tuotetta tai viritystä, kuin itse se varsinainen tekninen sisältö?
Jabe
06.10.2004 13:54:25

Ihme keekoilua. Jos mä olisin Van Halenin tapaan äärettömän iso stara ja rahnaa olisi suuria määriä, olisi tämmöset mainosdiilit ihan joutavia.

Niinpä. Ja kävisit edelleen karvalakki korvilla hedelmäostoksilla marketissa. (Tähän hyväntahtoinen synppis-hymiö.) Mutta kyllä noissa diileissä isoja rahoja liikkuu. Ja kyllä Eddielläkin on varmaan ihan oikeasti rahan tarvetta. Avioero ja lääkärimaksut on varmaan tulleet kalliiksi ...
Jabe
06.10.2004 13:56:31

Mä oon sitten taas kuullut huhuja, että EVH olisi siirtynyt takaisin Marshalleihin jo jokin aika sitten ...

Niin minäkin.

Ai niin, mutta sähän sen mulle kerroitkin :-)

Tätä pidän kyllä uskottavampana juttuna kuin edellämainittua bognerpeaveynkuorissa -teoriaa. Mutta voihan sekin pitää paikkaansa. Mene ja tiedä.
Jäärä
06.10.2004 14:14:18
No siinäpä onkin asiaa. Kyllä, minunkin mielestäni se lähtee ensisijassa sormista, niin kuin sanonta menee. Ja jotkut näistä kulissivermejutuista tulevat niiltä tahoilta, joissa ei lähdekään sormista samanlaisesti. Niin kun ei voikaan, kaikilla kun on se tatsi omanlaisensa.

Mutta sitten jos lähtee selvittämään teknisiä yksityiskohtia, niin välillä huomaa että jotain "säätelyitäkin" on matkan varrella tehty. Siinä ei sinällään ole mielestäni mitään ihmeellistä...taitaa omistakin vermeistäni suurin osa olla tavalla tai toisella omaan makuuni viritettyjä. Ja edelleen, jos joku toinen soittaisi noilla laitteilla, kuulostaisi ehkä hieman erilaiselta.

Enemmän polemiikkia taitavat kuitenkin aiheuttaa näissä yhteyksissä ne syyt miksi täytyy peitellä jotain tuotetta tai viritystä, kuin itse se varsinainen tekninen sisältö?

Nyt kun ollaan jo hyvän matkaa off-topicissa, niin jatkettakoon:

Jossain Guitar Playerissa tms. Eddie väitti joskus 80-luvulla, että tämä Jose (en muista sukunimeä,a:lla se alkoi), joku vahvistinteknikko on tehnyt jotain modauksia siihen plexiinsä, ei eritellyt tarkemmin mitä. Lehden toimittajat olivat kysyneet sitten suoraan tältä vaffariteknikolta, mitä modauksia hän oli Van Halenin Marshalliin tehnyt. Vastaus oli suurinpiirtein tällainen: "En nyt tarkkaan muista, pitäisi avata se vahvaria ja katsoa".

Mitä himputtia. tilannehan on lähestulkoon sama, jos Michael Schumacher kaartaa Ferrarin F1-autolla Vänttinen&Pojat-huoltamon pihalle kausihuoltoon ja asentaja vaihtaa siihen tulpat. Varmasti se asentaja muistaa vaihtaneensa ne tulpat siihen, sen verran ainutlaatuinen tapaus on kyseessä. Tai sitten asentaja on tosi pahassa gänässä. :o)

Sittemmin tämä Jose potkaisi tyhjää, heitti lusikan nurkkaan. Jossain vaiheessa sitten Eddie sanoi samaisessa (muistaakseni) lehdessä jossain haastattelussa, että väitti tämän Josen modanneen sitä marsua siksi, että Jose saisi enemmän tilauksia ja mainosta, koska oli Eddien kaveri. Tosiasiassa Jose ei siis ollut modannut sitä vahvaria mitenkään.

Tiedä sitten mikä on totuus.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
Jani The Rock
06.10.2004 14:43:10

Näin on joo. Heathin James (alias Reverend Horton Heat) muistaakseni joskus kertoi, että yhdessä vaiheessa hänellä oli lavalla näön vuoksi vintage-Fenderit ja verhon takana Marshallit joista lähti ääni. Kun porukka oli nähnyt vaivaa hänen vahvistimistaan. Ja johan tuli jengi kehumaan, että nyt soundaa hyvältä.

Kaikki sponsoridiilit ja muut on tietysti asioita erikseen.
Don`t mess with the countryboys
Shaft
06.10.2004 15:01:00
Näin on joo. Heathin James (alias Reverend Horton Heat) muistaakseni joskus kertoi, että yhdessä vaiheessa hänellä oli lavalla näön vuoksi vintage-Fenderit ja verhon takana Marshallit joista lähti ääni. Kun porukka oli nähnyt vaivaa hänen vahvistimistaan. Ja johan tuli jengi kehumaan, että nyt soundaa hyvältä.

Joo, muistan lukeneeni saman jutun. Puristien mielestä Marshallien käyttö ei olisi ollut hyväksyttävää, mutta johan kelpasi, kun lavalla komeilivat oikean malliset vuosikertafenkut..

Billy Gibbonsin lavalla käyttämät Cratet ovat myös herättäneet suurta epäuskoa yleisön keskuudessa.
ReBeat
06.10.2004 15:11:33

Jossain vaiheessa sitten Eddie sanoi samaisessa (muistaakseni) lehdessä jossain haastattelussa, että väitti tämän Josen modanneen sitä marsua siksi, että Jose saisi enemmän tilauksia ja mainosta, koska oli Eddien kaveri.

Heh :) Jos olisin kuuluisa niin voisin ihan hyvin kertoa samalla tavalla, jos hyvä ystäväni saisi siitä hyötyä tai hyvän mielen. Mikä sen parempaa kuin jaettu ilo, koska tuossahan ei aiheudu kenellekään mitään haittaa... varsinkaan jos ystävä ei sitten suostuisi tekemään mitään vahvistinmodauksia kenellekään. Tai tekisi huvin vuoksi pelkkiä pedaaleita tai jotain muuta helpompaa.
Kertosäkeet ovat hidasoppisia varten
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)